پایگاه اطلاع رسانی شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید

علاوه بر مسلمانان، غیرمسلمانان نیز به عدالت و ظرفیت بالای حضرت عمر رضی‌الله‌عنه اذعان دارند

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعه زاهدان (31 مرداد 1399)، با اشاره به اول محرم؛ سالروز شهادت امیرالمؤمنین عمر فاروق رضی‌الله‌عنه، «عدالت»، «ظرفیت بالا» و «آزادی بیان» را از مهمترین ویژگی‌های دوران خلافت این خلیفۀ راشد برشمردند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید اظهار داشتند: اول محرّم ایام شهادت امیرالمؤمنین، سیدنا عمر فاروق رضی‌الله‌عنه است. حضرت عمر رضی‌الله‌عنه شخصیتی است که مردم دنیا بر توانایی، ظرفیت بالا، عدالت و شجاعت‌ ایشان اتفاق‌نظر دارند. حتی بسیاری از نویسندگان و اندیشمندان غیرمسلمان نیز به توانایی‌های حضرت عمر اعتراف کرده‌اند. ایشان دو قدرت بزرگ استعماری و ظالم آن زمان را که خون مردم را می‌مکیدند، شکست داد.
مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامه به نمونه‌هایی از «آزادی بیان» در دوران خلافت حضرت عمر اشاره کردند و ابراز داشتند: سیدنا عمر فاروق رضی‌الله‌عنه انسانی بود که گوش‌اش برای شنیدن حرف مردم کاملا شنوا بود؛ روزی در مسجدالنبی در یکی از سخنرانی‌هایش گفت: مهریه‌ها را سنگین نکنید. در همین لحظه پیرزنی اعتراض کرد و خطاب به امیرالمؤمنین گفت: شما چه حقی دارید که در مهریۀ زنان دخالت می‌کنید درحالی‌که خداوند متعال در رابطه با مهریۀ زن کلمۀ «قنطار» را به‌کار برده و فرموده است؛ «وَإِنْ أَرَدْتُمُ اسْتِبْدَالَ زَوْجٍ مَكَانَ زَوْجٍ وَآتَیتُمْ إِحْدَاهُنَّ قِنْطَارًا فَلا تَأْخُذُوا مِنْهُ شَیئًا أَتَأْخُذُونَهُ بُهْتَانًا وَإِثْمًا مُبِینًا» حضرت عمر رضی‌الله‌عنه سخن این پیره‌زن را تایید کرد و از سخن خودش برگشت.
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان ادامه دادند: روزی حضرت عمر رضی‌الله‌عنه خطاب به مسلمانان فرمود: اگر من از سنت رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌سلم تجاوز کنم شما چکار می‌کنید؟ شخصی بادیه‌نشین بلند شد و گفت: ما تو را با شمشیر راست می‌کنیم. حضرت عمر رضی‌الله‌عنه کارش را تحسین کرد و گفت: خدا را شکر که در میان این امت، مردانی یافت می‌شوند که کجی‏های عمر را با شمشیرهای خود راست می‌کنند.
ایشان در ادامه تصریح کردند: این‌ها نمونه‌هایی از مصادیق دموکراسی و آزادی بیان واقعی در دوران خلافت سیدنا عمر رضی‌الله‌عنه هستند؛ امروز هیچ‌کسی در دموکراسی‌ترین حکومت‌های دنیا هم جرأت ندارد این‌گونه اعتراض کند. مردم و حکومت‌های دنیا که از عدالت و آزادی سخن می‌گویند آیا تحمل می‌کنند کسانی در مسجد علیه آنها شمشیر بکشند و بگویند ما شما را راست می‌کنیم؟
مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامه به بیان نمونه‌ای دیگر از آزادی و دموکراسی در زمان خلفای راشدین پرداختند و گفتند: یکی از یهودی‌ها حضرت علی رضی‌الله‌عنه را که امیرالمؤمنین و خلیفۀ مسلمین بود به‌خاطر یک لباس جنگی به دادگاه برد. قاضی شریح که توسط حضرت علی رضی‌الله‌عنه منصوب شده بود، گواهان سیدنا علی را کافی ندانست، لذا به نفع یهودی فیصله کرد و لباس جنگی را به یهودی داد.
ایشان ادامه دادند: در کجای دنیا کسی می‌تواند رئیس یک کشور را نزد قاضی ببرد و قاضی هم علیه او حکم صادر کند، آن‌هم زمانی‌که مالِ متنازع‌فیه متعلق به خودِ حاکم باشد؟! اینها دموکراسی و آزادی واقعی هستند.

