شیخالاسلام مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعه اهلسنت زاهدان (21 دیماه 1397)، با بیان اینکه «کامیابی و ناکامی بشر در دنیا و آخرت وابسته به تقواست» از «مراعات تقوا» بهعنوان مؤثرترین راهحل برای نجات از «دسیسههای غیرمسلمانان»، «مکرهای شیطانهای جنّی و انسی»، «عذابهای دنیا»، «بنبستها، پریشانیها و مشکلات» و سبب فراهم شدنِ «قدرت تشخیص حق و باطل»، «کفارهی گناهان» و «مغفرت» یاد کردند.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دفتر امامجمعه اهلسنت زاهدان، مولانا عبدالحمید ضمن تلاوت آیهی «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقاتِهِ وَ لا تَمُوتُنَّ إِلاَّ وَ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ» [آلعمران: 102] خاطرنشان کردند: خداوند متعال در نظام اسلامی نجات بشر و کامیابی و اصلاح او را به «تقوا» وابسته کرده است. تقوا بالاترین سرمایهی انسان و بهمعنای خوف خدا، مراعات مقررات الهی و پرهیز از گناه و معصیت است.
مولانا عبدالحمید ضمن هشدار نسبت به گناهان و وسوسههای شیاطین انسی و جنّی، اظهار داشتند: دنیایی که ما در آن زندگی میکنیم پر از موجهای گناه، کوتاهی و غفلت است، اگر ما بیدار و جدّی نباشیم خطرِ آن است که موجهای گناه با ما برخورد کنند و چشم، گوش، زبان، مغز، فکر و قلب ما را آلوده کنند. چشمچرانی، دروغ، غیبت، تحقیر و توهین، کینه، بغض، بدگمانی، تعرّض به جان و مال و آبروی مردم، ضایعکردن حقوقالنّاس و حقوقاللّه همه برخلاف تقوا هستند که در نتیجهی میل به وسوسههای شیطانی انجام میگیرند.
ایشان با بیان اینکه «فقط متقین میتوانند از راهنمایی قرآن استفاده کنند» گفتند: الله تعالی به تقوا توصیه و تاکید کرده و میفرماید: «ذلِکَ الْکِتابُ لا رَيْبَ فيهِ هُديً لِلْمُتَّقينَ» [بقره:2] بالاترین استفاده از قرآن را پرهیزگاران میبرند؛ آنانی که هنوز استعداد و صلاحیت هدایت را ازدست ندادهاند و بر دلهایشان مهر گناه و معصیت نخورده است. فقط متقین میتوانند از راهنمایی و هدایت قرآن استفاده کنند.
ایشان در ادامه از «مراعات تقوا و پرهیزگاری» بهعنوان تنها راه نجات در برابر دسیسههای دشمنان یاد کردند و افزودند: اللهتعالی هشدار میدهد که اگر شما میخواهید از دسیسههای غیرمسلمانان و از مکرهای شیاطین انسی و جنّی نجات پیدا کنید تقوا و پرهیزگاری اختیار کنید، کار خیر انجام دهید، هیچکس را در گناه و خلاف تقوا همراهی نکنید حتی اگر آن شخص برادر، پدر، مادر، فرزند و فامیل شما باشد. البته در راستای نیکیها و در مسیر تقوا و خدمت به مردم و اصلاح جامعه به هرکس، به دولت و ملت کمک کنید، چنانکه خداوند میفرماید: «وَ تَعاوَنُوا عَلَي الْبِرِّ وَ التَّقْوي وَ لا تَعاوَنُوا عَلَي الْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ وَ اتَّقُوا اللَّهَ» [مائده: 2].
امامجمعه اهلسنت زاهدان «اطاعت از دستورات الله» را بر هر دستور مقدّم دانستند و افزودند: دستور الله مهم و بر دستور هرکسی مقدّم است. همه احسانها و حتی وجودمان را الله به ما بخشیده است، لذا در مقابل پروردگار دستور هیچ کسی را اطاعت نکنیم و با هیچکسی همراه نشویم. خداوند میفرماید: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقاتِهِ» [آلعمران: 102] شما حقّ پرهیزگاری و حقّ ترسیدن از خدا را رعایت کنید. همچنین الله تعالی میفرماید: «فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ وَاسْمَعُوا وَأَطِيعُوا» [تغابن: 16] تا آنجاییکه قدرت و توانایی شماست از خدا بترسید و خلاف امر خدا را مکنید.
