- پایگاه اطلاع رسانی شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید - https://abdolhamid.net/persian -

گزارشی از سفر شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید به سراوان

حضرت شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید صبح چهارشنبه (14 آذر 1397 / 27 ربیع‌الاول 1440) برای شرکت در برنامه‌ها، نشست‌ها و دیدار با علما، طلاب، فرهنگیان، فعالان جماعت تبلیغ و مردم شهرستان‌های سراوان، سیب‌وسوران و مهرستان برای سفری دو روزه، زاهدان را به مقصد سراوان ترک کردند. ایشان در همه برنامه‌ به‌عنوان مهمان ویژه شرکت داشته و به ایراد سخن پرداختند. چکیدۀ برنامه‌های شیخ‌الاسلام در این سفر به ترتیب، بدین شرح بودند:
1. سخنرانی در جمع علما، طلاب و مردم گُشت؛
2. شرکت در نشست دیدار دانشجویان و فرهنگیان اهل‎سنت سراوان، سیب‌وسوران و مهرستان؛
3. حضور در جمع طلاب دورۀ حدیث حوزه علمیه اشاعة‌التوحید سراوان و تشریح حدیثی از کتاب صحیح بخاری و اعطای اجازۀ روایت حدیث با سند خودشان به آنان؛
4. سخنرانی در جمع طلاب پسر و دختر مدرسه دینی اشاعة‌التوحید سراوان؛
6. دیدار با مردم “کهن‌کرمشاه” از توابع شهرستان سوران و سخنرانی در مسجد جامع عثمان ذوالنورین این شهر؛
7. شرکت در نشست هم‌اندیشی علما، اندیشمندان، فرهنگیان و فعالان جماعت تبلیغ سراوان؛
8. دیدار با مردم سراوان و سخنرانی در مسجد جامع حضرت یوسف این شهر؛
9. شرکت در افتتاحیه آزمایشگاه پاتوبیولوژی موسسۀ خیریه نور سراوان؛
10. سخنرانی در مرکز جماعت تبلیغ سراوان؛
11. بازدیدهای ﻏﯿﺮرﺳﻤﯽ در ﺣﺎﺷﯿﻪ ﺳﻔﺮ.

 

دیدار با علما، طلاب و مردم گُشت
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید روز چهارشنبه ١٤ آذرماه 1397 مهمان مردم عزیز شهر گُشت سراوان بودند و بعد از نماز ظهر در مسجد جامع خواجه این شهر به ایراد سخن پرداختند. ایشان در ابتدای سخنان خود اظهار داشتند: هر شهری به اشخاص معروف آنجا شناخته می‌شود و شهر زیبای گُشت با نام شاه عبدالواحد گشتی و شیخ‌الحدیث مولانا محمدیوسف حسین‌پور رحمهمالله شناخته می‌شود.
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان خطاب به مردم خون‌گرم گُشت گفتند: ای مردم! ایمان‌ خودتان را تقویت کنید و آخرت‌تان را با «عمل صالح»، «یاد الله»، «ایمان» و «اخلاق نیک» بسازید، دل به «الله»، «تلاوت قرآن»، «عمل صالح»، «ذکر»، «طاعت و فرمان‌برداری» بدهید و تلاش کنید که «عادت»، «اخلاق»، «رفتار»‌تان نیک باشد. «مال یتیم و مردم» را نخورید، «خیانت» نکنید، «آدم» نکشید و مرتکب «گناه» نشوید.
ایشان ادامه دادند: افرادی که در دنیا «اهل دین»، «علما»، «طلاب»، «تبلیغی‌ها» و «نمازگزاران» را مسخره کردند، روز قیامت فریاد می‌زنند و واویلا و واحسرتا می‌گویند، اما در آن روز این چیزها هیچ فایده و سودی ندارد.
مولانا عبدالحمید ضمن اینکه «تعلیم و تعلم» را از بهترین اعمال نیک دانستند، گفتند: جامعه ما به علمای صالح و اساتید باخدایی نیاز دارد که «مردم»، «جامعه» و «آخرت»‌ ما را بسازند و اگر ما خواب رفتیم، آنان خواب نروند و برای ما «دعا» کنند و «دلسوزمان» باشند.

