- پایگاه اطلاع رسانی شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید - https://abdolhamid.net/persian -
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعه زاهدان:

«تغییر در سیاست‌های داخلی و خارجی» تنها راه برون‌رفت کشور از چالش‌‌هاست

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در مراسم امروز نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان (19 بهمن 1397) با اشاره به چالش‌های موجود در کشور «تغییر در سیاست‌های داخلی و خارجی» را تنها راه برون‌رفت کشور از این چالش‌ها دانستند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در این مراسم اظهار داشتند: ملت ایران درحالی چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را جشن می‌گیرد که کشور با چالش‌هایی در داخل و خارج مواجه است. چالش‌هایی که قابل اغماض و انکار نیستند.
امام‌جمعه زاهدان بر لزوم «تغییر سیاست‌ها» برای مقابله با این چالش‌ها تاکید کردند و گفتند: ما از روی دلسوزی و خیرخواهی و بدون هیچ غرض‌ورزی می‌گوییم که تنها راه برون‌رفت از چالش‌های موجود ایجاد تغییر در سیاست‌های داخلی و خارجی است.
ایشان ادامه دادند: بسیاری از سیاست‌ها هستند که ما چهل سال است به آنها عمل می‌کنیم اما جوابگو نبوده‌اند و سبب ایجاد برخی نارضایتی‌ها در بین ملت شده‌اند. ما با تغییر در سیاست‌های داخلی می‌توانیم رضایت ملت را حاصل کنیم. تغییرات باید به‌نحوی صورت بگیرند که در راستای جلب رضایت مردم باشند و مردم را به یکدیگر نزدیک کنند.
خطیب جمعه زاهدان در ادامه تاکید کردند: باید اقوام، مذاهب و ادیان مختلف را در کشور ببینیم و صدای مردم حتی صداهای خاموش آنان را بشنویم. اتحاد ظاهری زیاد مهم و کارساز نیست، بلکه مهم این است که دل‌ها با هم متحد بشوند و مردم کنار یکدیگر قرار بگیرند.
ایشان افزودند: ملت ایران ملتی فهیم، شکرگزار و از بهترین ملت‌های دنیاست. ملت ایران همان ملتی است که در آغاز انقلاب اسلامی پشت سر امام راحل جمع شد و در هشت سال جنگ تحمیلی سختی‌ها را تحمل کرد و کشته داد. لذا باید رضایت این ملت حاصل شده و خواسته‌هایش برآورده شود.
مدیر دارالعلوم زاهدان افزودند: تفاوت بین اقوام و مذاهب از نگاه اسلام و قانونی اساسی کشور مردود است. تمام اقوام و مذاهب در کشور ایرانی هستند و چشم امیدشان به کشور، نظام جمهوری اسلامی و مسئولین است و به جای دیگری چشم ندوخته‌اند. اگر مسئولین به خواسته‌های این ملت توجه نکنند در روز قیامت جواب خدا را چه خواهند داد؟
مولانا عبدالحمید در ادامه به بازنگری در سیاست‌های خارجی نیز تاکید کردند و گفتند: ما باید در سیاست‌های خارجی خود نیز تغییر بیاوریم و این بهترین راه مقابله با دشمنان، بدخواهان و تحریم‌های ظالمانۀ آمریکاست.
ایشان خاطرنشان کردند: اگر ما در سیاست خارجی خود تغییر ایجاد کنیم آمریکا نمی‌تواند بعضی از کشورها و قدرت‌ها را کنار خود جمع کند. باید سیاستی اتخاذ شود که از اتحاد کشورها و قدرت‌ها علیه کشور و ملت ایران جلوگیری شود.

