- پایگاه اطلاع رسانی شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید - https://abdolhamid.net/persian -
مولانا عبدالحمید با اشاره به مشکلات معیشتی مردم استان:

انسداد مرزها در شرایط اقتصادی کنونی هیچ توجیهی ندارد

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در فرازی از سخنان‌شان در مراسم امروز نماز جمعه زاهدان، با اشاره به تحریم‌های موجود و مشکلات شدید اقتصادی مردم، انسداد مرزها را در این شرایط «غیرقابل توجیه» دانستند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه زاهدان، مولانا عبدالحمید در این مراسم خاطرنشان کردند: در شرایط کنونی که کشور با تحریم مواجه است و مردم نیز با مشکلات اقتصادی شدید دست‌وپنجه نرم می‌کنند، بستن مرزها هیچ توجیهی ندارد. مرزها باید باز باشند تا مردم از طریق تجارت و مبادلۀ کالا به امرار معاش مشغول شوند.
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامه خواستار واگذاری تجارت‌های مرزی به مردم شدند و گفتند: بعضی از تجارت‌های مرزی مانند خرید‌وفروش سوخت و سایر معاملات مرزی نباید در اختیار و انحصار ارگان‌ها باشند، بلکه باید این معاملات را مردم انجام دهند تا بتوانند منبع درآمدی برای خودشان داشته باشند و زندگی‌شان را اداره کنند.
ایشان در ادامه خاطرنشان کردند: ما در گذشته هم این موضوع را بارها مطرح کرده‌ایم و اکنون هم تاکید می‌کنیم که مسئولین امر باید برای اشتغال مردم چاره‌ای جدی بیندیشند. مجریان قانون باید شرایط را درنظر بگیرند و به‌جای سختگیری‌های غیرضروری، برای تسهیل در امرار معاش مردم راه قانونی پیدا کنند.
خطیب جمعه زاهدان مسئولین را بر لزوم «حمایت از کشاورزان» توصیه کردند و گفتند: اگرچه استان به‌خاطر مشکل قحط و خشکسالی با مشکل کم‌آبی مواجه است، اما باوجوداین کشاورزانی که با همین آب محدود و اندک مشغول هستند باید از سوی مسئولین مربوطه حمایت شوند تا بتوانند کشاورزی خودشان را گسترش دهند و از این طریق هم خودشان امرار معاش کنند و هم برای چندین نفر شغل ایجاد نمایند.

 

جوانان دنبال فراگیری شغل و حرفه باشند
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در این بخش از سخنان‌شان مردم را نیز به «معاملات شرعی و قانونی» و «کسب روزی حلال» توصیه کردند و اظهار داشتند: هر کدام از ما در هر زمینه‌ای که توانایی دارد باید برای مردم ایجاد شغل کند و مردم را به امرار معاش از راه‌های شرعی و حلال تشویق کند. زنان در منازل‌شان صنایع دستی تولید و به بازار عرضه کنند.
ایشان در ادامه به فعالیت‌های «کانون فنی و حرفه‌ای» در سیستان‌وبلوچستان اشاره کردند و گفتند: کانون فنی و حرفه‌ای که در کشور و استان فعالیت می‌کند وظیفۀ بسیار مهمی بر عهده دارد. این کانون باید با برگزاری «کارگاه‌های آموزشی» به جوانان ما اعم از مرد و زن کارها و حرفه‌های مختلف را آموزش بدهد و جوانان عزیز نیز باید از این برنامه‌ها استقبال کنند.
امام‌جمعه زاهدان بر حمایت‌های مردمی از کانون فنی و حرفه‌ای توصیه کردند و گفتند: بنده از شما مردم عزیز می‌خواهم که با کمک مالی یا قراردادن کارگاه در اختیار کانون فنی و حرفه‌ای از برنامه‌های این کانون حمایت کنید تا جوانان ما شغل بیاموزند و از معضل «بیکاری» نجات پیدا کنند.