- پایگاه اطلاع رسانی شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید - https://abdolhamid.net/persian -
مولانا عبدالحمید:

نمایندگان با دیدی وسیع برای حل مشکلات مردم تلاش کنند

شیخ‌الإسلام مولانا عبدالحمید امروز جمعه (9 خرداد 1399) در بخشی از سخنان‌شان در جمع نمازگزاران زاهدانی با اشاره به آغاز به‌کار یازدهمین دورۀ مجلس شورای اسلامی، نقش این قوه را در ادارۀ کشور «مهم و تأثیرگذار» توصیف کردند و بر لزوم تلاش نمایندگان برای حل مشکلات مردم تأکید کردند.
به گزارش پایگاه اطلا‌ع‌رسانی دفتر امام‌جمعۀ اهل‌سنت زاهدان، مولانا عبدالحمید گفتند: از آنجایی که نمایندگان وظیفۀ قانونگذاری و نظارت بر اجرای قانون را دارند، مجلس شورای اسلامی نقش مهم و حساسی دارد، امیدواریم نمایندگان با نظربلند و دید وسیع برای حل مشکلات مردم تلاش کنند.
امام جمعۀ اهل‌سنت زاهدان تأکید کردند:‌ هرچند که امروز بحران «کرونا» تمام جهان را فراگرفته است، اما ما در ایران علاوه‌بر آن با بحران‌های دیگری هم مواجه هستیم. ملت ایران دراثر تحریم با بحران اقتصادی و افت ‌ارزش پول ملی مواجه است. تاجران و کسبه‌ای که در امر صادرات و واردات فعالیت می‌کنند، دراثر نوسان‌های قیمت دلار و افت ارزش پول ملی، دچار خسارات جبران‌ناپذیری شده‌اند و الآن باید تمام دارایی خود را بفروشند تا بتوانند بدهی‌های خود را پرداخت کنند.


حاکمیت برای مهار بحران اقتصادی کشور تلاش کند

ایشان خطاب به حاکمیت و سران نظام خاطرنشان کردند: مجلس، دولت و تمام سران نظام و حاکمیت برای مهار بحران‌هایی که کشور با آن‌ها مواجه است، به‌ویژه بحران اقتصادی تلاش کنند. ملت ایران امروز دردها و رنج‌های زیادی را متحمل شده‌ است؛ قشر ضعیف و کم‌درآمد جامعه با مشکلات بیشتری مواجه است. کسانی‌‌که درآمدی داشته‌اند، الآن با مشکلات مواجه شده‌اند، آنانی که چیزی نداشتند مشکلات‌شان چند برابر شده است. متأسفانه جوانان ما از بیکاری و نبود اشتغال رنج می‌برند، باید برای این مسأله تدبیری اندیشیده شود.
مدیر دارالعلوم زاهدان اصلاح و تغییر بعضی از سیاست‌های داخلی و خارجی را به نفع نظام دانستند و گفتند:‌ مجلس تلاش کند که تغییراتی در سیاست‌های داخلی و خارجی ایجاد شود تا مشکلات کاهش پیدا کند. برای تنش‌زدایی لازم است که اصلاحاتی در سیاست‌ها صورت بگیرد و این به نفع کشور، ملت ایران و حاکمیت است.
ایشان در ادامه تأکید کردند: دیدگاه‌های نمایندگان محترم مجلس باید فراقومی، فرامذهبی و فراجناحی باشد. هر جناحی که روی کار می‌آید، باید تمام جناح‌ها را درنظر بگیرد. حق‌وحقوق همۀ مذاهب و حتی ادیانی را که در ایرانی زندگی می‌کنند، رعایت کند.


«اجرای عدالت» مهم‌ترین وظیفۀ مسئولین است

مولانا عبدالحمید «اجرای عدالت» و «نگاه یکسان» را مهم‌ترین وظیفۀ مسئولین عنوان کردند و افزودند: اجرای عدالت و نگاه یکسان نسبت به همه، مهم‌ترین وظیفه‌ای است که باید تمام مسئولین آن را هدف اصلی خویش قرار دهند. باید مسئولین نسبت به تمام ملت ایران نگاه یکسان داشته باشند. از تبعیض و نابرابری، خداوند ناراضی می‌شود. خداوند متعال از برقراری عدالت و نگاه برابر و یکسان خشنود می‌شود. نظام ما «جمهوری اسلامی» است و اسلام به همین چیز دستور می‌دهد. نگاه پیامبر و نگاه اهل‌بیت و صحابۀ کرام، نسبت به همۀ مردم، نگاه یکسانی بوده است.
مدیر دارالعلوم زاهدان افزودند: در صدر اسلام، مسلمانان مهاجر و انصار از جایگاه یکسانی برخوردار بودند. همان جایگاهی که این‌ها داشتند، سلمان فارسی داشت و او هم پیش پیامبر عزیز و محبوب بود. غلامان و کنیزان مدینه همان جایگاه و احترام را داشتند که بزرگ‌ترین قوم داشت. بلال حبشی، صهیب رومی و عمار بن یاسر این‌ها همه فقیر بودند، اما هیچ فرقی با دیگر صحابه نداشتند.
مولانا عبدالحمید تأکید کردند:‌ امیدواریم نگاه‌ها عوض شوند. تبعیض در کشور محو شود. همۀ ما مسلمان و ایرانی هستیم، باید همه از حق‌وحقوق مساوی برخوردار باشیم. امیدواریم قوۀ مجریه، قوۀ قضائیه و قوۀ مقننه و سایر دست‌اندرکاران هدف واحدی داشته باشند و آن اجرای عدالت و توجه یکسان نسبت به تمام ملت ایران باشد.


