- پایگاه اطلاع رسانی شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید - https://abdolhamid.net/persian -
مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعه زاهدان:

کسب روزی حلال بر عمل صالح مقدّم است

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در بخش نخست سخنان‌شان در مراسم نماز جمعه زاهدان (23 آذر 1397)، با بیان اینکه «الله‌تعالی انسان‌ها را به خیر دنیا و آخرت راهنمایی می‌کند»، «کسب روزی حلال» را از برنامه‌های برجسته‌ی اسلام دانستند و زن و مرد را به تلاش برای «پیداکردنِ کسب‌و‌کار مشروع»، «حرفه‌آموزی» و «ایجاد شغل برای دیگران» تشویق و تاکید کردند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در آغاز سخنان‌شان اظهار داشتند: الله‌تعالی راه‌های صلاح و موفقیت را جلوی انسان‌ها می‌گذارد و آنها را به خیر دنیا و آخرت راهنمایی می‌کند.
ایشان در ادامه افزودند: خداوند متعال به جماعت انبیا که پاک‌ترین جماعتِ هدایت‌گر، دعوتگر و مقرب‌ترین انسان‌ها به خدا هستند خطاب می‌کند و می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا الرُّسُلُ كُلُوا مِنَ الطَّيِّبَاتِ وَاعْمَلُوا صَالِحًا إِنِّي بِمَا تَعْمَلُونَ عَلِيمٌ» [مؤمنون: 51] همه‌ی مؤمنین و مؤمنات تا قیامت شامل این خطاب هستند که روزی حلال بخورید و عمل صالح انجام دهید.
خطیب جمعه زاهدان ادامه دادند: الله تعالی انسان را به‌نحوی آفریده که روزی حلال با او سازگار است. روزی حلال در صحت و سلامت انسان تاثیرگذار است و زمینه را برای عبادت و انجام اعمال صالح فراهم می‌کند.
ایشان ضمن بیان فضایل «جستجوی رزق حلال» خاطرنشان کردند: در آیه‌ی 51 سوره «مؤمنون» کسب روزی حلال بر عمل صالح مقدّم است، لذا می‌طلبد که ما روزی‌های خود را بررسی کنیم تا آلوده به حرام نباشد، در آن حق مردم، ربا، بیت‌المال و اموال زکات نباشد، چون اگر مال حرام در روزی باشد کل روزی را مخدوش می‌کند.

 

خودمان دنبال کار برویم و دیگران را هم به کار تشویق کنیم
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامه «شغل‌آفرینی» را یکی از برنامه‌های مهم اسلام دانستند و گفتند: برای اینکه روح و روان و جسم انسان سالم باشد لازمه‌اش این است که حرفه‌ای صحیح و سالم داشته باشد.
ایشان ادامه دادند: یکی از برنامه‌های حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌و‌سلّم این بود که همواره به کار و ایجاد شغل تشویق می‌کرد، وقتی آن‌حضرت به مدینه آمدند کشاورزی، دامداری و کسب و کار آنجا فعال شد. نباید ما دست بالای دست و بیکار بنشینیم بلکه سعی کنیم خود را به کاری مشغول کنیم.
مولانا عبدالحمید در پایان این بخش از سخنان‌شان اظهار داشتند: هیچ‌کس از کار و حرفه‌ای که انسان را از روزی حرام بی‌نیاز می‌کند شرم نکند،خداوند انسان زحمتکش را دوست دارد، ما خودمان هم دنبال کار برویم و دیگران را نیز به کار و ایجاد شغل تشویق کنیم و زنان را هم تشویق کنیم تا در خانه شغل و حرفه بیاموزند.
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید مردم را به «معاملات شرعی و قانونی» و «کسب روزی حلال» توصیه کردند و اظهار داشتند: هر کدام از ما در هر زمینه‌ای که توانایی دارد باید برای مردم ایجاد شغل کند و مردم را به امرار معاش از راه‌های شرعی و حلال تشویق کند. زنان در منازل‌شان صنایع دستی تولید و به بازار عرضه کنند.
ایشان در ادامه به فعالیت‌های «کانون فنی و حرفه‌ای» در سیستان‌وبلوچستان اشاره کردند و گفتند: کانون فنی و حرفه‌ای که در کشور و استان فعالیت می‌کند وظیفۀ بسیار مهمی بر عهده دارد. این کانون باید با برگزاری «کارگاه‌های آموزشی» به جوانان ما اعم از مرد و زن کارها و حرفه‌های مختلف را آموزش بدهد و جوانان عزیز نیز باید از این برنامه‌ها استقبال کنند.
امام‌جمعه زاهدان بر حمایت‌های مردمی از کانون فنی و حرفه‌ای توصیه کردند و گفتند: بنده از شما مردم عزیز می‌خواهم که با کمک مالی یا قراردادن کارگاه در اختیار کانون فنی و حرفه‌ای از برنامه‌های این کانون حمایت کنید تا جوانان ما شغل بیاموزند و از معضل «بیکاری» نجات پیدا کنند.

 

انسداد مرزها در شرایط اقتصادی کنونی هیچ توجیهی ندارد
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در فرازی دیگر از سخنان‌شان در مراسم امروز نماز جمعه زاهدان، با اشاره به تحریم‌های موجود و مشکلات شدید اقتصادی مردم، انسداد مرزها را در این شرایط «غیرقابل توجیه» دانستند و گفتند: در شرایط کنونی که کشور با تحریم مواجه است و مردم نیز با مشکلات اقتصادی شدید دست‌وپنجه نرم می‌کنند، بستن مرزها هیچ توجیهی ندارد. مرزها باید باز باشند تا مردم از طریق تجارت و مبادلۀ کالا به امرار معاش مشغول شوند.
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامه خواستار واگذاری تجارت‌های مرزی به مردم شدند و گفتند: بعضی از تجارت‌های مرزی مانند خرید‌وفروش سوخت و سایر معاملات مرزی نباید در اختیار و انحصار ارگان‌ها باشند، بلکه باید این معاملات را مردم انجام دهند تا بتوانند منبع درآمدی برای خودشان داشته باشند و زندگی‌شان را اداره کنند.
ایشان در ادامه خاطرنشان کردند: ما در گذشته هم این موضوع را بارها مطرح کرده‌ایم و اکنون هم تاکید می‌کنیم که مسئولین امر باید برای اشتغال مردم چاره‌ای جدی بیندیشند. مجریان قانون باید شرایط را درنظر بگیرند و به‌جای سختگیری‌های غیرضروری، برای تسهیل در امرار معاش مردم راه قانونی پیدا کنند.
خطیب جمعه زاهدان مسئولین را بر لزوم «حمایت از کشاورزان» توصیه کردند و گفتند: اگرچه استان به‌خاطر مشکل قحط و خشکسالی با مشکل کم‌آبی مواجه است، اما باوجوداین کشاورزانی که با همین آب محدود و اندک مشغول هستند باید از سوی مسئولین مربوطه حمایت شوند تا بتوانند کشاورزی خودشان را گسترش دهند و از این طریق هم خودشان امرار معاش کنند و هم برای چندین نفر شغل ایجاد نمایند.