- پایگاه اطلاع رسانی شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید - https://abdolhamid.net/persian -
مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان:

آرامش بشر با ایمان، تقوا، حرکت بر صراط مستقیم و رجوع الی‌الله است

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعه (14 دی‌ماه 1397) اهل‌سنت زاهدان، با بیان اینکه «انسان از راه فراهم کردن امکانات و تجهیزات به آرامش نمی‌رسد» از «ایمان»، «ذکر»، «توبه و استغفار»، «توسل به صبر و نماز» و «اتباع صراط مستقیم» به‌عنوان راه‌های برون‌رفت از چالش‌ها و دست‌یابی به سکون و آرامش در زندگی یاد کردند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، مولانا عبدالحمید خاطرنشان کردند: امروزه جامعه بشری باوجود پیشرفت‌هایی که در عرصه‌های مختلف علمی، صنعت، تکنولوژی، فناوری و غیره دارد نتوانسته مشکلاتش را حل کند. بشر در گذشته جاده‌های آسفالت، راه‌های مستقیم، تونل، ماشین‌های سریع‌السیر و این همه امکانات را در اختیار نداشت ولی با این وجود غم و پریشانی‌اش کمتر بود. امروز بشر همه اسباب راحتی را برای خودش فراهم کرده، اما آسایش لازم را ندارد و بیشتر پریشان و نگران است، معلوم می‌شود اسباب راحتی با راحت و آرامش متفاوت است. ممکن است شما کولر، اسپیلت، تجهیزات مدرن و اسباب راحت را فراهم کنید، سرما و گرمای خانه را کنترل کنید، اما به راحت نرسید.
مولانا عبدالحمید اظهار داشتند: انسان می‌خواهد از راه امکانات و تجهیزات به سکون و آرامش برسد، درحالی‌که راحت و سکون با ذکر خدا، ایمان و عمل صالح حاصل می‌شود. امروز بسیاری از امراض مثل سرطان، سکته مغزی و قلبی، مریضی اعصاب و روان در حال گسترش‌اند تا جایی‌که بیمارستان‌ها حریفِ بیمار‌ها نمی‌شوند. برای امنیت هزینه‌های گزاف صرف می‌شود، اما امنیت حاصل نمی‌شود، چون ما می‌خواهیم از راه‌های نادرست که بر خلاف فطرت و شریعت‌اند به امنیت و آسایش برسیم.
ایشان افزودند: آنچه می‌تواند راحتی بیاورد و در مقابل همه عوارض، بیماری‌ها و نگرانی‌ها قرار گیرد تحمل، صبر، ایثار، ازخودگذشتگی و اخلاق نیک است که آن‌حضرت صلی الله علیه وسلم 1400 سال قبل به ارمغان آوردند. چنان که خداوند می‌فرماید: «مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِّن ذَكَرٍ أَوْ أُنثَىٰ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً» [نحل: 97] اگر بشر از نعمت برق و گاز و نعمت‌های گوناگون و مدرن امروزی برخوردار نباشد و در خیمه زندگی کند، ولی در مسیر فطرت و بر صراط مستقیم قرار داشته باشد سکون و آرامش حاصل می‌کند.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامه گفتند: امروز دنیا با فاصله تاریخی دوهزارساله میلاد مسیح را جشن می‌گیرد، گرچه این جشن و شادمانی که در آن با ترقّه، رقص، شراب‌نوشی و انواع گناهان مردم را سرگرم می‌کنند غلط است و خود حضرت عیسی با آن مخالف بود میلاد مسیح درواقع میلاد توحید، ایمان، اخلاق، عملکرد، سیرت خوب و صراط مستقیم بود.
مدیر دارالعلوم زاهدان با اشاره به راه برون‌رفت از چالش‌های امروز دنیا ابراز داشتند: امروز هم راحتِ بشر در زندگی در برج‌ها، کنار مناظر طبیعی، اسباب مجهز و پیشرفته و نعمت‌های فراوان و برف و باران نیست، بلکه راحت بشر با ایمان، تقوا و اخلاق پسندیده حاصل می شود. امروز هم راه برون‌رفت از همه‌ی پریشانی‌ها، بیماری‌ها، قحط‌سالی، تحریم و انواع مشکلات اصلاح نفس، مقابله با شیطان، عمل به قرآن، اتّباع سیرت طیّبه آن‌حضرت، حرکت بر صراط مستقیم، استغفار، توبه و رجوع الی‌الله است.
ایشان ادامه دادند: حضرت نوح می‌فرماید: «فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّارًا يُرْسِلِ السَّمَاء عَلَيْكُم مِّدْرَارًا وَيُمْدِدْكُمْ بِأَمْوَالٍ وَبَنِينَ وَيَجْعَل لَّكُمْ جَنَّاتٍ وَيَجْعَل لَّكُمْ أَنْهَارًا» [نوح: 10-12] توبه‌ی کفار این است که از بت‌پرستی دست بکشند و توبه‌ی مؤمنین این است که از گناهان توبه کنند و به الله برگردند و کوتاهی‌ها را جبران کنند.
ایشان در بیان اهمیت «توبه» گفتند: هر کس از صمیم قلب توبه کند و تصمیم بگیرد که در آینده دنبال گناه نرود الله تعالی توبه او را قبول می‌کند، گناهانش را می‌بخشد و به او رزق و روزی فراوان می‌دهد. حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌و‌سلّم می‌فرمایند: بر دل من غبار می‌نشیند من روزی صد بار استغفار می‌کنم تا این غبار و سنگینی از دل زدوده شود و دل نورانی گردد.
مولانا عبدالحمید ضمن تشویق به توبه تاکید کردند: ما هم باید به کثرت و فورا توبه کنیم، از حقوق‌الله و حقوق مردم که در آن حق خدا و بنده ضایع شده توبه کنیم و از خدا و بندگان معافی بخواهیم و حقوق‌الناس را برگردانیم، اگر در جلسه و علنی از کسی غیبت کرده‌ایم در جمع و علنی به اشتباه خود اعتراف کنیم و اگر در جلسه خصوصی آبروی کسی را برده‌ایم در چنان جلسه‌ای به اشتباه خود اعتراف کنیم و از شخص معافی طلب کنیم.
مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامه افزودند: کلمات استغفار متفاوت و زیادند، به کثرت از زبان آن‌حضرت شنیده می‌شد که می‌فرمود «رَبّ اغْفِرْلی وَ تُبْ عَلیّ اِنَّکَ اَنْتَ التّوابُ الرّحیم»، «أَستغفرالله ربّی من کلّ ذنب و أتوب إلیه». علاوه بر خواندنِ دعاهای مسنون به زبان محلی خود هم استغفار کنید.


