شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعه زاهدان (16 شهریور 1397)، «خانه کعبه» را محور توجه الطاف خداوند بر بندگان و حرم امن الهی دانستند، و «انسجام و اتحاد»، «اطاعت از خدا»، «اتباع از حضرت رسول»، «حصول تقوا» و «پایبندی بر توبه» را از مهمترین پیامهای حج برشمردند.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دفتر امام جمعه اهلسنت زاهدان، مولانا عبدالحمید پس از تلاوت آیههای 26 تا 29 سورۀ مبارکه «حج»، هر کدام از نعمتهای مادی و معنوی پروردگار را دو نوع متفاوت دانستند و گفتند: الله تعالی را بیحد و بیاندازه شاکریم که به ما انواع نعمتهای مادی و معنوی را ارزانی داشته است؛ خداوند یکسری نعمتهای مادی مانند: عقل، کبد، قلب و چشم و دست و پا را بدون اینکه ما برای بدستآوردن آنها زحمت بکشیم در وجود ما گذاشته و به ما عنایت کرده است، اما برای کسب نوع دیگر از نعمتهای مادی و بهرهمندشدن از آنها باید تلاش کنیم و اسباب را بهکار ببریم. البته زمینه برای استفاده از این نعمتها فراهم است.
امامجمعه اهلسنت زاهدان ادامه دادند: نعمتهای معنوی هم دو طیفاند؛ یک نوع آنهاییاند که الله تعالی آنها را در فطرت ما گذاشته و طیف دیگر آن معنویتهاییاند که برای کسبشان باید تلاش کنیم. الله تعالی ما را بر فطرت توحید خلق کرده و استعداد خداپرستی، ایمان و زمینۀ عمل به «شریعت» و «سنت» را در وجود ما فراهم کرده است، ولی برای کسب معنویتهایی مانند: ایمان مقبول، ایمان به معاد و رسالت و ایمان به انبیا باید تلاش کرد، هرچند زمینه بهرهمندی از این نعمتها نیز فراهم است، اما برای تبدیل شدن استعداد بالقوه به بالفعل جدّوجهد لازم است.
ایشان «اعتقاد صحیح، عملکرد درست، تقوا و زیباییهای درون» را برای «تزکیه و رسیدن به خدا» لازم دانستند و خاطرنشان کردند: الله تعالی نخواسته همه چیز را بدون تلاش در اختیار انسان بگذارد؛ این برخلاف حکمت و دانش و برخلاف سنت الهی است که همه چیز بدون کوشش بر سفره و جلوی انسانها گذاشته شود. «سنة الله التی قد خلت فی عباده»، قانون الهی این است که برای رسیدن به اعتقاد و دین بر حق همه باید تلاش کنند. ما با جستجو و اختیار کردن اعتقاد صحیح، احکام و اخلاق درست و معاشرت و آداب زندگی است که میتوانیم انسان نمونه باشیم، خود را بسازیم، محبوب خدا بشویم و خود را به خدا برسانیم.
خطیب جمعه زاهدان در ادامه افزودند: الله تعالی به زیبایی صورت و نسب و لباس و به پست و مقام و به زیبایی ثروت نگاه نمیکند، چون زیبایی صورت و نسب را خودش خلق کرده، بلکه توجه الله به زیبایی ایمان، اخلاص، اخلاق، عملکرد و تقواست و همین موارد او را میپسندد. عملکرد و صفات حضرت ابراهیم علیهالسلام زیبا بود که خداوند او را «خلیل» و محبوب خود انتخاب کرد، قلب بنیانگزاران خانه کعبه زیبا و منوّر بود که الله تعالی جایگاه کعبه را به آنها نشان داد.
امامجمعه اهلسنت زاهدان خانه کعبه را «محور توجه بسیاری از عبادات و بندگان» دانست و ابراز داشت: کعبه دارای مقامی است که نماز همه نمازگزاران باطل است اگر نمازشان به سوی قبله نباشد، الله به کعبه مقام و جایگاهی داده که محور توجه همه عبادات و بندگان است. این همان محور و جهت فطرت است که رخ انسان در بسیاری از امور به سوی قبله باشد. حتی مستحب این است که انسان برای وضو نیز رو به قبله بنشینید، سجده تلاوت و دعا رو به قبله باشد، انسانها میمیرند چهرۀ آنها رو به قبله قرار داده شود، در قبر روی به قبله گذاشته میشوند، قربانی رو به قبله کشته میشود.