آزادی‌های قانونی و مشروع حفظ شوند

امام جمعۀ‌ اهل‌سنت زاهدان در بخشی دیگر از سخنان‌شان بر لزوم حفظ آزادی‌های مشروع و قانونی تأکید کردند و گفتند:‌ باید تمام آزادی‌‌های مشروعی که قانون به مردم داده حفظ شود. آزادی قلم و بیان بر اساس قانون باید تأمین شود. از هر نوع اعمال سلیقه در این زمینه باید جلوگیری شود.
مولانا عبدالحمید بر لزوم توجه به اهل‌سنت ایران تأکید کردند و گفتند: انتظار می‌رود به اهل‌سنت که در تمام صحنه‌ها حاضر بوده و نظام را همراهی کرده‌اند، توجه شود. از شایستگان اهل‌سنت در مدیریت‌های کلان کشوری، مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها از آن‌ها استفاده شود. اهل‌سنت فرصتی برای نظام جمهوری اسلامی هستند و مناسب است از این فرصت استفاده شود.
مولانا عبدالحمید تأکید کردند: شایسته است تمام ملت ایران در ادارۀ کشور و دفاع از آن کنار هم باشند. این مسئله، اخوت را تحکیم می‌کند و امنیت را پایدار می‌کند. این سیاست، سیاست درست و صحیحی است، که امیدواریم به آن توجه شود.


مشکلات و مصائب نتیجهٔ عملکرد خودِ انسان‌هاست
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در بخش نخست سخنان‌شان در جمع نمازگزاران زاهدانی، مصائب محصول عملکرد خودِ انسان‌ها است» بر لزوم توبه، استغفار و بازگشت به‌سوی الله تعالی تأکید کردند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید پس از تلاوت آیه «ظَهَرَ الْفَسَادُ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ لِيُذِيقَهُمْ بَعْضَ الَّذِي عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ» [روم: ۴۱] اظهار داشتند: مشکلات و مصائبی که روی زمین اتفاق می‌افتند و بلایا و ناامنی‌هایی که در دنیا وجود دارند، همه محصول عملکرد خود انسان‌ها هستند.
ایشان در ادامه گفتند: وقتی انسان‌‌ها حکم الله تعالی را می‌شکنند، نهی الهی را نادیده می‌گیرند و روی زمین دست به ظلم، فساد و خون‌ریزی می‌زنند و وقتی در جامعه گناه، ظلم، اجحاف، حق‌کُشی، دروغ، عهدشکنی و انواع منکرات، مفاسد و ظلم فراوان می‌شود، مشکلات، ناامنی و مصائب به‌وجود می‌آیند.
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان اضافه کردند: متأسفانه مردم دنیا حاضر نیستند که خود را تغییر دهند و اصلاح کنند. هیچ‌کسی خودش را مقصر و گناهکار نمی‌داند و توبه نمی‌کند. همه خودشان را تبرئه می‌‌کنند و بی‌گناه می‌دانند. معلوم نیست که بیماری کرونا به‌خاطر گناه چه کسی آمده است.
ایشان در ادامه خاطرنشان ساختند: نزد الله تعالی مجرم و گناهکاری که خودش را مقصر می‌داند و توبه می‌کند، به‌مراتب از عابد و پارسایی که در مسجدالحرام و مسجدالنبی نشسته و خودش را بی‌گناه و پاک می‌داند، بهتر است.
مدیر دارالعلوم زاهدان اظهار داشتند: هیچ‌کسی پاک نیست، همه آلودگی دارند و مرتکب گناه و لغزش می‌شوند. چه‌بسا کسانی هستند که نماز تهجد می‌خوانند و قرآن تلاوت می‌کنند، آلوده به گناه باشند. عابدان و زاهدان گناه‌های خاص خودشان را دارند. همین‌که کسی خودش را از گناه پاک بداند این تفکر خودش گناه است.
مولانا عبدالحمید در پایان بر لزوم توبه و برگشت به‌سوی الله تعالی تأکید کردند و گفتند: ملتی که توبه و استغفار می‌‌کنند، گرفتار عذاب نمی‌شود. باید همه علما، مدرسین، حاکمان، مسئولین، مدیران، مأمورین و گناهکاران توبه کنند و به‌سوی الله تعالی برگردند.