- پایگاه اطلاع رسانی شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید - https://abdolhamid.net/persian -
مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان:

معاملات ربوی و غیرشرعی تبعات بسیار خطرناکی برای فرد و جامعه دارند

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در بخش نخست سخنان‌شان در مراسم نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان (1 آذر 1398)، تبعات معاملات ربوی و غیرشرعی را برای جامعه «ویرانگر» و «خطرناک» دانستند و بر لزوم توجه به احکام شریعت درخصوص معاملات و مراعات حقوق مردم هنگام معامله توصیه و تأکید کردند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، مولانا عبدالحمید پس از تلاوت آیه‌های «وَتَأْكُلُونَ التُّرَاثَ أَكْلًا لَمًّا* وَتُحِبُّونَ الْمَالَ حُبًّا جَمًّا» [فجر: 19-20] اظهار داشتند: الله تعالی آخرین دین که مورد پسند الله تعالی نیز هست را به مسلمانان عنایت کرده است که این دین در تمام شئون برای انسان‌ها راهنمایی، هدایت و احکام دارد.
ایشان افزودند: اسلام در بُعد معاملات قوانین بسیار درست و جامعی دارد. همان‌طور که اعتقاد، اخلاق، معاشرات و عملکرد ما باید اسلامی باشند، معاملات هم باید اسلامی و صحیح انجام بگیرند.
مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامه گفتند: مسلمانان باید در دایرۀ اسلام زندگی کنند و در هر زمینه‌ای باید قوانین و دستورات اسلام را مدنظر قرار دهند. نباید به احکام شرعی خصوصا در بخش معاملات بی‌توجهی شود.
ایشان ادامه دادند: متاسفانه امروزه در جامعه معاملات خلاف شرع انجام می‌گیرند. کسبه، بازاریان، تجار و اصناف مختلف وقتی مجوز کسب‌و‌کار می‌گیرند، باید در نظر داشته باشند که خلاف شرع انجام ندهند. اگر در معامله‌ای مشکوک هستند حتما حکم شرعی آن را از علما و مراکز فتوا بپرسند تا درباره حکم آن معامله تسلی حاصل کنند.
ایشان تاکید کردند: امروز بعضی از مسلمانان مواد مخدر و اجناسی به جامعه وارد می‌کنند که مفاسد به‌وجود می‌آورند. مسلمانان باید دقت کنند کالایی را وارد بازار و جامعه نکنند که برای جامعه مضر است یا معاملۀ آن حرام و خلاف شرع است، زیرا معاملات غیرشرعی اموال و دارایی انسان را فاسد و حرام می‌کنند.
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان معاملات غیرشرعی و ربوی را «ویرانگر» تصیف کردند و اظهار داشتند: بسیاری معاملات غیرشرعی و ربوی انجام می‌دهند و وقتی پول زیادی به دست آوردند فکر می‌کنند موفق شده‌اند، درحالی‌که در این مال شکست است. روزی حرام مال، صحت، خانواده و زندگی را نابود می‌کند.
ایشان تاکید کردند: شما مکلف نیستید نفقۀ فرزندان را از راه‌های حرام، ربا، سرقت و مواد مخدر تهیه کنید. اگر فرزندان در رفاه نباشند بهتر است از اینکه جان شما، مامورین و افراد جامعه به خطر بیفتد.روزی باید حلال، شرعی، بی‌غل و غش و گوارا باشد. مال حلال حتی اگر کم باشد از مال حرامی که زیاد باشد بهتر است.
ایشان خاطرنشان کردند: کسانی که مواد مخدر وارد جامعه و آنها را توزیع می‌کنند، ممکن است ظاهراً یک خانه را از لحاظ اقتصادی آباد ‌کنند، اما قطعاً صدها خانه را ویران می‌کنند. لذا نباید معامله‌ای انجام بدهیم که سبب ویرانی و ازهم‌پاشیدگی نظام صدها خانواده‌ می‌شود.
خطیب جمعه زاهدان به برخی از تبعات معاملۀ مواد مخدر اشاره کردند و گفتد: بخش بزرگی از زندانیان را معامله‌کنندگان مواد مخدر تشکیل می‌دهند؛ با رفتن یک نفر به زندان چندین خانواده پریشان می‌شود و چه‌بسا ازهم می‌پاشد! مگر پول و مال دنیا چقدر مهم است که خود و خانوادۀ‌تان را به زندان بیندازید؟ از سوی دیگر کسانی که مبتلا و معتاد به مصرف مواد مخدر می‌شوند مشکلات فراوانی را برای خود و خانواده‌هایشان به‌وجود می‌آورند. اعتیاد در واقع به ملت‌ها و نسل‌ها ضرر می‌رساند.
ایشان در ادامه گفتند: تلفات و تبعات مواد مخدر برای منطقه بسیار زیاد بوده است. بسیاری از اختلاف‌ها، گروگان‌گیری‌ها، قتل‌ها، کلاهبرداری‌ها و ناهنجاری‌ها از همین مواد مخدر نشأت می‌گیرند.
مولانا عبدالحمید ابراز داشتند: از همۀ عزیران درخواست دارم که دنبال شغل‌های سالم باشند و در جامعه کارآفرینی کنند. بسیاری از افراد از راه‌های مشروع و جایز چنان پول‌های کلانی به دست آورده‌اند که بقیه از راه معاملۀ مواد مخدر نتوانسته‌اند به چنین پولی برسند.

