- پایگاه اطلاع رسانی شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید - https://abdolhamid.net/persian -
مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعه زاهدان:

روز قیامت باید در مقابل پروردگار جهانیان پاسخگوی گفتار و کردارمان باشیم

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان (4 آبان 1397)، با اشاره به لزوم تلاش برای اصلاح اعمال فردی و اجتماعی، بر این نکته تاکید کردند که هر شخص باتوجه به جایگاه و مسئولیتش، در روز قیامت باید در قبال اعمال و گفتارش پاسخگوی پروردگار جهانیان باشد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید پس از تلاوت آیات «اقْتَرَبَ لِلنَّاسِ حِسَابُهُمْ وَهُمْ فِي غَفْلَةٍ مُعْرِضُونَ*مَا يَأْتِيهِمْ مِنْ ذِكْرٍ مِنْ رَبِّهِمْ مُحْدَثٍ إِلَّا اسْتَمَعُوهُ وَهُمْ يَلْعَبُونَ» [انبیاء: 1-2] اظهار داشتند: انسان مجاز نیست هرچه بخواهد انجام دهد، بلکه خداوند برای او چارچوبی با عنوان «شریعت» تعیین کرده است که انسان مکلف است در این چارچوب حرکت کند و تمام گفتار، رفتار و زندگی‌اش مطابق شریعت باشد.
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان «روز حساب و کتاب» را نزدیک دانستند و گفتند: تمام اعمال، کردار و گفتار انسان ثبت و ضبط می‌شوند. الله ‌تعالی از انسان درباره تمام اعمال سؤال خواهد کرد و او باید پاسخگو باشد. الله ‌تعالی هشدار می‌دهد که قیامت و روز حساب و کتاب نزدیک است. متأسفانه انسان‌ها در غفلت به‌سر می‌برند، از سکرات مرگ، تنهایی و وحشت و از سؤال‌و‌جوابِ قبر، حضور در قیامت و میدان حساب‌و‌کتاب فراموش‌اند. چنانکه خداوند می‌فرماید: «إِنَّهُمْ يَرَوْنَهُ بَعِيدًا*وَنَرَاهُ قَرِيبًا» انسان‌ها قیامت را دور می‌بیند، اما الله آن را نزدیک می‌بیند. لذا روزی که ما باید در مقابل پروردگار پاسخگوی اعمال‌مان باشیم نزدیک است.
ایشان ادامه دادند: الله تعالی در روز قیامت ما را بازخواست و سؤال می‌کند؛ سؤال از این نیست که چه کاری انجام داده‌ای؟ زیرا همۀ عملکرد ما در کارنامۀ ‌اعمال و در علم پروردگار ثبت‌ است، بلکه سؤال از این است که چرا این اعمال را انجام داده‌ای؟ البته چنان‌که در روایتی آمده در قبر از اعتقاد هم سؤال می‌شود، مؤمن درست جواب می‌دهد و جایگاه رفیع و بلند او مشخص می‌شود، اما منافق نمی‌تواند جواب بدهد، رسوا می‌گردد و به عذاب الهی گرفتار می‌شود.
خطیب جمعه زاهدان در ادامه گفتند: ما نسبت به خود، فرزندان و زیردستان خودمان مسئولیت داریم؛ رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌سلّم می‌فرماید: «کلکم راع و کلکم مسئول عن رعیته» چوپان، کشاورز، مادر، سرپرست خانواده، علما، ائمه مساجد، مدیران منطقه‌ای، مدیران ارشد کشوری و همۀ انسان‌ها مسئول‌اند و باید نسبت به مسئولیت‌های خود پاسخ بدهند.
ایشان خاطرنشان کردند: هر انسانی به اندازۀ قدرت و جایگاهش در مقابل دین در قبال ترک معروفات، فساد و منکراتی که در جامعه انجام می‌شود مسئولیت دارد و باید به وظیفۀ امر به معروف و نهی از منکر عمل کند؛ هر کسی که جایگاه و مسئولیتش بیشتر باشد بازجویی‌اش نیز سنگین‌تر است، مسئولیت علما و ائمه جمعه سنگین‌تر است و خداوند آنها را از گمراهی مردم سؤال می‌کند که چرا مردم را وعظ و ارشاد نکرده‌اند.
مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامه افزودند:‌ همه باید احساس مسئولیت بکنند؛ ما نسبت به هر کلمه و جملۀ ناصواب و نادرستی که بر زبان می‌آوریم مسئولیم و باید جوابگو باشیم. همه باید به اندازه مسئولیت‌شان تلاش کنند، اگر کسی کوتاهی و سستی کند باید پاسخ‌گو باشد و اگر فراتر از مسئولیتش عمل بکند اجر و ثواب بیشتری می‌گیرد.
مولانا عبدالحمید ضمن یادآوری صحنه‌های قیامت، خاطرنشان کردند: همه باید این احساس را داشته باشیم که حساب و کتاب نزدیک است و ایمان قابل قبول و خوف خدا را در قلب جای بدهیم و همیشه فکر آخرت را داشته باشیم، ما نسبت به اعتقاد و عملکرد، اخلاق و رفتارمان مسئولیم.

