- پایگاه اطلاع رسانی شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید - https://abdolhamid.net/persian -
مولانا عبدالحمید در کنفرانس بین‌المللی «ظرفیت‌های راهبردی آموزه‌های اسلام در تحقق همزیستی مسالمت‌آمیز»:

اسلام دین تعامل، رحمت، عقلانیت، عدالت و رعایت حقوق تمام انسان‌هاست

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید، صبح امروز (چهارشنبه 5 تیر 1398)، در نخستین کنفرانس بین‌المللی «ظرفیت‌های راهبردی آموزه‌های اسلام در تحقق همزیستی مسالمت‌آمیز» که در دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به ظرفیت بالای دین اسلام در زمینه زندگی مسالمت‌آمیز در جوامع، از این دین به‌‌عنوان دین تعامل، رحمت، عقلانیت و عدالت یاد کردند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید پس از تلاوت آیه «و ما أرسلناک إلا رحمة للعالمین»، اظهار داشتند: دین اسلام به‌عنوان آخرین دین الهی تا قیامت راهنمای بشریت است. دین اسلام دین رحمت، عقلانیت، استدلال و زندگی مسالمت‌آمیز است.
ایشان در ادامه افزودند: الله تعالی در دین اسلام ظرفیت بسیار زیادی گذاشته است. بررسی قرآن و سیرت بیانگر ظرفیت بالا و گسترده‌ی دین اسلام است. دین اسلام دینی‌ست که تمام افکار و اندیشه‌ها را تحمل می‌کند.
امام‌جمعه زاهدان در ادامه خاطرنشان کردند: الله تعالی هیچ‌کسی را مجبور به قبول و پذیرش دین اسلام نکرده است. در طول تاریخ رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وسلم، خلفای راشدین، صحابه و اهل‌بیت هیچ‌کسی را مجبور به پذیرش اسلام نکرده‌اند. ما حق نداریم کسی را مجبور کنیم که مسلمان بشود.
ایشان در ادامه افزودند: قرآن عظیم‌الشأن می‌فرماید: «لَا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ» اجباری در دین نیست و اختیار انتخاب «دین» از انسان‌ها سلب نشده است، بلکه مقصد و هدف الله تعالی از ارسال پیامبران و کتب آسمانی تبیین حق است. حتی فلسفه و مقصد «جهاد» در اسلام نیز اجبار در پذیرش دین نبوده است. لذا در دین اسلام تحمل «کفر» وجود دارد.
مولانا عبدالحمید اظهار داشتند: الله تعالی می‌فرماید: «لَا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقَاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَلَمْ يُخْرِجُوكُمْ مِنْ دِيَارِكُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ*إِنَّمَا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ قَاتَلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَأَخْرَجُوكُمْ مِنْ دِيَارِكُمْ وَظَاهَرُوا عَلَى إِخْرَاجِكُمْ أَنْ تَوَلَّوْهُمْ وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ فَأُولَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ» الله تعالی در این آیات «مدارا» را منع نکرده، بلکه «تولّی» را منع کرده است.
ایشان تاکید کردند: ما با تمام ادیان سماوی و غیرسماوی مشترکات و با تمام انسان‌ها منافع مشترک داریم. دین اسلام ما را ترغیب داده است که به‌خاطر این مشترکات و منافع با تمام انسان‌ها حُسن همجواری و زندگی مسالمت‌آمیز داشته باشیم و در حق آنها نیکی کنیم.
مدیر دارالعلوم زاهدان تصریح کردند: دین اسلام دین احساسات و خشم و افراط‌گرایی نیست. افراط‌گرایی، تندروی، بی‌عدالتی و تبعیض در اسلام جایگاهی ندارند. اسلام دین تعامل، رحمت، تفکر، اندیشه، عدالت و رعایت حقوق تمام انسان‌هاست.
ایشان در ادامه به نمونه‌هایی از سیرت پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم در برقراری زندگی مسالمت‌آمیز بین انسان‌ها اشاره کردند و گفتند: رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم از طریق گفتمان درگیری صدوبیست‌ساله دو قبیله اوس و خزرج را تبدیل به صلح و سازش کردند. آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم با یهودیانی که از بعثت ایشان بسیار برآشفته و نگران شده بودند، معاهده بستند که اگر آنها علیه مسلمانان اقدامی نکنند، می‌توانند با آرامش در بین مسلمانان زندگی کنند.
امام‌جمعه زاهدان ادامه دادند: «صلح حدیبیه» که مسلمانان شرایط سخت آن را پذیرفتند بیانگر آن است که اسلام دین صلح است. قرآن مجید نیز می‌فرماید: «وَإِنْ جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَهَا وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ». در زمان فتح مکه مکرمه توسط مسلمانان، یکی از صحابه اعلام کرد: «الیوم یوم الملحمة»؛ امروز، روز خونریزی است، اما آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم فرمودند: «الیوم یوم المرحمة» امروز، روز رحمت و بخشش است.
مولانا عبدالحمید برخورد رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم با منافقین صدر اسلام را نیز نمونه‌ای از رحمت دین اسلام دانستند و گفتند: آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم دستور قتل منافقین را که به‌ظاهر مسلمان اما در باطن کافر بودند و پیامبر و مسلمانان را اذیت می‌کردند، صادر نکرد. آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم شعار «مرگ بر منافق» و «مرگ بر یهود» سر نداد، بلکه منافقین و مشرکین و یهودیان را تحمل کرد.
ایشان ادامه دادند: در زمان صدر اسلام غیرمسلمانان به‌عنوان «ذمّی» در بین مسلمانان با آرامش زندگی می‌کردند. بسیاری گمان می‌کنند که «ذمّی» کلمه‌ای اهانت‌آمیز است، درحالی‌که این‌گونه نیست؛ «ذمّی» یعنی کسی که در ذمّه‌ی خدا و رسول و دین اسلام قرار دارد. آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم و خلفای راشدین در لحظه وفات‌شان نسبت به رعایت حقوق ذمی‌ها وصیت فرموده‌اند.

