- پایگاه اطلاع رسانی شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید - https://abdolhamid.net/persian -

انتقاد شدید مولانا عبدالحمید از معاملۀ مواد مخدر و خریدوفروش مشروبات الکلی

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در فرازی از سخنان‌شان در مراسم نماز جمعه زاهدان (13 تیرماه 1399)، از تجارت و معاملۀ مواد مخدر و مشروبات الکلی به شدت انتقاد کردند و بر لزوم پایان‌دادن به این شغل و تجارت تاکید کردند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید خاطرنشان کردند: حمل مواد مخدر خطرناک و تجارت آن از لحاظ شرعی ممنوع است. بسیاری گمان می‌کنند که این سخنان به‌خاطر دولت مطرح می‌شوند، درحالی‌که حمل و معاملۀ مواد مخدر علاوه بر منع قانونی، منع شرعی هم دارد.
مولانا عبدالحمید در ادامه خطاب به کسانی که به معاملۀ مواد مخدر یا فروش مشروبات الکلی مشغول هستند گفتند: این معاملات را ترک کنید و روزی را از خدا بخواهید. همه‌ی مردم دنیا نان می‌خورند، مگر ما بیشتر می‌خوریم و می‌پوشیم که مشروبات الکلی و مواد مخدر حمل کنیم؟ کم بخورید ولی راحت بخورید، پول‌تان را در تجارت و راه درست سرمایه‌گذاری کنید و به مشغولیت معاملۀ مواد مخدر و خریدوفروش مشروبات الکلی پایان بدهید.
ایشان تصریح کردند: مردم عزیز بلوچستان! بنده این حرف را از روی خیرخواهی می‌زنم؛ معاملۀ مواد مخدر به ما و منطقه ضربه زده و نقصان رسانده است. جوانان خوب و بهترین افراد ما در این راه کشته شده‌اند، مأموران دولت هم شهید شدند، هم جان دادیم و هم آبرو و حیثیت‌مان رفته و هم نقصان کردیم. اگر پولی هم به‌دست آمده بسیار ناچیز بوده، بدهکاری‌ها زیاد شدند، اعتیاد منطقه را از بین برده است. لذا مسیر خودتان را تغییر بدهید؛ دیگر بس است و دنبال کسب روزی پاک و شرعی باشید. الله به همه روزی می‌دهد؛ «وَمَا مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا» [هود: 6].

بانوان بلوچ از اسراف در لباس پرهیز کنند
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در ادامۀ سخنان‌شان زنان را از «اسراف در استفاده از لباس» منع کردند و گفتند: پیام بنده به زنان و خواهران گرامی آن است که در پوشش لباس اسراف نکنید. زی و آستین بلوچی که در استان ما برای پوشش لباس بانوان استفاده و با قیمت‌های گزاف خریداری می‌شود، اسراف و گناه است، چه‌بسا افرادی که نمی‌توانند هزینۀ خرید این لباس‌ها را تأمین کنند و مجبور می‌شوند به کارهای خلاف روی بیاورند.
ایشان ادامه دادند: لباس بلوچی رایج در منطقه خوب است، فقط در تهیۀ لباس به دوخت‌های ساده و کم‌هزینه بسنده شود. زنان عاقل و فهمیده باید روی این مسائل فکر کنند.

تا زمان اجرای طرح‌های بلندمدت، فاز دوم آب‌رسانی از سیستان به زاهدان اجرا شود
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان در بخش دیگری از سخنان‌شان به مشکلات آب و برق در زاهدان اشاره کردند و اظهار داشتند: مردم شهر زاهدان خصوصا در حاشیه‌ی شهر با کمبود آب و برق مواجه هستند. خواسته‌ی ما از مسئولین آن است که به این مسئله رسیدگی و توجه بیشتری داشته باشند.
ایشان در ادامه افزودند: اگر فاز دوم آب چاه‌نیمه اجرا می‌شد، امروز مردم زاهدان با کمبود آب آشامیدنی مواجه نبودند. چند بار تصمیم گرفته شد اما اجرایش به تاخیر افتاد. امروز مردم با کمبود آب مواجه‌اند. لذا از مسئولین استانی و کشوری درخواست داریم تا زمانی که طرح‌ها و برنامه‌های درازمدت اجرا می‌شوند و آب از جایی دیگر به زاهدان می‌رسد، فاز دوم آب‌رسانی از سیستان اجرا شود.
مولانا عبدالحمید توصیه‌ای هم به مردم داشتند و گفتند: خواسته‌ی دوم ما از مردم است که در مصرف آب و برق صرفه‌جویی کنند. اگر در یک خانه چند کولر هست، یک کولر را روشن کنید، لامپ‌های اضافی را خاموش کنید، آب کمتر استفاده کنید، صرفه‌جویی آب کمک بزرگی است. صرفه‌جویی حکمت و تعلیم دین است. ما صرفه‌جویی کنیم تا مشکلات کمتر بشوند.

مولانا عبدالحمید جهاندیده خودش را برای دین و مردم هزینه کرد
امام‌جمعه زاهدان در بخش پایانی سخنان‌شان ضمن عرض تسلیت وفات مولانا عبدالحمید جهاندیده گفتند: مولانا عبدالحمید جهاندیده یک شخصیت ممتاز، زحمتکش و از محورهای منطقه بود.
ایشان ادامه دادند: مولانا عبدالحمید جهاندیده رحمه‌الله عالمی مخلص بود که از دین و مردم برای خودش هزینه نکرد، بلکه خودش را برای دین و مردم هزینه کرد، به نام دین نان نخورد بلکه برای دین از خودش مال خرج ‌کرد. الله تعالی ایشان را در بهترین رحمت‌ها جای دهد، درجاتش را بلند گرداند و خدماتی را که انجام داده قبول بفرماید و ادامه بدهد.