شیخالاسلام مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعه امروز (10 خرداد 1398) اهلسنت زاهدان، با اشاره به مشکلات و دغدغههای سوختبران در استان سیستانوبلوچستان، از نمایندگان مجلس و مسئولین استانی خواستند که برای حل این مشکل چارهای بیندیشند.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دفتر امامجمعه اهلسنت زاهدان، شیخالاسلام مولانا عبدالحمید اظهار داشتند: سوختبران عزیز در استان مقداری دغدغه دارند که هنوز مشکلشان حل نشده است. بنده از نمایندگان مجلس میخواهم که با مسئولین استانی بنشینند و موضوع «سوختبری» را از راه معقول حلوفصل کنند، زیرا این یکی از مشکلات استان است.
ایشان در ادامه افزودند: سوختکشی شغل نیست، اما با توجه به معضل بیکاری و اینکه در استان کارخانه و کشاورزی و دامداری برای اشتغال مردم وجود ندارد، ممانعت مردم از بقیۀ شغلها بر خلاف مصلحت و امنیت کشور و استان است. لذا در شرایط اقتصادی کمرشکن حاضر باید با مردم درخصوص شغلهایی که زیاد مضر نیستند همکاری و مدارا بشود تا مردم بتوانند نانی بر سر سفرۀ خودشان بیاورند.
امامجمعه اهلسنت زاهدان خاطرنشان کردند: باید با کسانی که اقدام به معاملههای هنگفت سوختی میکنند و میلیونها لیتر سوخت را از مرزها خارج میکنند برخورد شود، زیرا این حق متعلق به مردم مرزنشین و بیکاری است که از راه فروش سوخت بهوسیله گالن امرار معاش میکنند. لذا اگر قرار است از این کار جلوگیری شود باید جلوی معاملههای سوختی کلان گرفته شود، نه کسانی که از روی ناچاری و برای امرار معاش به این شغل روی آوردهاند.
مولانا عبدالحمید خواستار رسیدگی به این موضوع از سوی مسئولین استانی شدند و گفتند: ما امیدواریم با دلسوزی و درایتی که از مسئولین استانی سراغ داریم به این موضوع رسیدگی شود. از فرماندهی محترم نیروی انتظامی که فرد دلسوزی است و همچنین از استاندار محترم و نمایندۀ ولی فقیه و سایر مسئولین ذیربط در استان درخواست داریم که با هم بنشینند و این مشکل را حل کنند.
ایشان ادامه دادند: امیدواریم در این خصوص تدبیری اندیشیده شود که سوختبران ضمن رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، در جادهها دغدغهای نداشته باشند. از مسئولین امر میخواهیم که مأمورین اجازۀ تیراندازی بهسوی سوختبران را نداشته باشند، زیرا همین مردم هستند که در روزهای سخت و صحنههای انقلاب در کنار ما هستند.
مولانا عبدالحمید در پایان خطاب به سوختبران نیز گفتند: إنشاءالله مسألۀ شما در حال حلشدن است. درخواست بنده از تمام سوختبران آن است که صبر کنند و نگران نباشند.
کسی که به صحابه و بزرگان دینی اهانت میکند هرگز در مسیر اهلبیت قرار ندارد/ از جانب اهلسنت از صداوسیما و قوّۀ قضائیه بهخاطر برخورد با موضوع هتاکی اخیر تشکر میکنم
امامجمعه اهلسنت زاهدان در فرازی دیگر از سخنانشان به اهانت اخیر یک «مداح» به مقدسات اهلسنت اشاره کردند و گفتند: متاسفانه اخیرا فردی که خودش را «مداح اهلبیت» میداند به امالمؤمنین عایشه صدیقه رضیاللهعنها و مقدسات اهلسنت اهانت کرده بود، درحالیکه اهانت در هیچ دین و مذهبی جایز نیست.
