- پایگاه اطلاع رسانی شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید - https://abdolhamid.net/persian -
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در اختتامیۀ «بیستمین دورۀ مسابقات سراسری سخنرانی، مقاله‌نویسی، شعر و سرود»:

سخنرانان و مقاله‌نویسان باید تقوا و پرهیزگاری را رعایت کنند

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید، ظهر پنجشنبه (10 بهمن 1398) در اختتامیۀ «بیستمین دورۀ مسابقات سراسری سخنرانی، مقاله‌نویسی، شعر و سرود» که در دارالعلوم زاهدان برگزار شد، ضمن توصیۀ علما و طلاب مدارس دینی به فراگیری مهارت‌های سخنوری و نویسندگی و آموزش زبان‌های زندۀ دنیا، بر لزوم توجه به «تقوا و پرهیزگاری» در این مسیر نیز تاکید کردند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در این جلسه ابتدا به به نقش برگزاری مسابقات در کسب تجربه، نشاط و روحیه اشاره کردند و گفتند: مسابقه به انسان روحیه و نشاط می‌دهد و شرکت در مسابقات در کسب تجربه، مهارت، روحیه و انگیزه خیلی مفید و مؤثر است.
ایشان ادامه دادند: رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم همواره صحابه رضی‌الله‌عنهم را برای مسابقۀ اسب‌سواری و تیراندازی تشویق و ترغیب می‌کردند.
ایشان در ادامه سخنرانان و مقاله‌نویسان را بر رعایت تقوا و پرهیزگاری تأکید کردند و خاطرنشان ساختند: سخنرانان و مقاله‌نویسان باید تقوا و پرهیزگاری را رعایت کنند و از هر نوع خودنمایی اجتناب کنند و باانگیزه و هدف عمل به دستورات الهی و انتشار دین اسلام سخنرانی کنند و مقاله بنویسند.

دین اسلام، دین عمل است
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان با بیان اینکه «دین اسلام»، دین عمل است، بر لزوم انجام اعمال نیک تأکید کردند و بیان داشتند: برای علما و طلاب مصیبت و واویلا است که علم و احادیث نبوی را به بیاموزند و به مردم برسانند و خود در انجام احکام الهی کوتاهی و سستی کنند و دیگران به شریعت اسلام عمل کنند و در آخرت جایگاه و درجه کسب کنند.
ایشان اضافه کردند: صحابه رضی‌الله‌عنهم با انجام اعمال نیک و پیروی از دستورات اسلام جایگاه و عزت کسب کردند. علما و طلاب باید در راستای تقوا و پرهیزگاری پیشقراول باشند و در انجام اعمال نیک جلوجلو حرکت کنند، نمازشان نمونه باشد و آن را با خشوع و خضوع ادا کنند و آنان نیز نباید اعمال نیک را ترک یا در انجام آن‌ها کوتاهی کنند، چراکه عموم مردم به اعمال آنان نگاه می‌کنند، اگر علما و طلاب در انجام اعمال کوتاهی داشته باشند، اهمیت دین، عمل و نماز در اول وقت از دل‌ مردم بیرون می‌شود.

علما و طلاب باید اهل سخن و قلم باشند
مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامه به آموختن زبان‌های خارجی و مهارت‌های نویسندگی تأکید کردند و خاطرنشان ساختند: اسلام تنها دین عرب‌ها و فارس‌ها نیست، اسلام دین فرانسوی‌ها، روس‌ها، انگلیسی‌ها و همه مردم جهان است، لذا علما و طلاب باید اهل سخن و قلم باشند و زبان‌های خارجی و زنده دنیا را با انگیزه تبلیغ دین بیاموزند و دین را به همه کشورهای جهان برساند. پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم در مدینه زمینۀ آموختن زبان‌های سریانی و عبرانی و نوشتن را فراهم کردند و از میان یارانش افرادی را به مناطق غیرعرب می‌فرستادند تا زبان آن قوم و قبیله را می‌دانستند.
مولانا عبدالحمید در پایان «نشر دین اسلام در جهان» را یکی از وظایف مهم علما و طلاب عنوان کردند و گفتند: علما و طلاب برای جهان حامل پیام و رسالت هستند و این مسئولیت را دین اسلام به آنان داده است، آنان باید همواره خود را جزو سربازان و ناشران دین بدانند و در رساندن این رسالت کوتاهی و سستی نکنند و خود را نیز کم ندانند.