ایشان ادامه دادند: نماز، روزه، زکات، حج، صلهرحم، رعایت حقوق همسایگان، حفظ حرمت جان و مال و آبروی مردم و تمام دستورات الهی در مسیر پرهیزگاری و انجام هر حرام و گناه بر خلاف تقواست.
مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامه به «رعایت تقوا در گفتار» هم توصیه کردند و گفتند: باید مواظب باشیم که سخن ظالمانه و ناشایستی که سبب نارضایتی پروردگار میشود بر زبان نیاوریم. باید مواظب سخنانمان باشیم، زیرا سخن درست در مسیر تقواست. الله تعالی میفرماید: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ قُولُوا قَوْلاً سَديداً» [احزاب: 70] در اختلافها بهجای جانبداری از فامیل، فرزند و پدر از حقّ و عدل حمایت و طرفداری کنید، اگر دشمنتان حقبهجانب است حقّ را به او بدهید.
ایشان ضمن توصیه به رعایت تقوا اظهار داشتند: وقتی زنده هستید با تقوا و مسلمان زندگی کنید تا وقتی میمیرید با تقوا بمیرید؛ اگر شما در زندگی، تقوا را رعایت کنید مرگ شما هم بر تقوا میآید. اختلاف و نزاع نکنید که خارج از تقوا هستند.
استاد حدیث دارالعلوم زاهدان ضمن برشمردن برخی از آثار و فواید «تقوا»، خاطرنشان کردند: اگر تقوا را رعایت کنید و از خدا بترسید الله تعالی به شما سه نعمت عنایت میکند: تشخیص حق و باطل، کفارهی گناهان و مغفرت؛ چنانکه خداوند فرموده است: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ يَجْعَلْ لَکُمْ فُرْقاناً وَ يُکَفِّرْ عَنْکُمْ سَيِّئاتِکُمْ وَ يَغْفِرْ لَکُمْ» [أنفال: 29]. در اثر رعایت تقوا خداوند به شما نوری عنایت میکند که توسط آن حق و باطل و خوب و بد را تشخیص میدهید.
ایشان با استناد به آیهی 30 سورهی «أنفال»، با بیان اینکه «پیامبر اسلام در نتیجه تقوا از محاصرهی مشرکین نجات پیدا کرد» اظهار داشتند: کافران مکه برای حبس، قتل و اخراج رسول اکرم صلیاللهعلیهوسلّم برنامهریزی کردند، خداوند متعال در نتیجه تقوا ایشان را از محاصرهی مشرکین نجات داد. خداوند به پیامبر و یار غارش حضرت ابوبکر صدیق رضیاللهعنه که مشرکین برای قتل و اسارتشان دویست شتر تعیین کرده بودند، قدرت تشخیص راه درست را عنایت کرد و آنها سالم از مکه به مدینه هجرت کردند. «فرقان» همین است که خداوند پیامبر گرامی اسلام و حضرت ابوبکر را در تدبیرشان برای هجرت موفق و مشرکین مکه را ناکام گرداند.
مدیر دارالعلوم زاهدان با استناد به آیهی 2 سورهی “طلاق”، «مراعات تقوا» را تنها راهحل مشکلات و برونرفت از بنبستها دانستند و گفتند: خداوند متعال در بحث طلاق و حقوق زن میفرماید: «وَ مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً» [طلاق: 2] هرکس از خدا بترسد خداوند به او راه خروج از مشکلات را نشان میدهد. اگر در طلاق و نگهداری زن تقوا رعایت شود و شهادتِ عادلانه داده شود خداوند متعال مشکل و گرفتاری را برطرف میکند.
ایشان در ادامه ضمن بیان نمونههایی از نجات متقین، « رعایت تقوا» را سبب نجات از عذابهای دنیوی دانستند و گفتند: اگر آسمان و زمین با هم بچسبند و همهی دنیا را آتش فراگیرد خداوند متعال پرهیزگاران را نجات میدهد؛ بر قوم عاد هفت شب و هشت روز طوفان تند، سرد و شدیدی وزیدن گرفت چنانکه ساختمانهایشان را فروریخت و آنها را از غارها بیرون انداخت، امّا خداوند حضرت هود را همراه مؤمنین در یک حصار نجات داد، آنجا نسیم خنک و هوای معتدلی وجود داشت و اطراف چنان طوفان بود که صخرهها و حیوانات را به فضا بلند میکرد، در فضا میچرخاند و به زمین میکوبید. اللهتعالی اهل تقوا را در وسط این حادثه نگه داشت.
