پایگاه اطلاع رسانی شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید

گزارشی از سفر شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید به شهرستان‌های ایرانشهر، دلگان و مهرستان

صبح سه‌شنبه 28 آبان 1398 شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید به‌منظور شرکت در همایش‌های دانش‌آموختگی خواهران فاضله منطقه بزمان و جلگه، دیدار با مردم دلگان و شرکت در گردهمایی تجلیل از بانوان فعال ایرانشهر و نشست علمای شهرستان ایرانشهر و سراوان برای سفری سه‌روزه زاهدان را به مقصد مناطق مذکور ترک کردند. ایشان در تمام همایش‌ها و نشست‌ها به‌عنوان مهمان ویژه به ایراد سخن پرداختند.

شرکت در مراسم دانش‌آموختگی خواهران فاضله شهر «بزمان»
ظهر سه‌شنبه 28 آبان همایش دانش‌آموختگی مکتب خواهران شهر «بزمان»/ ایرانشهر برگزار شد. شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در این مراسم به‌عنوان مهمان ویژه در بخشی از سخنان خود به آسیب‌های مواد مخدر اشاره کردند و گفتند: مواد مخدر برای ما جز ضرر هیچ نفعی نداشته است. معاملۀ مواد مخدر اگر از لحاظ اقتصادی برای یک خانواده نفعی داشته، اما برای چندین خانواده تباهی و ویرانی به‌بار آورده است و گروگان‌گیری، اختلاف، کشته، زندانی، بی‌سرپرست و بیوه و معتاد به‌جای گذاشته است! اگر ما به الله تعالی اعتماد داشته باشیم، پروردگار به ما کار شرافتمندانه عنایت می‌کند.
ایشان در ادامه معامله مواد مخدر را سراسر «فتنه» و «ضرر» دانستند و تأکید کردند: باید مردم بلوچستان معامله مواد مخدر را ترک کنند. نباید انسان به‌خاطر رزق و روزی خود را به آب‌وآتش بزند و برای فرزندان‌شان فرهنگ و مشغله مواد مخدر را به‌جای بگذارد. خیلی مهم است که انسان نان راحت و باشرف بخورد و خلاف قانون خدا و کشور را انجام ندهد.

سخنرانی در جمع مردم «دلگان»
خستگی سفر و مشکلات راه، مانع سفر حضرت شیخ‌الاسلام به دلگان نشد. ایشان غروب سه‌شنبه ۲۸ آبان بادلی سرشار از مهر و محبت به دعوت مؤمنان دلگان‌زمین لبیک گفتند و در مدرسه دینی تعلیم‌القرآن این شهرستان با مردم سخن گفتند. امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان در جمع صمیمی مردم منطقۀ دلگان از «اسلام» به‌عنوان دین اعتدال و میانه‌روی یاد کردند و خاطرنشان ساختند: اسلام دین اعتدال، میانه‌روی، تحمل، مدارا، صلح و احسان است. اسلام به بهترین عقیده که عقیده یکتاپرستی است فرا می‌خواند و راه سعادت و رسیدن به خدا را به انسان نشان می‌دهد.
ایشان در ادامه بر لزوم دفاع از دین اسلام تأکید کردند و گفتند: علما، والدین، زنان، مردان و همه اقشار جامعه از دین دفاع کنند؛ و معاملات‌شان را اسلامی کنند و از معامله‌های ربوی و خلاف شرع پرهیز کنند.

حضور در مراسم دانش‌آموختگی خواهران فاضله منطقه «جلگه»
برنامۀ بعدی حضرت شیخ‌الاسلام شرکت در مراسم دانش‌آموختگی خواهران فاضله منطقه جلگه- از توابع شهرستان دلگان- بود که ظهر چهارشنبه ۲۹ آبان در صحن مدرسۀ روستای “دهنو” برگزار شد. ایشان در این همایش معنوی «قتل» و «آدم‌کشی» را علامت دوری از اسلام دانستند و گفتند: کشتن انسان‌ها علامت دوری از اسلام و بدبختی است. یک عزم ملی و ارادۀ آهنین می‌خواهد که ریش‌‌سفیدان جمع شوند و تصویب کنند که هرکس مرتکب قتل شد، باید به مقامات قضایی تحویل داده شود‌.
ایشان در ادامه مردم منطقۀ «جلگه» را به نشر فرهنگ و ارزش‌های اسلامی توصیه کردند و گفتند: مردم منطقه سعی و تلاش کنند زبان‌های مختلف را یاد بگیرند تا از طریق زبان و علم فرهنگ‌ اسلامی را تبلیغ کنند، دین‌شان را در دنیا منتشر کنند، شیطان را از منطقه‌شان بیرون کنند، قرآن را که طناب خداست محکم بگیرند و آن را بیاموزند و به دیگران یاد بدهند.

