- پایگاه اطلاع رسانی شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید - https://abdolhamid.net/persian -
مولانا عبدالحمید:

ایران و سایر کشورهای اسلامی جنایات چین علیه مسلمانان این کشور را محکوم کنند

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در فرازی از سخنان‌شان در مراسم نماز جمعه امروز اهل‌سنت زاهدان (21 تیر 1398)، با انتقاد از جنایات دولت چین علیه مسلمانان این کشور، آن را یادآور جنایات دوران قرون وسطی دانستند و از جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورهای اسلامی خواستند که به‌صورت هم‌صدا این جنایت را محکوم کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید اقدامات دولت چین علیه مسلمانان این کشور را «جنایتی هولناک» توصیف کردند و گفتند: دولت چین در استان مسلمان‌نشین سین‌کیانگ جنایات و ظلم‌های وحشیانه‌ و هولناکی علیه مسلمانان این استان مرتکب می‌شود.

ایشان در ادامه اظهار داشتند: دولت چین علاوه بر ظلم و شکنجه‌ای که در حق مسلمانان این کشور مرتکب می‌شود و ‌آنان را از برگزاری نماز و گرفتن روزه ممانعت می‌کند، طبق اخبار و گزارشاتی که در رسانه‌ها آمده است فرزندان خردسال و کودکان مسلمان چینی را نیز از خانواده‌هایشان جدا کرده و با هدف تغییر دین و مذهب، این کودکان را در مراکزی که به همین منظور احداث شده‌اند نگهداری می‌کند.

خطیب جمعه زاهدان ضمن انتقاد شدید از این اقدام دولت چین، خاطرنشان کردند: معلوم می‌شود که مسئولین و دولتمردان چینی علی‌رغم رشد و پیشرفت در عرصه‌های صنعتی و مادی، اما از لحاظ فرهنگی و اخلاقی و انسانی  بسیار عقب‌مانده هستند.

مدیر دارالعلوم زاهدان افزودند: دولتمردان چینی گمان می‌کنند هنوز در دوران قرون وسطی قرار دارند و جهانیان از جنایاتی که آنها علیه مسلمانان مرتکب می‌شوند مطلع نمی‌شوند، درحالی‌که امروز جهان به یک دهکده تبدیل شده است که اگر در گوشه‌ای از آن اتفاقی بیفتد مردم سایر نقاط دنیا از آن اطلاع حاصل می‌کنند.

ایشان تصریح کردند: جای ننگ و تأسف است برای سران و دولتمردان چین که در جهان امروز که دنیا ادعای فرهنگ و تمدن و پیشرفت دارد، چنان گرفتار تنگ‌نظری و وحشی‌‌گری هستند که آزادی دینی و انسانی ملت‌ را نادیده می‌گیرند، درحالی‌که امروز دیکتاتوریت و خودکامگی بسیار نفرت‌انگیز بوده و عیب بزرگی محسوب می‌شود.

مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامه افزودند: کشورهایی که حقوق بشر را رعایت نمی‌کنند گرفتار بی‌فرهنگی هستند. تمام کسانی که معتقدند حقوق بشر باید رعایت شود می‌دانند که نباید انسان‌ها در هر جامعه‌ای به‌خاطر اختلافات دینی، اعتقادی، سیاسی و فرهنگی در تنگنا قرار داشته و تحت فشار باشند.

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در ادامۀ سخنان‌شان از سکوت کشورهای اسلامی در قبال جنایات چین علیه مسلمانان این کشور به شدت انتقاد کردند و گفتند: وقتی 22 کشور بزرگ دنیا با صدور بیانیه‌ای کشور چین را به دلیل تضییع حقوق بشر محکوم کرده‌اند، سکوت کشورهای اسلامی در قبال این قضیه بسیار بد و زشت است.

ایشان تصریح کردند: بنده از این تریبون از رئیس محترم جمهور و دولت جمهوری اسلامی ایران می‌خواهم که دولت چین را به‌دلیل ظلم و تبعیضی که علیه مسلمانان این کشور مرتکب می‌شود محکوم کنند و خواستار پایان‌دادن ظلم و شکنجۀ چین در حق مسلمانان این کشور بشوند.

 امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان به وابستگی اقتصادی چین به کشورهای اسلامی اشاره کردند و گفتند: چین در بسیاری از کشورهای اسلامی از جمله ایران منافع اقتصادی دارد، به‌طوری‌که اگر کشورهای اسلامی جلوی این منافع را بگیرند، چینی‌ها از لحاظ اقتصادی ضربۀ بزرگی می‌خورند. چرا دولتمردان چین این منافع و نمایندگی‌هایی را که در کشورهای اسلامی دارند نادیده می‌گیرند و به مسلمانان چین ظلم روا می‌دارند؟!

ایشان خاطرنشان کردند: کشورهای حوزۀ خلیج فارس و کشورهای پاکستان، افغانستان و سایر کشورهای اسلامی باید به صورت دسته‌جمعی در مقابل جنایات دولت چین علیه مسلمانان این کشور موضع‌گیری و اعتراض کنند.