 

ملت ایران برای مبارزه با فضای اختناق، سرکوب و استبداد علیه رژیم گذشته قیام کرد
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در ادامۀ سخنان‌شان با اشاره به چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، «مبارزه با فضای اختناق، سرکوب و استبداد» را از مهمترین انگیزه‌های قیام ملت ایران علیه رژیم گذشته عنوان کردند و گفتند: ملت ایران چهل سال قبل به قیادت امام راحل علیه نظامی که کاملا به آمریکا و قدرت‌های غربی وابسته بود قیام کرد و شعار «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» سر داد.
ایشان در ادامه افزودند: مردم ایران برای این قیام کردند که کشور مستقل بشود و ایران برای تمام ایرانیان باشد. مردم در زمانی قیام کردند که «آزادی بیان و قلم» در کشور نبود و فضای اختناق و استبداد بیداد می‌کرد، کسی حق اظهارنظر و انتقاد نداشت و حاکمیت و رژیم آن زمان از انتقاد وحشت داشت. اگر کسی اظهارنظر و انتقادی می‌کرد سرکوب می‌شد و او را به ساواک آن زمان می‌کشاندند و محاکمه می‌کردند.
خطیب جمعه اهل‌سنت زاهدان خاطرنشان کردند: ملت ایران برای رسیدن به استقلال و آزادی قیام کرد، زیرا «آزادی» از حقوق اولیۀ هر انسان است تا بتواند خواسته‌اش را مطرح کند و انتقاد سازنده داشته باشد. البته آزادی به‌معنای اهانت به دیگران نیست، اما افراد باید در چارچوب اصول آزادی حق اظهارنظر و انتقاد را داشته باشند.
ایشان ادامه دادند: در رژیم گذشته حکومت در انحصار یک خانواده و خاندان قرار داشت و اگر انتخابات مجلسی هم برگزار می‌کردند صوری و ظاهری بود و نام همان نمایندگانی که حاکم می‌خواست از صندوق بیرون می‌آمد.
مولانا عبدالحمید در ادامۀ سخنان‌شان به گزینۀ «جمهوری اسلامی» در شعارهای مردم در انقلاب 57 اشاره کردند و گفتند: ملت ایران برای اینکه بتواند در سرنوشتش نقش داشته باشد و رأی مردم معتبر باشد خواستار «جمهوریت» شد و برای اینکه شریعت و قانون اسلام حاکم باشد «جمهوری اسلامی» را خواستار شد.

 

قید «اسلامی» در «جمهوری اسلامی» آزادی‌ ملت‌ها را تقویت می‌کند
خطیب جمعه زاهدان قوانین شریعت اسلام را در بخش «جمهوریت» و «آزادی» بی‌نظیر دانستند و گفتند: توجه داشته باشیم که اسلام نه‌تنها «جمهوریت» و آزادی را مقیّد و محدود نمی‌کند بلکه آزادی در دین اسلام بسیار بیشتر از دیگر ادیان و فرهنگ‌هاست. آزادی بیان و قلمی که در دین اسلام وجود دارد در مقایسه با سایر نظام‌های مدعی جمهوری و دموکراسی در دنیا بی‌نظیر است. لذا قید «اسلامی» در «جمهوری اسلامی» آزادی ملت‌ها را تقویت می‌کند.
ایشان از صدر اسلام به‌عنوان بهترین مصداق آزادی اندیشه و بیان یاد کردند و اظهار داشتند: بهترین آزادی در دوران پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم و خلفای راشدین وجود داشت. خلفای راشدین برای مردم حق آزادی قایل بودند و دوست داشتند مردم انتقادشان را بدون هیچ واهمه‌‌ای در مقابل‌شان مطرح کنند.
مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامه به بیان مصادیقی از آزادی در دوران خلفای راشدین پرداختند و گفتند: وقتی سیدنا عمر رضی‌الله‌عنه روی منبر اعلام کرد که اگر از مسیر صحیح اسلام و سنت رسول‌الله خارج بشوم با من چکار خواهید کرد؟ یک اعرابی و روستایی از میان مجلس بلند شد، شمشیرش را بیرون آورد و خطاب به امیرالمؤمنین عمر فاروق گفت که تو را با این شمشیر بر مسیر درست قرار خواهیم داد. همچنین در دوران خلافت حضرت علی رضی‌الله‌عنه چنان آزادی حاکم بود که یک فرد یهودی و غیرمسلمان ذمّی توانست رهبر مسلمانان و خلیفۀ رسول‌الله را برای محاکمه نزد قاضی ببرد و قاضی هم به این دلیل که حضرت علی شاهد و گواه واجدالشرایط برای اثبات ادعای خود نداشت علیه سیدنا علی رأی داد. امروز هیچ شخصیتی نمی‌تواند ادعا کند که جایگاه حضرت علی را دارد.
امام‌جمعه اهل‌سنت ادامه دادند: سیستم حکومتی نظام و کشور ما بر پایۀ «اسلام» است و اسلام عادلانه‌ترین نظام در دنیاست. الله تعالی پیامبران را برای برقراری و اجرای عدالت فرستاده است و قرآن مجید نیز بر اجرای عدالت تاکید دارد و می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ لِلَّهِ شُهَدَاءَ بِالْقِسْطِ وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَى أَلَّا تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ» [مائدة: 8]