ایشان ضمن برشمردن جایگاه خانه کعبه، اظهار داشتند: معمار کعبه حضرت ابراهیم و اسماعیل علیهماالسلام هستند. الله از چنین انسانهای پاکطینت، نورانی، خاص و ویژهای کار بنای خانه کعبه را گرفته است. الله تعالی نخواست در آن بنا از دستها و مالهای آلوده کار گرفته شود. شایسته است هر انسانی خانه و مسجدی میسازد دعای ابراهیم را بخواند؛ «ربنا تقبل منا انک انت التواب الرحیم» این خانه اولین خانه و عبادتگاه و اولین قبله است که در مکه بنا شده است؛ «إن اول بیت وضع للناس للذی ببکة مبارکا»
حج نمادی از «عظمت اسلام» و «همدلی مذاهب، اقوام، زبانها و فرهنگهای مختلف» است
مدیر دارالعلوم در ادامه با اشاره به حکمتهای حج، برنامههای این عبادت را «مظهر شکوه و عظمت» دانستند و گفتند: الله تعالی میپسندد که انسانها جمع شوند و در صف واحد خدا را عبادت کنند. در خانه کعبه چندین میلیون انسان کنار هم قرار میگیرند و خدا را عبادت میکنند. «و من دخله کان امنا» هر کس آنجا میآید در امن الهی است. «فلا رفث و لا فسوق و لا جدال فی الحج» اینجا جای فحش و فسق و گناه و جای جدال و درگیری نیست، آنقدر امنیت است که انسانها بهجای خود، گیاه و درخت و منابع طبیعی هم آنجا در امنیت قرار دارند.
خطیب جمعه زاهدان اظهار داشتند: در حج حجاج همدیگر را نمیشناسند، زبان همدیگر را نمیدانند ولی به همدیگر احترام میگذارند، همدیگر را کمک میکنند، ایثار میکنند. حکمت الهی بر آن است همه کسانی که در ملت اسلام داخلاند دارای هر گرایش، فرهنگ، گویش و زبان و رنگ و پوستاند همه الله را عبادت کنند؛ چه عظمت، شکوه و برکتی است!
ایشان ادامه دادند: صدای ابراهیم علیهالسلام که مردم را به حج فرا میخواند؛ «و أذّن فی الناس بالحج یأتوک رجالا و علی کل ضامر یأتین من کل فج عمیق» در گوش همۀ حجاج در طول تاریخ طنینانداز بوده و هست. الله تعالی جلال و عظمت بینظیری به این مکان حاکم گردانیده است که مسلمانان متدیّن دنیا با شور و عشق و از صمیم قلب برای مشاهده خانه کعبه و زیارت سرزمین حرمین شریفین از جان و مالشان هزینه میکنند.
مولانا عبدالحمید در ادامه افزودند: الله تعالی در هیچ جایی از دنیا آنقدر توجه نکرده که بر کفنپوشان صحرای عرفات توجه میکند؛ کفنپوشانی که در یک لباس، سربرهنه و پابرهنهاند. الله تعالی به همه به نگاه واحد نظر میکند، همۀ صاحبان ثروت و موقعیت و جایگاه باید یک لباس بپوشند، الله نمیپذیرد که کسی با لباس قوم خود در صحرای عرفات حاضر شود، بلکه همه باید لباس احرام بپوشند یعنی کرم و وسایل آرایشی را رها کنند و بهصورت غریب، فقیر و محتاج بیایند، همه جیبشان خالیست و لبیکگویان به بارگاه الله میآیند و به عظمت نعمتهای الهی اعتراف میکنند. الله تعالی در منا، مزدلفه، مشعرالحرام، طواف زیارت و در وحدت و انسجام مردم در مراسم حج شکوه و عظمت بینظیری را به نمایش گذاشته است. حج در ساختن، تزکیه و وارستگی مسلمانان بسیار تاثیرگذار است و در آن حکمتهای متعدد و فراوانی است.
