شیخالاسلام مولانا عبدالحمید در مراسم امروز نماز جمعه اهلسنت زاهدان (12 بهمن 1397) ضمن ابراز خرسندی از «پیروزی طالبان» در مذاکرات صلح اخیر در افغانستان، خروج نیروهای اشغالگر خارجی از این کشور اسلامی را خواستۀ تمام مسلمانان و انسانهای آزاده دانستند.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دفتر امامجمعه اهلسنت زاهدان، مولانا عبدالحمید در این مراسم اظهار داشتند: پیروزی طالبان و مردم افغانستان که از ابتدا خواستار خروج نیروهای اشغالگر خارجی از کشورشان بودند واقعاً جای خوشحالی دارد، زیرا هیچ ملتی راضی نیست که نیروهای خارجی کشورشان را اشغال کنند و سرنوشت مملکتشان را در دست بگیرند.
امامجمعه اهلسنت زاهدان در ادامه افزودند: سرنوشت افغانستان متعلق به مردم این کشور است. مردم افغانستان باید خودشان کنار هم بنشینند و برای آیندۀ کشورشان تصمیم بگیرند و هیچ قدرتی حق دخالت در امور و مسائل دیگر کشورها را ندارد.
ایشان ادامه دادند: برای ما بهعنوان همسایۀ ملت عزیز افغانستان که در نزد ما و تمام انسانهای آزاده بسیار عزیز و محترم هستند، بسیار مهم است که مردم این کشور که در ناامنی کامل بهسر میبرد، بتوانند بر سرنوشتشان حاکم شوند و مسائلشان را با مذاکره و گفتمان حلوفصل کنند.
پیروزی طالبان در اخراج اشغالگران از افغانستان نوید مژدهای بزرگ را میدهد
مولانا عبدالحمید پیروزی طالبان در خروج نیروهای اشغالگر از افغانستان را «مژدهای بزرگ» دانستند و گفتند: اینکه قرار است نیروهای اشغالگر خارجی از یک کشور اسلامی بیرون بروند و مردم آن کشور خودشان برای سرنوشتشان تصمیم بگیرند، این یک پیروزی و مژدۀ بزرگ است، زیرا هر ملتی باید در تعیین مقدرات و سرنوشت خود مستقل باشد.
خطیب جمعه زاهدان خاطرنشان کردند: از زمان اشغال افغانستان توسط شوروی سابق و بعد از آن بسیاری از کشورها و قدرتها تلاش کردهاند که این کشور را دستخوش ناامنی قرار دهند. اینکه ما در کنار خودمان یک کشور امن را داشته باشیم برای ما باعث افتخار و مایۀ خرسندی است.
ایشان اظهار داشتند: این خواستۀ تمام مسلمانان بوده و هست که امنیت به کشور عزیز افغانستان برگردد و برای تحقق این امر دعا شده است. در سفر اخیری که بنده برای ادای مناسک حج رفته بودم افرادی از برادران افغانستانی نزد بنده آمدند و تقاضا داشتند که برای آیندۀ افغانستان دعا بشود.
مولانا عبدالحمید در ادامه گفتند: الحمدلله الله تعالی هم دعای بندگان را پذیرفت و هم کسانی که برای مقابله با نیروهای اشغالگر مجاهده کردند و قربانی دادند به آرزویشان رسیدند. إنشاءالله امیدواریم در آینده شاهد افغانستانی امن و آباد باشیم.
طالبان با دوراندیشی و بهصورت مستقل مذاکرات را پیگیری کنند و منافع ملت افغانستان را در اولویت قرار دهند
مولانا عبدالحمید در ادامۀ سخنانشان از «رشد تجربههای سیاسی طالبان» نیز اظهار خرسندی کردند و گفتند: طالبان افغانستان که سختیهای زیادی را تحمل کردهاند در این مدت تجربههای سیاسی زیادی نیز کسب کردهاند، بهطوریکه اکنون خودشان میتوانند مذاکره کنند و تصمیم بگیرند.
ایشان خطاب به نیروهای طالبان در افغانستان گفتند: توصیۀ ما به طالبان آن است که روی پای خودشان بایستند و خودشان متولی مذاکرات و گفتوگوها باشند و بر اساس تجربههایی که کسب کردهاند با دوراندیشی تصمیم بگیرند، زیرا با توجه به اینکه امروز هر دولت و ملتی به منافع خودش میاندیشد، طالبان باید منافع ملت افغانستان را در اولویت قرار دهند.
مدیر دارالعلوم زاهدان خاطرنشان کردند: اگر ملت افغانستان در مسیر صحیح و درست قرار بگیرد و امنیت در این کشور برقرار شود منافع تمام کشورها بهویژه کشورهای همسایه نیز تأمین میشود.
