پایگاه اطلاع رسانی شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید

شرع، عقل و منطق حکم می‌کنند که امت اسلامی با هم متحد باشد

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در مراسمی که صبح امروز (یکشنبه 19 آبان 1398) در سالن اجتماعات نهاد رهبری در زاهدان برگزار شد، وحدت امت اسلامی را اقتضای شرع، عقل و منطق دانستند و بر لزوم اجرای عدالت و رعایت حقوق برای رسیدن به «وحدت پایدار» تاکید کردند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، مولانا عبدالحمید در این مراسم که به مناسبت «هفته وحدت» برگزار شده بود، ابتدا به مهمانان کشوری و استانی جلسه خیرمقدم گفتند و از آیت‌الله محامی، نمایندۀ ولی فقیه در سیستان‌وبلوچستان نیز به خاطر تشکیل جلسۀ مذکور تشکر کردند.
مولانا عبدالحمید در ادامه ضمن تبریک «هفته وحدت»، اظهار داشتند: دین اسلام یکی از بزرگترین نعمت‌های الهی به بندگان به‌ویژه به ما مسلمانان است. دین اسلام آخرین دینی‌ست که الله تعالی تا قیامت آن را برای سعادت و خوشبختی بشریت پسندیده است.
ایشان افزودند: ما مسلمانان سرمایه‌ای بزرگتر از قرآن مجید، رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم و دین اسلام در جهان سراغ نداریم. الله تعالی این سرمایه‌ها را در اختیار ما گذاشته است که اگر قدر آنها را بدانیم و به رهنمودهای آنها عمل کنیم می‌توانیم برای تمام ملت‌ها الگو و نمونه باشیم و بهترین فرهنگ و تمدن را به جهانیان عرضه کنیم.
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامه به اهمیت «وحدت» در تعالیم اسلام اشاره کردند و گفتند: قرآن مجید و احادیث رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم به مقولۀ «وحدت» تاکید بسیار زیادی کرده‌اند. وحدت چیزی‌ست که تمام انسان‌ها آن را می‌پذیرند که سبب پیشرفت و الفت ملت‌ها می‌شود.
ایشان ادامه دادند: ملت‌های پیشرفته و توسعه‌یافتۀ دنیا دنبال وحدت و همبستگی هستند. امروز یهودیان و مسیحیان حاضرند برای رسیدن به منافع فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و… با یکدیگر متحد شوند و در دفاع از هم با دیگران بجنگند. بلوک‌های شرق و غرب که هر کدام از آنها دولت‌های مقدری به‌شمار می‌روند برای منافع سیاسی کشورهای‌شان «اتحادیه» تشکیل داده‌اند.
مولانا عبدالحمید بر لزوم «اتحاد امت اسلامی» تاکید کردند و گفتند: در این شرایط ملت‌های مسلمان اعم از مذاهب و گرایش‌های مختلف و همچنین کشورهای اسلامی که منافع مشترک دارند باید کنار یکدیگر قرار بگیرند و با هم متحد شوند. کشورهای اسلامی علاوه بر حفظ و تقویت اسلام، منافع سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مشترک نیز با هم دارند که همۀ این‌ها می‌طلبد که با هم متحد شوند.
ایشان خاطرنشان کردند: به‌راستی چه چیزی مانع وحدت و انسجام مسلمانان و کشورهای اسلامی شده است؟ رهبر معظم انقلاب در یکی از سخنرانی‌های خود فرمودند که مشترکات ما (مسلمانان) به اندازه‌ای است که اگر ما به آنها توجه کنیم فرصت پرداختن به مسائل اختلافی را نداریم؛ این دیدگاه و نظریۀ تمام علما و اندیشمندان است.
مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامه به عواقب «اختلاف» در جوامع اشاره کردند و گفتند: اختلاف و تفرقه سبب نابودی ملت‌ها و قدرت‌های بزرگ و پیشرفته می‌شود. رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم در حدیثی خطاب به امت اسلامی می‌فرمایند که شما با هم اختلاف نکنید که این اختلاف سبب نابودی و ازهم‌پاشیدگی شما می‌شود؛ همان‌گونه که اختلاف سبب نابودی امت‌های پیشین شده است. لذا مسلمانان باید کنار هم بنشینند و با یکدیگر گفتمان و مذاکره داشته باشند.
ایشان بر لزوم «رعایت حقوق» تاکید کردند و گفتند: رعایت حقوق و حفظ حرمت‌ها برای حفظ وحدت بسیار مهم است. اگر ما حقوق دیگران را ضایع کنیم و یا برای آنان حرمت قائل نباشیم طبیعتاً صدای اعتراض‌شان بلند می‌شود. تمام طرف‌ها موظف‌اند حرمت یکدیگر را نگه داشته و حقوق همدیگر را مراعات کنند.
مولانا عبدالحمید خاطرنشان کردند: اجرای عدالت، تأمین آزادی‌های مشروع و رعایت حقوق انسانی و اسلامی ما را به وحدت پایدار می‌رساند.
رئیس شورای هماهنگی مدارس دینی اهل‌سنت سیستان‌وبلوچستان شرایط کنونی جهان اسلام را متفاوت از گذشته توصیف کردند و گفتند: جهان اسلام در گذشته شرایطی داشته است که دوران آن به پایان رسیده است. در گذشته پیروان اقوام و مذاهب تعبیرات تند و شدیدی علیه یکدیگر داشته‌اند که البته این موضع‌گیری‌ها هم نباید صورت می‌گرفت، اما به‌هرحال آن شرایط سپری شده و جهان در شرایط جدیدی قرار دارد که همۀ ما باید شرایط جدید را درک کنیم تا بیش از این مورد عداوت و توطئۀ دشمنان قرار نگیریم.
مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامه توصیه‌هایی نیز به علما و دولتمردان داشتند و گفتند: همۀ ما به‌ویژه کسانی که دارای جایگاه اجتماعی و نفوذ کلام هستند و سخنان‌شان در جهان مورد توجه ویژه قرار می‌گیرد باید شرایط کنونی جهان را مدنظر قرار دهند. دولتمردان، علما و تمام اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی وظیفه دارند به‌جای گفتن سخنان احساساتی، عاقلانه و دوراندیشانه سخن بگویند و تمام انسان‌ها و مسلمانان را به وحدت و گفتمان دعوت بدهند.
مولانا عبدالحمید در پایان خاطرنشان کردند: شرع، عقل و منطق تقاضا می‌کند که امت اسلام با هم متحد شود. مسلمانان باید همدیگر را بپذیرند و مشکلات‌شان را از راه گفتمان حل‌وفصل کنند.

خروج از نسخه موبایل