شیخالاسلام مولانا عبدالحمید در مراسم امروز نماز جمعه اهلسنت زاهدان (26 بهمن 1397)، با اشاره به برگزاری «کنفرانس ورشو» در لهستان، اشغال فلسطین توسط اسرائیل را منشأ تمام ناامنیها و افراطگراییها در جهان دانستند و از عدم طرح مسأله فلسطین در این کنفرانس انتقاد کردند.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دفتر امامجمعه اهلسنت زاهدان، مولانا عبدالحمید گفتند: در کنفرانس ورشو که به درخواست آمریکا در لهستان و با موضوع «صلح خاورمیانه» برگزار شد، سخنرانیهای زیادی علیه جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت.
مولانا عبدالحمید ضمن اظهار تأسف از اقدامات آمریکا و قدرتهای جهانی در زمینۀ برگزاری «صلح» در خاورمیانه، خاطرنشان کردند: ای کاش دولتمردان آمریکایی درست فکر میکردند و میفهمیدند که تنها راه برقراری صلح در خاورمیانه بازگشت اسرائیل به مرزهای خود و آزادی فلسطین و احترام به ملت فلسطین است.
ایشان در ادامه افزودند: وقتی آمریکاییها و قدرتهای غربی از حقوق و کرامت انسانها صحبت میکنند، مگر فلسطینیها انسان نیستند و حرمت و کرامت و حقوق ندارند؟ آیا نباید عدالت در حق ملت فلسطین اجرا شود و آنها نیز به میز مذاکره فراخوانده شوند و با آنان گفتمان صورت گیرد؟ آیا وقت آن نرسیده است که اسرائیل به مرزهای خودش بازگردد و به اشغال بیتالمقدس پایان دهد؟
مولانا عبدالحمید تصریح کردند: ای کاش قدرتهای غربی متوجه میشدند که منشأ تمام مشکلات و افراطگراییها در جهان به موضوع اشغال فلسطین توسط اسرائیل برمیگردد. بسیاری از مسلمانان که متاسفانه دست به ترور و افراطگرایی زدهاند، که البته این افراطگرایی از دیدگاه ما نیز مردود است، دلیلش اشغال فلسطین است.
ایشان اظهار داشتند: امروز افراطگرایی و «تروریسم» به یک پدیده و غول بسیار خطرناک تبدیل شده است که امنیت جهان را تهدید میکند. قدرتهای جهانی اگر واقعا دنبال برقراری «صلح» و مبارزه با «تروریسم» هستند باید بدانند که راه مبارزه با این پدیدۀ خطرناک جنگ و بمباران و حملات زمینی و هوایی نیست، بلکه باید حقوق ملتهای مظلوم ازجمله ملت فلسطین رعایت شود. صلحی که از طریق رعایت حقوق ملتها برقرار شود پایدار و نتیجهبخش خواهد بود.
خطیب جمعه اهلسنت زاهدان خطاب به آمریکا و سایر قدرتهای اروپایی تاکید کردند: شما باید برقراری صلح در خاورمیانه را ابتدا از فلسطین آغاز کنید و سپس در سوریه و عراق و یمن و دیگر کشورهای بحرانزده در خاورمیانه گسترش پیدا کنید.
مدیر دارالعلوم زاهدان افزودند: ای کاش در کنفرانس ورشو موضوع اشغال فلسطین نیز مورد بحث و بررسی قرار میگرفت و بیانیۀ پایانی این کنفرانس حاوی نتایج مثبتی میبود که سبب خوشحالی جهانیان میشد. اگر قدرتهای جهانی گرفتار تکبر و غرور نشوند و بر مسیر برقراری صلح عادلانه حرکت کنند تمام ملتها از آنها حمایت خواهند کرد.
امامجمعه اهلسنت زاهدان تحریمهای آمریکا علیه ایران را نیز «ظالمانه» توصیف کردند و گفتند: تحریم آمریکا علیه ایران ظالمانه است و ملت ایران بهخاطر تحمل مشکلات این تحریم مظلوم است.
