پایگاه اطلاع رسانی شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید

مسائل مربوط به علما باید از راه‌های مردمی و از طریق علما حل‌وفصل شوند

در پی اظهارات یکی از مقامات ارشد قضایی کشور که در آن تلویحاً از «تحت تعقیب قرارگرفتن» مولانا محمدطیب، امام‌جمعه اهل‌سنت ایرانشهر خبر داده بود، پایگاه اطلاع‌رسانی «سنی‌آنلاین» نظر شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید را در خصوص این اظهارات جویا شد؛ ایشان در پاسخ فرمودند: نظر بنده این است که بسیاری از مسائل را در استان سیستان‌و‌بلوچستان می‌توان از کانال‌های مردمی و با کمک علما و معتمدین حل‌وفصل کرد، کمااینکه تقریبا اکثر مسائلی که تا کنون در این استان پیش آمده‌اند از طریق مردمی حل‌و‌فصل شده‌اند.
ایشان در ادامه افزودند: امنیت استان سیستان‌وبلوچستان که الآن الحمدلله بسیار خوب و قابل ملاحظه و ضرب‌المثل است علاوه بر اینکه نظام و حاکمیت، نهادها و ارگان‌های مختلف و دستگاه قضایی در این زمینه فعالیت کرده‌اند، اما موضوعی که همه به آن اذعان دارند این است که این امنیت از طریق مردم‌داری و حمایت مردم از امنیت به‌وجود آمده است. لذا اگر شکایتی از علما هم باشد بهترین راه‌حل آن از طریق مردمی است.
مولانا عبدالحمید در ادامه به جایگاه مردمی مولانا محمدطیب و اظهارات ایشان پیرامون جریان اخیر در ایرانشهر اشاره کردند و گفتند: مولانا محمد‌طیب؛ امام‌جمعه اهل‌سنت ایرانشهر، امام‌جمعه‌ای مردمی و قانون‌مدار و یکی از علمای شاخص است. مسیر ایشان اعتدال و میانه‌روی است؛ ایشان همواره با نظام و حاکمیت همراهی داشته است. ایشان فرزند مولانا قمرالدین رحمه‌الله است که از چهره‌های شاخص وماندگار در استان به‌شمار می‌روند.
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان ادامه دادند: در خصوص اظهارات مولانا محمدطیب نیز ظاهراً ایشان پس از مراجعه و آه و نالۀ بعضی از اولیا و بستگان قربانیان، نگران شده و این موضوع را مطرح کرده‌اند.
ایشان بر لزوم حل مسائل مربوط به علما «از طریق مردم» تاکید کردند و گفتند: اگر دستگاه قضایی و یا نهاد، ارگان و اداره‌ای از علما شکایتی داشته باشد، از طریق مردمی و توسط خودِ علما قابل حل‌و‌فصل است.
مولانا عبدالحمید خاطرنشان کردند: حل‌و‌فصل مردمی و واگذاری مسائل به مردم و علما در گذشته بهتر جواب داده و آینده هم جواب خواهد داد؛ با استفاده از این روش دشمن نمی‌تواند سوءاستفاده کند، در غیراین‌صورت موجبات سوءاستفاده دشمن و افراطیون فراهم می‌آید.
مدیر دارالعلوم زاهدان خانواده‌های قربانیان این حادثه را به «شکایت و پیگیری آن» توصیه کردند و گفتند: با توجه به اینکه تجاوزی که صورت گرفته‌ «تجاوز به عنف» بوده است، قربانیان این تجاوز کاملاً بی‌گناه هستند و هیچ ملامتی بر آنان نیست. لذا از خانواده‌های این قربانیان درخواست می‌شود برای بهبود روند قضایی پرونده، حتماً به دستگاه‌‌های قضایی شکایت کرده و شکایت خود را پیگیری نمایند.
ایشان در ادامه خانواده‌ها و فامیل جانیان این جریان را نیز به همکاری با دستگاه قضایی توصیه کردند و گفتند: جنایتی که در ایرانشهر پیش‌ آمده است بهترین حل‌و‌فصل آن از طریق دستگاه قضایی است. از مجرمان دو نفر دستگیر شده و سه نفر دیگر متواری هستند. ما از خانواده و اقوام افراد متواری درخواست داریم که آنها را به دستگاه قضایی تحویل دهند تا پس از محاکمه و بازجویی از آنها توسط دستگاه قضایی، واقعیت امر مشخص شود. دستگاه قضایی جایی است که اگر کسی جرمی مرتکب شده است به آن اقرار کند و اگر جرمی نکرده است می‌تواند از خود دفاع کند.
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در پایان مردم را به «حفظ آرامش» دعوت دادند و گفتند: ما مردم استان سیستان‌وبلوچستان به‌ویژه مردم عزیز ایرانشهر را دعوت به آرامش می‌دهیم، زیرا دشمنان و بیگانگان درصددند که در منطقه ناامنی به‌وجود بیاورند و مشکلات ایجاد کنند و این مشکلات به نفع هیچ کسی نیستند.

خروج از نسخه موبایل