هنگام تقسیم ارث از تضییع حقوق زنان و یتیم‌ها به شدت بپرهیزیم
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان در فرازی دیگر از سخنان‌شان به موضوع «تقسیم ارث» اشاره کردند و گفتند: پس از کفن و دفن میت، مهم‌ترین مسأله تقسیم صحیح مال میراث است که باید مطابق دستور شریعت انجام شود. بهترین خانواده‌ها آنهایی هستند که مال میت را حیف و میل نکرده و دقیق بین ورثه تقسیم می‌کنند.
ایشان ضمن نکوهش تضییع مال یتیم، ابراز داشتند: مال یتیم‌ها را نخورید؛ خداوند متعال می‌فرماید: «إِنَّ الَّذینَ یَأْکُلُونَ أَمْوالَ الْیَتامی‏ ظُلْماً إِنَّما یَأْکُلُونَ فی‏ بُطُونِهِمْ ناراً وَ سَیَصْلَوْنَ سَعیراً» [نساء: 10] آنهایی که مال یتیم را حیف و میل می‌کنند در شکم خود آتش جهنم را فرو می‌برند. خوردن مال یتیم انسان را هلاک می‌کند.
مولانا عبدالحمید ادامه دادند: خداوند متعال از مال میراث برای زنان هم سهم تعیین کرده است. بسیاری از زنان حق خود را می‌بخشند، این بخشیدن براساس رسم منطقه و به اجبار است که اعتباری ندارد. همین‌طور بخشیدن مهریه اگر با رضایت قلبی نباشد اعتباری ندارد، همچنین مهریه زنانی که شوهران‌شان وفات می‌کنند باید کامل به آنها داده شود.
مدیر دارالعلوم زاهدان در پایان این بخش از سخنان‌شان اظهار داشتند: توصیۀ بنده به همه نمازگزاران و مسلمانان آن است که از حیف و میل میراث بترسند و حقوق همه را کامل بدهند. اگر ما هر سال یک بار حج برویم، نماز تهجد و صلاةالتسبیح بخوانیم، اما حقوق مردم بر گردن‌مان باشد این حقوق نمی‌گذارند ما به بهشت برویم. لذا از تضییع حقوق مردم به‌ویژه تضییع حقوق زنان و یتیم‌ها هنگام تقسیم میراث به شدت پرهیز کنیم. دل هیچ‌کسی را نشکنیم که شکستن دل مردم گناه است و در همین دنیا و در آخرت مکافات دارد.

مصوبۀ افزایش قیمت بنزین تجدیدنظر شود
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در بخش پایانی سخنان‌شان در مراسم نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان، به مصوبۀ اخیر دولت در مورد افزایش قیمت بنزین اشاره کردند و گفتند: افزایش قیمت بنزین در کشور مشکلات و تبعاتی را در پی داشت. نظر اکثریت قاطع مردم ایران این است که قیمتی که برای بنزین تعیین شده بسیار بالاست و به مردم فشار می‌آورَد.
ایشان در ادامه افزودند: کارشناسانی که قیمت کنونی بنزین را به مسئولین پیشنهاد داده‌اند به‌صورت صحیح و همه‌جانبه کارشناسی نکرده‌اند و تمام زوایا را درنظر نگرفته‌اند و گزارش ناقصی از این موضوع را به مسئولین ارائه داده‌اند.
مدیر دارالعلوم زاهدان اظهار داشتند: ملت ایران امروز با تحریم‌های ظالمانه و اوضاع بد کسب‌وکار و معیشت مواجه است و عموم جامعه با مشکلات اقتصادی عدیده دست‌وپنجه نرم می‌کنند. کارشناسانی که قیمت کنونی بنزین را پیشنهاد داده‌اند چرا وضعیت اقتصادی مردم را در نظر نگرفته‌اند؟ آنان می‌توانستند قیمتی را پیشنهاد بدهند که برای مردم قابل تحمل باشد.
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان خاطرنشان کردند: اگرچه بزرگان و مسئولین توصیه کرده‌اند که قیمت اجناس و کالاها افزایش پیدا نکند، اما ما بخواهیم یا نخواهیم قیمت‌ بعضی از اجناس که با قیمت بنزین ارتباط دارند افزایش پیدا می‌کند.
مولانا عبدالحمید در پایان خواستار «تجدیدنظر در قیمت بنزین» شدند و گفتند: بنده به‌عنوان خیرخواه مردم و حاکمیت و به‌عنوان یک خواستۀ عمومی درخواست می‌کنم که درخصوص مصوبۀ افزایش قیمت بنزین تجدیدنظر صورت گیرد. امیدواریم مسئولین محترم شرایط مردم را درنظر بگیرند و به درخواست‌هایی که به نفع مردم و کشور هستند توجه بشود.