علاج پایان‏‌دادن به خشکسالی، توبه و نماز استسقاء است

شیخ‏‌‌الاسلام مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنانشان با اعلام اینکه «نماز استسقاء» سه روز متوالی هم‌زمان با سراسر استان در زاهدان نیز برگزار می‌شود، خاطرنشان کردند که این نماز ساعت 7 صبح در محل برگزاری نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان اقامه خواهد شد.
ایشان با اشاره به خشکسالی پیاپی دوساله در استان سیستان‏‌وبلوچستان، این قحطی را عاملی برای «طلب بخشش از پروردگار» و «درخواست باران به روش سنت» دانستند و گفتند: خداوند متعال می‌خواهد ما از طریق سنت وارد شوید و با طلب عفو و بخشش از پروردگار، باران را طلب کنیم. علاج پایان‏‌دادن به خشکسالی و عدم بارش باران توبه، استغفار و نماز استسقاء است.
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان به روزهای برگزاری «نماز استسقاء» در سراسر استان سیستان‏‌وبلوچستان و شهر زاهدان اشاره کردند و گفتند: إن‏‌شاءالله در سراسر استان سیستان‏‌وبلوچستان و در شهر زاهدان سه روز متوالی (شنبه، یکشنبه و دوشنبه) نماز باران اقامه خواهد شد. در شهر زاهدان این نماز فردا شنبه (15 دی‌ماه) ساعت 7 صبح در محل برگزاری نماز جمعه برگزار می‌شود.
ایشان همه‏‌ی مردم را به پایبندی به ذکر و یاد پروردگار برای رفع خشکسالی تاکید کردند و گفتند: در این روزها روزه بگیرید، صدقات و خیرات بدهید، به کثرت الله را یاد کنید و با حالت توبه و استغفار برای نماز استسقاء حاضر شوید. «لا حول و لا قوّة إلّا بالله» را به کثرت بخوانید که این یکی از خزانه‌های رب‌العالمین زیر عرش و علاجِ همه امراض، مشکلات و گرفتاری‌هاست. الله تعالی به وسیله توبه و استغفار روزی شما را فراوان می‌گرداند و مشکلات اقتصادی و غم و اندوه را برطرف می‏فرماید.
شیخ‏‌الاسلام مولانا عبدالحمید در ادامه خطاب به نمازگزاران خاطرنشان کردند: سعی کنید به‌صورت گسترده در نماز استسقاء شرکت کنید، زیرا رحمت الهی منتظر توبه و استغفار ما است. زن‌ها و بچه‌های کوچک را هم با خودتان به محل برگزاری نماز استسقاء بیاورید، زیرا حضورآنان مفید و مؤثر است.