- پایگاه اطلاع رسانی شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید - https://abdolhamid.net/persian -
مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعه زاهدان:

دستاورد زندگی همان تلاشی است که با خود به دار آخرت می‌بریم

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعه زاهدان (9 آذر 1397)، با بیان اینکه «برای سعادت آخرت نیاز به سعی و تلاش است» به تلاش برای «مساعدت مالی نیازمندان و مدارس دینی»، «قرار گرفتن در کنار دل‌شکستگان» و «حسن استفاده از فرصت‌های زندگی» توصیه و تاکید کردند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در آغاز سخنان‌شان اظهار داشتند: صحف حضرت ابراهیم و حضرت موسی و همه کتاب‌های آسمانی اتفاق نظر دارند که دو مطلب از مسلّمات‌اند: 1- «أَلَّا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى» [نجم: 38] هیچ گناهکاری گناه دیگران را حمل نمی‌کند. 2- «وَأَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَى» [نجم: 39] انسان آنچه تلاش کرده و کاشته همان را درو می‌کند.
ایشان با اشاره به شأن نزول آیات فوق اظهار داشتند: در روایات آمده است که یکی از بزرگان مکه به اسلام تمایل پیدا کرد و گفت من می‌ترسم در آخرت به عذاب جهنم گرفتار نشوم، یکی دیگر از سرشناسان مکه گفت جای نگرانی نیست، مقداری پول به من بده، من روز قیامت همه گناهان تو را بر عهده می‌گیرم. الله تعالی با نزول آیه او را نکوهش کرد و فرمود: صحف ابراهیم و صحف موسی متفق‌اند که هیچ کسی نمی‌تواند جواب گناه دیگری را بدهد.
ایشان ادامه دادند: بعضی می‌گویند «شما فلانی را به قتل برسان من جواب می‌دهم»، این سخن بی‌ارزش است و از گناهِ گناهکار چیزی نمی‌کاهد. همچنین اینکه می‌گویند «الّا بالله به گردن ملّا» نیز اشتباه است چراکه عالم اگر به اشتباه فتوا بدهد فتوای او نمی‌تواند گناه شما را از دوش‌تان بردارد، الله به انسان عقل و بینایی داده است باید تحقیق کند و از کسی که عالم‌تر است سوال کند، البته هر کس به گناه دلالت و یا امر کند و یا در فتوایی دقت نکند به گناهِ فتوای اشتباه و دلالت به گناه گرفتار می‌شود.
امام جمعه اهل سنت زاهدان با بیان اینکه «برای سعادت آخرت تنها اراده کافی نیست بلکه تلاش هم لازم است» اظهار داشتند: انسان آنچه کاشته همان را درو می‌کند؛ انسان به خاطر عمل نیک خویشاوندان خود خوش‌خیال نباشد. نسب، سیّد و قریشی‌بودن، نجابت و اصالت فامیلی به درد انسان نمی‌خورد، انسان خودش باید نیک و صالح باشد و اراده‌ی آبادانی آخرت را داشته باشد. تنها داشتن اراده‌ی آخرت کافی نیست بلکه برای آخرت تلاش نیز لازم است.
ایشان افزودند: برای سعادت آخرت لازم است در راه الله خیر انجام دهید، صدقه بدهید، دلِ دل‌شکستگان را بدست بیاورید، کسی را تسلیت بگویید، بیمارپرسی بکنید، کسی را که مانده وام بدهید، دل‌شکسته‌ای را خوشحال کنید چراکه الله نزد دل‌شکستگان است و حبیبش را نیز به همین امر کرده که کنار دل‌شکستگان قرار گیرد و همینجا شما خدا را می‌یابید.
ایشان با استناد به حدیثی خاطر نشان کردند: خداوند روز قیامت می‌گوید ای بنده! من برهنه بودم تو من را نپوشاندی، تشنه بودم مرا آب ندادی، گرسنه بودم مرا نان ندادی، مریض بودم چرا به عیادتِ من نیامدی؟ بنده می‌گوید پروردگارا! تو از این موارد پاک هستی. خداوند می‌گوید بنده‌ی من برهنه، تشنه، گرسنه، مریض و محتاج بود، تو اگر به وی رسیدگی می‌کردی من را آنجا می‌یافتی و من امروز تو را اجر می‌دادم.
مولانا عبدالحمید در ادامه گفتند: خداوند بر بندگان مهربان است ولی بعضی را گرسنه و برهنه می‌گرداند تا ما را بیازماید. در این زمستان بعضی قدرت خرید نفت، گرمکن و وسایل گرمایشی را ندارند، خداوند ما را سیر گردانده و از بهترین امکانات و لباس‌های زیبا بهره‌مند کرده است و اینها را محروم داشته تا ما را بیازماید که ما چه‌قدر احساس مسئولیت می‌کنیم و به فکر نیازمندان هستیم.
ایشان افزودند: در راه خدا خیر انجام دهید؛ اگر شما کارشناس و یا تحصیل‌کرده هستید از علم‌تان به دیگران نفع برسانید، مشوره بدهید، راهنمایی کنید و کار مردم را رواج دهید، اینها سعی شما هستند.
ایشان ادامه دادند: دراین شرایط خاص که مدارس و مساجد با چالش و تعطیلی روبرو هستند به فکر مدارس باشید چراکه مدارس دینی با مساعدت‌های مالی و دعای خیر شما مردم اداره می‌شوند. صدقه بدهید و مدارس را نگه دارید چراکه مدارس چشمه هدایت و چراغ روشنایی برای جامعه ما هستند و صدقه مایه دفع بلا و مصیبت و مایه‌ی جلب رحمت‌های الهی می‌شود.
ایشان ضمن تشویق به تلاش برای آبادانی آخرت تاکید کردند: در شب‌های طولانی که آدم را خسته می‌کند به جای اینکه با نگاه کردن فیلم و مجلس‌های بیهوده وقت‌تان را هدر بدهید توجه‌تان را به خدا کنید و به نماز، دعا، تلاوت، ذکر و اعمال مشغول باشید. خداوند متعال با خواندن دو رکعت نماز با حضور قلب و توجه همه گناهان صغیره را معاف می‌کند.
ایشان تاکید کردند: ما برای آخرت‌مان تلاش کنیم که سیر همه به سوی خداست و بعضی از ما یک سال و بعضی خدا بداند هفته و چند روزی دارند که زندگی‌شان تمام بشود و به ملاقات خدا بروند. دستاورد و حاصل زندگی آن نیست که می‌ماند، بلکه دستاورد زندگی همان است که با خود به دار آخرت می‌بریم.