 

اسلام به ما انسانیت، تحمل، دوراندیشی و رعایت حقوق را می‌آموزد
مولانا عبدالحمید در ادامه به حفظ حرمت مقدسات تمام ادیان در دین اسلام اشاره کردند و گفتند: آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم به مقدسات تمام ادیان احترام قایل شدند و عبادتگاه هیچ‌کسی را تخریب نکردند. دین اسلام بر حفظ حرمت تمام پیامبران، کتاب‌ها و ادیان آسمانی تاکید دارد. مسلمانان همان‌گونه که به حضرت محمد صلی‌الله‌علیه‌وسلم ایمان دارند، به سایر پیامبران نیز ایمان داشته و به آنان احترام می‌گذارند. دین اسلام از دشنام دادن معبودان دیگران منع کرده است.
ایشان خاطرنشان کردند: دین اسلام به ما انسانیت، تحمل، دوراندیشی، کرامت انسانی و رعایت حقوق آموخته است. لذا ظرفیت مسلمانان باید بسیار بیشتر از پیروان سایر ادیان باشد. متاسفانه امروزه مسلمانان همان‌طور که از قرآن و سنت فاصله گرفته و با مشکلات مواجه شده‌اند، از ظرفیت و تحملی که قرآن و سنت به آن توصیه و تاکید کرده‌‌ است نیز فاصله گرفته‌اند.
ایشان ادامه دادند: متاسفانه امروز مسلمانان به‌جای اینکه غیرمسلمانان را تحمل کنند و با آنها زندگی مسالمت‌آمیز داشته باشند، خودشان را تحمل نمی‌کنند. درحالی‌که مسلمانان دنیا را با جنگ و درگیری فتح نکردند، بلکه با اخلاق حسنه و عملکرد نیکو فتح کردند. مردم ایران و روم و هند و شبه‌جزیره عربستان و سایر بلادی که اسلام در آنجا رفته‌ است، نه با زور شمشیر، بلکه از عملکرد و سیرت صحابه متاثر شده و به دین اسلام گرویده‌اند.
مدیر دارالعلوم زاهدان اظهار داشتند: «جهاد» حق است، اما باید محل آن را به‌خوبی تشخیص بدهیم. جهاد فقط با کسانی است که اعتقادی به مذاکره و گفتمان ندارند و حاضر نیستند به عدالت تن بدهند. اگر احادیث و روایات و سیرت آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم را بررسی کنیم می‌بینیم که قبل از شروع هر جهادی، مذاکره و گفتمان بوده است و جهاد با کسانی صورت گرفته است که به مذاکره تن نداده‌اند.
رئیس شورای هماهنگی مدارس دینی اهل‌سنت سیستان‌وبلوچستان تاکید کردند: ما افتخار می‌کنیم که دین اسلام «زندگی مسالمت‌آمیز» را مطرح کرده و بر آن تاکید دارد. ما برای تمام ملت‌ها احترام و حقوق قایل هستیم و بر حفظ کرامت تمام انسان‌ها تاکید داریم.