 

دیدار با دانشجویان و فرهنگیان شهرستان‌های سراوان، سیب‌وسوران و مهرستان
دیدار دانشجویان اهل‌سنت شهرستان‌های سراوان، سیب‌وسوران و مهرستان با علما، شامگاه چهارشنبه 14 آذر 1397 در مسجد جامع خضراء به میزبانی مدرسه دینی اشاعة‌التوحید سراوان برگزار شد. شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید مهمان و سخنران ویژۀ این دیدار بودند.
مدیر دارالعلوم زاهدان در این دیدار صمیمی با دانشجویان سه شهرستان، همه پیشرفت‌های دنیا را نتیجه علوم دانشگاهی دانستند و خاطرنشان ساختند: ما باید همیشه به فکر منافع دنیا و کشور خودمان باشیم و به آنان نفع و فایده برسانیم و در فکر ابتکار و اختراع باشیم. هیچ‌گاه فکرتان را محدود نکنید و خودتان را کم تصور نکنید، اگر خدا بخواهد شما هم می‌توانید در دنیا تحول بیاورید.
ایشان در ادامه «علم دین و دنیا» را دو بال پیشرفت و سعادت برای بشر عنوان کردند و گفتند: هیچ ملتی در دنیا بدون علوم شرعی و قرآنی و راهنمای پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم به الله نمی‌رسد. ما دوست داریم همه مردم ما علم دین و دنیا را بخوانند و نسبت به این دو بیگانه نباشند.
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان با بیان اینکه «ریشه همه علوم دنیا به تعلیم پیامبران برمی‌گردد» تصریح کردند: جامعه انسانی به تحصیل‌کردگان «باایمان» و «پرهیزگار» و علمی که آنان را به الله برساند، نیاز دارند، پس هیچ‌گاه علوم دانشگاهی را به این خاطر نیاموزید که به سرمایه و ثروت برسید، بلکه برای آبادانی، پیشرفت و خدمت به جامعه علم فرا بگیرید.
ایشان «دینداری» را برای دانشجویان بهترین حفاظ دانستند و گفتند: دانشجویان باید بدانند در برابر همه مشکلات روحی و روانی و دعوت گروه‌های باطل، «دینداری» برای آنان بهترین قلعه و حفاظ است. متأسفانه ما بهترین دانشجویان، پزشکان و متخصصان را داشتیم که با برنامه‌ریزی و مکر و نیرنگ دشمنان اسلام گرفتار اعتیاد شدند.
مولانا عبدالحمید در پایان با بیان اینکه «همه دنیا دربارۀ زنان دچار افراط‌وتفریط شده‌اند» تصریح کردند: متأسفانه برخی از مسلمانان هم در امر زنان دچار افراط‌وتفریط شده‌اند، آنان بنابر برداشت‌های شخصی و فرهنگ‌های غلط محلی تا همین زودی‌ها زنان را از تحصیل زنان باز می‌داشتند، درحالی‌که دین اسلام «علم»، «اخلاق» و «اعتقاد صحیح» را برای زنان پیشرفت و بالندگی می‌داند و آنان را از تقلید از فرهنگ و پوشش غربی‌ها شدیداً برحذر می‌دارد.

 

در جمع طلاب دورۀ حدیث حوزه علمیه اشاعة‌التوحید سراوان
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید بعد از نماز صبح پنج‌شنبه 15 آذر 1397 در جمع طلاب دورۀ حدیث حوزۀ علمیه اشاعة‌التوحید سراوان ضمن تشریح حدیثی در باب «جهاد» از صحیح بخاری، به طلاب این دوره اجازه روایت حدیث با سند خودشان را اعطا کردند.
ایشان در تشریح این حدیث گفتند: متأسفانه امروزه در مسئله «جهاد» سرگردانی وجود دارد، بعضی‌ها با شعار جهاد «اسلام» را بدنام کرده‌اند. جهاد از خود برنامه و قانون دارد، چرا این افراد به سیرت پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم و صحابه رضی‌الله‌عنهم نگاه نمی‌کنند؟ مسلمانان در مکه مکرمه کتک خوردند و کشته دادند، ولی با مشرکین مکه به جنگ نپرداختند؛ اما در مدینه به آنان اجازۀ جهاد داده شد، چون به قدرت، قوت، پایگاه و حکومت دست یافتند و از لحاظ اجتماعی و اقتصادی قوی شدند.
رﺋﯿﺲ ﺷﻮرای ھﻤﺎھﻨﮕﯽ ﻣﺪارس دﯾﻨﯽ اھﻞ‌ﺳﻨﺖ ﺳﯿﺴﺘﺎن‌وﺑﻠﻮﭼﺴﺘﺎن در اداﻣﻪ اﻓﺰودﻧﺪ: اسلام ما را به نحوی برنامه داده که کنار کفار راحت بتوانیم زندگی کنیم، اگر مسلمانان در منطقه‌ای اقلیت‌ بودند و نمی‌توانستند به دین عمل کنند، باید هجرت کنند، چراکه آنان در شرایط «مکی» قرار دارند، در وضیعت مکی جنگ تا قیامت درست نیست.
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان افزودند: از تتبع و بررسی احادیث معلوم می‌شود که پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم با خطرها و تهدیدهایی مقابله می‌کردند که اسلام را تهدید می‌کردند. پس کشتن شخص به‌خاطر اینکه صرفاً «کافر» است، جایز نیست.
ایشان در پایان به علمای آینده جامعه تأکید کردند و گفتند: علما باید فکر کنند و مسئله جهاد را برای امت روشن و واضح کنند، چراکه بسیاری فکر می‌کنند هر کافری را باید کشت، درحالی‌که این طرز تفکر اشتباه است، چون پذیرش دین اختیاری است، ابتدا باید همه جوانب و بخش‌های دین بیان شود؛ هرکسی خواست دین را بپذیرد یا نپذیرد. اگر اسلام را قبول کرد باید به دستورات و اوامرش عامل باشد و نماز بخواند.