برای تداوم راه انقلاب باید در راستای حفظ اتحاد و همدلی تلاش شود/ «جلب رضایت مردم» بهترین سیاست است
شیخالاسلام مولانا عبدالحمید در فرازی دیگر از سخنانشان در مراسم نماز جمعه زاهدان، با اشاره به چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، «اتحاد و همدلی» را سبب پیروزی انقلاب اسلامی دانستند و گفتند: اتحاد و همدلی سبب پیروزی ملت ایران شد و همین اتحاد نیز برای ادامۀ راه لازم و ضروری است، البته این اتحاد و همدلی زمانی برقرار میماند که رضایت مردم حاصل شود. لذا باید اقشار مختلف مردم اعم از علما، دانشگاهیان و طبقات مختلف دیده شوند و به حرفشان توجه شود.
ایشان ادامه دادند: تا زمانی که مردم با هم متحد باشند هیچ قدرتی نمیتواند بر کشور غالب شود و افکارش را بر ما تحمیل کند، اما نارضایتی مردم مشکلات خطرناکی را در پی دارد.
مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامه به اهمیت «جلب رضایت مردم» تاکید کردند و گفتند: اگر قرار باشد بنده به سیاست کشورهای مختلف نمره بدهم، بهترین و بالاترین نمره را به کشوری میدهم که سیاستی را اختیار کند که رضایت ملت حاصل شود. جلب رضایت ملت بسیار مهم است.
خطیب جمعه زاهدان در ادامه افزودند: ما باید بررسی کنیم که با گذشت چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی چقدر توانستهایم دل مردم را بهدست بیاوریم و تا چه اندازه توانستهایم عدالت را بین اقوام و مذاهب اجرا کنیم و آنان را کنار هم قرار دهیم؟ باید بررسی کنیم که چه میزان در ایجاد وحدت و همدلی عملی، نه شعاری، موفق بودهایم؟
تمام دستگاهها با سوءاستفادههای مالی مبارزه کنند
شیخالاسلام مولانا عبدالحمید در بخش پایانی سخنانشان بر لزوم «مبارزه با سوءاستفادههای مالی» تاکید کردند و گفتند: تمام دولتها و کشورها باید سیاست و رفتاری اتخاذ کنند که با «ظلم» و «فساد» مبارزه شده و امنیت مردم تأمین شود. ظلم، فساد، بیعدالتی، تکبر و تکیه بر قدرتهای مادی از مهمترین عواملی سقوط رژیم گذشته بودند.
ایشان ادامه دادند: اقشار مختلف ملت ایران به قیادت امام راحل علیه سیاست ظلم و فساد رژیم گذشته قیام کردند و به پیروزی رسیدند.
امامجمعه اهلسنت زاهدان تاکید کردند: باید با ظلم و فساد، بهویژه با سوءاستفادههای مالی که در کشور اتفاق افتاده است مبارزه شود. تمام دستگاهها باید با کسانی که سوءاستفادههای مالی و اقتصادی دارند مبارزه کنند.
مبارزه با نفس بزرگترین “جهاد” است
شیخالاسلام مولانا عبدالحمید در بخش نخست سخنانشان در مراسم نماز جمعه اهلسنت زاهدان، پس از تلاوت آیههای «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَکَّاها* وَقَدْ خَابَ مَنْ دَسَّاهَا» [شمس: 9-10]، از مبارزه با نفس و شیطان بهعنوان «بزرگترین جهاد» یاد کردند و اظهار داشتند: «نفس أمّاره بالسوء» از مهمترین مواردی است که انسان را به گناه و معصیت امر میکند و الله تعالی بهوسیلۀ آن انسانها را آزمایش میکند. خداوند متعال میفرماید: «إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ» [یوسف: 53] کلمۀ «السوء» عام است، یعنی تضییع حقوقالله و حقوقالناس را شامل میشود. بعضی از گناهان مانند «غیبت» هم تضییع حقوقالله هستند و هم تضییع حقوقالناس که با ارتکاب آنها دو توبه بر انسان لازم میشود.
ایشان «مبارزه با نفس و شیطان» را از بهترین مبارزات دانستند و افزودند: مبارزه با نفس و شیطان بزرگترین «جهاد» است. باید با «نفس أمّاره بالسوء» مبارزه کرد تا خودخواهی، خودپسندی، تکبر و تمرّد نفس از بین برود و نفس تربیت شود. وقتی نفس رام نشود انسان را به گناه وادار میکند، اما اگر اصلاح شود ما را در مسیر رسیدن به پروردگار یاری میکند. اگر نفس اصلاح نشود با دشمن دیگر انسان که «شیطان» است در گرفتارشدن انسان به گناه و معصیت همکاری میکند.
امامجمعه اهلسنت زاهدان در ادامه از «دفع فوری وسوسههای شیطان» و «پناهبردن به خدا» بهعنوان بهترین چاره برای حفاظت از دسیسههای شیطان نام بردند و گفتند: مواظب دشمنیهای نفس و شیطان باشید، وقتی شیطان وسوسه گناه میاندازد، اجازه ندهید وسوسهها ادامه پیدا کنند بلکه به نارضایتی خدا، عذاب قبر و آخرت، حسابوکتاب و رحمتهای آخرت فکر کنید و فورا راه شیطان را مسدود کنید. البته فقط دفع وسوسههای شیطان کافی نیست، بلکه باید از شرّ نفس و شیطان به الله تعالی پناه ببریم. پناهندگی به اللهتعالی و خواندن «أعوذ بالله من الشيطان الرجيم» بهترین راه برای دفع وسوسههای شیطانی است.
