- پایگاه اطلاع رسانی شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید - https://abdolhamid.net/persian -
مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعه زاهدان:

دین اسلام در «توحید باری‌تعالی» و «اتباع از قرآن و سنت» خلاصه می‌شود

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعه زاهدان (16 آذر 1397)، با بیان اینکه «در فطرت بشر خداطلبی، خداجویی و احساس نیاز به خدا وجود دارد»، «اتباع از اسلام» را تنها راه رسیدن به خدا دانستند. ایشان همچنین به «پرهیز از شرک و ریاکاری»، «عمل بر اسلام و قرآن در حیات و ممات» و «اتباع سنت در تمام مراحل زندگی» تاکید کردند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در آغاز سخنان‌شان اظهار داشتند: الله تعالی انسان را به نحوی آفریده که در فطرت او خداجویی و خداطلبی وجود دارد. همیشه محتاج الله و در طلب رب‌العالمین است، همواره در فکر آن است که خود را به خالق، مالک و رازقش برساند.
ایشان ادامه دادند: انسان در راستای خداطلبی چه‌بسا دچار اشتباه و لغزش شده و به جای رب‌العالمین سنگ‌ها، چوب‌ها، قبور و مزار اولیاءالله را معبود گرفته‌اند. بودائیان بت‌ها را معبود گرفتند تا آنها را به الله نزدیک کنند، چنان که قرآن از زبان آنها نقل می‌کند: «مَا نَعْبُدُهُمْ إِلَّا لِيُقَرِّبُونَا إِلَى اللَّهِ زُلْفَىٰ» [زمر: 3]. اکنون هم اگر از بت‌پرستانِ دنیا سوال کنید چرا شما غیرالله را عبادت می‌کنید؟ می‌گویند اصل «الله» است و اینها واسطه‌اند، درحالی‌که واسطه‌گرفتن و عبادت‌کردن غیرالله به هر نیت و اراده‌ای باشد شرک و کفر است.
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان با بیان اینکه «غیر از اسلام هیچ دینی انسان را به خدا نمی‌رساند»، خاطرنشان کردند: اگرچه ادیان سماوی را الله نازل کرده و برای تشریح‌شان پیامبران را فرستاده و در وقت خودشان راه درست برای رسیدن به خدا بوده‌اند، اما بعد از آمدن دین اسلام و بعثت حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌وسلم الله ‌تعالی همۀ ادیان گذشته را منسوخ کرده است. امروز بسیاری از طریق ادیان سماوی پیش از اسلام، خدا را جستجو می‌کنند درحالی‌که امروز اگر کسی خدا را به طریق یهود و نصارا عبادت کند این پرستش از دیدگاه قرآن و حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌و‌سلّم او را به خدا نمی‌رساند.
ایشان از اسلام به‌عنوان دینی که دربرگیرنده‌ی خوبی‌های همۀ ادیان است یاد کردند و افزودند: الله‌ تعالی همۀ ادیان را در اسلام، همۀ کتاب‌های آسمانی را در قرآن و تعلیم همۀ انبیا را در سیرت حضرت محمد صلی‌الله‌علیه‌و‌سلم خلاصه کرده‌ است. قرآن خلاصۀ تمام کتب آسمانی و اسلام خلاصۀ خوبی‌های تمام ادیان است.
ایشان ادامه دادند: الله تعالی می‌فرمایند: «قُلْ إِنَّنی هَدانی رَبِّی إِلی صِراطٍ مُسْتَقیمٍ دیناً قِیَماً مِلَّةَ إِبْراهیمَ حَنیفاً وَ ما کانَ مِنَ المشرکین قُلْ إِنَّ صَلاتي‏ وَ نُسُکي‏ وَ مَحْيايَ وَ مَماتي‏ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمينَ لا شَريکَ لَهُ وَ بِذلِکَ أُمِرْتُ وَ أَنَا أَوَّلُ الْمُسْلِمينَ» [أنعام: 161-164] من از اجتهاد و فکر خود این راه را برنگزیده‌ام، بلکه الله من را به ذریعۀ وحی که قطعی‌ترین و مطمئن‌ترین ذریعه است به این راه راهنمایی کرده است. این راه، راه صحیح و مضبوط حضرت ابراهیم علیه‌السلام است که مشرک نبودند بلکه یکتاپرست و موحد بودند. خداوند به یهودیان، مسیحیان، بودائیان و همه مشرکین که خود را ابراهیمی می‌دانستند می‌گوید شما که خود را به ابراهیم نسبت می‌دهید چرا با الله شریک می‌گیرید؟ چرا حضرت عزیر، حضرت مسیح، مریم و بت‌ها را عبادت می‌کنید؟
مدیر دارالعلوم زاهدان با بیان اینکه «اسلام در پرستش الله خلاصه می‌شود» اظهار داشتند: «صراط مستقیم» در این خلاصه می‌شود که انواع عبادت‌های جانی و مالی از آنِ پروردگارند. نماز که را که بالاترین عبادت محوری و راز و نیاز با خداست باید فقط برای خدا ادا شود، حج و تمام عبادت‌ها از آنِ الله تعالی هستند، مرگ و حیات انسان باید فقط برای الله تعالی باشد. دین اسلام در پرستش و عبادت الله خلاصه می‌شود.
ایشان در ادامه گفتند: کسی که تنها از الله فرمان ببرد و خواب، استراحت، راه رفتن و تمام حالت او برای خدا باشد درواقع زندگی او از آنِ الله است. همین‌طور کسی‌ که تمام منافع، حرکات، ذکر، فکر و عبادتش برای الله باشد موت او هم برای الله است؛ این خلاصه دین حنیف حضرت ابراهیم است که حضرت رسول را خداوند به آن راهنمایی کرده است. بر ماست که همه عبادت‌ها را فقط برای الله قرار دهیم و الله را با جان و دل بندگی کنیم، برای دین خدا فکر کنیم و بر سیرت آن حضرت عمل نماییم.
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامه از سیرت پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم به‌عنوان «محبوب‌ترین روش زندگی» ‌یاد کردند و به الگوبرداری از سیرت ایشان توصیه کردند و گفتند: صحابه تمام زندگی بیست‌و‌چهار‌ساعته آن‌حضرت را دیدند و ثبت و ضبط کردند. روش زندگی آن‌حضرت در مسجد، سفر و حضر، خانه، میدان جنگ و جهاد و حج و روزه موجود است که آن‌حضرت چگونه نماز خواندند، چگونه در راه خدا جهاد کردند، متواضعانه زندگی کردند و به منافع دیگران اندیشیدند، اینها همه سیرۀ یک انسانی است که محبوب خداست و الله روش‌اش را دوست دارد، کسی که برای الله زندگی کرده و برای الله مرده است. ما باید به دین اسلام و قرآن و سیرت پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم عامل باشیم و به همین حالت بمیریم.
مولانا عبدالحمید در پایان این بخش از سخنان‌شان مردم را به عمل بر اسلام توصیه کردند و گفتند: راه رسیدن به الله تنها کتابی است که در آن هیچ تحریفی انجام نگرفته و تا قیامت از اضافه و کم‌شدن محفوظ است. دین ما دین عمل است دین حرف، سخن و شعار نیست. لذا ما هم باید عمل‌گرا باشیم.

