- پایگاه اطلاع رسانی شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید - https://abdolhamid.net/persian -
مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان:

قرآن حاوی بهترین و سالم‌ترین برنامه در زمینۀ اعتقاد، اخلاق و عملکرد است

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در خطبه‌های مراسم نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان (27 اردیبهشت 1398)، با بیان اینکه «نزول قرآن از اتفاق‌های بسیار بزرگ در تاریخ بشریت است» از «اعتقاد، عملکرد و اخلاق درست»، «روزه» و «زکات و انفاق فی‌سبیل‌الله» به‌عنوان برجسته‌ترین برنامه‌های قرآن جهت اصلاح جامعه یاد کردند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، مولانا عبدالحمید پس از تلاوت آیه «شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَىٰ وَالْفُرْقَانِ ۚ فَمَن شَهِدَ مِنكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ» [بقره: 185] اظهار داشتند: ممکن است بعضی از مسلمانان سطحی‌نگر نزول قرآن عظیم‌الشأن را چیزی عادی و معمولی تصور کنند، درحالی‌که بعثت پیامبر اکرم و نزول قرآن عظیم‌الشأن از اتفاقات بسیار بزرگ در تاریخ ‌انسانیت‌اند.
مولانا عبدالحمید ادامه دادند: نزول قرآن فضل و رحمت عظیم پروردگار بر انسانیت است. قرآن کتاب بی‌نظیر الهی است که خودش برای اثبات حقانیتش سند و دلیل است؛ قرآن هزاروچهارصدواندی سال است که مخالفان خود را به مبارزه می‌طلبد تا مثل قرآن، ده سوره و نهایتا یک سوره درست کنند، اما همان‌طور که تا الان نتوانسته‌اند حتی یک سوره مثل سوره‌های قرآن بیاورند از این پس و تا قیامت هم نخواهند توانست.
ایشان افرودند: قرآن کتاب انسان‌سازی است که برای نجات و هدایت انسان بهترین پیام‌ها را دارد. افسوس است که امروز مسلمانان به قرآن که در همه زمینه‌ها برای انسان برنامه دارد و بهترین کتاب است توجه لازم را ندارند.
ایشان در ادامه گفتند: اعتقادی را که قرآن بیان می‌کند بهترین اعتقاد است؛ خداوند متعال در قرآن توحید، ایمان خالص و اعتقاد درست و برحق را به ما تعلیم داده است. وقتی قرآن نازل شد کنار کعبه صدها بت وجود داشت. در اهل کتاب خرافات تا آنجا پیش رفته بود که حضرت عیسی، حضرت مریم، حضرت عزیز، اولیاءالله و انبیا را عبادت می‌کردند درحالی‌که انبیا آمده بودند تا به مردم توحید و یکتاپرستی را تعلیم دهند.
مولانا عبدالحمید تاکید کردند: قرآن معبود واحد و وحدانیت خدا را به دنیا معرفی کرد، در بخش اعتقاد دنیا را اصلاح کرد و از خرافات و آنچه ساخته بشر است باز داشت. همین‌طور قرآن در بخش عملکرد به بهترین اعمال دعوت داد و در اولین آیاتش به نماز، صله‌رحمی و حقوق بشر فراخواند. اسلام در اولین احکامش به قرابت و صله‌رحمی تاکید کرد، در هیچ فرهنگ و تمدنی به‌اندازه اسلام به صله‌رحمی تاکید نشده است.
ایشان در ادامه گفتند: متأسفانه امروز حقوق بشر در همه جا پایمال و ضایع است، مسلمانان و آنهایی که ادعای دفاع از حقوق بشر را دارند همه حقوق بشر را رعایت نمی‌کنند، بلکه دولت‌های غیرمسلمان از آن به عنوان یک اهرم سیاسی و در جهت منافع خود استفاده می‌کنند درحالی‌که اسلام در اولین تعالیمش به رعایت حقوق بشر تاکید کرده است.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان ضمن اشاره به «فلسفه تاکید بر انفاق» تصریح کردند: دین اسلام به صدقات و خیرات و زکات تأکید فراوان کرده است. با انفاق بین اقشار مختلف جامعه محبت پیدا می‌شود، خصوصا جامعه‌ای که درآن قشر ضعیف و ثروتمند وجود داشته باشند رسیدگی مالی به فقرا و مراعات حقوق خویشاوندان جامعه را با هم نزدیک می‌کند. اسلام خواسته بین جامعه پیوند و دلسوزی ایجاد کند.