قیام امام‌حسین برای برپایی قسط و عدالت بود
مولانا عبدالحمید در ادامۀ سخنان‌شان اشاره‌ای هم به قیام امام‌حسین رضی‌الله‌عنه کردند و گفتند: الله تعالی حضرت حسین و یارانش را مورد آزمایش شدیدی قرار داد. امام‌حسین رضی‌الله‌عنه وقتی در محاصره قرار گرفت با تعدای محدود در مقابل یک جمع بزرگ و مجهز تا دم مرگ ایستاد تا اینکه جام شهادت را نوشیدند. امام حسین رضی‌الله‌عنه به مردم دنیا درس ایستادگی و صبر در راه الله را تعلیم داد.
ایشان در ادامه تاکید کردند: قیام امام ‌حسین برای قسط و عدالت بود؛ ایشان وقتی احساس کرد بی‌عدالتی، استبداد، خودکامگی و فساد دارد مسیر حکومت اسلامی را به انحراف می‌کشاند و دین اسلام به‌وسیلۀ یک مدیر ناتوان و بی‌لیاقت ضربه می‌خورد، قیام کرد.
مدیر دارالعلوم زاهدان خاطرنشان ساختند: همه مسلمانان اتفاق‌نظر دارند که امام ‌حسین برای ریاست، حکومت و منافع شخصی قیام نکرد، بلکه به‌خاطر خدا، منافع ملت و بنا بر درخواست مردم قیام و ایستادگی کرد. ایشان اسوه تقوا و خداترسی هستند.

ادعای دوستی صحابه و اهل‌بیت بدون اتباع از سیرت آنان فایده‌ای ندارد
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامه «عمل به سیرت صحابه و اهل‌بیت» را علامت دوستی واقعی با آنان دانستند و گفتند: مهم‌ترین نکته «عمل به سیرت صحابه و اهل‌بیت» است. اگر ما ادعای دوستی با خداوند، پیامبر، صحابه و اهل‌بیت داریم باید از آنها اتباع کنیم. ما باید از دستورات الهی و از سیرت و روش پیامبر، صحابه و اهل‌بیت در تمام زمینه‌ها اتباع کنیم؛ این علامت دوستی و محبت واقعی‌ست.
ایشان خاطرنشان ساختند: اگر ما ادعای محبت با بزرگان دینی را داشته باشیم، اما گرفتار معصیت و حرام باشیم این دوستی و محبت هیچ فایده‌ای ندارد و الله تعالی چنین محبتی را نمی‌پذیرد. اتباع از سیرت اهل‌بیت و پاکان علامت دوستی با آنهاست و همین دوستی ما را نجات می‌دهد و به کامیابی می‌رساند.

