- پایگاه اطلاع رسانی شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید - https://abdolhamid.net/persian -
در گفت‌گوی دو تن از صیادان بلوچ با «سنی‌آنلاین» مطرح شد؛

نقش مولانا عبدالحمید در آزادی گروه 17 نفره صیادان بلوچ از زندان سومالی

عبدالرزاق رحمتی و آرش نیاز دو تن از گروه 17 نفره صیادان بلوچی هستند که پس از نزدیک به یک سال زندانی در شهر «بوساسو» سومالی با پادرمیانی مولانا عبدالحمید آزاد شدند. این دو صیاد کنارکی طی گفت‌وگویی با سایت «سنی‌آنلاین» با اشاره به نقش شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در آزادی آنان، از نادیده گرفتن تلاش‌های ایشان در رسانه‌های داخلی گلایه کردند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام جمعه اهل‌سنت زاهدان، آقای عبدالرزاق رحمتی در مصاحبه با «سنی‌آنلاین» گفته است:‌ مولانا [عبدالحمید] برای ما خیلی زحمت کشیدند، بسیار خوشحال شدیم، اول خدا بعد با تلاش مولانا بود که ما آزاد شدیم. دست ایشان درد نکند. تهران وقتی‌که رسیدیم در گفت‌وگو با خبرنگاران ما اول اسم مولانا را می‌گرفتیم، اما بعدا متوجه شدیم که اسم مولانا را حذف کرده‌اند، نمی‌دانم علتش چیست؟!
وی همچنین با اشاره به تلاش‌های شیخ حسین سعید (از فعالان جماعت تبلیغ سومالی) که با درخواست شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید از نزدیک پیگیر آزادی این گروه بوده است، می‌گوید: شیخ حسین سعید برای آزادی ما از زندان خیلی تلاش کرد، همیشه به ملاقات ما می‌آمد.
پس از صدور احکام سنگینی علیه این گروه از صیادان، با پیگری شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید از طریق وزیر ایالتی، دادگاه ویژه‌ای برای این گروه در زندان «بوساسو» تشکیل می‌شود و با ابطال احکام پیشین، آن‌ها را آزاد می‌کند.
آقای آرش نیاز در این رابطه به «سنی‌آنلاین» گفته است:‌ از دفتر مولانا عبدالحمید با وزیر ایالتی صحبت کرده بودند و از طرف مولانا به ما [زندانیان] گفته شده بود که وزیری می‌آید، پیش شما و شما صحبت‌هایتان را با ایشان درمیان بگذارید؛ چند روز بعد وزیر خودش شخصا برای بازدید به زندان آمده بود و ما با ایشان صحبت کردیم و مشکلات خود را با وی درمیان گذاشتیم. او قول پیگیری داد. بعد از این جریان بود که دادگاه ویژه ما در زندان بوساسو تشکیل شد.
وی در رابطه با آخرین دادگاهی‌شان می‌گوید: دادگاه پنجم ما با درخواست مولانا [عبدالحمید] و با دستور مقامات قضایی بالا که از «گَرو» آمده بودند در زندان [بوساسو] برگزار شد، آنجا آمدند میز و صندلی گذاشتند و دادگاه ما را تشکیل دادند،‌ بالأخره بعد از بررسی پرونده، حکم آزادی ما را صادر کردند. قاضی‌ای که برای ابلاغ حکم آمده بود، گفت: این دستور وزیر دادگستری است که این گروه از زندانیان باید امروز آزاد شوند.
آرش در حالی‌که از حذف نام مولانا عبدالحمید در مصاحبه‌هایی که رسانه‌های داخلی با این گروه از صیادان انجام داده‌اند، متعجّب است، می‌گوید: مولانا عبدالحمید برای آزادی ما خیلی تلاش کردند و ما می‌دانیم ایشان هیچ چشم‌داشتی از کسی ندارند. ما در مصاحبه با بعضی از رسانه‌ها اسم ایشان را گرفتیم و از تلاش‌های ایشان تشکر کردیم، اما متأسفانه امانت‌داری رعایت نشد و این بخش از سخنان ما را منتشر نکردند.