اهلیه مولانا عبدالعزیز انسانی نیک‌اندیش، خوش فکر، صالحه و دعاگو بود

مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنان‌شان ضمن اشاره به وفات همسر مولانا عبدالعزیز رحمه‌الله، ابراز داشتند: در هفته گذشته همسر مولانا عبدالعزیز رحمه‌الله که به «بی‌بی‌» معروف بود به لقاءالله پیوست. ما کسی را از دست دادیم که مادر ملت و حداقل مادر مردم استان سیستان‌و‌بلوچستان بود.
ایشان افزودند: اهلیه حضرت مولانا عبدالعزیز رحمه‌الله یک انسان بسیار نیک‌اندیش، خوش‌فکر، دلسوز، باخدا و صالحه بود، برای همه دعا می‌کرد، بی‌آزار، ذاکر، عبادت‌گذار و تلاوت کننده قرآن بود. با آنکه بالاتر از 90 سال عمر داشت بازهم از لحاظ هوش و حواس سالم بود و فرزندان و زنان جامعه را راهنمایی می‌کرد.
مدیر دارالعلوم زاهدان درگذشت همسر مولانا عبدالعزیز را نقصانی برای جامعه دانستند و گفتند: مرحومه برای شتافتن به ملاقات خدا و رفتن به دار آخرت بی‌قرار بود. مشتاق ارتحال و ملاقات با شوهر بسیار گرامی‌شان حضرت علامه مولانا عبدالعزیز و فرزندشان مولانا عبدالملک بود. او با مرگ به آرزوی‌ خود رسید ولی رفتن‌شان برای جامعه و ملت نقصان بود. دعا کنید الله این ضایعه و نقصان را جبران کند و درجات‌شان را بلند بگرداند.
ایشان در ادامه گفتند: بعد از حضرت مولانا عبدالعزیز این بانوی بزرگوار برای ما پایگاه بزرگی بود. ما خدمت‌شان می‌رفتیم و برای مسجد و مدرسه و مردم دعا می‌گرفتیم، ما مادر مهربانی را از دست داده‌ایم که در اصلاح جامعه نقش مهمی ایفا کرد.


منافع مولانا عبدالعزیز و خانواده‌اش به همه رسیده است

مولانا عبدالحمید هجرت مولانا عبدالعزیز به زاهدان را سبب روشنایی در منطقه دانستند و گفتند: هجرت خانواده‌ی مولانا عبدالعزیز به زاهدان در کلِّ ایران خصوصا در این منطقه مایه روشنایی شد؛ نوری را که کم و بیش در اینجا می‌بینید به کوشش‌های مولانا عبدالعزیز و به دعاهای‌شان در صحرای عرفات، مدینه منوره و در دل شب‌ها بر می‌گردد. منافع این خانواده برای همه بوده و دعای‌شان به همه رسیده است. ما از این بزرگواران خاطره خوب داریم لذا درخواست‌ داریم هر کس هر جا است به اندازه توان برای ایشان و برای فرزندان این خانواده و برای هدایت عموم مردم دعای خیر کند.


ارتحال یک دعاگو مسئولیت بازماندگان را سنگین می‌کند

امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در پایان نقش و مسئولیت زنان را در تربیت فرزندان و اصلاح جامعه سنگین دانستند و ابراز داشتند: از شما درخواست داریم که در دعاهای خیرتان بیفزایید چرا که وقتی یک دعاگو کم می‌شود مسئولیت دیگران زیاد می‌شود. مادرانی که به جامعه خدمت می‌کنند و فرزندان نیک، اجتماعی و خوب را تربیت می‌کنند واقعا بر جامعه ما احسان دارند. نقش مادر و زنان در ساختن جامعه و تعلیم فرزندان مهم است. به مادران، خواهران و زنان توصیه می‌کنیم که از دین غافل نباشند بلکه بیشتر بیدار باشند و بیشتر با الله ارتباط برقرار کنند و برای همه ما دعا کنند.