پایگاه اطلاع رسانی شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید

گزارش سفر مولانا عبدالحمید به جنوب بلوچستان

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید برای شرکت در چند مراسم دانش‌آموختگی ساعت 9:30 صبح دوشنبه 21 آبان 1397 (4/ ربیع‌الاول 1440) زاهدان را به مقصد شهرستان‌های جنوبی سیستان‌وبلوچستان ترک کردند. ایشان در همه همایش‌ها و نشست‌ها به‌عنوان مهمان ویژه به ایراد سخن پرداختند. چکیدۀ برنامه‌های شیخ‌الاسلام در این سفر به ترتیب، بدین شرح بود:
1. دیدار با علمای بمپور و شرکت در همایش تجلیل از دانش‌آموختگان خواهر و حافظان قرآن این شهرستان؛
2. شرکت در همایش دانش‌آموختگی مدرسه علوم دینی حیدر کرار روستای “سرگان”- از توابع شهرستان کنارک-؛
3. حضور در جمع طلاب دوره حدیث جامعة‌الحرمین‌الشریفین چابهار و تشریح حدیثی از کتاب صحیح بخاری و اعطای اجازۀ روایت حدیث با سند خودشان به آنان؛
4. حضور در مراسم دانش‌آموختگی مدرسه دینی حضرت سلمان فارسی شهر “نگور”- از توابع شهرستان چابهار-؛
5. سخنرانی در مراسم دانش‌آموختگی مشترک مدارس “خزینةالعلوم” و “رحمانیه” جکیگور و “منارالعلوم” بافتان از توابع شهرستان سرباز؛
6. حضور در جمع مردم روستای کهنانی کش از توابع بخش دشتیاری؛
7. سخنرانی در جمع طلاب دارالعلوم نوبندیان از توابع شهرستان چابهار؛
8. انجام بازدیدهای غیررسمی در حاشیه سفر.


دیدار با علمای شهرستان بمپور

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید عصر دوشنبه 21 آبان 1397 ضمن دیدار با علمای بمپور، «جهاد با نفس» را بالاترین مجاهده عنوان کردند و اظهار داشتند: هر مسلمانی که می‌خواهد به سعادت برسد، باید ظاهر و باطنش را اصلاح کند و گناهان ظاهری و باطنی را ترک کند. وقتی ما بر خلاف نفس جهاد کنیم، الله ما را نصرت می‌کند و درهای بسته را برای ما باز می‌کند.

دیدار با مردم شهرستان بمپور و شرکت در همایش دانش‌آموختگی
شامگاه دوشنبه 21 آبان همایش دانش‌آموختگان خواهر و حافظان قرآن بمپور برگزار شد. حضرت شیخ‌الاسلام به‌عنوان مهمان ویژۀ این نشست، در جمع مردم بمپور به ایراد سخن پرداختند.
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان در این همایش معنوی «برگشت به قرآن» را تنها راه نجات از بحران‌ها و چالش‌ها دانستند و گفتند: قرآن انسان را می‌سازد، او را کامل و نمونه می‌گرداند، در دنیا باعث سیادت و عزتش می‌شود و در آخرت نیز او را سربلند و کامیاب می‌کند.
ایشان در پایان خطاب به دانش‌آموختگان و مردم بمپور گفتند: نماز تهجد را احیا کنید، چراکه برای «تحول» و «تزکیه نفس» نقش بی‌نظیری دارد. به تحصیل و فراگیری علم اهمیت بدهید و در رفع اختلافات سعه‌صدر و تحمل داشته باشید.