 

در جمع طلاب پسر و دختر حوزه علمیه اشاعة‌التوحید سراوان
برنامۀ بعدی شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در مدرسه دینی اشاعة‌التوحید سراوان سخنرانی عمومی برای طلاب پسر و دختر این مرکز علمی بود که پنج‌شنبه 15 آذر 1397 ایراد شد.
امام‌جمعه اهل‌سنت در این نشست معنوی به شرکت‌کنندگان یادآور شدند و گفتند: شما بهترین راه را انتخاب کرده‌اید، چراکه سرانجام این راه بهشت و رسیدن به خداست، هیچ‌چیزی برای خدا به‌اندازه علم دوست‌داشتنی نیست، الله علم و متعلم را دوست دارد.
ایشان ادامه دادند: شما تازه به مدرسه وارد شده‌اید مهم است که به فکر تزکیه‌تان باشید، چون علم برای تزکیه وسیله است و تزکیه با عمل محقق می‌شود. خیلی مهم است که طلاب با علم اصلاح شوند و اخلاق یاد بگیرند.
مدیر دارالعلوم زاهدان با بیان اینکه «تلاوت قرآن»، «نماز»، «صدقه»، «روزه نفلی» و «اعمال نیک» به تزکیه شما کمک می‌کنند، تأکید کردند: باید نهال شما از همین الآن در عمل به «شریعت» و «سنت» رشد کند، شما باید از همین الآن به «سنت‌ها» عادت کنید و اجتناب از «گناهان»، «غیبت»، «سخنان بیهوده»، «مجالس لهوولعب» را تمرین کنید.
ایشان «نقش زنان» را در اصلاح جامعه مهم دانستند و خاطرنشان ساختند: اصلاح جامعه بدون اصلاح زنان ممکن نیست. قبلاً در جامعه ما محرومیت وجود داشته و زمینه برای تحصیل زنان فراهم نبوده است، الآن الحمدالله زمینه تحصیل فراهم شده است، لذا در «تحصیل علم»، «تربیت داعی و مربی» و «خدمت دین» بکوشید.
مولانا عبدالحمید در پایان سخنان خود به طلاب این مدرسه تأکید کردند: خود را به رعایت «مقررات مدرسه»، «تلاوت قرآن»، «دعا»، «صداقت»، «امانتداری» و «اخلاق نیک» عادت دهید. درس‌هایتان را خوب بخوانید و درک کنید، راه علم مسیر مجاهده است. از خواب و استراحت‌تان بکاهید تا به علم برسید، علم به‌راحتی به‌دست نمی‌آید، بلکه با سفر، زحمت و کوشش حاصل می‌شود.

