شیخالاسلام مولانا عبدالحمید در بخش نخست سخنانشان در مراسم نماز جمعه امروز اهلسنت زاهدان (18 مرداد 1398)، به حسن استفاده از باقیماندۀ ایام دهۀ ذیالحجه؛ گرفتن روزه در روز عرفه، گفتن تکبیرات تشریق، قربانی و خواندن نماز عید توصیه و تاکید کردند.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دفتر امامجمعه اهلسنت زاهدان، شیخالاسلام مولانا عبدالحمید پس از تلاوت آیۀ «لَن يَنَالَ اللَّهَ لُحُومُهَا وَلَا دِمَاؤُهَا وَلَٰكِن يَنَالُهُ التَّقْوَىٰ مِنكُمْ ۚ كَذَٰلِكَ سَخَّرَهَا لَكُمْ لِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَىٰ مَا هَدَاكُمْ ۗ وَبَشِّرِ الْمُحْسِنِينَ» [حج: 37] اظهار داشتند: دهۀ اول ذیالحجه ایام بسیار ویژه و بابرکتی هستند. خداوند متعال در این دهه برای حجاج و جهانیان سفرهای گسترانیده است تا خیر، صلاح، برکات و رحمت نصیب همه بشود. لذا هر کس در هر نقطهای از جهان که هست باید تلاش کند از این فرصت حداکثر استفاده را ببرد.
مولانا عبدالحمید دهۀ ذوالحجه را «یک فرصت استثنایی» دانستند و خاطرنشان کردند: اعمال صالح همیشه ارزش دارند اما در عشره ذیالحجه پاداش و ارزش ویژهای دارند؛ عمل نیک در این ایام از جهاد در ماههای دیگر افضل است. باید بیدار باشیم. متاسفانه بسیاری از مسلمانان چنان در خواب غفلت غرق هستند که نه آیات و احادیث آنها را بیدار میکند و نه نصیحت علما. شاید چیزی غیر از قبر و حساب و کتاب نتواند آنها را بیدار کند، که البته این بیداری چیزی بهجز حسرت برایشان در پی ندارد. لذا باید برخیزیم و از لحظات باقیمانده زندگی و باقیمانده عشرۀ ذیالحجه که فرصتهای استثنایی هستند حداکثر استفاده را ببریم، به نماز، توبه، روزه، خیرات و صدقاتمان بیفزاییم و کوتاهیها را بیشتر جبران کنیم.
ایشان با بیان اینکه «دهه ذوالحجه یکی از ایام ویژه برای توبه و اصلاح است» اظهار داشتند: برای الله وقت فارغ کنیم، آخرت را بسازیم و به فکر اصلاح خود باشیم. شاید ما توفیق رسیدگی به دیگران را داشته باشیم ولی از اصلاح خودمان غافل بمانیم. لذا باید ضعفهای اخلاقی، عادات زشت و کوتاهیهای خودمان را برطرف کنیم و به اصلاح عملکردمان همت بگماریم، زیرا دهۀ ذوالحجه یکی از ایام ویژه برای توبه و اصلاح است. روز عرفه را روزه بگیرید؛ إنشاءالله به شما ثواب میرسد.
در روز عید هیچ عبادتی به اندازۀ «قربانی» اجر و ثواب ندارد
مولانا عبدالحمید در ادامۀ سخنانشان با بیان اینکه «قربانی سنت حضرت ابراهیم علیهالسلام و حضرت رسول صلیاللهعلیهوسلم است» به برخی از فضایل قربانی اشاره کردند و گفتند: قربانی از عبادات مهم است؛ هیچ عبادتی نزد الله به اندازۀ قربانی در روز عید ثواب ندارد. به کسی که قربانی میکند به اندازه تارهای موی آن حیوان ثواب میرسد، با ریختن قطرات خونِ قربانی گناهان آن شخص قبل از اینکه خون قربانی به زمین بریزد، بخشیده میشوند. قربانی سنت حضرت ابراهیم علیهالسلام و حضرت رسول صلیاللهعلیهوسلم است. بهترین حیوان برای قربانی، قوچ است، حضرت رسول صلیاللهعلیهوسلم دو قوچ خصیّ قربانی کردند و فرمودند پروردگارا! این قربانی را از من و امّت من و بنابر روایتی؛ از من و کسانی که قربانی ندارند قبول فرما.