راهحل بحران یمن و سایر کشورهای اسلامی «پایان جنگ» و «تشکیل حکومتهای فراگیر» است
شیخالاسلام مولانا عبدالحمید «پایان استبداد و خودکامگی» را تنها راه برقراری صلح در خاورمیانه دانستند و خاطرنشان کردند: تنها راه برقراری صلح در خاورمیانه آن است که دولتهای مستبد، به استبداد پایان دهند. تا زمانی که در خاورمیانه حکومتهای خودکامه و مستبد و دیکتاتور و حکومتهای وابستهای وجود داشته باشند که تصمیمگیری درمورد سرنوشت آنها از بیرون انجام میگیرد، برقراری صلح در خاورمیانه امکانپذیر نخواهد بود؛ اگر صلحی هم برقرار شود مقطعی و موقتی خواهد بود.
ایشان تاکید کردند: تمام کشورها و حکومتها باید بدانند «جنگ» راهحل بحرانهای خاورمیانه نیست، بلکه راهحل در گفتمان و تشکیل حکومتهای فراگیری است که منافع تمام ادیان، مذاهب و قومیتها در آن حکومت تأمین شود.
خطیب جمعه زاهدان تصریح کردند: عربستان سعودی و مسئولین جمهوری اسلامی ایران بدانند که مشکلات یمن با جنگ و درگیری حل نمیشوند. در شرایط کنونی که مردم یمن با مشکلات متعدد دستوپنجه نرم میکنند و از گرسنگی میمیرند، باید به جنگ پایان داده شود و آتشبس برقرار شود. باید در یمن یک حکومت فراگیر تشکیل شود که علاوه بر حقوق اکثریت مردم یمن، حقوق حوثیها، مسیحیان و تمام اقلیتهای موجود در این کشور به تناسب جمعیتشان تأمین شود.
ایشان در ادامه افزودند: راهحل بحران سوریه و عراق نیز برقراری صلح و تأمین حقوق تمام ادیان، مذاهب، اقوام و گروههای مختلف است. این سیاست میتواند امنیت، وحدت و اخوت را به خاورمیانه بازگرداند.
هرگونه ناامنی به ضرر مردم استان است و به مشکلات مردم میافزاید
شیخالاسلام مولانا عبدالحمید در فرازی دیگر از سخنانشان در مراسم نماز جمعه اهلسنت زاهدان، با اشاره به حمله تروریستی اخیر به اتوبوس حامل نیروهای سپاه، ضمن محکوم کردن این حمله، هرگونه «کشتار» و «ناامنی» را به ضرر مردم استان سیستانوبلوچستان دانستند و خاطرنشان کردند: حادثهای که شیرینی حضور گستردۀ ملت ایران در راهپیمایی 22 بهمن و شیرینی رحمت الهی اخیر در منطقه را به کام همۀ ما تلخ کرد، حملۀ ناجوانمردانه به اتوبوس مرزبانان عزیز سپاه پاسداران بود. این حمله که منجر به شهادت جمعی از عزیزان سپاه گردید برای همۀ ما تلخ و ناگوار بود و ما این حمله را محکوم میکنیم.
ایشان خاطرنشان کردند: ما با اصل کشتن مردم، بهویژه کشتن مسلمانان که کلمۀ طیبه را بر زبان میآورند مخالفیم. معتقدیم که کشتن مردم دشمنی و عداوت بهبار میآورد. جنگ و کشتار و خشونت مشکلات مردم در استان محروم سیستانوبلوچستان را که با معضل بیکاری و فقر مواجه هستند بیشتر میکند.
امامجمعه اهلسنت زاهدان به امنیت بینظیر در استان سیستانوبلوچستان در سالهای اخیر اشاره کردند و گفتند: بنا بر اذعان مسئولین نیروی انتظامی؛ استان سیستانوبلوچستان امنترین استان کشور در چند سال اخیر بوده است، اما متاسفانه حملۀ اخیر ضربۀ بزرگی به این استان زد.
ایشان افزودند: در شرایطی که سرمایهگذاران میکوشند تا از طریق سرمایهگذاری در سیستانوبلوچستان در راستای اشتغال و رفع فقر در این استان تلاش کنند، و گردشگران نیز به استان سفر میکنند، ایجاد هرگونه ناامنی در استان به ضرر مردم تمام میشود.
مولانا عبدالحمید خاطرنشان ساختند: توصیۀ بنده به تمام کسانی که به منافع کشور و مردم این استان میاندیشند آن است که برای برقراری امنیت در استان همکاری و تلاش کنند. مردم حرفشان را بزنند، مشکلات خود را مطرح کنند و انتقاد سازنده داشته باشند، اما نباید ناامنی ایجاد شود.