ایشان در پایان این بخش از سخنانشان گفتند: اللهتعالی وقتِ آمدنِ عذاب حضرت هود و همه انبیاء و مؤمنین را در اثر تقوا نجات داد. اگر تقوا را اختیار کنید در کارهای شما آسانی میآید، گناهانتان معاف و اجرتان عظیم و بزرگ میشود.
دولت و حاکمیت وظیفه دارند مشکل مسکن مردم را حل کنند
شیخالاسلام مولانا عبدالحمید در فرازی دیگر از سخنانشان، با اشاره به سفر اخیر رئیس بنیاد مسکن کشور به استان سیستانوبلوچستان، «تهیه مسکن برای مردم» را از وظایف دولت و حاکمیت دانستند و گفتند: تمام حکومتها و نظامهای دنیا این موضوع را پذیرفتهاند که مشکل مسکن ملتهایشان را برطرف کنند، بههمین منظور دولت و حکومت ما نیز این مسئولیت را برعهده دارد که برای هرکدام از افراد ملت خود مسکن بسازد.
ایشان ادامه دادند: اگرچه در گذشته واحدهای مسکونی ساخته و بهطور اقساطی در اختیار خانوادههای نیازمند قرار میگرفت، اما اگر در شرایط حاضر دولت این توانایی را ندارد، باید حداقل زمینی را برای ساخت مسکن در اختیار مردم قرار دهد. هر فردی از ملت ایران منحیث یک ایرانی باید حق مسکن داشته باشد و نهادهای مربوطه و نظام و حاکمیت باید این مسأله را مورد توجه قرار دهند و با مردم در این زمینه همکاری کنند.
امامجمعه اهلسنت زاهدان به مشکلات مسکن در این کلانشهر اشاره کردند و گفتند: شهر زاهدان با گستردگی زیادی که دارد زندگی و جمعیت در آن بهصورت بسیار متراکم و فشرده است، اصول شهرسازی در آن رعایت نشده و خیابانها با مشکل مواجه هستند.
ایشان در ادامه تصریح کردند: در حال حاضر شهر زاهدان گنجایش این جمعیت را ندارد و نیاز است که شهرکهای جدیدالتأسیس در حاشیه شهر ساخته شده و در اختیار خانوادههایی که مشکل مسکن دارند قرار داده شوند.
مولانا عبدالحمید سازمانهایی همچون «منابع طبیعی» و «بنیاد مسکن» را بر لزوم توجه به مشکل مسکن مردم توصیه کردند و گفتند: بنیاد مسکن باید به روستاها سفر کند و افرادی را که با مشکل مسکن مواجه هستند شناسایی کرده و زمین در اختیارشان بگذارد.
ایشان تاکید کردند: اینکه سازمان منابع طبیعی باید حافظ منابع طبیعی و زمینهای ملی باشد درست است، اما این زمینهای ملی متعلق به همین ملت است و باید برای ساخت منزل در اختیار مردم قرار گیرند. کسی که منزلی ساخته است نباید منزلش را تخریب کنند.
دستگاه قضایی برای حل مشکلات مردم به ادارات مربوطه تذکر دهد
امامجمعه زاهدان در اینخصوص توصیههایی هم به «دستگاه قضایی» داشتند و گفتند: نباید هیچ ارگان و نهادی از دستگاه قضایی استفادۀ ابزاری بکند، بلکه عزیزان ما در دستگاه قضایی باید این نکته را درنظر داشته باشند که آیا قانون درحق فردی که ده، بیست و سی سال است متقاضی صدور سند برای زمین و املاک آبا و اجدادی خودش است اجرا شده است یا نه؟
ایشان ادامه دادند: دستگاه قضایی فقط متعلق به دولت و ادارات خاص نیست، بلکه متعلق به فردفرد این ملت است که باید برای احقاق حقوق ملت تلاش کند. دستگاه قضایی باید برای حل مشکلات مردم و رسیدگی به خواستههای آنان به ادارات مربوطه تذکر بدهد. نباید علیه مردم مظلومی که برای مسکن و سند زمین خودشان تلاش کردهاند و به مشکلشان رسیدگی نشده است پروندهسازی بشود، زیرا این مردم متعلق به همین وطن هستند که آبا و اجدادشان برای دفاع از این خاک جان دادهاند.
مدیر دارالعلوم زاهدان تصریح کردند: دستگاه قضایی، استانداری و سایر نهادها و سازمانهای ذیربط باید به این نکته تاکید داشته باشند که به زمینهای مردم سند داده شود و با افراد متقاضی مسکن برای زندگی و حفر چاه برای دامداری مجوز لازم داده شود. باید برای حل این مشکلات تجدیدنظر بشود، نباید موجبات نارضایتی مردم را فراهم کنیم.