آزمایش‌های الهی برای نمایش ظرفیت و توانایی انسان‌هاست
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنان‌شان بر لزوم «صبر در برابر امتحانات و آزمایشات الهی» تاکید کردند و گفتند: خداوند متعال در آیات متعددی از قرآن بیان داشته که دنیا محل آزمایش و امتحان است. تاریخ بشر هم همین را نشان می‌دهد که الله تعالی همواره گذشتگان را آزمایش کرده تا از این طریق استقامت، پایداری، توانایی و ظرفیت‌شان را به نمایش بگذارد.
ایشان افزودند: البته الله تعالی انبیا و کسانی را که دارای ظرفیت و توانایی بالایی هستند بیشتر و شدیدتر آزمایش می‌کند؛ حضرت ابراهیم علیه‌السلام را با رفتن در آتش و دستور به قربانی تک‌فرزندش آزمایش کرد. الله تعالی با این آزمایش‌های دشوار به جهانیان نشان داد که حضرت ابراهیم دارای چه توانمندی و ظرفیتی است. وقتی ابراهیم علیه‌السلام در این آزمایش کامیاب شد الله تعالی او را الگو، پیشوا و مقتدای مردم قرار داد. او مقتدای انبیاست، جمع بزرگی از انبیا به صبر، استقامت و تحمل ابراهیم علیه‌السلام اقتدا کردند.
خطیب جمعه زاهدان در ادامه افزودند: رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌سلم در مکه مکرمه محرومیت، سختی‌ها و مشکلات را تحمل کرد. حضرت موسی علیه‌السلام که برای هدایت فرعون و نجات بنی‌اسرائیل مبعوث شده بود، رنج‌ها و سختی‌های فراوانی را تحمل کرد.
ایشان ادامه دادند: صبر و تحمل خیلی مهم است. الله تعالی هشدار داده که من شما را آزمایش می‌کنم، امتحان مالی و جانی می‌آورم، در مال و جان شما ضرر و نقصان می‌آورم تا مشخص شود که چه‌قدر صبر و تحمل دارید. الله تعالی با این آزمایش‌ها می‌خواهد مجاهدین و صابران را معرفی کند. دنیا سختی و تلخی دارد، انسان وقتی صبر کند، ارزشمند می‌شود و نزد الله تعالی محبوبیت کسب می‌کند. نجات و سربلندی انسان در موفقیت در همین آزمایش‌هاست.

امارات در تصمیم خود برای برقراری رابطه با اسرائیل تجدیدنظر کند
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در فرازی دیگر از سخنا‌ن‌شان در مراسم نماز جمعه زاهدان به تصمیم امارات متحده عربی درخصوص برقراری روابط دیپلماتیک با اسرائیل اشاره کردند و اظهار داشتند: ایجاد روابط دیپلماتیک امارات با اسرائیل یکی از اتفاقاتی بود که جنجال سیاسی بزرگی در جهان به‌پا کرد.
ایشان ادامه دادند: اینکه اسرائیل و آمریکا «معاملۀ قرن» را که یک معاملۀ ظالمانه است، تعلیق بکنند برای برقراری ارتباط کشورهای اسلامی با اسرائیل کافی نیست، بلکه هر زمان که اسرائیل از سرزمین‌های اشغالی عقب‌نشینی کند و حکومت مستقل فلسطینی‌ها را به رسمیت بشناسد و صلح عادلانه برقرار شود، آن‌زمان کشورهای اسلامی با یکدیگر مشورت می‌کنند و در مورد برقراری ارتباط با اسرائیل تصمیم می‌گیرند.
امام‌جمعه زاهدان تاکید کردند: در شرایط کنونی که هنوز سرنوشت تعلیق معاملۀ قرن معلوم نیست، برقراری رابطه با اسرائیل برای هیچکدام از کشورهای اسلامی مناسب نیست، بلکه همۀ دولت‌ها و کشورهای اسلامی باید فعلا از رابطه با اسرائیل اجتناب کنند، زیرا هیچ اطمینانی به اسرائیل نیست و اسرائیل هیچگاه به وعده‌هایی که داده عمل نکرده است.
ایشان در ادامه افزودند: ده‌ها سال است که مردم فلسطین برای دفاع از حق و سرزمین خودشان مبارزه می‌کنند و کشته می‌شوند، اما اسرائیل حاضر نیست با فلسطینی‌ها به میز مذاکره بنشیند و حرف آنان را قبول کند.
مولانا عبدالحمید تصریح کردند: امیدواریم مسئولان امارات متحدۀ عربی در تصمیم خود مبنی بر برقراری رابطه با اسرائیل تجدیدنظر کنند.