ماه رمضان بهترین فرصت برای تزکیۀ نفس و جبران کوتاهی‌هاست
مولانا عبدالحمید در ادامۀ سخنان‌شان در مراسم نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان به بیان برخی از حکمت‌های روزه پرداختند و اظهار داشتند: در همه احکامی که اسلام وضع کرده حکمت وجود دارد، خداوند برای شکستن نفس و خودسازی روزه را فرض گردانیده تا شما بر نفس خود پیروز شوید و راه شیطان را با گرسنگی و تشنگی بر خود ببندید. انسان به‌وسیلۀ روزه حال گرسنگان و تشنگان را می‌داند و با آنها همدردی پیدا می‌شود. نماز، ذکر، تلاوت، روزه، رمضان، پرداخت زکات، صدقات و خیرات و حج همه در جهت منافع انسان و تزکیه او هستند.
ایشان انسان را موجودی ارزشمند دانستند و افزودند: خداوند انسان را که دارای دو بعد حیوانیت و ملَکوتیت است ارزشمند آفریده و خواسته او را با برنامه‌های زیبا، ارزشمند و مدرن اسلام بسازد و به جایی برساند که فرشتگان به آن مقام نمی‌رسند. مسلمانان اگر تسلیمِ قرآن، سیره آن‌حضرت و اسلام شوند خداوند آنها را می‌سازد، مقرب درگاه خودش می‌گرداند و به آنها ارزش می‌دهد.
ایشان افزودند: بسیاری از انسان‌ها روی زمین راه می‌روند ولی محبوب خدا هستند. نظر لطف خدا بر آنهاست و زیر رحمت خدا قرار دارند و این مقام با مجاهده، فداکاری، عمل به دین اسلام، گوش‌دادن به قرآن و پیام‌های حیات‌بخش رسول‌الله حاصل می‌شود.
مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامه از ماه مبارک رمضان به‌عنوان «یک فرصت جهت جبران کوتاهی‌ها و اصلاح نفس» یاد کردند و افزودند: رحمات و برکاتی که رمضان دارد زمانی نصیب ما می‌شود که خود را برای عمل آماده کنیم. رمضان را برای ساختن خود و جبران کوتاهی‌ها فرصت بدانیم، رمضان و اسلام برای ساختن ما در بخش اخلاق و عملکرد و معاشرت بهترین برنامه را دارند.
ایشان ادامه دادند: صحابه کرام، اهل‌بیت عظام و پیروان دین اسلام چنان از قرآن و اسلام اتباع کردند که تجار و گردشگران‌شان بخشی از آسیا را با امانتداری، تقوا و اخلاق نیک‌شان فتح کردند و گرویده اسلام نمودند. غیرمسلمانان از صداقت، صله‌رحمی، حرمت‌گزاری، اکرام و رعایت کرامت صحابه متأثر شدند و به اسلام گرویدند. مسلمانان با دیانت، وفا به عهد و قرارداد و رعایت اخلاق حسنه دنیا را ارادتمند اسلام، قرآن و رحمةللعالمین کردند.
ایشان در ادامه گفتند: متأسفانه امروز مسلمانان آن جایگاه‌ گذشته را از دست داده‌اند و ضعف‌شان در بخش اخلاق، ایمان، معاشرت و رعایت حقوق انسان‌ها آشکار است و همین کمبود آنها را با چالش و ناکامی روبرو کرده است.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در پایان این بخش از سخنان‌شان خاطرنشان کردند: رمضان ماه بازسازی است، رمضان آمده تا ما را پاک کند و به قرآن و سیرت و شریعت اسلام برگرداند. سعی کنید در رمضان گناه را تعطیل کنید، کسانی که به دروغ، غیبت، تهمت، چشم‌چرانی، مشروبات الکلی، اعتیاد، مفاسد و منکرات عادت داشته‌اند از آنها دست بکشند. این حرمت ماه نزول قرآن و ماه ضیافت پروردگار است که در آن در فضای قرآن، معروفات و خوبی‌ها قرار بگیریم، ان‌شاءالله بعد از سپری‌شدن رمضان در ما تقوا ایجاد می‌شود.