 

رهبران کشورهای اسلامی برای کاهش اختلافات و جلوگیری از سوءاستفاده صهیونیسم بین‌الملل تدبیری بیندیشند
مولانا عبدالحمید در ادامه ضمن اظهار تأسف از اختلافات موجود بین مسلمانان و کشورهای اسلامی، گفتند: طرح دشمنان اسلام و صهیونیسم بین‌الملل آن است که بین اقوام و مذاهب و کشورهای اسلامی اختلاف و تفرقه ایجاد کنند و منافع‌شان در این است. تمام مشکلات، فشارها و صف‌آرایی‌های دشمنان که امروز در کشورهای اسلامی مشاهده می‌کنیم نتیجه اختلاف بین مسلمانان است که دشمنان می‌خواهند از این اختلاف در راستای منافع خودشان بهره‌برداری‌ کنند.
ایشان تاکید کردند: پیام بنده از این کنفرانس بین‌المللی به رهبران و سران تمام کشورهای اسلامی آن است که تدبیری بیندیشند که اختلافات کاهش پیدا کنند تا جلوی سوءاستفاده بیشتر دشمن به‌ویژه صهیونیسم بین‌الملل گرفته شود.
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان افزودند: سران کشورهای اسلامی، اقوام و مذاهب اسلامی باید به اختلافات خودشان پایان دهند تا آمریکا و رژیم اشغالگر اسرائیل بیش از این از آب گل‌آلود ماهی نگیرند و نتوانند بیت‌المقدس را که قبله اول مسلمانان است، به‌عنوان پایتخت اسرائیل معرفی کنند. بهترین راه گفتمان و مذاکره و رعایت حقوق اقلیت‌های دینی و مذهبی است و رعایت این حقوق به وحدت و برادری کمک می‌کنند.
مولانا عبدالحمید خاطرنشان کردند: الحمدلله ما در ایران اسلامی از «گفتمان» استفاده می‌کنیم و مسیر ما وحدت امت اسلامی است. اعتقاد بنده آن است که تمام مسلمانان باید کنار یکدیگر قرار گیرند و مشکلات‌شان را با مذاکره و گفتمان حل‌وفصل کنند.


شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در پایان سخنان‌شان ضمن تشکر از برگزارکنندگان کنفرانس بین‌المللی «ظرفیت‌های راهبردی آموزه‌های اسلام در تحقق همزیستی مسالمت‌آمیز»، از حضور مهمانان خارجی به‌ویژه شیخ سلمان حسینی ندوی (رئیس معهد سید احمد شهید لکنو هندوستان)، مولانا زاهد راشدی (مدیر آکادمی شریعت “گجرانواله” و از اعضای جمعیت علمای اسلام پاکستان)، مولانا عزیزالرحمان سواتی (استاد حدیث دارالعلوم کراچی) و سایر علما و شخصیت‌ها در این کنفرانس تقدیر و تشکر کردند.