ایشان خاطرنشان کردند: چنین فردی را نباید «مداح اهلبیت» نامید، زیرا اهلبیت به تمام صحابه و ازواج مطهرات احترام قایل بودند. اهلبیت پیامبر بهگونهای رفتار کردهاند که پیروان هر کدام از مذاهب اسلامی آنان را متعلق به خودشان میدانند. وجود اهلبیت برای تمام انسانها مایۀ خیر و رحمت بود. لذا کسی که به نام دفاع از اهلبیت به صحابه و بزرگان دینی اهانت میکند یقیناً در مسیر اهلبیت قرار ندارد و روح اهلبیت از چنین افرادی راضی نخواهد بود.
مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامه به واکنشهای گستردهای که این اهانت در پی داشت اشاره کردند و افزودند: این اهانت سبب جریحهدار شدن احساسات دینی و مذهبی اهلسنت در داخل و خارج کشور شد، اما پدیدۀ خوبی که این جریان به دنبال داشت برخوردهای بسیار خوب و کمسابقه از سوی مسئولین ذیربط در این خصوص بود.
ایشان از اقدام قوۀ قضائیه و رئیس صداوسیما در واکنش به این اهانت تشکر کردند و گفتند: رئیس صدا و سیما مدیر شبکهای را که این توهین در آن صورت گرفته بود از کار برکنار کرد و قوۀ قضائیه نیز با احضار و بازداشت آن هتاک مجرم، سبب تسلیخاطر اهلسنت شدند که این کار در راستای وحدت بود؛ جا دارد بنده ازجانب اهلسنت از صداوسیما و قوۀ قضائیه و تمام کسانی که پیگیر این موضوع بودند تشکر کنم. انتظار جامعۀ اهلسنت در چنین مواردی همین است که با اهانتکنندگان به مقدسات مذاهب برخورد شود، زیرا مرتکب جرم و جنایت شدهاند.
امامجمعه زاهدان خاطرنشان کردند: در دین اسلام بههیچکسی اجازه داده نشده است که به مقدسات ادیان و مذاهب اهانت کند. در قرآن مجید از تمام پیامبران الهی به نیکی یاد شده و مورد تعریف و تمجید قرار گرفتهاند.
مولانا عبدالحمید تصریح کردند: بنده اعلام میکنم که هر نوع اهانت به مقدسات مذهب شیعه ناجایز و حرام است. رهبر معظم انقلاب نیز اهانت به ازواج مطهرات بهویژه امالمؤمنین عایشه صدیقه رضیاللهعنها، خلفای راشدین و بزرگان اهلسنت را حرام اعلام کردهاند.
مولانا عبدالحمید در پایان خواستار «مجازات» فرد هتاک شدند و گفتند: درخواست بنده از قوۀ قضائیه آن است که فرد هتاک را آزاد نکند، بلکه باید بهعنوان یک «مجرم» برایش کیفرخواست صادر شده و مجازات شود تا درس عبرتی برای دیگر اهانتکنندگان قرار بگیرد.
اتحادیه اروپا و قدرتهای جهانی اسرائیل را وادار به مذاکره با فلسطینیان کنند
شیخالاسلام مولانا عبدالحمید در بخشی دیگر از سخنانشان در مراسم نماز جمعه اهلسنت زاهدان، با اشاره به مناسبت «روز قدس»، اظهار داشتند: روز قدس یکی از روزهای تاریخی است که در جمهوری اسلامی ایران برای حمایت از ملت فلسطین اختصاص داده شده است. حمایت و دفاع از مظلوم، اعم از مسلمان و غیرمسلمان، در هر جای دنیا که باشد کار خوب و پسندیدهای است.
ایشان در ادامه افزودند: سرزمین فلسطین توسط رژیم صهیونیستی اشغال شده و فلسطینیان دهها سال است که برای آزادی و استقلال و رسیدن به حقوق قانونیشان تلاش و مبارزه میکنند. متاسفانه رژیم اشغالگر صهیونیستی حاضر نیست به حق و عدالت و مذاکره و گفتمان تن بدهد.