سخنرانی در گردهمایی تجلیل از بانوان فعال شهرستان ایرانشهر
گردهمایی تجلیل از بانوان فعال شهرستان ایرانشهر عصر چهارشنبه ۲۹ آبان با حضور شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در مسجد الحسنین ایرانشهر برگزار شد. مدیر دارالعلوم زاهدان در این گردهمایی از زنان به‌عنوان «بازوی توانای جامعه» یاد کردند و تصریح کردند: باید در مسائل خانواده، اجتماعی، دینی، هدایت جامعه و بخش‌های مختلف با زنان مشورت شود. باید به زنان بها و میدان داده شود، چراکه زنان می‌توانند در راستای هدایت جامعه بهترین نقش را ایفا کنند.
ایشان در ادامه خطاب به زنان گفتند: شما بانوان اگر در کمیته‌تان موفق عمل کنید، برای بقیه می‌توانید الگو قرار بگیرید.

در جمع علمای ایرانشهر
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در ادامۀ سفرشان شامگاه چهار‌شنبه 29 آبان در مدرسه دینی شمس‌العلوم در جمع علمای شهرستان ایرانشهر به ایراد سخن پرداختند. ایشان در این نشست معنوی بر لزوم تقوا و انجام اعمال نیک تأکید کردند و گفتند: علما باید در تقوا، عبادت، خوف الهی و کارهای خیر از عموم مردم جلو باشند و به تقاضای علم که ترس از خداست، عمل کنند. علما همچنین باید با زبان دلسوزی، استدلال، منطق و حکمت با مردم صحبت کنند و آنان را به راه و مسیر درست و صحیح راهنمایی کنند.
مولانا عبدالحمید در ادامه اضافه کردند: مشکلات جامعه نه با کثرت طلبه حل می‌شوند و نه با کثرت عالم و دانشگاه، بلکه مشکلات جامعه با عمل به شریعت حل می‌شوند و در زندگی سکون و آرامش می‌آید.

نشست هم‌اندیشی علمای «سراوان بزرگ»
آخرین برنامۀ شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در این سفر سه‌روزه، حضور در نشست هم‌اندیشی و مشورتی علمای سراوان بزرگ (سراوان، مهرستان، سیب‌وسوران) بود که صبح پنج‌شنبه ۳۰ آبان در روستای «چد» شهرستان مهرستان برگزار شد. رﺋﯿﺲ ﺷﻮرای ھﻤﺎھﻨﮕﯽ ﻣﺪارس دﯾﻨﯽ اھﻞ‌ﺳﻨﺖ ﺳﯿﺴﺘﺎن‌وﺑﻠﻮﭼﺴﺘﺎن در این نشست به نقش علما در جامعه اشاره کردند و گفتند: همان‌طور که طاعت، خداترسی و تقوای عالم در جامعه تأثیر مثبت دارد، گناه و ضعف عمل عالم نیز در جامعه تأثیر منفی می‌گذارد. بسیاری از علما گمان می‌کنند که اهل‌علم، محبوب خدا و خادم دین‌ هستند و وظیفه خود را انجام داده‌اند، درحالی‌که روز قیامت مورد مواخذه قرار می‌گیرند، چراکه به تقاضای علم خود عمل نکرده‌اند.
ایشان در ادامه تصریح کردند: باید علما فکرمند باشند، غم مردم را بخورند، دست‌ها را برای دعا بلند کنند، مردم را به‌سوی خدا فراخوانند و خدا را به مردم معرفی کنند.

بازگشت به زاهدان
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید عصر پنج‌شنبه 30 آبان پس از سفری سه‌روزه و فشرده، سراوان را ترک و شامگاه پنج‌شنبه وارد زاهدان شدند.

خروج از نسخه موبایل