 

تسلیت به بازماندگان مرحوم محمدایوب نعمت‌اللهی
پنج‌شنبه 15 آذر 1397، شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در ادامه سفرشان به تسلیت بازماندگان مرحوم محمدایوب نعمت‌اللهی رفتند. مرحوم نعمت‌اللهی فرزند حاج قدوس‌خان از تحصیلکردگان و روشنفکران بلوچ بود که براثر سکته قلبی دار فانی را وداع گفت.
امام‌جمعه اهل‌سنت در تسلیت به بازماندگان مرحوم محمدایوب گفتند: مرحوم ایوب نعمت‌اللهی جوانی مستعد، دلسوز و فکرمندی بود، احساس مسئولیت می‌کرد و زبان دیپلماسی را خوب آموخته بود.
ایشان در ادامه به آمادگی برای مرگ توصیه کردند و خاطرنشان ساختند: قافله مرگ در حرکت است، آدم‌های مفید و مؤثر از پیش ما می‌روند. همیشه باید برای مرگ آمادگی داشته باشیم، چراکه مرگ انسان را غافلگیر می‌کند.

 

دیدار با مردم کهن‌کرمشاه از توابع شهرستان سوران
سخنرانی در جمع مردم کهن کرمشاه، برنامه دیگر شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در این سفر دو روزه بود که پنج‌شنبه 15 آذر 1397 در مسجدجامع عثمان ذی‌النورین ایراد شد.
مولانا عبدالحمید در این نشست توصیه‌هایی به مردم کهن‌کرمشاه داشتند و خطاب به آنان گفتند: حقوق مردم را مراعات کنید! از تمام گناهان پرهیز کنید! بر سنت‌های پیامبر اکرم صلی‌‌‌الله‌علیه‌وسلم عمل کنید! دین را محکم بگیرید! با مدارس، علما و جماعت‌های تبلیغ همکاری کنید! امانتدار باشید! رازها و اموال مردم را حفاظت کنید! از خدا فراموش مباشید! و بر نمازها پایبند باشید! مسلمان بمیرید! زمانی انسان با «اسلام» و «ایمان» می‌میرد که زندگی‌‌اش با عمل و در چارچوب اسلام باشد.

 

حضور در نشست هم‌اندیشی علما، اندیشمندان، فرهنگیان و فعالان جماعت تبلیغ شهرستان‌های سراوان، سیب‌وسوران و مهرستان
هشتمین نشست هم‌اندیشی علما و اندیشمندان شهرستان‌های سراوان، سیب‌وسوران و مهرستان پنج‌شنبه 15 آذرماه 1397 با حضور شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در مدرسه دینی دارالهدی کهن‌ملا سوران برگزار شد. بانی این نشست شیخ‌الحدیث مولانا محمدیوسف حسین‌پور رحمه‌الله‌ بودند، ایشان به علما، اندیشمندان، فرهنگیان و فعالان جماعت تبلیغ پیشنهاد کردند که هر چهار ماه یکبار با یکدیگر نشست هم‌اندیشی داشته باشند.
مولانا عبدالحمید که به‌عنوان مهمان ویژه در این جلسه حضور داشتند، نشست علما را در جهت اتحاد و انسجام مفید و مؤثر دانستند و گفتند: این توفیق را به شما تبریک عرض می‌کنم. نشست علما در جهت اتحاد و انسجام قدم بسیار مهم و مؤثری است. هم‌اندیشی باعث «خیر» و «تغییر» در عمل می‌شود. شما در این نوع نشست‌ها تنها به چهره همدیگر نگاه کنید، بسیاری از اختلافات رفع می‌شوند و از بین می‌روند. شایسته است برای بانی این خیر؛ مولانا محمدیوسف حسین‌پور رحمه‌الله‌ نیز دعای خیر کنیم.
امام‌جمعه‌ اهل‌سنت زاهدان «نقش علما» را در جامعه به‌منزله نمک دانستند و خطاب به شرکت‌کنندگان گفتند: شما علما از خطا پرهیز کنید، چراکه عالِم در قبال خطا و گناه افراد جامعه مسئول است. همه کارهای شما باید حساب‌شده، باوقار و سنگین باشند. سعی نکنید آخرین کسی باشید که به مسجد می‌آیید و اولین فردی باشید که بیرون می‌شوید، بلکه علما بیشتر در مسجد بنشینند و به تلاوت و عبادت مشغول شوند، چراکه مساجد تنها برای نماز بنا نشده‌اند.
ایشان با بیان اینکه انسان تا «دروغ»، «دورنگی»، «نفاق»، «خیانت‌درامانت» و «حب جاه و مال» را از نفس خود بیرون نکند، اصلاح و تزکیه نمی‌شود، خاطرنشان ساختند: «فاتح» آن نیست که دنیا را فتح کند، فاتح آن است که نفس خود را فتح کند و آن را اصلاح کند «نماز با حضور قلب»، «خواندن قرآن»، «ذکر و فکر»، «حفاظت چشم، دست، پا و تمام وجود از گناه»، «روزه نفلی»، «گرسنگی و تشنگی» اعمالی هستند که تزکیه و اصلاح ایجاد می‌کند و نفس را تسخیر و فرمان‌بردار می‌کند.
مولانا عبدالحمید در پایان خطاب به شرکت‌کنندگان هشتمین نشست هم‌اندیشی علمای سراوان تأکید کردند: قرآن را در جامعه منتشر کنید! برای مردم قرآن بخوانید! مردم را به خواندن قرآن امر کنید! چراکه با قرآن هدایت می‌آید و به‌وسیلۀ قرآن آفات دفع می‌شود و جامعه اصلاح می‌شود.

