- پایگاه اطلاع رسانی شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید - https://abdolhamid.net/persian -
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید:

راه علاج و خلاصی از آفات و بلایا «ترک گناه» و «تجدیدنظر در اعمال» است

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید، دیروز جمعه (23 خرداد 1399) در جمع نمازگزاران اهل‌سنت زاهدان، با اشاره به افزایش آفات و بلایا در دنیا، بر لزوم «تضرع إلی‌الله»، «توبه»، «ترک گناهان» و «تجدیدنظر در اعمال» برای خلاصی از این آفات تاکید کردند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید پس از تلاوت آیۀ «وَقُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ وَسَتُرَدُّونَ إِلَىٰ عَالِمِ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ» [توبه:105] اظهار داشتند: الله‌تعالی از کسی که حرف‌های توخالی بزند و ادعای محض داشته باشد ناراضی است و می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ کَبُرَ مَقْتاً عِنْدَ اللَّهِ أَنْ تَقُولُوا ما لا تَفْعَلُونَ» [الصف: 2-3]. ای مؤمنین! چرا حرفی به زبان می‌آورید که به آن عمل نمی‌کنید؟ الله ناراض است از کسانی که وعده می‌دهند و به وعدۀ خود عمل نمی‌کنند، به زبان می‌گویند خدا و رسول را دوست دارند، اما به فرمان خدا و رسول عمل نمی‌کنند.
ایشان ادامه دادند: الله تعالی کسی را که به زبان بگوید جان و مالم فدای خدا و رسولش، اما وقتی فرمان خدا متوجه او ‌می‌شود عقب‌نشینی و نافرمانی می‌‌کند و در انجام فرائض و سنت‌ها کوتاهی می‌کند، دوست ندارد و از او ناراضی‌ست. نشانۀ دوستی و محبت با الله تعالی عمل به دستوراتش است.
خطیب جمعه زاهدان در ادامه گفتند: خداوند متعال ادعا و سخن و محبت زبانی را نمی‌پسندد بلکه عمل می‌خواهد. انسان باید واقعیت‌ها را بپذیرد، واقع‌بین باشد و بر حقیقت و حق عمل کند. اگر کسی می‌خواهد واقعیت‌ها و حقائق را بداند به قرآن مراجعه کند، تمام حرف‌ها، پندها و هدایات قرآن واقعیت‌اند. وقتی شما به قرآن عمل کنید به قرب خدا و کامیابی می‌رسید.
مدیر دارالعلوم زاهدان خاطرنشان کردند: یکی از مصیبت‌ها و مشکلاتی که بسیاری از انسان‌ها به آن مبتلا هستند این است که هیچ‌کسی عیب‌ها، سستی‌ها، کوتاهی‌ها، گناهان و نارسایی‌های خود را نمی‌بیند و خود را ملامت نمی‌کند، بلکه همواره عیب‌های دیگران را می‌بینند و تقصیرهای خود را بر گردن دیگران می‌اندازند و دیگران را ملامت می‌کنند.
ایشان در ادامه گفتند: همۀ ما هر لحظه در نعمت‌های پروردگار غرق هستیم و نتوانسته‌ایم شکر این‌همه نعمت را بجا بیاوریم که باید به‌‌خاطر این کوتاهی توبه و استغفار کنیم. سعدی علیه‌الرحمة می‌فرماید: «در هر نفَسی دو نعمت موجود است و بر هر نعمتی شکری واجب. از دست و زبان که برآید / کز عهدۀ شکرش به‌ در آید».
مولانا عبدالحمید خاطرنشان کردند: چرا از این‌همه ظلم و حق‌کشی استغفار و توبه نمی‌کنیم؟ چرا برخی از مردم از پایمال‌کردن حقوق ضعفا، گروگان‌گیری، آدم‌ربایی، قتل و خونریزی، سرقت، رشوه، اختلاس، کلاهبرداری، مکر، فریب و فساد دست نمی‌کشند؟ چرا در زندگی و اعمال خودمان تجدیدنظر نمی‌کنیم؟ باید کارهای درست و نادرست را بازبینی کنیم؛ شاید کاری که به زعم ما درست است اشتباه باشد. لذا لازم است که عملکردمان را با شریعت و سیرت پاکان تطبیق دهیم.
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامۀ سخنان‌شان با اشاره به شیوع آفات و بلایای متعدد در جهان، «حق‌طلبی» را ازجمله پیام‌های این آفات برشمردند و اظهار داشتند: آفت و بلایایی که امروز جهان را فراگرفته‌اند برای آن است که جهانیان را متوجه کند که حق و واقعیت‌ها را طلب کنند. اگر کسی دنبال واقعیت باشد، در هر نقطه‌ای از دنیا الله او را راهنمایی و هدایت می‌کند؛ «وَ یَهْدی اِلَیهِ مَنْ یُنیب» [شوری: 13]. حضرت سلمان فارسی در رامهرمز اصفهان طالب حق شد و در طلب هدایت خارج شد، خداوند او را به مدینه آورد و هدایت نصیبش کرد. متأسفانه امروزه کسانی که دنبال هدایت و حقایق و واقعیت‌ها باشند کم‌اند.
ایشان با استناد به آیه‌ای از قرآن مجید خاطرنشان کردند: خداوند متعال می‌فرماید: «وَ بَلَوْناهُمْ بِالْحَسَناتِ وَ السَّیِّئاتِ لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ» [اعراف: 168] ما انسان‌ها را با خوشی‌ها و ناخوشی‌ها، بدی‌ها و نیکی‌ها آزمایش می‌کنیم. فراوانی رزق و روزی، آبادانی سال‌ها و یا خوف، قحط و سختی‌ها و مشکلات اتفاقی نیستند، بلکه همه از روی برنامه و برای آزمایش انسان‌ها و برای آن هستند که انسان‌ها به‌سوی خدا برگردند.
مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامه هشدار دادند و گفتند: نهایت قساوت قلبی و سخت‌دلی است که در این شرایط انسان به جای توبه و رجوع‌الی‌الله مرتکب سرقت و راهزنی بشود. شرایط کنونی جهان شرایط توبه و تضرع الی‌الله است. در شرایط فعلی همه باید خود را مجرم بدانند، گنهکاران توبه کنند و از گناه دست بکشند.
ایشان ادامه دادند: اگر ما توبه و تضرع و زاری نکنیم ممکن است این آفت (کرونا) تا مدت طولانی باقی بماند و یا آفات دیگری به آن اضافه شود. «فَلَوْلا إِذْ جَاءَهُمْ بَأْسُنَا تَضَرَّعُوا وَلَكِنْ قَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَزَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطَانُ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ» [أنعام: 43]. وقتی عذاب بیاید و انسان‌ها تضرع نکنند، دل‌ها سخت می‌شوند و شیطان فساد، جنایات و کارهای بد را زیبا نشان می‌دهد. لذا همۀ ما باید گناهان را ترک کنیم و دست گنهکاران را بگیریم. بهترین راه علاج و خلاصی از آفات و بلایا ترک گناه و امر به معروف و نهی از منکر است.

