شیخالاسلام مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعه زاهدان (25 آبان 1397)، با بیان اینکه «ولادت پیامبر اسلام بزرگترین اتفاق مبارک در تاریخ انسانیت است»، آنحضرت صلیاللهعلیهوسلم را پیامآورِ «وحدت»، «اخوت»، «هدایت» و «مساوات» دانستند و بر لزوم اتباع از سنت و سیرۀ ایشان تاکید کردند.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دفتر امامجمعه اهلسنت زاهدان، شیخالاسلام مولانا عبدالحمید پس از تلاوت آیه «وَ ما أَرْسَلْناکَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعالَمینَ» [انبیاء: 107] اظهار داشتند: ولادت رسول اکرم صلیاللهعلیهوسلم ولادت نور، رحمت، درایت، اخلاق، ایمان، عملکرد صالح و عبادت بود. ولادت آنحضرت صلیاللهعلیهوسلم، بعثت و هجرت ایشان هر کدام اتفاق بزرگ و تحولی عظیم در تاریخ انسانیت بهشمار میروند.
مولانا عبدالحمید با توصیف شرایط جهان در زمان ولادت پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوسلم، ابراز داشتند: ولادت آنحضرت در واقع دفن آثار شوم جهالت بود؛ پیامبر صلیاللهعلیهوسلم در شرایطی به دنیا آمدند که انسانیت از لحاظ اخلاق، اعتقاد و عملکرد سقوط کرده بود، مردم بتها را عبادت میکردند، انسانها به حیوانهای درندهای تبدیل شده بودند که به یکدیگر تعرض میکردند، مال زنان، یتیمها و ضعیفان حیف و میل میشد، قومگرایی، لشکرکشی، ظلم، اجحاف و تاریکی همهجا را فرا گرفته بود؛ الله تعالی در چنین اوضاعی که لایههای تاریکی جهان را پوشانده بود نور رحمت را به جهانیان عرضه کرد.
ایشان رسول اکرم صلیاللهعلیهوسلم را «مایۀ رحمت برای جهانیان» دانستند و خاطرنشان کردند: آنحضرت صلیاللهعلیهوسلم برای همۀ جهانیان رحمتاند، چنانکه خداوند میفرماید: «وَ ما أَرْسَلْناکَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعالَمینَ» [انبیاء: 107] رسولالله صلیاللهعلیهوسلم راههای رسیدن به خدا را به بشر نشان دادند و مردم را به بهترین اعتقاد، اخلاق و عملکرد راهنمایی کردند.
ایشان ادامه دادند: آنحضرت صلیاللهعلیهوسلم با فقرا و قشر ضعیف جامعه نشستند، خودشان روی زمین نشستند و بقیه را هم کنار خود پایین نشاندند. طرفدار مساوات بودند، تحقیر انسانها و فاصلۀ طبقاتی را از بین بردند. اشراف قوم برای خود عیب میدانستند که با پیامبر در ردیف ضعفا بنشینند، لذا درخواست کردند که آنحضرت ضعفا را از کنار خود دور کند. خداوند آنحضرت را از این کار منع کردند و فرمودند: «وَ لا تَطْرُدِ الَّذينَ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ بِالْغَداةِ وَ الْعَشِيِّ» [أنعام: 52]. خداوند ضمن دستورِ پیامبر به همنشینی با فقرا میفرماید: «وَ اصْبِرْ نَفْسَکَ مَعَ الَّذينَ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ بِالْغَداةِ وَ الْعَشِيِّ يُريدُونَ وَجْهَهُ وَ لا تَعْدُ عَيْناکَ عَنْهُمْ» [کهف: 28] رحمت الله با فقرا و ضعفاء است؛ حمایت از فقرا سبب شد که آنها قبل از همه ایمان بیاورند و محبوبیت رسولالله بیشتر شود.