اختلاف کشورهای اسلامی سبب سوق‌یافتن این کشورها به دامان اشغالگران شده است
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در ادامه از اختلافات موجود بین کشورهای اسلامی اظهار تأسف کردند و گفتند: متاسفانه امروز کشورهای اسلامی با یکدیگر اختلاف دارند و به تهدیدی علیه یکدیگر تبدیل شده‌اند، سران کشورهای اسلامی نمی‌توانند کنار هم بنشینند و سازمان همکاری اسلامی هم در این زمینه هیچ فعالیتی نداشته و ناکام بوده است، همۀ این‌ها سبب می‌شوند که کشورهای اسلامی به دامان مستکبران و اشغالگران سوق پیدا کنند.
ایشان خاطرنشان کردند: کشورهای اسلامی مشترکات بسیار زیادی با هم دارند و سرزمین فلسطین به‌ویژه بیت‌المقدس به همۀ مسلمانان تعلق دارد. سران این کشورها باید با هم متحد می‌شدند، اما متاسفانه دشمنان در بین کشورهای اسلامی اختلاف و بدبینی ایجاد کرده‌اند و دولت‌های بزرگ دنیا با این ادعا که ما شما را از توطئۀ فلان کشور نجات می‌دهیم، وارد کشورهای اسلامی شده و منابع ملی این کشورها را به تاراج می‌برند و سهم‌خواهی و امر و نهی می‌کنند.
خطیب جمعه زاهدان اظهار داشتند: تفرقه و اختلاف و جنگ‌های قومی و مذهبی بین کشورهای اسلامی سبب شده است که منافع اسلام و مسلمانان به خطر بیفتد و ضربه ببیند. لذا مسلمانان و سران کشورهای اسلامی باید زیاده‌خواهی را ترک کنند و مسائل و مشکلات این کشورها را با مذاکره و گفتمان حل‌وفصل نمایند تا ملت فلسطین و سایر کشورهای اسلامی بیشتر از این ضربه نخورند.
ایشان گفتند: اختلاف و تفرقۀ کشورهای اسلامی دلیل تمام ظلم‌هایی است که امروز در حق اقلیت‌های مسلمان در سراسر دنیا صورت می‌گیرند. اگر این اختلافات نمی‌بود امروز مسلمانان در نقاط مختلف دنیا شکنجه نمی‌شدند و تحت ظلم نبودند.
مولانا عبدالحمید تاکید کردند: اختلاف و تفرقه سبب شده است که مسلمانان در دفاع از یکدیگر و تحقق آزادی فلسطین و بیت‌المقدس ناکام بمانند و به عزت و حیثیت مسلمانان ضربه وارد شود.

مسئولان پاکستان حرف مردم ایالت بلوچستان را بشنوند و به خواسته‌های‌شان رسیدگی کنند
امام‌جمعه زاهدان در بخش پایانی سخنان‌شان به قتل «محمدحیات بلوچ» در ایالت بلوچستان پاکستان اشاره کردند و گفتند: قتل محمد حیات بلوچ، یکی از دانشجویان در ایالت بلوچستان پاکستان توسط ارتش این کشور نارضایتی و اعتراض زیادی را به دنبال داشته است. نیروهای ارتش این دانشجو را از دست پدر و مادرش جدا کرده و به قتل رسانده‌اند.
ایشان ادامه دادند: اگرچه مأموری که مرتکب قتل این دانشجوی بلوچ شده، شناسایی و بازداشت شده است، اما کشتن این جوان که تنها فرد در طایفه‌اش بود که موفق به اخذ مدرک از دانشگاه شده بود، سبب ناراحتی بیشتر شده است.
مولانا عبدالحمید خاطرنشان کردند: امیدواریم مسئولان کشور پاکستان که همسایۀ ما هستند، ایالت بلوچستان را بیشتر مورد توجه قرار دهند، حرف مردم این ایالت را بشنوند و به هر نحو ممکن به مشکلات و خواسته‌های‌شان رسیدگی کنند تا دوباره شاهد چنین اتفاقات درآوری نباشیم.
امام‌جمعه زاهدان ادامه دادند: ایالت بلوچستان پاکستان از مناطق محروم این کشور به‌شمار می‌رود که نیاز است مسئولین این کشور برای آبادانی و عمران و اشتغالزایی در این ایالت آستین همت را بالا بزنند؛ این اقدامات برای ایجاد وحدت و امنیت ملی در پاکستان حیاتی و مهم است.

خروج از نسخه موبایل