- پایگاه اطلاع رسانی شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید - https://abdolhamid.net/persian -
مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعه زاهدان:

مناسک حج حاوی درس‌ها و پیام‌های مهمی برای انسان است

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان (12 مرداد 1397)، از حج به‌عنوان یکی از برنامه‌های آموزنده و تاثیرگذار پروردگار برای تزکیه و هدایت بشر یاد کردند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، مولانا عبدالحمید پس از تلاوت آیه «الْحَجُّ أَشْهُرٌ مَعْلُومَاتٌ فَمَنْ فَرَضَ فِيهِنَّ الْحَجَّ فَلَا رَفَثَ وَلَا فُسُوقَ وَلَا جِدَالَ فِي الْحَجِّ وَمَا تَفْعَلُوا مِنْ خَيْرٍ يَعْلَمْهُ اللَّهُ وَتَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوَى وَاتَّقُونِ يَا أُولِي الْأَلْبَابِ» [بقره: 197] اظهار داشتند: الله تعالی از آنجایی‌که صاحب فضل و کرم و بر بندگان مهربان‌اند، برای نیازهای مادی و معنویِ انسان بسیار دقیق و به‌طور فراگیر برای نیازهای بشر در هر دو بُعد مادی و معنوی برنامه قرار داده است، برنامه‌های الله تعالی چنان دقیق و مستحکم هستند که کارشناسان و متخصصان از دقت‌نظر و ذره‌بینی خدا حیران مانده‌اند.
مولانا عبدالحمید برنامه‌ریزی دقیق و فراگیر برای برآورده‌ساختن نیازهای مادی و معنوی بشر را «دلیل وحدانیت خداوند» دانستند و گفتند:‌ جسم انسان خودش یکی از آیات بزرگ الله تعالی است؛ برای رسیدن انسان به وحدانیت الله و شکر خدا همین بس است که انسان به فعالیت هر یکی از اعضای بدن خود بنگرد که با چه ظرافت، دقت و استحکامی وظیفۀ‌ خود را انجام می‌دهند، مثلا اندیشیدن در مغز که کل بدن انسان را فرماندهی می‌کند برای رسیدن به وحدانیت و دقت‌نظر خداوند بس است، همین‌طور خداوند برای رزق و معاش بندگان چنان دقیق برنامه‌ریزی کرده است که عاقلان و هوشمندان حیران می‌مانند، برای راحت جسم ما همۀ نیازهای زندگی ما را برآورده کرده است، الله تعالی غذاهای مورد نیاز و مقوی و داروهای مورد نیازِ بدن را تأمین کرده است، امروز بسیاری از مریضی‌ها در جامعه لاعلاج‌اند، ما معتقدیم خداوند برای همۀ آنها علاج گذاشته است چراکه «لکل داء دواء» مقوله برحقی است، اما این نقص و ناتوانی بشر است که نتوانسته برای آنها علاج و دوا پیدا کند، اعتقاد داریم در آینده برای تمام مریضی‌ها دوا پیدا خواهد شد، هرچند ممکن است برای مریضی‌های جدید مدت‌های مدیدی مطالعه کنند تا بتوانند بری آن دوایی پیدا کنند.
ایشان در ادامه با بیان اینکه «دین برای هدایت انسان یک برنامه کلان است» خاطرنشان کردند: الله تعالی برای تربیت معنوی انسان و برای اینکه انسان به وارستگی و طهارت ظاهر و باطن برسد نیز برنامۀ «دین» را تدارک دیده است. الله تعالی در زمینه‌های مختلف نیازهای معنوی انسان را شناسایی کرده و برای او برنامه‌ریزی کرده است.
مولانا عبدالحمید در ادامه افزودند: همان‌اندازه که بشر به آب و نان و دوا و تنفس نیاز دارد، بیشتر از آن برای معنویت و طهارت روحش به برنامه نیاز دارد. خداوند در بخش اعتقاد، انسان را به بهترین عقیده راهنمایی کرده است، از عقیدۀ فاسد و باطل انسان را نجات داده و راه صحیح یکتاپرستی و خداپرستی را جلوی انسان گذاشته است. توحید بسیار مهم است، چراکه اگر در اعتقاد «شرک» بیاید اعتقاد را فاسد و ایمان را نابود می‌کند.
مدیر دارالعلوم زاهدان خاطرنشان کردند: خداوند متعال در زمینۀ عملکرد و اخلاق نیز انسان را به بهترین اخلاق و عملکرد راهنمایی کرده است که انسان را به وارستگی و قرب خدا می‌رسانند. خداوند متعال حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌و‌سلم را فرستاده تا به بهترین اخلاق عمل کند و برای ما الگو و نمونه باشد. به‌طورکلی دین برای ساختن و هدایت انسان یک برنامۀ بزرگ و کلان است تا انسان «خلیفةالله» قرار گیرد، بهشتی شود، منزلتش بالا برود و به قرب خدا برسد.
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان حج را آموزنده دانستند و ابراز داشتند:‌ حج یکی از برنامه‌های بزرگ و عظیم دین است. حج سازنده است و مایۀ هدایت. حج کلاس درسی است که در زمینه‌های مختلف انسان را درس می‌دهد، به انسان درسِ فرمانبرداری، ازخودگذشتگی، توحید، اخلاص، مقاومت در برابر دشمن و درس مبارزه با شیاطین انسی و جنی می‌دهد؛ «رجم شیطان» به‌معنای مبارزه با شیطان و سنگسار و طرد اوست، «‌تکان‌دادن شانه‌ها در طواف خانه کعبه» حاوی این درس است که انسان در مقابل کسانی که می‌خواهند چراغ دین را خاموش کنند بایستاد و از خود ضعف نشان ندهد، «دویدن بین صفا و مروه» تعلیم است که در راستای اطاعت پروردگار و عمل بر شریعت و عمل بر سنت انبیا باید دوید.
ایشان ادامه دادند:‌ حج آموزنده و یکی از بزرگ‌ترین احکام دین اسلام و پایه و اساس و یک تجمع جهانی است. حج در نوع خود بی‌نظیر و یکی از عبادت‌های بزرگ است.
ایشان خطاب به حجاج گفتند:‌ آنانی‌که به حج می‌روند به سوی الله می‌روند، البته الله همه جا موجود است ولی حرمین شریفین مرکز عبادت و محل شعائر بزرگ دین است. باید حجاج تمام مشغله‌ها، دغدغه‌ها و وسوسه‌ها را پشت‌سر بگذارند و یکسو متوجه الله باشند، به توبه و زاری و تضرع بپردازند.
خطیب جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامه افزودند:‌ هر عمل و هر حکمی تأثیر خودش را دارد؛ یک عمل هر اندازه در ساختن و تغییر انسان تاثیرگذار باشد به‌همان ‌اندازه لازم قرار داده شده است، آن اعمالی که افضل و مستحب‌اند هم تأثیر دارند، سنت هم تاثیر دارد، ولی بعضی از اعمال رکن و محور هستند.
مولانا عبدالحمید در پایان به عمل و احساس نیاز به دین تشویق کردند و گفتند: میزان دیانت انسان به اندازۀ عملش بر دستوارت دین تفاوت پیدا می‌کند؛ هر اندازه بیشتر به دین عمل شود و دین در زندگی انسان فراگیرتر باشد به‌همان‌اندازه انسان به خدا نزدیک‌تر می‌شود. دین نیاز مهم بشر است، اما متأسفانه امروز بخش بزرگی از جامعه انسانی این نیاز را احساس نمی‌کند و به آن توجه ندارد. احساس بی‌نیازی به دین عیب بزرگی است.