ایشان افزودند: قربانی بر کسانی که سرمایه دارند واجب است، اما اگر فقرا بتوانند حیوانی ذبح کنند بهتر است چون قربانی در سه روز عید یک فرصت است، اگر بعد از روزهای عید، کسی یک گله از حیوانات هم در راه خدا ذبح کند، به اندازۀ یک قربانی روز عید ثواب ندارد. حیواناتی که در طول عمرتان قربانی میکنید با همین پشم و مو و وضعیت در صحرای قیامت ظاهر میشوند و مانند بقیۀ اعمال بد یا نیکتان در ترازوی اعمال گذاشته میشوند.
مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامه به بیان کیفیت مصرف گوشت قربانی پرداختند و گفتند: بخشی از گوشت قربانی را برای کسانی جدا کنید که قربانی ندارند. بهترین روش این است که گوشت قربانی را به سه بخش تقسیم کنید؛ دو بخش برای خانواده و مهمانان و یک بخش دیگر را به مستحقین و نیازمندان بدهید.
امام جمعه اهل سنت زاهدان خاطرنشان کردند: خواهرانی که صاحب نصاب هستند قربانی بر آنها لازم است، حتی اگر شوهرانشان فقیر باشند. هر اندازه قیمت حیوانی که قربانی میکنید بیشتر باشد ثوابش نیز بیشتر است، البته نباید زیاد به خودتان فشار بیاورید ولی بر حسب توان قربانی کنید.
مولانا عبدالحمید در ادامه به گفتن «تکبیرات تشریق» تاکید کردند و گفتند: تکبیرات تشریق از صبح نهم ذیالحجه شروع میشود، گفتن این تکبیرات بعد از نمازهای فرض برای مردان واجب و برای زنان مستحب است. گفتن این تکبیرات در اوقات دیگر هرچند واجب نیست ولی ثواب دارد. روز عید قربان وقتی به عیدگاه میروید تکبیرات تشریق را با صدای بلند بگویید.
ترک نماز عید علامت بدبختی و محرومیت است
مولانا عبدالحمید «ترک نماز عید» را علامت محرومیت دانستند و خاطرنشان کردند: نماز عید سنت آنحضرت صلیاللهعلیهوسلم و خواندن آن واجب است. کسی که بدون عذر از شرکت در نماز عید سر باز بزند واقعاً انسان محروم و بدبختی است. خوابیدن در وقت نماز عید و جمعه علامت بدبختی، بیچارگی و محرومیت است. چه شومیای بالاتر از آن است که شخص توفیق حضور در نماز، کشتن قربانی، صدقه و روزه نداشته باشد. نفرین و لعنت خدا بر کسانی نازل میشود که وقت نماز بخوابند و نمازشان فوت شود.
ایشان ضمن بیان برخی از «آداب روز عید» اظهار داشتند: بهترین روش این است که روز عید پیاده به مصلی بیایید، غسل کنید، عطر بزنید، لباس نو و تمیز بپوشید و خود را آراسته کنید، الله دوست دارد که نعمتهایش را بر بندگانش بینند.
مدیر دارالعلوم زاهدان در پایان این بخش از سخنانشان با اشاره به مشکلات مالی ساخت پروژۀ مسجد جامع مکی زاهدان بر لزوم حمایتهای مالی مردمی تاکید کردند و خطاب به مردم زاهدان گفتند: در روز عید حداقل یکصدهزار تومان برای کمک به ساخت مسجد جامع مکی با خودتان همراه بیاورید، زنان نیز سهمیه خودشان را با مردان به عیدگاه بفرستند.
لغو خودمختاری کشمیر توسط هند نتیجۀ اختلاف کشورهای اسلامی است
شیخالاسلام مولانا عبدالحمید در فرازی دیگر از سخنانشان در مراسم نماز جمعه اهلسنت زاهدان، به لغو خودمختاری منطقۀ جامو و کشمیر توسط دولت هند اشاره کردند و اظهار داشتند: دولت هند خودمختاری مناطق مسلماننشین جامو و کشمیر را بدون توجه به حقوق مردم این مناطق لغو کرده و با ارسال نیروهای نظامی وضعیت ویژه و فوقالعاده در این مناطق به اجرا گذاشته است؛ ما این اقدام دولت هند را به شدت محکوم میکنیم.
