- پایگاه اطلاع رسانی شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید - https://abdolhamid.net/persian -
مولانا عبدالحمید در نشست افتتاحیه سال تحصیلی جدید دارالعلوم زاهدان:

 «اخلاص» رمز ماندگاری و نقش‌آفرینی در طول تاریخ بوده است

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید صبح امروز 17 تیر 1397، در نشست افتتاحیه سال تحصیلی جدید (40-1439 هـ. ق.) دارالعلوم زاهدان با تشریح اول حدیث صحیح بخاری از «اخلاص» به‌عنوان یکی از محورهای مهم دین یاد کردند و گفتند: هر کاری که در آن اخلاص نباشد بر باد است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، مولانا عبدالحمید در این نشست ضمن تشریح اولین حدیث صحیح بخاری گفتند: تمام علوم و معارفی که در کتاب «صحیح بخاری» وجود دارد از «وحی» سرچشمه می‌گیرند. «وحی» سرآغاز نزول برکات و رحمت‌ها و تولدی جدید در دنیا قرار گرفت.
ایشان افزودند: یکی از محورهای مهم در دین اخلاص و للهیّت است. کاری که برای خدا انجام نگیرد، سست است و ماندگار نمی‌شود. اگر اخلاص نباشد، شخص به نبوّت نمی‌رسد، هر کس می‌خواهد در دنیا نقش ایفا کند، باید در کارش اخلاص داشته باشد.
مدیر دارالعلوم زاهدان با بیان اینکه “امام بخاری جهت تجدید نیت و تقویت اخلاص، کتاب خود را با حدیث «إنَّمَا الأعمَالُ باِلنِّیّاتِ…» آغاز کرده‌اند” اظهار داشتند: هر عمل و هر کار خیر را با قرائت این حدیث آغاز کنید و اخلاص و للهیّت را وقت عمل استحضار کنید. هر کاری که در آن اخلاص نباشد بر باد است.
ایشان بیان داشتند:‌ ما باید در همه کارها انگیزه قویِ خیر و رضایت خدا را داشته باشیم. ملتی که انگیزه معنوی، قوت اخلاص، عملکرد صحیح و اخلاق خوب را داشته باشد، همیشه پیروز است. اخلاص و للهیت در طول تاریخ اثرش را گذاشته و ماندگار شده است. اگر «موطأ» امام مالک و «الجامع الصحیح» امام بخاری امروز در دسترس هستند، این نتیجه مجاهده و اخلاص آن‌ها بوده است.
مولانا عبدالحمید افزودند: انسان اگر عمل بزرگی مانند «هجرت» را برای اهداف و مقاصد دنیوی انجام دهد، نتیجه و پاداش آن فقط همان دنیا خواهد بود.
مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامه خاطر نشان کردند:‌ اگر امروز شما در این مدرسه [دارالعلوم زاهدان] خیر و برکاتی را احساس می‌کنید، نتیجه اخلاص، دعا، مجاهده و تعلق‌مع‌اللهِ بنیان‌گذار این مدرسه حضرت مولانا عبدالعزیز و حمایت مخلصانه مردم است.
ایشان خطاب به طلاب اظهار داشتند:‌ خود را یکسو کنید و همه توانایی خود را به کسب علم صرف کنید که علم نعمت بی‌بدیل و بی‌مثلی است. علم شما را مقرّب و محبوب خدا می‌گرداند، وقتی خدا شما را دوست داشته باشد، محبوب خلق خدا نیز قرار می‌گیرید. با سعی و تلاش، تحقیق و مطالعه و با جدیت و نشاط به فراگیری علم بپردازید. بالاترین آرزوی پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم تحصیل و تعلیم دین آن‌حضرت و نشر آن بوده است، کسانی که از حضرت رسول اتباع می‌کنند و از دین او حمایت می‌کنند از همه با آن‌حضرت نزدیک‌تر هستند.
ایشان افزودند:‌ اخلاص و للهیّت در شما تحول ایجاد می‌کند، این حدیث را سرلوحه زندگی خود قرار دهید. چیزی که همه ما باید در مدرسه طالب آن باشیم، رضایت خداست. اتباع شریعت و سنت باید دغدغه همه ما باشد. شکر خدا را ادا کنیم که الله زمینه تحصیل و فراگیری علم را برای ما فراهم کرده است و با جدیّت و ازخودگذشتگی به فراگیری علم مشغول شویم.