حضور پرشور مردم در راهپیمایی 22 بهمن بیانگر «بینش سیاسی» ملت ایران است
مولانا عبدالحمید در ادامۀ سخنانشان، «حضور پرشور» ملت ایران در راهپیمایی 22 بهمن را بیانگر «بینش سیاسی» ملت دانستند و گفتند: حضور پرشور ملت ایران اعم از شیعه و سنی و اقوام و مذاهب در راهپیمایی 22 بهمن که برای بسیاری از مردم دنیا تعجببرانگیز بود، بیانگر بینش بالای این ملت است.
ایشان خاطرنشان کردند: در راهپیمایی 22 بهمن مشخص شد که ملت ایران علیرغم تمام مشکلات، خواستهها، شکایتها و ناراحتیها، اما باز هم اصل انقلاب اسلامی را قبول دارد و از آن حمایت میکند. ملت ایران که در طول چهل سال عمر انقلاب با مشکلاتی مواجه بوده است، اکنون خواهان حل این مشکلات از طریق تغییر در ساختارها و سیاستهاست.
خطیب جمعه زاهدان خاطرنشان کردند: اکثریت قاطع ملت ایران پس از گذشت 40 سال از عمر انقلاب خواستار اصلاحات و تغییر در روند گذشته هستند.
هنگام بهرهمندی از نعمت، گرفتار «غرور» و «غفلت» نشویم
شیخالاسلام مولانا عبدالحمید در بخش نخست سخنانشان در مراسم نماز جمعه اهلسنت زاهدان (26 بهمن 1397)، ضمن تاکید بر لزوم شکر پروردگار در قبال نعمتهای فراوانش، نسبت به عواقب «غرور» و «غفلت» در هنگام برخورداری از نعمت هشدار داد.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دفتر امامجمعه اهلسنت زاهدان، مولانا عبدالحمید ضمن تلاوت آیات «وَ ما بِکُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ ثُمَّ إِذا مَسَّکُمُ الضُّرُّ فَإِلَيْهِ تَجْئَرُونَ ثُمَّ إِذا کَشَفَ الضُّرَّ عَنْکُمْ إِذا فَريقٌ مِنْکُمْ بِرَبِّهِمْ يُشْرِکُونَ» [نحل: 53-54] خاطرنشان کردند: اللّهتعالی در تعبیری بسیار زیبا و در جملاتی مختصر و معجز میفرمایند: آنچه از نعمت به شما رسیده اعمّ از نعمتهای مادی و معنوی، همه از جانب خداوند هستند. شما هیچ نعمتی ندارید که از جانب غیر خدا باشد. کرامت و حرمت انسانی، ایمان صحیح، اخلاق نیکو، عملکرد درست، شریعت مبین اسلام، قرآن، پیامبر و همه نعمتهای معنوی را خدا به ما بخشیده است.
مولانا عبدالحمید با بیان اینکه «هر عضوی از جسم بهتنهایی مشتمل بر مجموعهای از نعمتهاست» اظهار داشتند: نعمتهای خداوند بالاتر از فکر و اندیشه ما و غیرقابل شمارش هستند، چنانکه خداوند متعال میفرماید: «وَإِن تَعُدُّوا نِعْمَتَ اللَّهِ لَا تُحْصُوهَا» [ابراهیم: 34]، هیچ جامعهای نمیتواند تنها نعمتهایی را که در وجود ما هستند بشمارد؛ نعمت دست و پا، گوش، زبان، عقل و هر عضوی از نعمتهایی که در وجود ما هستند یک مجموعه و منظومهای از نعمتهاست.
ایشان ادامه دادند: نعمتهایی که خارج از جسم ما هستند هم قابل شمارش نیستند؛ در خورشید، زمین، ستارگان، جنگلها، مراتع، کوهها، دریاها و تکتک نعمتهای زمینی و آسمانی هزاران فایده وجود دارد. کدام نعمت پروردگار را انکار میکنید؟ «فَبِأَیِّ آلاءِ رَبِّکُمَا تُکَذِّبَانِ» [رحمان:25]. مگر نعمتهای خدا یک و دو هستند که کسی بتواند آنها را انکار کند؟
ایشان در ادامه «نسبتدادن نعمتها به خداوند» را دستور و توصیۀ خدا دانستند و گفتند: ما باید نعمتهای خدا را باربار یاد کنیم و هربار نگاه ما به نعمت میافتد آن را از جانب پروردگار بدانیم و متوجه احسان و عنایت پروردگار بشویم؛ خداوند متعال به ناسپاسبودن بندگان اشاره میکند و میفرماید وقتی به شما ضرر و مصیبتی میرسد و با چالشهای سیاسی، فرهنگی و اقتصادی مواجه میشوید پیش خدا زاری و تضرع میکنید که یا رب! مهربانی کن و مشکل را دفع کن، اما وقتی فضل خدا میآید و مشکل برطرف میشود، با الله شریک میگیرید و فضل و احسان خالق را به مخلوق نسبت میدهید.
