- پایگاه اطلاع رسانی شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید - https://abdolhamid.net/persian -
مولانا عبدالحمید در نشست افتتاحیه سال تحصیلی جدید دارالعلوم زاهدان:

«وحی» بهترین و امن‌ترین منبع علم است

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید صبح امروز شنبه (8 تیر 1398)، در نشست افتتاحیه سال تحصیلی جدید دارالعلوم زاهدان با تشریح اولین حدیث صحیح بخاری، رمز موفقیت و پیروزی همه انبیا علیهم‌السلام و صحابه کرم رضی‌الله‌عنهم را در «اخلاص» و «للهیت» دانستند و از «ریا» و «تظاهر» به‌عنوان بزرگ‌ترین فتنه و چالش یاد کردند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، مولانا عبدالحمید در این نشست معنوی ضمن تشریح اولین حدیث صحیح بخاری «وحی» را بهترین و امن‌ترین منبع علم دانستند و گفتند: «وحی» از طریق پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم به بشر رسیده است و همه احادیث نبوی از منبع وحی سرچشمه گرفته‌اند. «منبع وحی» است که همه اشتباهات و خطاها را تصحیح می‌کند.
ایشان ادامه دادند: امام بخاری رحمه‌الله‌ کتاب خود را با حدیث «إنما الاعمال بالنیات» آغاز کرده تا همه متعلمین را تفهیم کند که علوم شرعی را برای الله تعالی بیاموزند و از هر گونه شائبه ریا و تظاهر به دور باشند.
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان با بیان اینکه آغاز دین اسلام و همه ادیان الهی با «وحی» و «اخلاص» همراه بوده است خاطرنشان ساختند: همه انبیا علیهم‌السلام کارهای‌شان را برای رضای الله تعالی انجام می‌دادند، به همین خاطر همیشه سربلند و پیروز بودند. اگر «اخلاص» با منبع «وحی» همراه باشد، باعث قوت معنوی می‌شود و الا همه زحمات انسان ضایع و بیهوده می‌شوند.
ایشان ادامه دادند: الله تعالی از بنده‌اش عملی را می‌پذیرد که با «اخلاص» و «للهیت» همراه باشد. هرکس نماز و روزه را برای ریا و تظاهر انجام دهد، اعمالش باطل و در آخرت برای او هیچ سهم و بهره‌ای نیست.
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید با بیان اینکه «روح دین اخلاص است»، خاطرنشان ساختند: طبق نظریه بعضی از علما اخلاص یک سوم دین است و اعمال بدون اخلاص همانند مجسمه‌ای بدون روح هستند. هرکس که برای رضای الله تعالی اعمال نیک انجام ‌دهد، پیروز و سربلند است.
ایشان رمز موفقیت و پیروزی همه انبیا علیهم‌السلام و صحابه کرام رضی‌الله‌‌عنهم را در «اخلاص» و «للهیت» دانستند و گفتند: امروزه بعضی از انسان‌ها به‌خاطر ریا و تظاهر با چالش و فتنه‌های گونان مواجه‌اند. باید همیشه هنگام انجام اعمال نیک «اخلاص» و «للهیت» را در نظر داشته باشیم.
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، ضمن توصیۀ علما و طلاب مدارس دینی به داشتن «انگیزه الهی در تعلیم و تعلّم»، تصریح کردند: طلبه‌ای که ادعای اخلاص دارد، اما می‌گوید انگیزه‌ای برای فراگیری علم ندارم، در این ادعای خود صادق نیست.
ایشان همچنین اساتید و طلاب مدارس دینی را به «تحمل سختی‌ها و مشکلات در مسیر فراگیری علم» توصیه کردند و خاطرنشان کردند: علما و طلاب باید مراقب تمام اعمال و رفتار خودشان باشند و بیش از سایر اقشار جامعه به دستورات قرآن و سنت پایبند باشند، زیرا مردم از اعمال و کردار علما الگوبرداری می‌کنند و آن را معیار قرار می‌دهند.
رئیس شورای هماهنگی مدارس دینی اهل‌سنت سیستان‌وبلوچستان در پایان سخنان‌شان اساتید مدارس دینی را به «تدریس با مطالعه و آمادگی کامل» و طلاب را به «تلاش و یکسویی در زمینه فراگیری علم» تأکید و توصیه کردند.