امامجمعه اهلسنت زاهدان «حل مسأله فلسطین» را تنها راه پایاندادن به بحرانهای موجود در جهان دانستند و گفتند: اتحادیۀ اروپا و قدرتهای جهانی ازجمله آمریکا و روسیه باید اسرائیل را وادار کنند تا با ملت فلسطین بر سر میز مذاکره بنشیند، زیرا حل مسألۀ فلسطین و بیتالمقدس بیشترین تأثیر را در حل بحرانهای موجود و برقراری امنیت در جهان دارد.
مولانا عبدالحمید ادامه دادند: «تروریسم» پدیدهای زشت است؛ کسانی که میخواهند با این پدیده مبارزه کنند باید بهجای احساسات، از تدبیر کار بگیرند. در وهلۀ اول حل مسأله فلسطین و سپس بحرانهای موجود در کشورهایی همچون یمن و سوریه و تن دادن به «گفتمان» بهترین تدبیری است که باید اتخاذ شود.
ایشان بر «رعایت حقوق اقلیتها» در کشورهای اسلامی تاکید کردند و گفتند: تشکیل حکومتهای فراگیری که منافع تمام ادیان، مذاهب اسلامی و اقوام را تأمین کند و حقوق تمام اقلیتها در آن رعایت شود بهترین راه برقراری امنیت در کشورهای اسلامی است. امیدواریم قدرتهای جهانی روی این مسائل فکر کنند.
تحمّلِ سختیهای روزه سبب اصلاح، هدایت و تزکیه میشود
شیخالاسلام مولانا عبدالحمید در بخش نخست سخنانشان در مراسم نماز جمعه اهلسنت زاهدان، با بیان اینکه «تحمل سختیها برای رسیدن به رضایت خدا سنت الهی است»، همگان را به تحمل مشقتها در راستای «گرفتنِ روزه»، «اخلاص در عبادات»، «از بین بردن رذایل»، «ترک گناهان» و «تداوم دستاوردهای رمضان» توصیه و تاکید کردند.
مولانا عبدالحمید اظهار داشتند: خداوند متعال نمیخواهد بندگانش را در مشقت بیندازد، چنانکه خطاب به پیامبر صلیالله علیهوسلّم میفرماید: «مَا أَنْزَلْنَا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَى» [طه: 1] ما قرآن را بر شما نازل نکردیم تا شما به رنج و زحمت بیفتید.
امام جمعه اهلسنت «تحمل رنج در مسیر موفقیت» را از سنتهای الهی دانستند و خاطرنشان کردند: الله تعالی خیر و راحت بندگان را میخواهد اما هیچ گنجی در دنیا بدون رنج حاصل نمیشود؛ یک خانواده وقتی میخواهد دارای فرزند باشد مادر باید مشقت دوران حمل، درد زایمان و سختیهای نگهداری و پرورش بچه را تحمل کند. فرزند صالح بهترین نعمت است و برای اینکه درست، صالح، دیندار و اجتماعی تربیت شود نیاز به تلاش و زحمت است. برف و باران که رحمت خدا هستند مشکلاتی هم دارند. تا انسان مشکلات، رنج و درد را تحمل نکند به منافع و سود نمیرسد، این سنت الهی است.
ایشان در ادامه تحمل سختیها را سبب وارستگی و رسیدن به بهشت دانستند و اظهار داشتند: الله تعالی نمیخواهد مفت و مجانی نعمت بدهد؛ اگر نعمت مجانی بدست بیاید مجانی از دست میرود. چیزی که بدون زحمت حاصل شود قدر ندارد و چیزی که با مشقت برسد لذت دارد. سنت الهی این است که با آوردنِ مشکلات بر انسان او را به وارستگی و پاکی برساند و به بهشت ببرد.
ایشان ادامه دادند: الله تعالی انسان را در کوره آزمایش و کارخانه انسانسازی وارد میکند تا ایمان، عملکرد و اخلاقش ساخته بشود. احکام الهی، تکالیف و برنامههای شریعت همه در راستای انسانسازی هستند.
