- پایگاه اطلاع رسانی شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید - https://abdolhamid.net/persian -
مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعه زاهدان:

پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم دنیا را به اعتقاد صحیح، اخوت، محبت و عدالت فراخواند

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعۀ اهل‌سنت زاهدان (17 آبان 1398)، از بعثت رسول اکرم به‌عنوان یکی از «بزرگ‌ترین اتفاق‌های مبارک در دنیا» یاد کردند و «اصلاح اعتقاد، عملکرد و اخلاق»، «اجرای عدالت»، «وحدت»، «اخوت» و «ایثارگرایی» را از مهم‌ترین دستاوردهای بعثت رسول اکرم برشمردند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید پس از تلاوت آیۀ «وَ ما أَرْسَلْناکَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعالَمينَ» [أنبیاء: 107] اظهار داشتند: ربیع‌الاول ماه ولادت حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌و‌سلّم است. ولادت ایشان در واقع ولادت رحمت، نور، خیر و هدایت است. رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌سلّم زمانی متولد شد که دنیا پر از تاریکی بود و فساد، گمراهی، گناه، ظلم، بی‌عدالتی، اجحاف، تکبر و مخلوق‌پرستی در دنیا موج می‌زد و دنیا به اعتبار اعتقاد، عملکرد، اخلاق و معاشرت سقوط کرده بود. در خانۀ کعبه که نماد یکتاپرستی‌ست 360 بت عبادت می‌شد و فساد و زورگویی شهر مکه را که مظهر یاد خداست فراگرفته بود. در چنین شرایطی، آخرین پیامبر خدا که رحمتی برای جهانیان است و همه ادیان سماوی در انتظار ظهور او بودند متولد شد.
ایشان تاکید کردند: با ولادت آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌و‌سلّم وعده الهی که در کتب سماوی پیشگویی شده بود محقق شد. ولادت آن‌حضرت نماد بزرگی از نزول رحمت پروردگار بر اهل زمین بود. ولادت، بعثت و هجرت آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌و‌سلّم هر کدام یک اتفاق بزرگ و مبارک و رحمتی برای تمام جهانیان است. آن‌حضرت با دستاورد بزرگی به دنیا تشریف آوردند، با خود عقیدۀ برحق توحیدی را آوردند و انسانیت را به وحدانیت خدا ‌که اولین دعوت تمام انبیاست فراخواندند.
مدیر دارالعلوم زاهدان ادامه دادند: اعتقاد بالاترین محور، اساس و پایه است. تا زمانی که اعتقاد درست نباشد هیچ عملی پذیرفته نمی‌شود. کسی که اعتقاد توحیدی ندارد، پاداش اعمالش را در دنیا دریافت می‌کند و در آخرت هیچ ثواب و دستاوردی ندارد. یکی از رسالت‌های انبیا اصلاح اعتقاد، عملکرد و اخلاق است. آن‌حضرت از جانب الله به بهترین احکام فرا خواندند، پروژه اعتقاد، عملکرد و مکارم اخلاقی را به پای تکمیل رساندند و بهترین معاشرت و حقوق انسان را در دنیا پایه‌گذاری کردند.

اسلام برای تمام شئونات زندگی بشر برنامه دارد
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان «زندگی مسالمت‌آمیز با تمام انسان‌ها» را دستور اسلام دانستند و افزودند: این دستور اسلام و تمدن اسلامی است که با همه زندگی مسالمت‌آمیز داشته باشیم، حرمت همه را نگه داریم، برای همه رحمت و سبب خیر باشیم. اجرای عدالت، احسان و نیکی و زندگی مسالمت‌آمیز با غیرمسلمانان آموزش اسلام است. در تمدن اسلام به مدارا، مواسات، همدردی و مشارکت در غم و شادی تمام انسان‌ها اعم از مسلمانان و غیرمسلمانان تاکید شده است.
مولانا عبدالحمید خاطرنشان کردند: اسلام دین وسیعی است که برای یک مقطع زمانی و محدودۀ جغرافیایی خاص در نظر گرفته نشده است، بلکه اسلام برای راهنمایی تمام اقلیم‌ها و ملت‌ها تا قیامت نازل شده است و برای تمام شئونات و مسائل اعم از سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، فردی و اجتماعی بشر برنامه دارد.
ایشان در ادامه گفتند: رحمت بعثت پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌سلّم و نزول دین اسلام تمام جهانیان را شامل می‌شود و همه از این رحمت بهره گرفته‌اند، نه‌تنها مسلمانان بلکه غیرمسلمانان هم از آن استفاده کرده‌اند، چنانکه پایه بسیاری از تمدن‌ها بر تعالیم آن‌حضرت و قرآن مجید گذاشته شده است، اما ای کاش جهانیان اسلام را قبول می‌کردند و آن را کاملا در زندگی خود می‌آوردند. دنیا برای ادامۀ بقای خود به فرهنگ و تعالیم دین اسلام نیاز دارد.

رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌سلّم صله‌رحم و اخوت و عدالت را در جامعه احیاء کرد
مولانا عبدالحمید در ادامۀ سخنان‌شان در مراسم نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان، با اوضاع جهان در زمان ولادت رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌سلّم اشاره کردند و گفتند: در عصر آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌و‌سلّم تفرقه، اختلاف، جنگ، فتنه، خونریزی و بداخلاقی موج می‌زد، قدرتمندان بر مظلومان اجحاف می‌کردند، قدرت‌هایی مثل ایران و روم با هم درگیر بودند، اما آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌و‌سلّم با بعثت خویش به تمام این جنگ‌ها و اختلافات پایان دادند. آن‌حضرت بین قبیله اوس و خزرج که باهم اختلاف 120 ساله داشتند چنان دوستی و صلحی ایجاد کرد که نمونه‌اش در دنیا پیدا نمی‌شود.
ایشان افزودند: آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌و‌سلّم با بعثت خویش عدالت، صله‌رحم، الفت و اخوت ایمانی، وطنی و انسانی را در جامعه احیاء کرد و آن را در بین انسان‌ها تحکیم نمود. رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌سلّم چنان روحیۀ ایثار و ازخودگذشتگی را بین صحابه ایجاد کرد که در دنیا بی‌نظیر است. صحابه حتی در میدان جنگ و در حالت مرگ هم ایثار می‌کردند.
خطیب جمعه اهل‌سنت زاهدان «عدالت» را از دیگر دستاوردهای رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌سلّم برای جهانیان دانستند و گفتند: یکی از پایه‌های مهم محبت دینی و ایمانی که آن‌حضرت بین مردم ایجاد کردند اجرای عدالت بود. اجرای عدالت و نگاه یکسان سبب تحکیم برادری و وحدت می‌شود.
ایشان خاطرنشان کردند: در اسلام تمام اقوام، قبائل، غلام‌ها و کنیزها عزت یافتند؛ همه در نگاه آن‌حضرت یکسان بودند، هیچ کدام را بر دیگری ترجیح نداد، به اکابر صحابه فرمود از اسامه که غلام‌زاده و جوان اما شایستگی و لیاقت داشت تبعیت کنند. در میان مسلمانان، اقوام و سلیقه‌ها تفاوتی نبود. آن‌حضرت عدالت و برابری را یکسان بین آنها اجرا کردند؛ این چیزی بود که برادری را مستحکم و تقویت کرد. امروز نیز کل بشریت به اتحاد و وحدت نیاز دارد. اسلام که دین صلح، آشتی، دوستی و کرامت برای همه انسان‌هاست همه را به وحدت فرا می‌خواند
ایشان در ادامه گفتند: دین اسلام برای متکبران و ستیزه‌جویان که تن به عدالت نمی‌دهند و منطق گفتمان ندارند و برای حقوق دیگران ارزش قائل نیستند «جهاد» را مشروع قرار داده است. جهاد برای مقابله با اشغالگران و متجاوزان بسیار تاثیرگذار است. اما دستور اسلام برای انسان‌هایی که می‌خواهند سالم زندگی کنند، تهدید نیستند، ارادۀ ظلم و تعدی به دیگران را ندارند این است که با آنها با محبت، احسان و مسالمت‌آمیز زندگی شود. لذا همۀ انسان‌ها خصوصا مسلمانان که برای اتحادشان نصوص آمده است نیاز به اتحاد دارند.

رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم عدالت را حتی بین خویشاوندان خویش رعایت کرد
مولانا عبدالحمید در ادامه اظهار داشتند: آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌و‌سلّم در دنیا اخلاق و عدالتی آورد که دنیا نمی‌تواند نمونه‌اش را عرضه کند. آن‌حضرت تمام سختی‌ها را به جان خرید و سعی کرد همۀ مردم در آسایش باشند. رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌سلّم در زمینۀ اجرای عدالت خویشاوندان، نزدیکان و اهل‌بیت خود را نیز به زحمت می‌انداخت؛ در جریان آزادی اسیران بدر همان‌طورکه از بقیه فدیه گرفته شد دستور داد از نزدیکانش هم فدیه بگیرند و یک درهم هم تخفیف ندهند آن‌حضتر صلی‌الله‌علیه‌و‌سلّم در تمام سختی‌ها نزدیکان خود را مقدم می‌کرد؛ در جنگ بدر به حضرت علی، حمزه و ابوعبیده رضی‌الله‌عنهم که از نزدیکان‌ ایشان بودند دستور داد برای مبارزه با پهلوانان نامدار لشکر مشرکین به میدان بروند.
ایشان افزودند: وقتی حضرت فاطمه رضی‌الله‌عنها که به‌خاطر کثرت کارهای منزل دستان مبارکش پینه بسته بود، از آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌و‌سلّم درخواست کنیز و خدمتکار از اموال غنیمت را مطرح کرد، آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌و‌سلّم فرمودند خانواده‌های آنانی که شهید شدند و در جنگ با من همراه بودند به این مال نیاز دارند. لذا رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌سلّم در عوض اوراد و اذکاری را به حضرت فاطمه رضی‌الله‌عنها تعلیم دادند و خطاب به ایشان فرمودند که برای اینکه تحمل خستگی کارهای منزل برایت آسان شود پیش از خواب 33 بار «سبحان‌الله»، 33 بار «الحمدلله» و 34 بار «الله أکبر» را بخوان.
مولانا عبدالحمید اظهار داشتند: این سیرت آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌و‌سلّم بود که صحابه را شیفتۀ ایشان کرده بود، به‌طوری‌که صحابه جان و مال خود را برای ایشان فدا کردند. ‌آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌و‌سلّم عدالت را چنان اجرا کردند که بین غلامان، کنیزان و بین سران مکه و اکابر صحابه فرق قائل نشدند، بلکه همه را به یک دید نگاه کردند.
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان در پایان خاطرنشان کردند: امیدواریم امروز مسلمانان سیرۀ مسعود رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌سلّم را مستمسک خود قرار دهند تا همه “امت واحده” بشویم و حقوق و احترام یکدیگر را رعایت کنیم و به مقدسات و بزرگان همدیگر احترام بگذاریم.