سفر به منطقه کنارک

پس از همایش دانش‌آموختگان شهرستان بمپور، خستگی سفر و مشکلات راه، مانع سفر حضرت شیخ‌الاسلام به شهرستان کنارک نشد. ایشان ساعت 12 شب راهی شهرستان کنارک شدند. روز سه‌شنبه 22 آبان به دعوت مردم “کهیر” و “سرگان” – از توابع شهرستان کنارک- با دلی آکنده از مهر و محبت لبیک گفتند. عصر این روز از مسجد تازه‌تأسیس دهستان کهیر بازدید کردند و بعد از مغرب در مراسمی که به‌منظور تجلیل از دانش‌آموختگان مدرسه دینی حیدر کرار روستای “سرگان” برگزار شده بود، شرکت و سخنرانی کردند.
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در این همایش معنوی «بی‌نمازی»، «شراب‌خواری»، «مصرف مواد افیونی»، «قتل»، «خیانت»، «گناهان» و «مفاسد» را از عوامل شکست مسلمانان عنوان کردند و تصریح کردند: امروز هرکسی مرتکب گناه می‌شود آن را به گردن دیگری می‌اندازد و خود را پاک و بی‌عیب می‌پندارد. امروزه متأسفانه گناه در جامعه عام و تبدیل به سیلاب شده‌ است. هرگاه گناه عمومی و علنی شود، قطعاً عذاب خدا در پی خواهد داشت.‌ گناهان در دنیا، قبر و آخرت برای ما مشکل ایجاد می‌کنند. با توبه و ترک گناه خود را پاک کنیم و به خدا برگردیم.
ایشان در بخشی دیگر از سخنان‌شان گفتند: متأسفانه مردم مناطق ساحلی از چابهار گرفته تا بندرعباس و دیگر مناطق که در کنار دریا زندگی می‌کنند با مشکل جدی آب آشامیدنی مواجه هستند، درحالی‌که در دیگر کشورها با دستگاه‌های پیشرفته آب دریا را شیرین و از آن استفاده می‌کنند.
ایشان با اشاره به‌استثنای چابهار از تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران، خاطرنشان کردند: در تحریم‌های ظالمانۀ آمریکا علیه کشورمان، منطقۀ چابهار مستثنا شده است، لذا مناطق ساحلی باید مورد توجه ویژه قرار گیرند. وقتی انسان بعضی از مناطق ساحلی مثل روستای «چادران» را می‌بیند که مردم چگونه در کپرها با مشکلات و محرومیت زندگی می‌کنند برای یک‌لحظه تصور می‌کند که در یک کشور فقیر آفریقایی قرار دارد و اینجا ایران اسلامی نیست که دارای ذخایر و معادن زیاد است.
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان خاطرنشان ساختند: توصیه ما به شیعه و سنی و تمام گرایش‌های اسلامی آن است که یکدیگر را تحمل کنند. باید مدارس دینی، مساجد و نمازخانه‌ها و نمازهای جمعه و عید و مراسم‌های مذهبی یکدیگر را تحمل کنیم و در این زمینه با هم همکاری کنیم. بدون تحمل و سعه‌صدر رسیدن به وحدت امکان‌پذیر نیست.


در جمع طلاب دوره حدیث جامعة‌الحرمین‌الشریفین چابهار

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید صبح چهارشنبه 23 آبان شهرستان کنارک را به مقصد چابهار ترک کردند. ایشان در این سفر در جمع طلاب دوره حدیث جامعة‌الحرمین‌الشریفین چابهار، ضمن تشریح حدیث «إِذَا وُسِّدَ الأَمْرُ إِلَى غَيْرِ أَهْلِهِ، فَانْتَظِرِ السَّاعَةَ» از کتاب صحیح بخاری، به طلاب این دوره اجازه روایت حدیث با سند خودشان را اعطا کردند.
مولانا عبدالحمید در پرتو حدیث مذکور، دلیل اصلی مشکلات و بحران‌های موجود در کشور را «وجود مدیران ضعیف و ناکارآمد» دانستند و بر لزوم توجه به «عقل»، «تجربه», «وجدان کاری» و «شایستگی» افراد در واگذاری مسئولیت‌ تأکید کردند و گفتند: متأسفانه در عصر حاضر بسیاری از مسئولیت‌ها و مدیریت‌ها در جهان به افراد نااهل سپرده شده‌اند که کشور ما (ایران) ‌نیز از این مشکل مستثنا نیست؛ به‌طوری‌که سران حکومت نیز به وجود «مدیران ضعیف» اذعان دارند.
رئیس شورای هماهنگی مدارس دینی اهل‌سنت سیستان‌وبلوچستان در ادامه افزودند: متأسفانه به‌جای توجه به اصل «شایسته‌سالاری» و استفاده از توانمندان شیعه و سنی، رابطه‌ها و واسطه‌ها در واگذاری مسئولیت‌ها نقش دارند. بسیاری از نمایندگان مجلس هستند که توانایی لازم را ندارند، اما از طرق نادرست و روابط به مجلس راه پیدا می‌کنند، حتی در انتخاب رئیس‌جمهور هم ممکن است همین موضوع وجود داشته باشد که این موارد سبب بروز مشکلات در کشور می‌شوند.
امام‌جمعه زاهدان بر لزوم «واگذاری مسئولیت‌ها به افراد شایسته» تأکید کردند و گفتند: تنها راه برون‌رفت از مشکلات این است که کار به اهلش و به افراد کاردان و شایسته سپرده شود. البته فرد شایسته کسی نیست که فقط نماز می‌خواند یا در فلان مراسم و راهپیمایی شرکت می‌کند، کما اینکه بسیاری از افراد بوده‌اند که به‌ظاهر در صف‌های اول نماز و راهپیمایی‌ها حضور داشته‌اند؛ اما وقتی به پست و مقامی رسیده‌اند مرتکب فسادهای اقتصادی کلان شده‌اند.


