- پایگاه اطلاع رسانی شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید - https://abdolhamid.net/persian -
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید:

اخلاص، تقوا و انگیزۀ خدمت به بشریت دلیل ماندگاری علامه ابوالحسن ندوی است

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در همایش «امام سیدابوالحسن ندوی رحمه‌الله طلایه‌دار فکر، دعوت و ادبیات اسلامی» که شامگاه یکشنبه (22 دی‌ماه 1398) در دارالعلوم زاهدان برگزار شد، «اخلاص»، «تقوا» و «انگیزۀ خدمت به بشریت» را از مهمترین عوامل محبوبیت و ماندگاری علامه سید ابوالحسن ندوی رحمه‌الله در جامعۀ اسلامی به‌ویژه در بین علما و اندیشمندان دانستند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید طی سخنانی در این همایش، رمز موفقیت پیامبران علیهم‌‌السلام، صحابه رضی‌الله‌عنهم و سلف صالح رحمهم‌الله را «اخلاص» عنوان کردند و خاطرنشان ساختند: در طول تاریخ مخلصین موفق و سربلند بوده‌اند و همه انبیا علیهم‌‌السلام و صحابه رضی‌الله‌عنهم و رجال تاریخ‌ساز جهان اسلام با اخلاص و للهیت به سربلندی و عزت رسیده‌اند. اگر کارهای نیک و فعالیت‌های دینی با انگیزۀ رضایتمندی پروردگار انجام گیرند، ارزش پیدا می‌کنند و بابرکت، مؤثر و مفید واقع می‌شوند.
ایشان در ادامه افزودند: مولانا ابوالحسن ندوی با هدف و انگیزۀ جلب رضایت پروردگار، رعایت تقوا و خدمت به انسانیت توانست افراد زیادی را به راه و مسیر درست اسلام، راهنمایی کند و نام و تذکرۀ ایشان در اذهان بسیاری ماندگار شود.
مدیر دارالعلوم زاهدان بر لزوم توجه به اصلاح و تزکیه درون تأکید کردند و خاطرنشان ساختند: همه انبیا علیهم‌السلام «عابد» و «ذاکر» بودند و با الله تعالی ارتباط و تعلق عمیق داشتند. همه طلاب به تزکیه و اصلاح درون خود توجه کنند، چراکه تزکیه و اصلاح از تعلیم برای آن‌ها مقدم و مهم‌تر است.
مولانا عبدالحمید در پایان سخنان‌شان از رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم به‌عنوان «دانشمند و مرشد اعظم» یاد کردند و گفتند: بنده یک بار در سفر حج علامه ابوالحسن ندوی رحمه‌الله را در مسجدالنبی ملاقات کردم. ایشان را فردی متواضع و ساده‌زیست دیدم که در مقابل روضۀ مبارک آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم با نهایت انکساری و عاجزی نشسته بود. تمام اندیشمندان، مصلحان و انسان‌های مفیدی که توانسته‌اند به بشریت خدمت کنند در واقع خوشه‌چین پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم هستند که بزرگترین دانشمند و مرشد اعظم است.