 

عزیزان سوختکش دغدغۀ مسئولین را در مورد تلفات جاده‌ای درک کنند و قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت نمایند / مسئولین محترم با سوختکش‌ها مدارا کنند
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در فرازی دیگر از سخنان‌شان در مراسم نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان، ضمن توصیۀ رانندگان سوختکش به اجتناب از «سرعت غیرمجاز» و «مخدوش کردن پلاک خودروها»، از مسئولین نیز خواستند که با توجه به مشکلات اقتصادی مردم، با این رانندگان در جاده‌ها «همکاری و مدارا» کنند. ایشان اظهار داشتند: نیروی انتظامی و سایر نیروهای نظامی و مسئولین خیرخواه و دلسوز مردم هستند. عزیزان نیروی انتظامی دغدغه‌هایی دارند که این دغدغه‌ها قابل درک هستند.
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامه افزودند: این وظیفۀ ماست که هم از حق مردم و هم از حق حاکمیت دفاع کنیم و هر کدام از این‌ها اگر دچار خطا و لغزشی بشوند از روی خیرخواهی و دلسوزی به همه تذکر بدهیم.
ایشان در ادامه با اشاره به گزارشی که فرمانده انتظامی شهرستان زاهدان درخصوص افزایش تلفات جاده‌ای ارائه کرد، خاطرنشان کردند: تصادفات و تلفات جاده‌ای واقعاً دردناک و ناراحت‌کننده هستند. خواستۀ بنده از تمام جوانان عزیز و رانندگان گرامی آن است که قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند.
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان ادامه دادند: رانندگی بدون گواهینامه کار درستی نیست. برخی از رانندگان در جاده‌ها پلاک‌های خودروی خودشان را مخدوش می‌کنند که این کار درستی نبوده و برای ما قابل توجیه نیست.
ایشان در ادامه گفتند: چند روز قبل جمعی از عزیزان سوختکش در مسجد جامع مکی با بنده جلسه‌ای داشتند که در آن دغدغه‌ها و مشکلات خودشان را مطرح کردند؛ در این جلسه دلایلی برای مخدوش کردن پلاک خودروها بیان کردند که بنده قانع نشدم. لذا توصیۀ بنده به این عزیزان آن است که پلاک‌ها را مخدوش نکنند و با سرعت غیرمجاز رانندگی نکنند.
مولانا عبدالحمید در ادامه به مشکلات بیکاری و اقتصادی در استان سیستان‌وبلوچستان نیز اشاره کردند و گفتند: اگرچه تجارت سوخت از لحاظ قانونی قاچاق است، اما با توجه به اینکه در استان کار و مشغله نیست و مردم بیکار هستند درخواست ما و مردم آن است که مسئولین عزیز در این زمینه چشم‌پوشی کنند و با مردم مدارا نمایند، که البته مسئولین در این خصوص چشم‌پوشی هم می‌کنند.
ایشان ادامه دادند: قاچاق و معاملۀ سوخت شغل دائمی و همیشگی مردم ما نیست، اما با توجه به شرایط حاضر که کشور با تحریم و دیگر مشکلات اقتصادی مواجه است، مردم برای اینکه بتوانند درآمدی داشته باشند و نانی بر سر سفرۀ خانواده‌هایشان بیاورند، قاچاق سوخت تا حدودی معقول و قابل توجیه است. البته ما با باندهای مافیایی قاچاق سوخت موافق نیستیم، اما معتقدیم با کسانی که از روی مجبوری و بیکاری به این کار مشغول هستند مدارا شود.
مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامه افزودند: عزیزان سوختکش به کار خودشان مشغول باشند، اما باید قوانین راهنمایی و رانندگی و جاده‌ای را رعایت کنند و برای مردم و مسئولین دغدغه و پریشانی ایجاد نکنند. رعایت قوانین جاده‌ای جزو حقوق‌الناس است که همۀ مردم برای آرامش و امنیت خودشان به این قوانین نیاز دارند.
مولانا عبدالحمید خطاب به مسئولان انتظامی نیز گفتند: درخواست ما از عزیزان انتظامی و راهنمایی و رانندگی نیز آن است که تا جایی که ارفاق و چشم‌پوشی ضرر نداشته باشد در زمینۀ جریمه و توقیف خودروها مسامحه کنند و در عین حال مردم را نیز درخصوص رعایت قوانین توجیه کنند.