 

ایجاد ناامنی به ضرر مردم استان و به نفع دشمنان ماست
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در فرازی دیگر از سخنان‌شان در مراسم نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان با اشاره به حملۀ اخیر به مقر فرماندهی انتظامی چابهار، ضمن محکوم کردن این حمله، اظهار داشتند: روز گذشته اتفاق تلخ و ناگواری در چابهار رخ داد. در این حادثه فرد مهاجم با خودروی حامل مواد منفجره قصد واردکردن تلفات و نقصان‌های بیشتری را داشت که بحمدالله به اهدافش دست نیافت.
ایشان ادامه دادند: در این حملۀ ناجوانمردانه دو تن از عزیزان جان‌برکف نیروی انتظامی به شهادت رسیدند و چند نفر هم زخمی شدند. امیدواریم الله تعالی شهدا را رفع درجات، بازماندگان‌شان را اجر و صبر و مجروحان این حادثه را شفای عاجل و کامل عنایت فرماید.
مولانا عبدالحمید ضمن محکوم کردن این حمله، بر «حفظ امنیت استان» تاکید کردند و گفتند: ما این حمله را به شدت محکوم می‌کنیم و تاکید داریم که امنیت استان باید حفظ شود. استان سیستان‌وبلوچستان نباید دستخوش ناامنی قرار گیرد، زیرا ناامنی به ضرر مردم استان و به نفع دشمنان ماست.
امام‌جمعه زاهدان به «خویشتنداری» توصیه کردند و گفتند: ما همه را به خویشتنداری، تحمل و درک شرایط توصیه می‌کنیم. هر کس مشکلات و خواسته‌هایی دارد آنها را از راه‌های قانونی، بین‌المللی و از مسیر صحیح و درست پیگیری کند.