- پایگاه اطلاع رسانی شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید - https://abdolhamid.net/persian -
مولانا عبدالحمید:

محدودیت صدور مجوز برای چاه‌های کشاورزی برداشته شود

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در فرازی از سخنان‌شان در مراسم نماز جمعه امروز (30 فروردین 1398) اهل‌سنت زاهدان، با اشاره به بارندگی‌های اخیر و رفع کمبودهای آبی در کشور و استان، خواستار لغو محدودیت‌ صدور مجوز چاه‌های کشاورزی از سوی ادارات و سازمان‌های مربوطه شدند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید اظهار داشتند: الحمدلله به لطف پروردگار امسال چنان بارندگی در منطقه و کشور صورت گرفته است که کمبودهای آبی که در گذشته مردم و مسئولین نگرانش بودند، برطرف شده است. اگر ما بخل و تنگ‌نظری را کنار بگذاریم الله تعالی قدرت دارد که این رحمت را همچنان مستدام بگرداند و مشکلات قبلی را جبران بفرماید.
ایشان ادامه دادند: بسیاری از مردم و مسئولین نگران بودند که ظرف چند سال آینده تمام کشاورزی در منطقه خشک می‌شود و از بین می‌رود، اما الله تعالی قدرتش را به همۀ ما نشان داد و در طول یکی دو ماه مشکل کمبود آب را برطرف کرد. البته نزدیک به 70 درصد آب بارندگی‌ها به دشت و بیابان و دریا ریخته‌اند و فقط 30 تا 40 درصد آب‌ها به زمین فرو رفته یا در سدها ذخیر شده‌اند که همین مقدار آب نیازهای ما را برآورده می‌کند.
مدیر دارالعلوم زاهدان گفتند: بسیاری آیۀ یأس می‌خواندند و نسبت به خشک شدن کامل منطقۀ سیستان نگران بودند، درحالی‌که الله تعالی چنان بارندگی‌ای در این منطقه آورد که هیچ‌کسی تصورش را نمی‌کرد. اکنون رودخانه‌ها جاری شده و آب در رودخانۀ هیرمند جریان دارد و سد کجکی در افغانستان نیز سرریز شده است. لذا اگر به الله تعالی ایمان و یقین داشته باشیم و تنگ‌نظر نباشیم الله رحمت‌هایش را بیشتر به ما عنایت می‌کند و استان و کشور ما را خشک نمی‌کند.
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامه بر لزوم رفع سختگیری‌های قبلی درخصوص صدور مجوز برای چاه‌های کشاورزی تاکید کردند و گفتند: درخواست بنده از وزارت نیرو و سازمان‌های آب منطقه‌ای در سطح کشور به‌ویژه در استان سیستان‌وبلوچستان آن است که ممانعتی که در زمینۀ صدور مجوز برای چاه‌های کشاورزی وجود دارد برداشته شود و به چاه‌های بدون مجوز، مجوز قانونی داده شود.
ایشان در ادامه افزودند: بسیاری از مردم که در طول بیست یا سی سال مشغول باغبانی و کشاورزی بوده‌اند و در این زمینه هزینه‌های میلیاردی کرده‌اند، به بهانۀ کمبود آب‌های زیرزمینی به چاه‌های کشاورزی آنان مجوز داده نشده است، اما اکنون که نه‌تنها آب تأمین شده است، بلکه سدها سرریز و رودخانه‌ها زنده شده‌اند مسئولین محترم بخل نورزند و به مردم مجوزهای لازم را بدهند تا الله تعالی رحمت‌هایش را در منطقه بیشتر کند.
مولانا عبدالحمید همچنین خواستار «صدور سند» از سوی جهاد کشاورزی برای کشاورزان شدند و گفتند: در شرایط کنونی باید به کشاورزی توجه ویژه‌ای صورت گیرد و جهاد کشاورزی برای کشاورزان سند صادر کند، زیرا هفتاد تا هشتاد درصد مردم استان از راه کشاورزی و دامداری امرار معاش می‌کنند.