 

مسئولین در زمینۀ تجارت خودشان را رقیب مردم ندانند/ تجارت به بخش خصوصی واگذار شود
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان در بخش دیگری از سخنا‌ن‌شان مسئولین را از «رقابت با مردم در تجارت» برحذر داشتند و گفتند: درخواست دلسوزانه و خیرخواهانۀ بنده از مسئولین نظامی و انتظامی و سایر مسئولین آن است که در امر کسب‌وکار و تجارت با مردم رقابت نکنند و خودشان را رقیب مردم ندانند، بلکه سعی کنند این مسائل را به بخش خصوصی واگذار کنند.
ایشان ادامه دادند: رمز موفقیت تجارت در بسیاری از کشورها این است که این امور را به بخش خصوصی واگذار می‌کنند. این کار سبب افزایش اشتغال در جامعه می‌شود که رضایت و دعای خیر مردم را در حق مسئولین به همراه دارد.

 

زمین‌ها «منابع ملی» هستند؛ از تصرف زمین‌های آبا و اجدادی مردم خودداری شود
مولانا عبدالحمید پیرامون اختصاص زمین به بعضی از ارگان‌ها و نهادها نیز گفتند: درخواست ما از عزیزان نظامی و انتظامی که همۀ این عزیزان نور چشم ما هستند، آن است که به اندازه‌ای که نیاز دارند زمین‌ بگیرند و از تصرف زمین‌های آبا و اجدادی مردم، حتی اگر ثبت و سند ندارند، خودداری شود.
ایشان خاطرنشان کردند: زمین‌های شهر و اطراف شهر جزو منابع ملی هستند که همۀ ملت در این زمین‌ها سهم دارند. امروز که جمعیت شهر زاهدان افزایش پیدا کرده است مردم به شدت با کمبود مسکن مواجه هستند و قدرت پرداخت اجاره‌های سنگین منزل را ندارند.
خطیب جمعه زاهدان اظهار داشتند: در تمام حکومت‌های و نظام‌های دنیا درخصوص مسکن مردم برنامه‌ریزی‌های خاص و ویژه‌ای صورت می‌گیرد. مسئولین باید در زمینۀ حل مشکل مسکن مردم چاره‌اندیشی کنند. لذا توصیۀ دلسوزانۀ ما به مسئولین آن است که در مقابل مردم ایثار کنند و برای حل مشکلات مردم مساعدت و همکاری داشته باشند.
مولانا عبدالحمید در بخش پایانی سخنان‌شان به مشکلات شناسنامه‌ای مردم نیز اشاره کردند و گفتند: تاکید ما آن است که مشکلات شناسنامه‌ای مردم حل شوند و به آنهایی که ایرانی هستند شناسنامه داده شود. البته بنده با اینکه فردی غیرایرانی از بیرون بیاید و شناسنامۀ ایرانی بگیرد مخالفم؛ اما به کسانی که ایرانی هستند باید شناسنامه داده شود.