- پایگاه اطلاع رسانی شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید - https://abdolhamid.net/persian -
مولانا عبدالحمید در همایش دانش‌آموختگی نیکشهر:

فضای «تنگ‌نظری» در کشور باید از بین برود

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید، امروز یکشنبه (26 اسفند 1397) در نهمین همایش دانش‌آموختگی مدرسه دینی فاروقیه و مکتب عایشه صدیقه نیکشهر، ضمن نکوهش «تنگ‌نظری» به‌ویژه وقتی از سوی مسئولین یا علمای شیعه و سنی صورت بگیرد، «یکسان‌نگری» و «نگاه ملی و اسلامی» را برای حفظ وحدت و امنیت در کشور لازم و ضروری دانستند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در این همایش که در مسجد جامع ذی‌النورین نیکشهر برگزار شد، خاطرنشان کردند: مسیر جامعه اهل‌سنت که بخش بزرگی از ملت ایران را تشکیل می‌دهد، مسیر میانه‌روی و اعتدال است و در راستای وحدت امت اسلامی تلاش می‌کند.
ایشان در ادامه افزودند: جامعه اهل‌سنت نه‌تنها هرگز با تندروی و افراط‌گرایی همراه نشده، بلکه همواره آن را ملامت و محکوم کرده است. ما با افراط‌گرایان شیعه و سنی مخالفیم و مسیر آنها را انتخاب نمی‌کنیم. همه ما اعم از شیعه و سنی ملت ایران هستیم و عزت و سربلندی ایران را می‌خواهیم. جامعه اهل‌سنت در کنار حفظ وحدت و امنیت، حقوق قانونی خود را نیز مطالبه و پیگیری می‌کند.
مولانا عبدالحمید «یکسان‌نگری» را از مهمترین خواسته‌های جامعه اهل‌سنت برشمردند و گفتند: قانون اساسی به‌جز مسئولیت ریاست‌جمهوری، در دیگر موارد تفاوتی بین اقوام و مذاهب ملت ایران قایل نشده است و بر یکسان‌نگری تاکید دارد. البته قانون تعیین رئیس‌جمهور هم باید تغییر پیدا کند و یک مسلمان ایرانی، شیعه باشد یا سنی، اگر مورد تایید ملت ایران قرار گیرد باید بتواند رئیس‌جمهور بشود.
ایشان در ادامه افزودند: قانون اساسی وحی آسمانی نیست، بلکه ساخت بشر است که باتوجه به شرایط زمانی خاص تدوین شده ‌است، البته بسیاری از همان قوانین هم جواب نداده‌اند و نیاز به تغییر دارند. اما وقتی قانون اساسی را به‌عنوان یک «میثاق ملی» پذیرفته‌ایم باید بر آن عمل کنیم.
مدیر دارالعلوم زاهدان «شایسته‌سالاری» و «تأمین آزادی» را مورد تاکید قرار دادند و گفتند: قانون اساسی بر تأمین آزادی‌های مذهبی و غیره و توجه به اصل شایسته‌سالاری در واگذاری مسئولیت‌ها تاکید و تصریح دارد. افراد شایسته متعلق به هر قوم و مذهب و فرقه و جناحی که باشند از نگاه قانون می‌توانند بکار گرفته شوند.
رئیس شورای هماهنگی مدارس دینی اهل‌سنت سیستان‌وبلوچستان ادامه دادند: اهل‌سنت کشور همان‌گونه که در سیستان‌وبلوچستان آزادی دارند، باید همین آزادی را در تهران و مشهد و اصفهان و سایر کلان‌شهرهای کشور که در اقلیت هستند داشته باشند. ما تفاوت بین شیعه و سنی را قبول نداریم و تنگ‌نظری و تندروی را از جانب هیچ‌کسی؛ شیعه باشد یا سنی، تحمل نمی‌کنیم و معتقدیم که این تنگ‌نظری‌ها باید برداشته شوند. همۀ نگاه‌ها باید ملی، اسلامی و فرامذهبی باشند
مولانا عبدالحمید تاکید کردند: تنگ‌نظری برای تمام اقشار ملت ایران به‌ویژه برای مسئولین و علمای شیعه و سنی قابل قبول نیست. ما باید خواسته‌ها و حقوق همه را ببینیم و به مشکلات همه رسیدگی کنیم. نصرت و یاری پروردگار با کسانی است که نگاه وسیع و بلند داشته باشند.