 

سخنرانی در مسجد جامع حضرت یوسف سراوان
از دیگر برنامه‌های مولانا عبدالحمید در سراوان سخنرانی در مسجد جامع حضرت یوسف بود که روز پنج‌شنبه 15 آذر 1397 ایراد شد. ایشان با بیان اینکه «الله تعالی ملتی را که تلاش و کوشش نکند، دوست ندارد» خاطرنشان ساختند: الله تعالی برای شما زمینۀ تجارت، کشاورزی، دامداری و دینداری را فراهم کرده و به شما دستور تلاش داده است، بدون تلاش به هیچ یک از اینها دست نخواهید یافت.
امام‌جمعه زاهدان خطاب به نمازگزاران مسجدجامع یوسف تأکید کردند و گفتند: برای خدمت خلق تلاش کنید! همسایه‌ها را خوشنود کنید! اگر برای دنیا سعی کنید، الله شما را رزق‌وروزی می‌دهد و اگر برای آخرت تلاش کنید کامیاب می‌شوید و به بهشت می‌رسید.

 

شرکت در مراسم افتتاحیه آزمایشگاه پاتوبیولوژی موسسۀ خیریه نور سراوان
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید پنج‌شنبه 15 آذر 1397 ضمن شرکت درمراسم افتتاحیه آزمایشگاه پاتوبیولوژی از موسسۀ‌ خیریه نور سراوان بازدید کردند.

 

سخنرانی در مرکز جماعت تبلیغ سراوان
شامگاه پنج‌شنبه 15 آذر، آخرین برنامۀ سفر شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید سخنرانی در مرکز جماعت تبلیغ سراوان بود.
مولانا عبدالحمید در این مراسم معنوی که جمع کثیری از مردم دین‌دوست این منطقه شرکت داشتند به‌عنوان مهمان ویژه به ایراد سخن پرداختند. ایشان «دین» را برنامه جامع و کامل خداوند دانستند و گفتند: «دین اسلام» موردپسند خدا و مطابق با فطرت بشر است. اگر بشر به دنبال «جایگاه»، «عزت» و «جنة‌الفردوس» است، مسيری جز عمل به «دین اسلام»، «قرآن» و «سیرت حضرت رسول اكرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم» ندارد، چراکه همه انبیا، علما، مجاهدان و بزرگان به‌وسيله دین جایگاه و عزت کسب کردند.
مدیر دارالعلوم زاهدان با بیان اینکه «امروزه مسلمانان به‌خاطر ارتکاب گناه در همه عرصه‌ها و بلاد مختلف دچار شکست می‌شوند» خاطرنشان ساختند: اگر انسان خدا را نافرمانی کند، خداوند همسر، فرزند و شاگردشان را علیه او تحریک می‌کند، این خاصیت گناه است. باید گناه را ترک کرد و جلوی نافرمانی ایستاد.
ایشان در پایان تصریح کردند: امروز مردم از راه‌های دیگر می‌خواهند به آرامش و سکون و رستگاری برسند، درحالی‌که تنها با مجاهده، سحرخیزی، تلاش و برگشت به‌سوی خدا می‌توان به آرامش و سكون و كاميابی رسید.

 

ﺑﺎزﮔﺸﺖ ﺑﻪ زاھﺪان
شیخ‌الاسلام ﻣﻮﻻﻧﺎ ﻋﺒﺪاﻟﺤﻤﯿﺪ پس از برنامه‌های دو روزه و فشرده در شهرستان‌های سراوان، سیب‌وسوران و مهرستان، ﺷﺎﻣﮕﺎه پنج‌شنبه 15 آذر 1397 ساعت 19:50 سراوان را ترک و ساعت 23:30 وارد زاهدان ﺷﺪﻧﺪ.