ایشان در ادامه گفتند: الله تعالی آخرین پیامبر را فرستاده تا پروژههای آسمانی را که برای ساختن انسانها هستند به تکمیل برساند، اگر میخواهیم رستگار بشویم راهش آن است که خود را در اختیار برنامههای رحمةللعالمین و قرآن بگذاریم.
مولانا عبدالحمید «گرفتنِ روزه» را سبب اصلاح فرد و جامعه دانستند و افزودند: یکی از برنامههای پروردگار برای اصلاح انسان روزه است؛ روزه را سطحی نبینید، در سختی روزه برای شما منفعت، اصلاح، هدایت و تزکیه موجود است.
ایشان در ادامه به ترک گناهان در رمضان توصیه کردند و گفتند: در برنامهی الهی هم دوا و هم پرهیز موجود است؛ تا از پرهیز خودداری نکنید دوا تاثیر نمیگذارد. روزه، نماز و زکات زمانی اثر خود را میگذارند که شما از آنچه بازدارنده و خنثیکنندهی اثر آنهاست پرهیز کنید. در حدیث آمده هرکس هنگام روزه خود را از خوردن، نوشیدن و بقیه نیازهای بشری نگه دارد ولی از گناه پرهیز نکند روزهاش هیچ تاثیری نمیگذارد چون او دارو مصرف کرده ولی پرهیز را مراعات نکرده است لذا همان طور که از خوردونوش روزهاید چشم، گوش و فکرتان از گناهان نیز پاک باشد.
مدیر دارالعلوم زاهدان با اشاره به اهمیت «اخلاص در عبادات» خاطرنشان کردند: بسیاری از روزه داران از روزهشان غیر از گرسنگی و تشنگی و از شب زندهداریشان غیر از بیخوابی هیچ نفعی نمیبرند چون عبادت وقتی تاثیرگذار است و میتواند از جهنم نجات دهد که برای خوشنودی الله انجام بگیرد. «وَ سَیُجَنَّبُهَا الْاَتْقَىۙ الَّذِیْ یُؤْتِیْ مَالَه یَتَزَكّٰى وَ مَا لِاَحَدٍ عِنْدَه مِنْ نِّعْمَةٍ تُجْزٰۤى اِلَّا ابْتِغَآءَ وَجْهِ رَبِّهِ الْاَعْلٰى» [أعلی: 17-20]. روح همه اعمال للهیت، اخلاص و پرهیز از ریا و تظاهر است. سعی کنید اعمالتان را برای دیگران تذکره نکنید و اگر کسی از آنها یاد کرد استغفار کنید تا در دلتان ریا پیدا نشود. ریا خطرناک است، اعمال را باطل میکند.
ایشان «تحمل سختیهای عبادات» را مایه اصلاح و تزکیه دانستند و اظهار داشتند: به اعمال تکالیف شرعی گفته میشود چون زحمت دارند؛ نماز، زکات، حج، اخلاق نیک، صلهرحمی و خدمت والدین و همه احکام شریعت زحمت دارند ولی زحمتی که در آن اجر و ثواب میرسد رحمت است و مسلّما در ساختن انسان تاثیر دارد؛ لذا روزهی رمضان، تلاوت قرآن، دعا و نیایش، شببیداری، افطاریدادن، صدقه و همه احکام شریعت رحمت هستند و سبب تزکیه میشوند. رمضان برای همین هدف آمده تا خودخواهی، خودپسندی، حب مال، حب جاه و همه خرابیهای ما را تزکیه کند.
ایشان افزودند: الله تعالی میخواهد بهترین مخلوق را با بهترین برنامهها بسازد. بعد از رمضان بهتر از قبل از رمضان باشیم، بندگی خدا را ادامه دهیم و در دستورات پروردگار کوتاهی نکنیم.
مولانا عبدالحمید در پایان سخنانشان با بیان اینکه «نماز عید انشاءالله رأس ساعت هشت صبح برگزار میشود» به تلاش برای پیدا کردن ماه در غروب دوشنبه و همراهآوردن یکصدهزار تومان برای کمک به دارالعلوم زاهدان تاکید کردند.