- پایگاه اطلاع رسانی شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید - https://abdolhamid.net/persian -
مولانا عبدالحمید در جلسۀ شورای هماهنگی مدیریت بحران:

«حل مشکل آب آشامیدنی» و «توجه به کارهای زیربنایی و پیشگیرانه» از اولویت‌های مناطق سیل‌زدۀ جنوب بلوچستان هستند

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید، عصر امروز شنبه (28 دی‌ماه 1398) در جلسۀ «شورای هماهنگی مدیریت بحران» که با حضور دکتر روحانی؛ رئیس‌جمهور در چابهار برگزار شد، با اشاره به مشکلات مناطق سیل‌زده در جنوب بلوچستان «توجه به کارهای زیربنایی و پیشگیرانه» و «حل مشکل آب آشامیدنی» را در این مناطق جزو اولویت‌های موضوع رسیدگی به سیل‌زدگان برشمردند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، مولانا عبدالحمید پس از خیرمقدم و خوشامدگویی به رئیس‌جمهور، وزراء، معاونین، مشاورین و همراهان ایشان و سایر شرکت‌کنندگان در این جلسه، اظهار داشتند: جا دارد از استاندار محترم سیستان‌وبلوچستان و مجموعۀ دولت در استان و همچنین عزیزان نظامی و انتظامی به‌خاطر توجه‌شان به سیل‌زدگان جنوب بلوچستان تشکر کنم. همچنین تشکر ویژه دارم از مردم عزیز استان و کشور که جانانه و سخاوتمندانه به کمک مردم سیل‌زده و آسیب‌دیده شتافتند. واقعاً این حس همدلی، وطن‌دوستی و همگرایی بین مردم عزیز کشور جای خوشحالی و تقدیر دارد.
ایشان در ادامه افزودند: مردم عزیز ما در جنوب سیستان‌وبلوچستان که گرفتار سیل‌ شده‌اند انسان‌های صبور و شاکری هستند، چنان‌که وقتی از آنها در مورد خسارات سیل پرسیده می‌شود علی‌رغم تلفات مالی فراوان، به‌خاطر اینکه در این حادثه تلفات جانی نداشته‌اند پروردگارشان را شکر می‌کنند.
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامه به مشکلات آب آشامیدنی مردم جنوب بلوچستان اشاره کردند و گفتند: جناب رئیس‌جمهور! مردم مناطقی که در این استان گرفتار سیل شده‌اند سال‌های مدیدی‌ست از نداشتن آب آشامیدنی به شدت رنج می‌برند، به‌طوری‌که از آب باران که در گودال‌ها جمع می‌شوند و غیربهداشتی هم هستند برای آشامیدن استفاده می‌کنند و یا اینکه برای خرید یک تانکر آب آشامیدنی باید حدود 200 هزار تومان هزینه ‌کنند.
مولانا عبدالحمید ادامه دادند: مردم شهرستانهای چابهار، کنارک و مناطق دشتیاری، پیشین، زرآباد و شهرها و روستاهای اطراف علی‌رغم اینکه در کنار دریا زندگی می‌کنند، اما با مشکل آب شرب سالم مواجه‌ هستند. مشکل آب آشامیدنی در این مناطق درحالی وجود دارد که سدهای منطقه پر از آب هستند و دولت محترم و مسئولین مربوطه می‌توانند از طریق سیستم لوله‌کشی این مشکل را برطرف کنند.
ایشان خاطرنشان کردند: پیشنهاد بنده این است که مشکل آب شرب شهرها از طریق آب دریا و مشکل مذکور در روستاها از طریق آب سدها برطرف شود. رسیدگی به مشکل آب آشامیدنی مردم در این منطقه در اولویت قرار دارد. البته وزارت نیرو در این زمینه اقداماتی انجام داده است که امیدواریم این پروژه به پایۀ تکمیل برسد.
مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامۀ سخنان‌شان بر لزوم «اقدامات پیشگیرانه» در مقابل سیل در مناطق جنوبی سیستان‌وبلوچستان تاکید کردند و گفتند: بعد از انقلاب اسلامی این سومین سیل مخرّبی است که در این مناطق اتفاق می‌افتد و سیل اخیر بیشترین تخریب را داشته است، چنان‌که در این سیل تمام جاده‌ها و پل‌ها و همچنین منازل، باغ‌ها و مزارع کشاورزی مردم تخریب شده‌اند، اما متاسفانه در طول این مدت علی‌رغم تلاش‌های دولت، اقدامات پیشگیرانۀ لازم و کافی در مواجهه با سیلاب‌ها انجام نگرفته است.
ایشان پیشنهاد دادند: یکی از اقدامات پیشگیرانه و مفید این است که در مسیر رودخانۀ زرآباد که زمین‌های وسیع و حاصلخیزی هم دارد سد احداث شود تا ضمن جلوگیری از هدر رفتن آب باران، از آب سد برای آبیاری کشاورزی‌ها نیز استفاده شود.
ایشان ادامه دادند: در مسیر سدهای پیشین و زیردان نیز سدهای کوچک‌تر و یا چاه‌نیمه زده شود تا بتوان از آب سرریز سدهای اصلی در راستای آبادانی زمین‌های کشاورزی که منجر به ایجاد شغل هم می‌شود بهره‌برداری نمود.
مولانا عبدالحمید در ادامه توجه به «زیرساخت‌ها و کارهای زیربنایی» در مناطق سیل‌زده را مورد تاکید قرار دادند و گفتند: مرحلۀ کمک‌های غیرنقدی مردمی و دولتی به سیل‌زدگان رو به پایان است و در مرحلۀ بعدی باید به زیرساخت‌ها و کارهای زیربنایی توجه شود. ساختن پل‌ها و راه‌های مواصلاتی، تسطیح زمین‌های کشاورزی، بازسازی چاه‌های آب کشاورزی و ساخت سیل‌بند در اطراف روستاها و مزارعی که در معرض سیل قرار دارند از مهمترین کارهایی هستند که در مرحلۀ دوم کمک به سیل‌زدگان باید مورد توجه قرار گیرند.
ایشان در ادامۀ سخنان‌شان با اشاره به افزایش تلفات جاده‌ای در جاده‌های مواصلاتی سیستان‌وبلوچستان ازجمله جان‌باختن دکتر امینی‌فرد، نمایندۀ مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی در سانحۀ تصادف رانندگی، بر لزوم تکمیل پروژه‌هایی از قبیل: اتوبان محور چابهار- زاهدان- میلَک، جادۀ محور کنارک- بندرعباس و اتوبان چابهار- کنارک و همچنین تکمیل ساخت بیمارستان 540 تختخوابی چابهار تاکید کردند.
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در پایان سخنان‌شان ضمن تشکر از توجه مقام معظم رهبری و نمایندۀ ایشان در استان و همچنین تشکر از رئیس‌جمهور و وزرای دولت به‌خاطر سفر به سیستان‌وبلوچستان و توجه به مشکلات این استان، ابراز امیدواری کردند که سفر دکتر روحانی سبب تسریع در روند حل مشکلات استان بشود.