امامجمعه اهلسنت زاهدان «نادیدهگرفتن خدا» و «غرور هنگام بهرهمندی از نعمت» را نتیجۀ جهل و موجب مؤاخذه خدا دانستند و گفتند: هرکس نعمتها را به تشخیص و علم خود نسبت بدهد با قارون همکیش است، زیرا قارون گفت: «إِنَّمَا أُوتِيتُهُ عَلَى عِلْمٍ عِنْدِي أَوَلَمْ يَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ قَدْ أَهْلَكَ مِنْ قَبْلِهِ مِنَ الْقُرُونِ مَنْ هُوَ أَشَدُّ مِنْهُ قُوَّةً وَأَكْثَرُ جَمْعًا» [قصص: 78]. من بنابر علم و دانشم به این ثروت و دارایی رسیدم. مگر این نادان نمیداند که خداوند متعال قبل از او بسیاری از ثروتمندان و قدرتمندان را وقتی ثروت و قدرت را شایستگی خودشان دانستند و مغرور شدند هلاک کرد؟
ایشان در ادامه افزودند: هرکس نگاهش به نعمت بیفتد و مغرور شود با فرعون همکیش است، چراکه نگاهِ فرعون به مُلک، ارتش، لشکریان و قدرت نظامیاش بود. اگر فرعون متوجه خدا میشد هرگز در دریا غرق نمیشد و اگر نگاه قارون به الله میافتاد هرگز زمین او را فرو نمیبرد. هر بلا و مصیبتی که بر بشر میآید نتیجۀ فکر اشتباه و عملکرد نادرستاش است.
علاج مشکلات متوسلشدن به خدا، اعتراف به تقصیر، استغفار، توبه و صبر است
شیخالاسلام مولانا عبدالحمید در ادامۀ سخنانشان در مراسم نماز جمعه اهلسنت زاهدان گفتند: خداوند متعال میفرماید: «ما أَصابَکَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ وَ ما أَصابَکَ مِنْ سَيِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِکَ» [نساء: 79] هرچه نیکی و خوبی است از جانب پروردگار است و آنچه از ضرر و زیان به شما میرسد از جانب خودتان است. لذا وقتی با مشکل و مصیبتی مواجه میشویم باید متوجه گناهان و تقصیرات خودمان بیفتیم، درغیر اینصورت گرفتار جهالت شدهایم. منشأ تمام مفاسد و امراض جهل و نادانی است و منبع تمام خوبیها علم و دانش است.
ایشان افزودند: علاج خلاصی از مشکلات و مصایب متوسلشدن به خدا، اعتراف به تقصیر، استغفار، توبه و صبر است. باید وقت مصیبت باید صبر کنیم و هنگام نعمت باید شکر پروردگار را بهجای بیاوریم.
امامجمعه اهلسنت زاهدان در ادامه با اشاره به بارشهای اخیر در استان سیستانوبلوچستان، بر لزوم شکر پروردگار برای رفع خشکسالی از این استان تاکید کردند و گفتند: از کنار نعمت بسیار بزرگ باران که بعد از سالها قحطی و خشکسالی بر ما نازل شد با غفلت رد نشویم. باید به شکرانۀ این نعمت در مقابل پروردگار به سجده بیفتیم و اعتراف کنیم که خشکسالیهای متوالی نتیجۀ عملکرد نادرست خودمان بوده است.
مدیر دارالعلوم زاهدان در پایان ابراز داشتند: همانطور که مصیبت و سختی امتحان پروردگار است، نعمت نیز امتحان سختتر و بزرگتری از جانب خداوند است. طبیعت بشر اینگونه است که وقت نعمت خوشحال میشود و در خوشحالی الله را فراموش میکند. درحالیکه وقت نعمت باید به سجده بیفتید و خدا را شکر کنید.