- پایگاه اطلاع رسانی شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید - https://abdolhamid.net/persian -
مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعه زاهدان:

«ایمان» زیربنای دین و آغاز ارتباط مقبول با پروردگار است

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعه زاهدان (30 آذر 1397)، با بیان اینکه «ایمان زیربنای دین و سرآغاز ارتباط مقبول با الله است»، «ذکر خدا»، «تفکر در آیات تکوینی و تشریعی» را در تقویت ایمان مؤثر دانستند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید پس از تلاوت آیه‌های «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَإِذَا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آيَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِيمَانًا وَعَلَىٰ رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ» [أنفال: 2-3]، اظهار داشتند: بالاترین وسیلۀ ارتباطی و سرآغاز ارتباط قابل‌قبول با الله تعالی «ایمان» است. ایمان اساس ارتباط با خدا و زیربنای دین است.
ایشان در ادامه افزودند: ایمان مقبول آن است که با شریعت و کتاب خدا مطابقت داشته باشد و از قرآن و سنّت سرچشمه بگیرد. ایمان برای اینکه به کمال برسد باید مورد توجه قرار گیرد و تقویت و نگهداری شود. دو چیز برای تقویت ایمان بسیار مهم است: 1- ذکر خدا؛ 2-‌ فکر در آیات تکوینی و تشریعی.
خطیب جمعه زاهدان در ادامه با اشاره به جایگاه و اهمیت «ذکر» خاطرنشان کردند: ذکر یکی از پایه‌های مهم است که ایمان را تقویت می‌کند. بسیاری به ذکر توجه نمی‌کنند، درحالی‌که خداوند متعال بعد از ایمان، ذکر را تذکره کرده و داعیان و مصلحان را به آن توصیه کرده است. ذکر بالاترین سنگر داعی است که تمام چالش‌ها را از مسیرش برمی‌دارد. ذکر نسبت انسان را با الله تعالی تقویت می‌کند و می‌تواند جامعه را به الله نزدیک کرده و نصرت الهی را جلب کند.
ایشان در ادامه گفتند: ذکر گسترۀ عملی وسیعی دارد؛ ذکرِ زبانی، تلاوتِ قرآن، دعا و همۀ عبادات به‌نوعی «ذکر» محسوب می‌شوند، اما ذکر زبانی اگر با فکر و حضور قلب انجام گیرد تأثیرِ خاصّ خودش را دارد و بهترین اذکار همان‌ اذکار و اورادی هستند که در قرآن و احادیث آمده‌اند. تلاوت قرآن «افضل‌الذکر» است و تأثیرش اعجازانگیز و از همه بیشتر است.
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان «تدبر در آیات تکوینی و تشریعی» را از مؤثرترین عبادت‌ها دانستند و اظهار داشتند: ذکر زبانی بسیار مهم و تأثیرگذار است، اما «فکر» بهترین عمل است و تأثیرش از ذکر زبانی هم بیشتر است، حتی اگر هنگام فکر زبان هم بند باشد. در قرآن دو فکر مطرح‌اند: 1-‌ فکر در آیات تکوینی؛ 2-‌ فکر در آیات تشریعی؛
ایشان ادامه دادند: وقتی ما به عظمت، گستردگی و گشادگیِ هفت طبق آسمان و به ثقل و بزرگیِ کرۀ خاکی فکر می‌کنیم اعتقاد و ایمان ما قوی‌تر می‌شود. تفکر در مخلوقات الله تعالی، ایمان انسان را تقویت می‌کند.
مولانا عبدالحمید ضمن توصیه به «تلاوت و تدبر در آیات قرآن» ابراز داشتند: وقتی ما آیات قرآن را تلاوت کنیم رابطۀ ما با الله تعالی تقویت و معرفت پروردگار در دل بیشتر می‌شود. هر آیه‌ای پیامی دارد آنانی که معانی آیات قرآن را می‌دانند به پیام‌های حیات‌بخش قرآن فکر کنند و آنانی که معانی آیات را نمی‌دانند حداقل این قدر فکر کنند که این آیات کلام خدا و سخنان زیبا و ارزشمند رب‌العالمین هستند.
ایشان در ادامه به «کثرت ذکر» و «عبادت مخلصانه» تاکید کردند و گفتند: توصیۀ من به شما آن است که الله را به کثرت یاد کنید، از الله غافل نباشید، سخنان بیهوده و یاد معاش، دل را می‌کشد و نور ایمان را از بین می‌برد. الله را خالص و بی‌ریا عبادت کنیم، کسی که الله را مخلصانه عبادت می‌کند نیازی نیست که عمل خود را به مردم نشان دهد. ذکر، فکر، عبادت و عمل صالح هرچه مخفی باشد بیشتر مقبول و مورد پسند خدا قرار می‌گیرد و از آفت‌ها بیشتر محفوظ می‌ماند.
مدیر دارالعلوم زاهدان «خوف خدا» و «توکل بر الله» را از دیگر صفاتی دانستند که در تقویت ایمان مؤثر هستند و گفتند: ایمان زمانی پسندیده است که وقتی قرآن تلاوت می‌شود هیبت، عظمت و خوف خدا بر دل طاری گردد و به نور ایمان اضافه شود و انسان به جایگاهی برسد که اعتمادش به جای اسباب بر الله باشد. متأسفانه مردم امروز بر اسباب تکیه دارند درحالی‌که اعتماد و ایمان باید به رب‌العالمین باشد.
ایشان در پایان این بخش از سخنان‌شان «اقامۀ نماز» و «انفاق فی‌سبیل‌الله» را از محورهای بزرگ‌ در دین دانستند و افزودند: بهترین مال ما آن نیست که لباس بخریم و زیب تن خودمان بکنیم، بلکه بهترین مال آن است که خرج طلاب و دانش‌آموزانی گردد که علم مورد نیاز جامعه ما را تحصیل می‌کنند و بهترین مال آن است که برای علم، خدمت جامعه و مطالعه و تحقیق صرف شود.