شهرداری زاهدان دستفروشیها و صاحبان دکّه در سطح شهر را در تنگنا قرار ندهد
امامجمعه زاهدان در ادامۀ سخنانشان تذکری هم به شهرداری داشتند و گفتند: در شرایطی که مردم شهر و استان ما با معضل بیکاری مواجه هستند، فردی که برای کسب روزی حلال به دستفروشی و یا زدن دکهای کنار خیابان روی آورده است نباید در تنگنا قرار بگیرد. البته مردم هم باید قانون و مقررات را رعایت کنند و سد معبر نکنند.
ایشان خاطرنشان کردند: بعضی از ادارات و ارگانها بر جمعآوری دکههای سطح شهر اصرار دارند، درحالیکه ما باید قبل از هر کار و تصمیمی برای مردم شغل ایجاد کنیم. اگر نمیتوانیم برای فردی شغل ایجاد کنیم، حداقل جلوی کار و شغلی را که خلاف قانون نبوده و قابل تحمل است نگیریم.
مولانا عبدالحمید افزودند: اگر یک صاحب دکهای مرتکب کار خلافی شده است باید با همان یک مورد برخورد قانونی بشود، نه اینکه تمام دکهدارها علیالسویه مجازات شده و دکههایشان تعطیل شوند. ما نباید کاری کنیم که مردم به طرف معامله مواد مخدر و کارهای خلاف قانون سوق داده شوند.
افزایش قتل و خونریزی جامعۀ ما را به شدت تهدید میکند/ براساس شریعت اسلام؛ قصاص قاتل باید توسط حکومت وقت انجام گیرد
شیخالاسلام مولانا عبدالحمید در فرازی دیگر از سخنانشان در مراسم نماز جمعه اهلسنت زاهدان به نکوهش قتلها و گروگانگیریهای قومی و طایفهای پرداختند و گفتند: متاسفانه موارد قتل در جامعۀ ما افزایش یافته است که این موضوع تهدید بسیار خطرناکی برای جامعه محسوب میشود و ما نسبت به عواقب و پیامدهای این موضوع هشدار میدهیم.
ایشان در ادامه افزودند: در جامعهای که شریعت، عقل و عرف خوب و نیک حاکم باشد قتل و خونریزی رخ نمیدهد، اما اگر در جامعه دستورات شریعت و عقل و عرف نادیده گرفته شوند افراد مرتکب قتل و خونریزی میشوند.
امامجمعه اهلسنت زاهدان عدم نزول باران الهی را «نتیجۀ عملکرد خودمان» دانستند و گفتند: اینکه نزول باران الهی در مناطقی از جنوب شرق کشور و بعضی از کشورهای نزدیک به این منطقه متوقف شده است نتیجۀ همین قتل و خونریزی، کوتاهی در ادای نمازها و عملکرد خود انسانهاست.
ایشان ادامه دادند: مردمِ ما نباید مرتکب قتل بشوند، بلکه باید حق و حقوقشان را از طریق شریعت و قانون و عرف پیگیری کنند. نباید برای قصاص قاتل، پدر، برادر و یا خویشاوند نزدیک قاتل کشته شود، بلکه باید فردی که مرتکب قتل شده است از طریق شریعت و قانون قصاص و مجازات شود.
مولانا عبدالحمید خاطرنشان کردند: نباید افراد خودشان اقدام به قصاص قاتل بکنند، بلکه دستور شریعت این است که قاتل توسط دولت و حکومت وقت قصاص بشود.
ایشان کشتن فرد بیگناه بهجای قاتل را از نشانههای «جاهلیت قبل از اسلام» دانستند و گفتند: اینکه یک فرد بیگناه بهجای قاتل کشته شود و یا اینکه فرزند خردسال یا پیرمردی از نزدیکان مقروض که در این زمینه هیچ نقشی ندارند گروگان برده شوند، اینها اقدام اسلامی نبوده و از نشانههای جاهلیت قبل از اسلام هستند. نباید این جاهلیت دوباره به جامعۀ ما برگردد. الله تعالی از جاهلیت بیزار است.
مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامه اظهار داشتند: فردی که مظلوم واقع میشود حق ندارد دست به ظلم بزند و بر انسانهای بیگناه ظلم روا بدارد. البته فردی که مورد ظلم قرار گرفته است باید از سوی قوم خودش و از سوی اقوام فرد ظالم نصرت و یاری بشود تا به حقش برسد، اما نباید در این میان فرد بیگناهی مورد ظلم قرار گیرد.