شرکت در همایش دانش‌آموختگی مدرسه دینی حضرت سلمان فارسی شهر “نگور”

برنامه بعدی سفر حضرت شیخ‌الاسلام، شرکت در مراسم دانش‌‌آموختگی مدرسه دینی حضرت سلمان فارسی شهر نگور بود که شامگاه چهارشنبه 23 آبان برگزار شد.
مدیر دارالعلوم زاهدان در این همایش «شریعت اسلام» را خلاصۀ تمام ادیان سماوی و «قرآن» را خلاصۀ همه کتب آسمانی و «سیرت رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وسلم» را خلاصه سیرت همه انبیا علیهم‌السلام دانستند و خاطرنشان ساختند: همه برنامه‌های الهی برای ساختن بشر فرستاده شده‌اند، آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم در عصر خود به‌وسیله قرآن انسان‌های را تربیت کردند که هنوز دنیا از آوردن مانند آنان عاجز است.
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنان‌شان، انتصاب آقای موهبتی به‌عنوان استاندار سیستان‌وبلوچستان را «به فال نیک» گرفتند و «استفاده از مدیران توانمند» و «ایجاد تعادل بین اقوام و مذاهب» در این استان را از مهم‌ترین انتظارات مردم از استاندار جدید برشمردند.
ایشان «ایجاد تعادل بین اقوام و مذاهب» را از دیگر خواسته‌های مردم از استاندار جدید برشمردند و گفتند: در استان سیستان‌وبلوچستان تنوع قومی و مذهبی وجود دارد و ما امیدواریم که استاندار جدید بتواند به به‌کارگیری شایستگان و توانمندان شیعه و سنی و بلوچ و سیستانی بین اقوام و مذاهب این استان تعادل ایجاد کند.
مولانا عبدالحمید به استعدادهای گردشگری در مناطق بلوچستان اشاره کردند و گفتند: در مسیر حدفاصل چابهار و پسابندر کوه‌های زیبا و جذاب مریخی قرار دارند که می‌توانند یکی از پتانسیل‌های مهم گردشگری در استان قرار گیرند. ما می‌توانیم در این قسمت تا بندرعباس و آن‌طرف‌تر اتوبان احداث کنیم تا گردشگران و مردم منطقه در این مسیر تردد کنند.
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان «فقر» و «بیکاری» را از دیگر مشکلات مردم در بلوچستان برشمردند و گفتند: فقر و بیکاری در این مناطق بیداد می‌کند. بخش بزرگی از مردم در کپرها زندگی می‌کنند. ما افسوس می‌خوریم که مسئولین نتوانسته‌اند با اولویت‌بندی و برنامه‌ریزی دقیق مشکلات را حل کنند.
ایشان در ادامه افزودند: امیدواریم استاندار جدید، نمایندگان مجلس، علما و سایر عزیزان دست‌به‌دست هم بدهند و برای حل مشکلات مناطق ساحلی به‌ویژه مشکل آب این مناطق چاره‌اندیشی و تلاش کنند.


در جمع طلاب دارالعلوم نوبندیان

سخنرانی در جمع طلاب دارالعلوم نوبندیان، برنامه دیگر شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در این سفر چهارروزه بود که بعد از نماز صبح 24 آبان در مسجد جامع این شهر ایراد شد.
مولانا عبدالحمید در جمع طلاب نوبندیان «علم شریعت» را بالاترین ثروت دانستند و خطاب به طلاب گفتند: ممکن است تجارت و کشاورزی از دست شما برود؛ اما علم شریعت این نعمت در زمان حیات و بعد از مرگ با شما همراه است.
ایشان با بیان اینکه «عالم اگر به علمش عمل نکند، الله او را عذاب می‌دهد» خاطرنشان ساختند: علم به همراه عمل باعث نجات می‌شود و اگر بر آن عمل نشود، علیه شخص حجت می‌گردد. اگر علم را برای خدا و خدمت خلق بخوانید، آنگاه شما باارزش می‌شوید، در جامعه حرمت پیدا می‌کنید و نزد خدا محبوب می‌شوید، چنانکه فرشتگان برای حرمت شما بال‌های‌شان را پهن می‌کنند.


