پایگاه اطلاع رسانی شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید

گزارش سفر مولانا عبدالحمید به مناطق سیل‌زدۀ جنوب سیستان‌وبلوچستان (1)

🔸حضرت شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید، امام جمعۀ اهل‌سنّت زاهدان روز دوشنبه 23 دی‌ماه 98 با هدف بازدید از مناطق سیل‌زدۀ جنوب استان و سرزدن به مردم آسیب‌دیده از زاهدان عازم منطقۀ چابهار شدند و ما هم افتخار همراهیِ ایشان را داشتیم.
سفر ما ساعت 3 بعد از ظهر از مقابل «باب امام شافعی رحمه‌الله» دارالعلوم زاهدان آغاز شد. از زاهدان تا چابهار بدون توقف راه آمدیم و شب خودمان را به مقصد رساندیم.

🔸به حضرت شیخ‌الاسلام اطلاع داده شده بود که روز بعد یعنی سه‌شنبه 24 دی‌ماه شورای اداری استان با حضور ریاست محترم مجلس، جناب دکتر لاریجانی و نیز وزیر نیرو و جمعی از مسئولان کشوری تشکیل جلسه خواهد داد. به چابهار که رسیدیم اطلاع دادند که دکتر لاریجانی به چابهار رسیده و مهندس موهبتی استاندار و آیت‌الله محامی، نماینده ولی فقیه در استان ایشان را در مهمانسرای منطقۀ آزاد همراهی می‌کنند. از حضرت شیخ‌الاسلام هم دعوت شده بود که به آنجا تشریف ببرند.
به آنجا رفتیم. حضرت مولانا عبدالرحمن چابهاری هم حضور داشتند. آن شب در نشست صمیمانه‌ای مشکلات استان، به‌ویژه مشکلات مربوط به مرزها موردبحث‌وبررسی قرارگرفت و نکات مهمی مطرح شد. شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید تاکید کردند که مرزها فرصت هستند. هم مرزهای آبی و هم مرزهای خاکی همیشه فرصتی بوده‌اند تا ما بتوانیم تحریم‌ها را دور بزنیم. باید از این بستر بیشترین استفاده را بکنیم تا هم مردم این استان به روزی و کسب حلال دست پیدا کنند و هم همۀ ایرانیان بتوانند از این ظرفیت استفاده کنند. جلسۀ مفیدی بود. ما ساعت 11 شب مرخص شدیم و به محل اقامت خود در چابهار بازگشتیم.

🔸صبح روز سه‌شنبه 24 دی‌ماه بلافاصله پس از ادای نماز صبح چابهار را به مقصد روستاهای سیل‌زدۀ منطقۀ دشتیاری ترک کردیم. در دارالعلوم نوبندیان موسسۀ خیریۀ محسنین، وابسته به دارالعلوم زاهدان، کمپی برای کمک‌رسانی به سیل‌زدگان تشکیل داده بود و ما مستقیم به محل کمپ رفتیم. آنجا از قبل هماهنگی‌های لازم انجام شده بود تا حضرت شیخ‌الاسلام از مناطق سیل‌زده بازدید کنند و از نزدیک با مردم آسیب‌دیده در روستاهای مختلف دیداری داشته باشند. حدود یک ساعت در دارالعلوم نوبندیان ماندیم، صبحانه‎ای صرف شد و نیز از کمپ مؤسسه بازدیدی به‌عمل آمد. بحمدلله مؤسسه خیریه محسنین زاهدان در سه نقطه کمپ کمک‌رسانی تشکیل داده است. در دشتیاری همین کمپ دارالعلوم نوبندیان بود. کمپ دوم در منطقۀ زرآباد و کمپ سوم در منطقۀ بِنت. این هر سه منطقه بیشترین آسیب را در سیل اخیر دیده‌اند. الحمدلله در همۀ این کمپ‌ها اعضای فعال و بانشاطی مشغول خدمات‌رسانی هستند که از الله متعال برای همه‌شان اجر و پاداش مسئلت داریم.

🔸از دارالعلوم نوبندیان به‌طرف روستاهای گرفتار سیل حرکت کردیم. در مسیر با صحنه‌های بسیار عجیبی مواجه شدیم. همه‌جا زیر آب بود و خشکی دیده نمی‌شد. ما راهنما داشتیم و به کمک آنها می‌توانستیم پیش‌روی کنیم. خودروی آن‌ها جلوتر حرکت می‌کرد و خودروی حامل حضرت شیخ‌الاسلام و همراهان ایشان پشت سر حرکت می‌کردند. بااین‌حال برای ما پیش‌ رفتن پر از هول‌وولا بود. تصورش را بکنید؛ ما چهارطرف خودمان آب می‌دیدیم! در چنین شرایطی مسیرپیمایی خیلی سخت است.
🔸اولین بازدید حضرت شیخ‌الاسلام از منطقه‌ای به نام «دلگان‌ها» بود. مردم منطقه شنیده بودند که حضرت شیخ آمده، همه برای استقبال از ایشان تا سر جاده آمده بودند. آنجا ما صحنه‌های عجیبی به چشم دیدیم. مردم با چشمانی اشکبار خود را به حضرت شیخ‌الاسلام می‌رساندند و با قلبی پر از امید و اطمینان‌خاطر برمی‌گشتند. سخنان و توصیه‌های حضرت شیخ‌الاسلام چنان تأثیرگذار بود که در لحظه آثار غم و اندوه از چهره‌های مردم مصیب‌زده زدوده می‌شد. آنان سرشار از آرامش و امید و اطمینان می‌شدند و انرژی می‌گرفتند و می‌رفتند.