«انسجام و اتحاد»، «اطاعت از خدا»، «اتباع حضرت رسول»، «حصول تقوا» و «پایبندی بر توبه» مهمترین پیامهای حج هستند
امامجمعه اهلسنت زاهدان در پایان این بخش از سخنانشان برخی از پیامهای حج را برشمردند و خاطرنشان کردند: حج پیام دارد؛ پیام حج انسجام و اتحاد است، با هم اختلاف نکنید، یکدیگر را نکشید، تیراندازی نکنید، کلاهبرداری نکنید، مال یکدیگر را نخورید، خود را فرقهفرقه و مذهبمذهب نکنید.
ایشان ادامه دادند: پیام دیگر حج این است که تنها و تنها نجات شما در اطاعت از خدا و فرمانبرداری از حضرت رسول صلیاللهعلیهوسلم است. از خواهشات و شیطان اتباع نکنید، از الله فرمان ببرید، فلاح و رستگاری شما در اتباع از شریعت اسلام است.
مولانا عبدالحمید خاطرنشان کردند: پیام حج این است که تقوا اختیار کنید؛ «إن خیر الزاد التقوی» در زمرۀ متقین باشید. حجاجی که در صحرای عرفات و سایر مناسک حج توبه کردند بر توبۀ خویش پایبند باشند. همینطور همه باید توبه کنیم و بر توبه خود پایبند باشیم. همه تصمیم بگیریم با تمام وجود از الله فرمان ببریم و از سیرت و سنت پیامبر اتباع کنیم و دست رد بر همه منکرات بزنیم.
برای حل مشکلات اقتصادی «تدبیری عاجل و جامع» اندیشیده شود
شیخالاسلام مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنانشان به مشکلات اقتصادی و افت ارزش پول ایران اشاره کردند و گفتند: یکی از مواردی که سبب نگرانی عمومی مردم شده این است که بر اثر تحریمهای ظالمانه از سوی مستکبران پول کشور ما در سطح جهان ارزشش را از دست داده و کشور با مشکل نقدینگی مواجه شده است.
مدیر دارالعلوم زاهدان «فساد مالی» و «نوع مدیریت و سیاستهای داخلی و خارجی» را از دیگر عوامل بروز مشکلات اقتصادی در کشور برشمردند و گفتند: اختلاسها، فساد و سوءاستفادههای مالی که در کشور انجام گرفت از یک طرف و از طرفی دیگر نوع مدیریت و سیاستهای داخلی و خارجی ما سبب بروز این مشکلات اقتصادی شده است.
امامجمعه اهلسنت زاهدان ادامه دادند: مشکلات اقتصادی کنونی در کشور نهتنها تنگدستان و قشر بیکار جامعه را متأثر کرده است، بلکه ثروتمندان و تمام اقشار جامعه با فشارهای اقتصادی در زندگیشان مواجه هستند. بسیاری از تجار در خارج از کشور بدهکاری میلیاردی دارند که باید بدهیهای خود را از طریق دلار پرداخت کنند ولی وضعیت کنونی پرداختها را غیرممکن کرده است.
مولانا عبدالحمید بر لزوم چارهاندیشی در این زمینه تاکید کردند و گفتند: برای حل این معضل علاوه بر اینکه باید دعا بشود، مسئولین امر اعم از مقام رهبری، رئیسجمهور و سایر مسئولین نیز باید تدبیری عاجل و جامع بیندیشند و قبل از اینکه خداینکرده فاجعهای رخ دهد برای این موضوع چارهاندیشی شود تا پول ایرانی اعتبارش را بدست آورد.
مولانا عبدالحمید از استاندار سیستانوبلوچستان که در مراسم نمازجمعه اهلسنت حضور داشت، نیز خواستند تا با توجه به تحریمها و مشکلات اقتصادی، برای امرار معاش و کسب درآمد مردم استان چارهای بیندیشد.