در جمع مردم روستای “کهنانی کش” از توابع دشتیاری

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید صبح پنج‌شنبه 23 آبان ضمن دیدار با مردم روستای “کهنانی کش” اظهار داشتند: هرجایی که برای الله سجده شود، خدا آنجا برکات نازل می‌کند و دنیا و آخرت آن منطقه را آباد می‌کند. عبادت چهره‌ها را نورانی می‌کند، لذا دین را محکم بگیرید.
ایشان در ادامه به مردم این منطقه توصیه کردند و گفتند: فرزندان‌تان را دنبال علم و تحصیل بفرستید، نمازهای‌تان را بخوانید، از الله فرمان ببرید، از گناهان پرهیز کنید. از طریق مردمی و با وعظ و نصیحت آسیب‌های جامعه را حل کنید.


سخنرانی در همایش دانش‌آموختگی جکیگور

شرکت در همایش دانش‌آموختگی مشترک مدارس “خزینةالعلوم” و “رحمانیه” جکیگور و “منارالعلوم” بافتان که به میزبانی مدرسه خزینةالعلوم شامگاه پنج‌شنبه ۲۴ آبان در مصلای جکیگور برگزار شد، آخرین برنامه سفر شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید بود.
مولانا عبدالحمید در این مراسم معنوی که جمع کثیری از علما و مردم منطقه شرکت داشتند به‌عنوان مهمان ویژه به ایراد سخن پرداختند. ایشان ابتدا به اهمیت جلسات و همایش‌های دینی در نشر علم و دین و فراگرفتن مسائل دینی اشاره کردند و گفتند: جلسات دینی برای نشر علم و دین و یادگیری مسائل و احکام خیلی مهم و حیاتی‌اند؛ اگر تبلیغ و وعظ انجام نگیرد، دل‌ها سخت می‌شوند.
ایشان با بیان اینکه «استقامت از برنامه‌های درخشنده سیرت رحمة للعلمین است» بیان داشتند: پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم کوه استقامت و صبر بودند، انواع بی‌مهری‌ها، بی‌احترامی‌ها، تعدی و تجاوز مردم را تحمل کردند. ما امروز اگر نمی‌توانیم در راه خدا اهانت و دشنام مردم را تحمل کنیم به‌ این دلیل است که محبت دین در دل ما نیست.
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان با اشاره به مهم بودن «عمل» در اسلام، خاطرنشان ساختند: ما زمانی موفقیم که بر فرایض، واجبات، سنن و مستحبات عمل کنیم. برای ما جای تأسف است که رنگ و بویی از قرآن و سنت و احکام نداشته باشیم.
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید، در بخش دیگری از سخنان‌شان در این همایش، از اهانت‌هایی که در یکی از کتب درسی آموزش‌وپرورش به حضرت ابوهریره رضی‌الله‌عنه صورت گرفته است، این اقدام را به‌شدت محکوم کرده و گفتند: اهانت به حضرت ابوهریره رضی‌الله‌عنه در کتاب «دین و زندگی» پایۀ دوم دبیرستان سبب دلخوری جامعۀ اهل‌سنت شده است. هیچ‌کس به‌هیچ‌عنوان حق ندارد به مقدسات اهل‌سنت اهانت کند. کسانی که به مقدسات اهل‌سنت اهانت می‌کنند رهبری را قبول ندارند.
ایشان تصریح کردند: صحابه و اهل‌بیت جزو مقدسات اهل‌سنت هستند و ما از جانب هیچ اهل‌سنتی اهانت به اهل‌بیت پیامبر را تحمل نمی‌کنیم.
مولانا عبدالحمید به جایگاه والای صحابه تصریح کردند و گفتند: در دنیا هیچ استادی نبوده و نخواهد بود که مانند پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم شاگرد تربیت کند و همچنین هیچ‌کدام از مفتیان و علمای شیعه و سنی نه در گذشته و نه در آینده و حتی امام ابوحنیفه و شاگردانش نتوانسته‌اند شاگردانی مانند صحابه تربیت کنند.


بازگشت به زاهدان

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید شامگاه پنج‌شنبه 24 آبان ساعت 23:20 دقیقه پس از سفری چهار روزه و فشرده، جنوب بلوچستان را ترک و بامداد جمعه ساعت 4:20 وارد زاهدان شدند.

خروج از نسخه موبایل