ایشان در ادامه اظهار داشتند: خداوند متعال در سورۀ مبارکۀ «الناس» روش پناهندگی به خود را تعلیم داده است. در حدیث نیز آمده است که خواندن «أعوذ بالله من الشیطان الرجیم» بهترین ذکر برای کنترل خشم و عصبانیت است. تلاوت قرآن نیز از هر ذکری بر شیطان بیشتر ناگوار و سنگین است، بههمین خاطر توصیه شده است که وقتی میخواهیم قرآن مجید را تلاوت کنیم «أعوذ بالله من الشيطان الرجيم» را بخوانیم.
مدیر دارالعلوم زاهدان خاطرنشان کردند: از نفس امّاره و وسوسههای شیطان غافل نباشیم؛ هوشیار باشیم که تمام گناهانی که امروز در جامعه وجود دارند به هواهای نفسانی و وسوسههای شیطان برمیگردند، اگر انسان دنبال نفس و شیطان برود گناهکار و مورد لعنت خدا قرار میگیرد.
استفاده ابزاری از زیبایی زن ناجایز است
امامجمعه اهلسنت زاهدان در بخشی دیگر از سخنانشان ضمن نکوهش «خارجشدن زنان از خانه با آرایش»، اظهار داشتند: آرایش زن فقط برای شوهر و محارم و در خانه جایز است؛ اگر زن با آرایش بیرون برود معنایش این است که برای جلب توجه مردان بیگانه آرایش میکند، درحالیکه ظاهر کردن آرایش و زیورآلات زن برای بیگانگان گناه و حرام است. زن اگر میخواهد به دانشگاه، دبیرستان، بیمارستان، بازار و مطب مراجعه کند باید بدون آرایش، با حالت عادی و لباس ساده که جلب توجه نمیکند بیرون برود.
مولانا عبدالحمید با بیان اینکه «اسلام اجازه نمیدهد زیبایی زن مورد استفادۀ عموم قرار گیرد» خاطرنشان کردند: شریعت اسلام حرمت و کرامت زن را حفظ کرده و برای او جایگاه قائل شده است. از دیدگاه اسلام زن میتواند با حفظ شئونات اسلامی بیرون از خانه فعالیت کند، اما اسلام اجازه نمیدهد از زیبایی و آرایش زن برای مقاصد و منافع دنیوی سوءاستفاده شود.
«نال دادن» بر خلاف شریعت است/ به قسمدادنِ متهم اکتفا بشود
مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنانشان به تقبیح یکی از رسوم و خرافات رایج در بعضی از مناطق استان سیستانوبلوچستان پرداختند و گفتند: یکی از اقداماتی که در استان مسألۀ «نال دادن» است؛ بعضی از مردم به قسمدادن متهم قانع نمیشوند و میگویند مجرم قسم دروغین میخورد لذا ما او را «نال» میدهیم. «نال» صورتهای مختلفی دارد؛ گاهی متهم را وادار میکنند تا دست را درون روغن داغ فرو ببرد یا دستش را روی آتش بگذارد و معتقدند اگر شخص بیگناه باشد آتش او را نمیسوزاند چنانکه حضرت ابراهیم علیهالسلام را نسوزاند.
رئیس شورای هماهنگی مدارس دینی اهلسنت استان سیستانوبلوچستان «نالدادن» را خلاف شرع دانستند و افزودند: اینطور نیست که دست بیگناه در «نال» نمیسوزد و هرکس در «نالدادن» دستش بسوزد مجرم است. هیچ بیگناهی جرئت نمیکند دست به آتش بزند و همه مانند حضرت ابراهیم نیستند که معصوم باشند، از هر انسانی هزاران گناه سرزده است، «نالدادن» از لحاظ شرع اعتباری ندارد و اسلام با آن موافق نیست.
ایشان افزودند: مسلمان باید به سوگند قناعت کند، اگر دزد، مجرم و خلافکار سوگند ناحق بخورد ولی صاحب حق به مؤاخذۀ پروردگار یقین داشته باشد مطمئن باشد که خدا فرد مجرم را میگیرد و دنیا و آخرتش را برباد میکند.
ایشان در ادامه گفتند: تجربه شده که بین ادعای قسم خوردن و قسم خوردن واقعی خیلی تفاوت است، بسیاری بودهاند که اول گفتهاند که قسم میخورند، اما وقتی به لحظهای که باید قسم بخورند رسیدهاند به جرم خودشان اعتراف کرده و از سوگند خوردن خودداری کردهاند. سوگند به قرآن مجید و نام پروردگار مهم بوده و مسئولیت بسیار سنگینی را در پی دارد، لذا به قسمدادن متهم اکتفا بشود.