- پایگاه اطلاع رسانی شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید - https://abdolhamid.net/persian -
مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعه زاهدان:

اصلاح حکم «اعدام» در داخل و در سطح بین‌المللی تاثیر مثبت داشت

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعه این هفته زاهدان، به مناسبت “هفته قوه قضائیه”، با اشاره به تاثیرات داخلی و بین‌المللی اصلاح حکم «اعدام» متهمین مواد مخدر توسط قوه قضائیه، از این اقدام دستگاه قضایی ابراز خرسندی کردند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعه که رئیس کل دادگستری‌ سیستان‌وبلوچستان در رأس هیئتی در این مراسم حضور داشت، ضمن تبریک هفته قوه قضائیه به مسئولین و دست‌اندرکاران این قوه در سراسر کشور، و خیرمقدم به رئیس کل دادگستری‌ استان و هیئت همراه، از رئیس دادگستری استان به‌عنوان «فردی توانمند» یاد کردند و گفتند: وجود جناب حجت‌الاسلام حمیدی به‌عنوان رئیس کل دادگستری‌ سیستان‌وبلوچستان برای مردم این استان مغتنم است؛ ایشان فردی شایسته، معتدل و توانمند است و تا جایی‌که ما اطلاع داریم همواره دنبال اجرای عدالت است.
خطیب نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامه به اصلاحیه حکم «اعدام» در زمینه مبارزه با مواد مخدر اشاره کردند و گفتند: اصلاحیه‌ای که در خصوص حکم اعدام صورت گرفت یک اقدام بسیار مفید و مؤثر بود که هم در داخل و هم در سطح جهانی و بین‌المللی تأثیر بسیار مثبت و خوبی داشت.
ایشان بر لزوم تجدیدنظر در بعضی دیگر از مفاد قوانین مجازات کشوری تاکید کردند و اظهار داشتند: نصوص شرعی که از قرآن و سنت ثابت هستند هیچ‌کسی حتی حکومت‌ها هم نمی‌توانند آنها را تغییر بدهند، اما فتوای علما و فقها و نظر کارشناسان و قانون‌گذاران با توجه به شرایط و نیاز زمان قابل تغییر هستند.
ایشان ادامه دادند: بسیاری اوقات است که یک فتوا و اجتهاد با توجه به شرایط و نیاز زمان تغییر پیدا می‌کند. در بین حوزه‌های علمیه اهل‌سنت مقولۀ مشهوری است که این مقوله حتماً در حوزه‌های علمیه شیعه هم هست که فتوا و اجتهاد یک مفتی و مرجع با توجه به تغییر شرایط و زمان تغییر پیدا می‌کند. لذا وقتی فتوا با توجه به تغییر شرایط قابل تغییر است، قوانین و مسائل سیاسی که اجتهادی و بر پایۀ نظریه کارشناسان و سیاستمداران است، به طریق اولی باید با توجه به نیاز و شرایط زمان در آنها تجدیدنظر و تغییر صورت گیرد.
مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامه خاطرنشان کردند: ما معتقدیم که در مواردی همچون گزینش‌ها و تایید صلاحیت‌ها قوانین را باید به نحوی تغییر بدهیم که افراد توانمند و شایسته بتوانند پست‌های مدیریتی را در دست بگیرند.
ایشان افزودند: ما نباید برای گزینش و تایید صلاحیت افراد به اینکه چه کسی در نمازها یا در راهپیمایی‌ها در صف اول حضور دارد و یا در فلان نهاد و ارگان ثبت‌نام کرده است نگاه بکنیم، زیرا در گذشته افراد ضعیفی بوده‌اند که برای گرفتن یک پست و مقام و جلب اعتماد، لباس‌شان را تغییر داده‌اند، اما بعد از اینکه به مقام موردنظرشان رسیده‌اند کاملا چهره عوض کرده و موضع و دیدگاه‌شان تغییر پیدا کرده است.
ایشان تاکید کردند: واگذاری مسئولیت‌ها به افراد شایسته و توانمند اقتضای امانتداری است؛ این شیوه علاوه بر اینکه به نفع مردم و جامعه است، سبب خوشنامی نظام و حاکمیت نیز می‌شود.

 

قوه قضائیه نسبت به قضاتی که «اِعمال سلیقه» می‌کنند حساسیت نشان دهد
مولانا عبدالحمید در ادامۀ سخنان‌شان خاطرنشان کردند: هر مجموعه‌ای دارای نقاط قوت و ضعفی است که باید دنبال رفع نقاط ضعف باشد. در قوۀ قضائیه قاضیان توانمندی هستند که به عدالت می‌اندیشند و قوانین و ضوابط را بر روابط ترجیح می‌دهند که وجود چنین قضاتی برای جامعه نعمت و غنیمت است.
ایشان در ادامه افزودند: ممکن است در دستگاه قضایی افرادی هم باشند که اعمال سلیقه می‌کنند و روابط را بر ضوابط ترجیح می‌دهند که درخواست ما از دستگاه قضایی در استان و کشور آن است که نسبت به این‌گونه افراد حساسیت نشان دهند.

 

دستگاه قضایی در مجازات مجرمان جریان اخیر ایرانشهر جدیت نشان دهد و مردم نیز آرامش و امنیت را حفظ کنند
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان در بخش دیگری از سخنان‌شان به جریان اخیر ایرانشهر اشاره کردند و گفتند: در مورد جریان ایرانشهر بنده قبلا هم به دو نکته تاکید داشته‌ام؛ اول اینکه دستگاه قضایی نسبت به مجازات کسانی که مرتکب جرم شده‌اند جدیت داشته باشد که بحمدالله قوه قضائیه استان هم به این نکته تاکید دارد.
ایشان در ادامه افزودند: تاکید دوم بنده متوجه مردم عزیز است؛ اینکه افرادی که مورد ظلم قرار گرفته‌اند مجرم نیستند و درخواست بنده از آنها این است که حیا مانع شکایت و پوشاندن ظلم نشود، بلکه شکایت‌شان را در دستگاه قضایی مطرح کنند.
مولانا عبدالحمید توصیه‌ای هم به خویشاوندان متهمین داشتند و گفتند: تا جایی که ما اطلاع داریم دو نفر از متهمان دستگیر و یک نفر دیگر را هم خویشاوندانش به دستگاه قضایی تحویل داده‌اند، درخواست ما از خویشاوندان دو متهم دیگر که فراری هستند نیز آن است که آنها را تحویل بدهند تا اگر جرمی مرتکب شده‌اند به آن اقرار کنند و اگر مرتکب جرمی نشده‌اند از خودشان دفاع کنند.
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در پایان سخنان‌شان مردم را به «حفظ آرامش» توصیه کردند و گفتند: از مردم عزیز استان و شهرستان ایرانشهر نیز می‌خواهیم که آرامش خودشان را حفظ و احساسات‌شان را کنترل کنند، زیرا دشمنان دنبال برهم‌زدن امنیت استان و کشور هستند، لذا ما باید با توجه به شرایط حساس منطقه، امنیت را حفظ کنیم، زیرا حفظ امنیت برای ما بسیار حیاتی و مهم است و امنیت موجود هم نتیجه همکاری مردم با مسئولین برقراری امنیت است.