 

نگاه‌های مذهبی در سیاست داخلی و خارجی به ضرر نظام و ملت ماست
مولانا عبدالحمید «نگاه‌های مذهبی» را به ضرر نظام و ملت دانستند و خاطرنشان کردند: نگاه‌ها باید ملی باشند؛ نگاه‌های مذهبی در سیاست داخلی و خارجی به ضرر نظام و ملت ماست. هر کشوری که نگاه مذهبی داشته باشد و نگاه ملی و جهانی نداشته باشد با مشکل و چالش مواجه می‌شود.
ایشان تاکید کردند: باید به منافع ملت، کشور و اسلام بیندیشیم. اگر اسلام باشد مذهب هم هست، اما اگر اسلام نباشد مذهب هم نخواهد بود. توصیه بنده به تمام کشورهای اسلامی و علمای جهان اسلام آن است که نگاه مذهبی نداشته باشند و فقط برای شیعه یا سنی فکر نکنند، بلکه به اصل اسلام و عزت و سربلندی این دین بیندیشند.
ایشان خاطرنشان کردند: امروز دیگر زمان نگاه‌های مذهبی که مشکلات و اختلافات مذهبی وجود داشت سپری شده و شرایط تغییر کرده است. امروز دشمنی‌ها با اصل اسلام است، ما باید «اسلام» را به جهانیان نشان بدهیم که دین رحمت و رأفت و یک دین جهانی است. ما باید نشان بدهیم که در اسلام عدالت و آزادی وجود دارد.
خطیب جمعه زاهدان افزودند: اگر ما ادعا کنیم که احکام اسلام را پیاده می‌کنیم اما نتوانیم آن آزادی و عدالتی را که اسلام بر آن تاکید کرده است برقرار کنیم در واقع به اسلام ظلم کرده‌ایم. اگر ما اسلام واقعی و کامل را اجرا کنیم رحمتی برای جهانیان خواهد بود و جامعۀ بشری شاهد حکومتی بی‌نظیر خواهد بود.
مولانا عبدالحمید تاکید کردند: بنده یک بن‌بست خطرناک را برای آیندۀ کشور می‌بینم. بنده به‌عنوان یک شهروند دلسوز که واقع‌گرا هستم و دیگران را نیز توصیه می‌کنم واقعیت‌های موجود را ببینند، از مسئولین و کسانی که مقدرات کشور در اختیارشان است درخواست دارم که برای برون‌رفت کشور از این بن‌بست و چالش‌ها تدبیری بیندیشند؛ تنها راه برون‌رفت از این چالش‌ها تغییر در سیاست‌ها و جلب رضایت قلبی ملت است.

 

امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان در پایان سخنان‌شان از 22 بهمن به‌عنوان «روز ملی» یاد کردند و از عموم مردم خواستند که در راهپیمایی 22 بهمن شرکت کنند.