 

مسئولین بیشتر برای آبادانی دنیای دیگران تلاش کنند
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید تلاش برای آبادانی دنیای دیگران را از ویژگی‌های پیامبران و مسلمانان صدر اسلام دانستند و گفتند: مأموریت ‌‌ما آن است که دنیای دیگران را آباد کنیم، البته ما مجازیم که دنیای خودمان را هم آباد بکنیم، انسان‌های مسئول بیشتر در فکر آبادانی دنیای دیگران بوده و برای آن تلاش کرده‌اند، مخصوصا در صدر اسلام پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم و تمام کسانی ‌که مسئولیت داشته‌اند به دنیای خودشان توجه نکردند، بلکه دنیای دیگران را ساختند.
ایشان در ادامه گفتند: ما تلاش کنیم که هم آخرت خود و هم آخرت دیگران را بسازیم، برای خودمان و برای جامعه و فرزندان‌مان آینده‌ای روشن داشته باشیم و به آنها علم صحیح، دیانت و تقوا تعلیم بدهیم.
مدیر دارالعلوم زاهدان افزودند:‌ رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌سلم فرمودند: فرزندان را به نماز امر کنید وقتی آنها هفت‌ساله‌اند و از ده‌سالگی اگر در نماز کوتاهی کردند آنها را تنبیه کنید. لذا باید از همان ابتدا برای تربیت صحیح فرزندان برنامه‌ریزی و تلاش کنیم تا رشد و تربیت آنها دینی باشد، به احکام عمل کنند، نماز بخوانند و از گناه پرهیز کنند. به فرزندانی که به سنّ تکلیف نرسیده‌اند طلا و ابریشم که پوشیدن‌شان برای مردان ممنوع است نپوشانید، اگرچه آنها مکلف نیستند، اما مناسب است از ابتدا تربیت‌شان اسلامی و شرعی باشد.

 