احتیاط و رعایت نکات بهداشتی مغایر با «توکل» نیست
مولانا عبدالحمید در بخش پایانی سخنان‌شان ضمن اظهار تأسف از افزایش مبتلایان به کرونا در استان و کشور، خاطرنشان کردند: متاسفانه در بسیاری از مناطق کشور، بیماری کرونا در نتیجۀ بی‌احتیاطی و بی‌توجهی به نکات بهداشتی گسترش یافته است.
ایشان در ادامه افزودند: برگزاری مراسم فاتحه‌خوانی و تعزیت در یکی از روستاهای استان سبب شیوع کرونا و ابتلای بسیاری از مردم به این بیماری شده بود. لذا در این شرایط جمع‌کردن مردم در مراسم عروسی یا فاتحه‌خوانی کار درستی نیست. مراسم‌های عروسی باید با جمعیت بسیار مختصر برگزار شوند. کسانی‌که می‌خواهند خرج کنند و ولیمۀ عروسی بدهند می‌توانند همان غذا را بین فقرا و مستمندان تقسیم کنند. مراسم فاتحه‌خوانی و تعزیت هم ضرورتی ندارد، الحمدلله مردم ما به مسائل واقف‌اند و اگر کسی در تشییع‌جنازه یا مراسم تعزیت شرکت نکند از او گلایه نمی‌کنند.
مولانا عبدالحمید تاکید کردند: احتیاط و رعایت نکات بهداشتی نه‌تنها مغایر با توکل بر الله تعالی نیست، بلکه عین توکل است. حفظ سلامتی مردم موضوع بسیار مهمی‌ست که شریعت اسلام نیز به آن تاکید کرده است.