 

حادثه آتش‌سوزی دبستان در زاهدان بسیار تلخ و تکان‌دهنده بود
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در فرازی دیگر از سخنان‌شان در مراسم نماز جمعه زاهدان، با اشاره به حادثه جان‌باختن تعدادی از دانش‌آموزان مدرسه‌ای در زاهدان، این حادثه را «تلخ»، «ناگوار» و «تکان‌دهنده» توصیف کردند و گفتند: در حادثه آتش‌سوزی در دبستان اسوه حسنه در زاهدان چهار دانش‌آموز نونهال در آتش سوختند و جان دادند. این حادثه برای مردم زاهدان، سیستان‌وبلوچستان و کشور بسیار تلخ، ناگوار و تکان‌دهنده بود.
امام‌جمعه زاهدان در ادامه افزودند: این دانش‌آموزان نورچشم، جگرگوشه‌ها، سرمایه‌ها و امیدهای آینده مردم هستند. این حادثه ناگوار می‌طلبد که مسئولان آموزش‌وپرورش بیشتر تلاش کنند و مدارس را دریابند.
ایشان در ادامه اظهار داشتند: خانواده‌ها باید مطمئن باشند که در مدارس آمورش‌وپرورش نظارت دقیق و دلسوزی وجود دارد و مدیران، مربیان و معلمان به دانش‌آموزان مانند فرزندان خودشان توجه و اهتمام می‌کنند و همان احتیاطی را که در خانه خودشان دارند، برای دانش‌آموزان، دانشجویان و طلاب نیز دارند.
خطیب جمعه زاهدان افزودند: چنین حوادثی هشدار هستند تا مسئولین آموزش‌وپرورش برای نگهداری و حفاظت از دانش‌آموزان برنامه‌ریزی و دقت بیشتری داشته باشند.

 

وزیر آموزش‌وپرورش اقوام و مذاهب را کنار هم قرار دهد
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در ادامه‌ی سخنان‌شان با اشاره به سفر وزیر آموزش‌وپرورش به سیستان‌وبلوچستان، خاطرنشان کردند: بنده به وزیر محترم آموزش‌وپرورش که برای ابراز همدردی با خانواده‌های داغدیده دانش‌آموزان این حادثه به استان تشریف آورده‌اند،‌ خیرمقدم و ‌خوشامد می‌گویم.
ایشان در ادامه افزودند: از وزیر آموزش‌وپرورش می‌خواهیم که آموزش‌و‌پرورش استان سیستان‌وبلوچستان را دریابد و اقوام و مذاهب را کنار هم قرار دهد.
امام‌جمعه زاهدان اظهار داشتند: آموزش‌وپرورش اساس و زیربنای پیشرفت و ترقی هر جامعه‌ای است. آموزش‌وپرورش و سایر نهادها و اداراتی که دولت، نظام و حاکمیت را در سطح کشور نمایندگی می‌کنند، زمانی موفق می‌شوند که فراقومی و فرامذهبی عمل کنند و دید وسیع داشته باشند.
ایشان تاکید کردند: نهادها و ادارات باید تمام ملت را ایرانی بدانند، زیرا همه ما هموطن هستیم که با یکدیگر اخوت اسلامی و ملی داریم. تمام اقوام ایرانی هم با یکدیگر دوستی و قرابت دارند که این قرابت‌ها باید با کنار هم قرارگرفتن اقوام و مذاهب در ادارات نمود عملی پیدا کند.
مولانا عبدالحمید ادامه دادند: درخواست بنده از مسئولان آموزش‌وپرورش کشوری و استانی آن است که اگر دنبال جلب رضایت پروردگار و توسعه و ترقی آموزش هستند دیدها را وسیع‌تر کنند، زیرا نصرت پروردگار با افراد تنگ‌نظر نیست.
مدیر دارالعلوم زاهدان تاکید کردند: هیچ قومی بر قوم دیگر و هیچ مذهبی بر مذهب دیگر برتری نداشته و حق اولویت در واگذاری پست‌ها و مناصب را ندارد؛ قانون اساسی هم بر این نکته تاکید دارد که واگذاری پست‌ها بر اساس شایستگی و توانمندی افراد صورت گیرد.
مولانا عبدالحمید در پایان اظهار امیدواری کردند که سفر وزیر آموزش‌وپروش به سیستان‌وبلوچستان «سبب خیر» بشود و بعضی از تصمیم‌ها «به‌صورت جدی» اتخاذ شوند تا رضایت خدا و مردم فراهم شود.