شیخالاسلام مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعه اهلسنت زاهدان (29 تیر 1397)، با اشاره به پیامدهایی که بنیاسرائیل در نتیجه عدم پایبندی به عهدهای الهی با آن مواجه شدند، نسبت به عهدشکنی با خدا و مردم هشدار دادند و «لعنت پروردگار» و «سنگدلی» را از اثرات این عمل برشمردند.
به گزارش پایگاه اطلاعسانی دفتر امامجمعه اهلسنت زاهدان، شیخالاسلام مولانا عبدالحمید در این مراسم پس از تلاوت آیۀ 12 سوره «مائده»، حکایتهای قرآن را «آموزنده» دانستند و ابراز داشتند: خداوند متعال هرآنچه را که برای راهنمایی و سعادت بشر نیاز است در قرآن بیان داشته است، علاوه بر آن سیرت پاک حضرت رسول صلیاللهعلیهوسلّم را نیز برای ما بهترین نمونه قرار داده است. باید نگاه ما به درسهایی باشد که قرآن عظیمالشأن و سیرت آنحضرت صلیاللهعلیهوسلم به ما میآموزند.
خطیب جمعه اهلسنت زاهدان ادامه دادند: الله تعالی در قرآن عظیمالشأن به عناوین مختلف تذکرۀ ملتها و امتهای گذشته را کرده است تا با بیان نشیب و فرازهای آنها علت صعود و سقوطشان را به ما گوشزد فرماید؛ اینکه علت پیشرفت یا ضعف و شکست ملتهای گذشته چه بوده است و چرا با ناکامی مواجه شدهاند؟ الله تعالی با ذکر ناکامی امتهای پیشین میخواهد که ما از سرنوشت آنها عبرت بگیریم و راه آنها را ادامه ندهیم.
ایشان افزودند: یکی از حالات مختلفی که الله تعالی در قرآن مطرح کرده است عهدها و پیمانهایی است که خداوند از اقوام و ملتهای گذشته گرفته است. خداوند متعال از اهل کتاب و امتهای پیشین عهد گرفته و نتیجۀ وفای به عهد یا عهدشکنی آنها را نیز تذکره کرده است. الله تعالی برای هر طایفه از دوازده قوم بنیاسرائیل سردار و بزرگتری تعیین کرد تا قوم را تذکر بدهند و از نتیجۀ عهدشکنی برحذر دارند و علاوه بر آن بر رعایت معاهداتی که آنها با خدا بسته بودند نظارت کنند و مشکلات مردم را نیز مطرح کنند و به حضرت موسی علیهالسلام ابلاغ کنند.
امامجمعه اهلسنت زاهدان با برشمردن نعمتهایی که خداوند به بنیاسرائیل عنایت کرده بود، اظهار داشتند: خداوند متعال «ملوکیت» و «نبوت» را در بنیاسرائیل جاری کرد، انواع معجزات را به آنها نشان داد، از فرعون که آنها را سرکوب میکرد و برایشان حق قائل نبود نجاتشان داد، دشمنشان را غرق کرد، علاوه بر آن الله تعالی به بنیاسرائیل وعده داد که اگر به معاهدات و میثاقهایشان با خداوند وفا کنند آنها را مدد و نصرت میکند و گناهانشان را معاف و آنان را وارد بهشت میکند، الله تعالی در عینحال به بنیاسرائیل هشدار داد که مواظب باشند که الله ناظر بر معاهداتشان است. متاسفانه باوجود اینهمه نعمتها، وعدهها و وعیدها بنیاسرائیل به عهدها پایبند نماندند. الله تعالی از بنیاسرائیل گلایه میکند که آنها عهدشکنی کردند. کسی که عهدشکنی کند الله از او ناراض میشود و او را به شدت مجازات میکند.
مولانا عبدالحمید در ادامه ضمن پرداختن به موارد عهدیهایی که خداوند در تورات از بنیاسرائیل گرفته بود، گفتند: خداوند متعال در رابطه با وحدانیت الله، اقامۀ نماز، ادای زکات، ایمان به تمام انبیا و نصرت آنان، ادای خیرات و صدقات نفلی از بنیاسرائیل عهد گرفته و تذکرۀ آن عهد در قرآن نیز یادآور شده است.
مدیر دارالعلوم زاهدان از «نماز»، «زکات»، «ایمان به انبیا»، «نصرت پیامبران» و «پرداخت صدقات نفلی» بهعنوان پنج مورد عهد بنیاسرائیل یاد کردند و گفتند: اولین مورد عهد بر «نماز» است؛ نماز باید همانطور که وضع شده درست و صحیح ادا شود. دومین مورد «زکات» است. نماز بالاترین عبادت بدنی و جانی و زکات بالاترین عبادت مالی است که بر همۀ ملتهای دیندار لازم بوده است.
ایشان ادامه دادند: الله تعالی از بنیاسرائیل عهد گرفت که به انبیای گذشته، حضرت موسی و به پیامبرانی که بعد از حضرت موسی مبعوث میشوند ایمان بیاورند؛ به آنهایی که نامشان در قرآن ذکر شده است ایمان تفصیلی و به آنهایی که نامشان در قرآن نیامده است ایمان اجمالی داشته باشند و از پیامبران در مقابل کسانی که با پیامبران مخالفت میکنند و با آنها میجنگند حمایت کنند.
مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامه افزودند: پرداخت زکات مال انسان را پاک میگرداند. زکات از پایههای مهم دین بوده و کوتاهی در آن قابل اغماض نیست. علاوه بر زکات، صدقه نفلی که پنجمین مورد معاهده بنیاسرائیل است نیز لازم است. صدقه و خیرات نفلی برای تکمیل پروژههای علمی و دینی نیمهساخته و برای مشارکت در کارهای اجتماعی لازم است. صدقه به منزله وام قابل پرداخت است؛ الله تعالی بر خود لازم میداند که صدقات و خیرات مردم را عوض بدهد.
ایشان خاطرنشان کردند: عهدهایی که از بنیاسرائیل گرفته شدهاند، در واقع از ما هم گرفته شدهاند، لذا ما هم ملزم به رعایت آن معاهدات هستیم. الله تعالی از بنیاسرائیل عهد گرفته است که همدیگر را نکشند، خون یکدیگر را به ناحق نریزند، همدیگر را گروگان نگیرند و اسیر نکنند و اگر کسی از آنها اسیر شد برای آزادیاش کمک و تلاش کنند.
ایشان با اشاره به «نتایج وفای به عهد» ابراز داشتند: کسی که این محورهای مهم معاهدات را رعایت کند الله در همین دنیا گناهان او را معاف میکند و رحمتهای خود را بر او نازل میکند و در روز قیامت که گمراهان و عهدشکنان را به جهنم میبرد، کسانی که به عهد و پیمانشان با الله و مردم پایبند هستند را وارد بهشت میکند.
مولانا عبدالحمید «تکذیب و عدم نصرت رسول اکرم» را از موارد عهدشکنی دانستند و گفتند: ایمان به یک پیامبر و نصرت او در واقع ایمان به تمام پیامبران و تکذیب یک پیامبر در واقع تکذیب تمام پیامبران است؛ زیرا دعوت، اصول و دین پیامبران واحد است. بسیاری از بنیاسرائیل با انکار نبوت حضرت عیسی و حضرت محمد علیهمالسلام عملا عهدشکنی کردند، در نتیجه خداوند آنها را از رحمت خود محروم گرداند.
ایشان خاطرنشان کردند: هر قومی که عهدهای الله و بندگان را بشکند مورد لعنت خدا قرار میگیرد و دلش سخت میشود؛ وقتی دل سخت شود انجام هرگونه جرم و جنایت آسان میشود، کما اینکه در نتیجۀ همین عهدشکنیها قتل انبیا و تحریف کتاب برای بنیاسرائیل آسان شده بود. سنگدلی نقطه آغاز همه جنایات است.
مولانا عبدالحمید مسلمانان را ملزم به رعایت معاهدات دانستند و گفتند: نکتۀ بسیار مهم و قابل ملاحظه این است که عینا همین عهدهایی که الله از بنیاسرائیل گرفتند عینا همان 5 عهد برای ما نیز هستند؛ کسی که نماز نخواند، زکات ندهد، به انبیا ایمان نیاورد و آنها را نصرت نکند عهدشکن است. لذا ما باید به خانوادههای یتیمان و آنانی که مشکل دارند رسیدگی کنیم، در امور مساجد، مدارس و مسائل اجتماعی کمک کنیم، اگر عهدشکنی کنیم مورد لعنت خدا قرار میگیریم، دلها سخت میشود، به گناه، جرم و جنایت جرئت پیدا میکنیم، همانطور که بنیاسرائیل تا جایی در گناه پیش رفتند که در زمان آنحضرت صلیاللهعلیهوسلم به توطئه علیه ایشان نیز پرداختند.
ایشان در ادامه به نمونهای از عهدشکنی گروه دوم از اهلکتاب اشاره کردند و ابراز داشتند: الله در قرآن به حضرت رسول صلیاللهعلیهوسلم توصیه میکند که از بنیاسرائیل با آنهمه مکر و توطئهای که علیه ایشان و دین روا داشتند درگذر شود. خداوند در ادامه عهدشکنی مسیحیان را بیان میکند، هرچند موارد عهد مسیحیان در قرآن ذکر نیست، اما تقریبا موارد عهد مسیحیان همان موارد عهد یهود بودند، وقتی مسیحیان عهدشکنی کردند الله آنها را به عذاب عداوت و اختلاف گرفتار کرد.
ایشان در پایان ضمن تشویق به «توبه» خاطرنشان کردند: شایسته است ما هم توبه کنیم و خود را اصلاح کنیم. الله تعالی هیچ نعمتی را از یک قوم نمیگیرد مگر اینکه قوم گرفتار ناشاکری بشود؛ وقتی قوم ناشاکری کند الله حالاتشان را تغییر میدهد. ما باید پیامهای حیاتبخش و سازندۀ قرآن را دریافت کنیم. الله به ما توفیق دهد که نعمتهای خدا را قدر بدانیم، عادلانه رفتار کنیم، در حق هیچ کسی ظلم نکنیم، باربار به خدا رجوع میکنند و در پی جلب رضایت او باشیم، خداوند ما را امتی بگرداند که دستورات خدا و سنتهای آنحضرت صلیاللهعلیهوسلم را بر هر چیز ترجیح میدهد و بر آنها عمل میکند.