فراگیری علوم دینی و دنیوی در نزد الله ‌تعالی محبوب است
مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامۀ سخنان‌شان ضمن توصیه همگان به فراگیری علم و کسب تخصص در علوم مختلف، ابراز داشتند: والدین محترم نسبت به فرزندان‌شان مسئول هستند و باید آنها را به راه فراگیری علم بفرستند تا به دانشگاه بروند و تخصص حاصل کنند، یا اینکه در حوزه‌های علمیه علم دین فرا بگیرند تا در زمینه‌های دینی کارشناس، کاردان و متخصص بشوند.
ایشان با اشاره به جایگاه علم اظهار داشتند: علم حیاتی و مهم است؛ فراگیری هر علمی اعم از دینی و دنیوی نزد الله ‌تعالی محبوب است؛ الله علم و دانش را دوست دارد، الله تعلّمِ علم و تعلیم آن را دوست دارد، الله‌ تعالی آن معلّمی را دوست دارد که نسبت به شاگردان سهل‌انگاری نکند، تلاش و کوشش کند و خیرخواه فرزندان مردم باشد و نسبت به آنان احساس مسئولیت کند.
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان مردم را نسبت به تربیت نسل آینده جامعه مسئول دانستند و گفتند: ما نسبت به آیندۀ فرزندان‌مان مسئولیم. باید به فکر آینده فرزندان و جامعه‌مان باشیم که هم دیندار، متدین، خداشناس و خداپرست باشند و هم علم و دانش داشته باشند تا بتوانند دنیا آباد و مدیریت کنند و برای آخرت‌شان نیز تلاش کرده و آمادگی کنند.

 

فرزندان‌مان را اجتماعی تربیت کنیم
مولانا عبدالحمید در ادامه گفتند: ما باید فرزندان‌مان را به نحوی تربیت کنیم که اجتماعی باشند و در رابطه با جامعه فکر کنند نه‌اینکه تنها به فکر خویش باشند. طلاب، دانشجویان و دانشگاهیان باید به هدایت، اصلاح و خدمت جامعه بیندیشند.
ایشان ادامه دادند: ما نباید فقط به فکر خودمان باشیم، بلکه باید برای اقشار مختلف جامعه فکر کنیم. کارآفرینی و ایجاد شغل، کمک به بیکاران و مستمندان و آموزش شغل و حرفه به آنها بهترین شیوه و نشان احساسِ مسئولیت و مسئولیت‌شناسی است.
ایشان در پایان این بخش از سخنان‌شان تاکید کردند: موت، حساب و کتاب و حضور در بارگاه الله تعالی را که سرنوشت‌ساز و بسیار مهم است، هرگز فراموش نکنیم. همواره در فکر پاسخ‌دادن به الله در مقابل عملکردمان باشیم و عملی را انجام بدهیم که فردا بتوانیم جواب رب‌العلمین را بدهیم، از خلاف، منکرات و معاصی دست برداریم زیرا ما نمی‌توانیم به بارگاه خدا جواب گناهان‌مان را بدهیم. اجتناب از گناه بهترین راه نجات از عذاب الهی در دنیا و آخرت است.

 

برای آبادانی و حل مشکلات شهر زاهدان بیشتر تلاش شود
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در فرازی دیگر از سخنان‌شان در مراسم نماز جمعه زاهدان، که شهردار زاهدان نیز در این مراسم حضور داشت و دقایقی به ایراد سخن پرداخت، ضمن تشکر از تلاش‌های شهردار و اعضای شورای شهر زاهدان، خاطرنشان کردند: شهردار محترم زاهدان از مدیران توانمند و برنامه‌ریز است. همچنین اکثر اعضای شورای اسلامیِ این دورۀ زاهدان نیز انسان‌های باتجربه و باسوادی هستند. امیدواریم این عزیزان بتوانند با همت بیشتری برای آبادانی و رفع معضلات شهر زاهدان خصوصا مناطق حاشیه‌ای شهر تلاش کنند.
ایشان ادامه دادند: درحال حاضر شهر و کشور با مشکلات بزرگی مواجه است؛ گرانی کمرشکنی در کشور حاکم است که در چنین شرایطی درآمدها هم کاهش پیدا می‌کنند، بااین‌وجود امیدواریم شهرداران ناحیه‌های مختلف و تمام مسئولین ذیربط با همت بلند تلاش کنند تا ما شهری آباد و سرسبز داشته باشیم و مشکلات شهر مخصوصا حاشیۀ شهر حل شوند. شما مردم عزیز هم از این عزیزان حمایت کرده و برای‌شان دعای خیر کنید تا بتوانند در ساختن شهر و حل مشکلات و معضلات شهر نقش بهتری ایفا بکنند.