امامجمعه اهلسنت زاهدان خاطرنشان کردند: متأسفانه مردم مناطق جامو و کشمیر سالیان مدیدی است که با مصایب مرگباری گرفتار هستند و برای کسب آزادیهای خودشان همواره با مشکلات و محدودیتهایی از جانب دولت هند مواجه بودهاند. دولت هند و جامعۀ جهانی هم علیرغم گذشت دهها سال از این جریان نتوانستهاند آن را با تدبیر حلوفصل کنند.
ایشان «اختلاف کشورهای اسلامی» را از مهمترین دلایل بروز چنین مشکلاتی عنوان کردند و گفتند: متأسفانه اختلاف و دودستگی یکی از بزرگترین مشکلاتیست که مسلمانان و کشورهای اسلامی با آن گرفتارند. متاسفانه کشورهای اسلامی نمیتوانند در حمایت از مسلمانان و ظلمی که بر مسلمانان روا داشته میشود موضع واحدی اختیار کنند. اختلاف کشورها اسلامی و درگیریهای مذهبی و فرقهای از یک طرف و ترویج افراطگرایی در بین مسلمانان از طرف دیگر سبب شده است تا دشمنان اسلامی از این فضای نامناسب سوءاستفاده کرده و علیه مسلمانان تصمیماتی را اتخاذ کنند.
مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامه افزودند: پیش از این در فلسطین، میانمار و چین از اختلاف و دودستگی مسلمانان و کشورهای اسلامی سوءاستفاده شده و بر مسلمانان این کشورها ظلم روا داشته میشود، و اکنون هم دولت هند از این فرصت بهرهبرداری کرده و خودمختاری مسلمانان را در کشمیر لغو کرده است.
مولانا عبدالحمید از حمایت برخی از کشورهای اسلامی از اقدامات چین علیه مسلمانان این کشور نیز اظهار تعجب کردند و گفتند: برای ما واقعا جای تعجب بود که بسیاری از کشورهای اسلامی از ظلم و تبعیضی که دولت چین علیه اقلیت مسلمان در این کشور روا میدارد حمایت کردند، درحالیکه آنچه در چین اتفاق میافتد «مقابله با تروریسم» نیست، بلکه یک ظلم عام و آشکار است.
ایشان خاطرنشان کردند: اگر مسلمانان ید واحد و کشورهای اسلامی با یکدیگر متحد میبودند و اگر بعضی گروههای افراطی با سوءاستفاده از نام «جهاد» گرفتار تندروی نمیشدند امروز برخی قدرتها نمیتوانستند به بهانۀ پوچ و بیاساس «مبارزه با تروریسم» مسلمانان و کشورهای اسلامی را با مشکلات و چالشها مواجه کنند.
مولانا عبدالحمید ادامه دادند: افراطگرایی و تروریسم محکوم است، اما نباید سازمان ملل و سازمانهای حقوق بشری اجازه بدهند که به بهانۀ «مبارزه با تروریسم و افراطگرایی» علیه مسلمانان و پیروان هیچ دین و مذهب و قومیتی ظلم و اجحاف صورت گیرد.
ایشان تصریح کردند: دین اسلام به ما تعلیم داده است که همه باید منصف باشند و از ظلم به انسانها اجتناب کنند. ما با ظلم و بیعدالتی مخالفیم و معتقدیم که تمام انسانها باید همدیگر را تحمل کنند و نسبت به یکدیگر ظلم روا ندارند.
شیخالاسلام مولانا عبدالحمید در پایان سخنانشان با تبریک «روز خبرنگار» به تمام خبرنگاران و فعالان عرصههای رسانهای و مطبوعاتی، ابراز امیدواری کردند که این قشر از جامعه در «انجام رسالت» و «انعکاس حقایق به جامعه» موفق باشند. مولانا عبدالحمید همچنین از محمود براهویینژاد، یکی از فعالان مطبوعاتی استان، نیز که در مراسم نماز جمعه زاهدان مقالهای پیرامون اهمیت «زبان بلوچی» قرائت کرد، به خاطر «تلاش در راستای فراگیری زبان بلوچی» تشکر کردند.