ایشان در ادامه خاطرنشان کردند: آنحضرت برای خود امتیازی قایل نبودند؛ امیر و غریب، قوی و ضعیف همه را کنار هم قرار دادند. در تمدن مدینه منوره که آنحضرت بنیان نهاد خودی و غیرخودی، بومی و غیربومی وجود نداشت، همه خودی و نزدیک بودند، آنحضرت صلیاللهعلیهوسلم حضرت سلمان فارسی رضیاللهعنه را که بومی نبود بیشتر اکرام کردند.
«وحدت» و «اخوت» از ارمغانهای پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوسلم هستند
امامجمعه اهلسنت زاهدان «وحدت و اخوت» را از دیگر ارمغانهای پیامبر دانستند و اظهار داشتند: پیامبر اسلام صلیاللهعلیهوسلم وحدت، اخوت و برادری آوردند. بهسبب آنحضرت صلیاللهعلیهوسلم جنگهای صدوبیست سالۀ مردم مدینه به چنان اخوتی تبدیل شد که خداوند میفرماید: اگر شما همۀ خزانههای روی زمین را هزینه میکردید نمیتوانستید بین قلبهای آنها اینقدر پیوند و محبت ایجاد کنید. آنحضرت صلیاللهعلیهوسلم قومها را با هم متحد کردند.
ایشان جاهلیت امروز را نتیجۀ فاصله گرفتن از قرآن و سیرت دانستند و ابراز داشتند: متأسفانه امروز که مسلمانان از اسلام، قرآن و سیرت آنحضرت فاصله گرفتهاند جاهلیت مجدداً به جامعه برگشته است؛ مشروبات الکلی، مواد مخدر، قمار، مفاسد، غفلت از خدا، افت اخلاقیات، حسد، کینه، زنا، سحر، پایمال کردنِ حق یتیم و ضعیف، قومگرایی و تبعیض که از آثار جاهلیتاند مجدداً در بین مردم و جامعۀ ما شیوع پیدا کرده است.
ایشان ضمن برشمردن برخی از دستاوردهای اسلام، گفتند: اسلام بهترین دستاوردها را دارد؛ دین اسلام با ظهور خود اخلاق زیبایی همچون: تواضع، توکل علیالله، اخلاص، دوستی، صداقت، حیا و سایر اخلاق پسندیده را آورد. لذا برای رسیدن به سعادت دنیا و آخرت باید به اسلام و سیرت و سنت رسولالله صلیاللهعلیهوسلم برگردیم و اسلام را بهطور کامل در زندگی خود پیاده کنیم.
با آسیبشناسی و بررسی «موانع»، بسیاری از سیاستها در امر وحدت تغییر یابند
شیخالاسلام مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنانشان، با اشاره به فرارسیدن ماه ربیعالاول و نامگذاری یک هفته از این ماه بهعنوان «هفته وحدت»، خاطرنشان کردند: وحدت مسأله بسیار خوب و مهمی است، اما متأسفانه ما نتوانستیم وحدت را عملا پیاده کنیم. اگر ما وحدت را عملا پیاده میکردیم، دنیا بیشتر از آن استقبال میکرد. ما برای رسیدن به وحدت فرصتهای زیادی را از دست دادیم.
ایشان «حفظ حرمت و کرامت یکدیگر»، «نگاه یکسان» و «اجرای عدالت» را از مهمترین عوامل برای رسیدن به وحدت عملی برشمردند و گفتند: بهترین مسأله برای رسیدن به وحدت، احترام، حفظ حرمت و نگهداشتن کرامت یکدیگر است. از بهترین عواملی که سبب نهادینه شدن وحدت در جامعه میشود، «نگاه یکسان» مسئولان امر و «اجرای عدالت» میان تمام اقوام و پیروان مذاهب است. اجرای عدالت و نگاه یکسان میتواند جامعه ما را با یکدیگر نزدیک کند.
مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامه با تأکید بر لزوم رسیدن به «وحدت واقعی و عملی» اظهار داشتند: نباید هیچکس وحدت را سرپوشی قرار دهد، بلکه وحدت باید واقعی و عملی باشد. امروز دشمنان میخواهند تفرقه ایجاد کنند، استکبار جهانی و مستکبران بهخاطر منافع خودشان کشورها را به جان هم انداختهاند، در میان مذاهب و ملتها اختلاف بهوجود آوردهاند. لذا وحدت مهم و نیاز است و برای رسیدن به وحدت عملی باید تلاش شود.
ایشان افزودند: امیدواریم همه به وحدت عملی و واقعی برگردند، نگاه را اصلاح کنند، عدالت را اجرا کنند و دیدگاهها را تغییر بدهند.
امامجمعه اهلسنت زاهدان با تأکید بر لزوم بررسی موانع وحدت و پرهیز از آنها بیان داشتند: اگر ما وحدت را نیاز خود میدانیم، باید امروز بعد از 40 سال بررسی کنیم که چه چیزی «مانع» وحدت بوده است و چه چیزهایی میتوانند وحدت را بهتر در جامعه نهادینه کنند. در امر وحدت ما باید بسیاری از سیاستها و مسائل را تغییر بدهیم. باید دیدمان را وسیعتر کنیم و سعه صدر داشته باشیم.
ایشان با بیان اینکه «وحدت نیاز به فداکاری دارد» خاطرنشان کردند: وحدت چیز بسیار ارزشمندی است. همه مسلمانان باید روی کلمه توحید و مشترکات متحد باشند. وحدت هزینه میخواهد و ما باید هزینه وحدت را پرداخت کنیم تا اینکه به وحدت واقعی برسیم. باید فداکاری کنیم تا مسلمانان به وحدت برسند.
استاندار جدید شناخت کافی از استان دارد؛ امیدواریم در این مسئولیت خطیر موفق عمل کند
مولانا عبدالحمید در بخشی دیگر از سخنانشان با اشاره به انتصاب مهندس احمدعلی موهبتی بهعنوان استاندار جدید سیستانوبلوچستان خاطرنشان کردند: استاندار جدید جناب مهندس موهبتی واقعا از استان شناخت کافی دارد، زیرا چندین سال در استان کار کرده است. ما معتقدیم استانداری که شناخت دارد و اعتدالگرا هم باشد -که ایشان الحمدلله اعتدالگرا هم هستند-، بهتر میتواند در استان موفق شود.
ایشان افزودند: استان سیستانوبلوچستان همانطور که ریاست محترم جمهور گفتند استانی استراتژیک و مهم برای کشور است. در چنین استان مهمی که در درون و بیرون بافتهای مختلفی دارد، استاندار باید فردی باشد که با درایت و تدبیر همه مسائل را کنترل کند. مشکلات و مسائل این استان تنها با عزیزان نظامی و امنیتی کنترل نمیشوند. آنها یک بخش از کار را انجام میدهند. اگر اینجا یک سیاستمدار باشد و بتواند با نگاه یکسان و اجرای عدالت همه اقوام و مذاهب را کنار هم قرار دهد، بهتر میتواند اینجا امنیت را برقرار کند، ناامنیها را مهار کند و سبب خیر برای مردم بشود.
ایشان در پایان اظهار داشتند: امیدواریم آقای موهبتی در این پست حساس و مسئولیت خطیر و مهم موفق بشود و بتواند چنان نقشی ایفا کند که روزی که از اینجا میرود همه افسوس بخورند که استاندار بسیار خوبی را از دست دادهاند.
مولانا عبدالحمید خطاب به تمام مدیران تأکید کردند: این توصیه ما به همه مدیران است، کاری نکنند که مردم دعا کنند خداوند آنان را از میان بردارد، بلکه رفتارشان باید به نحوی باشد که مردم بعد از رفتن آنها افسوس بخورند.