- پایگاه اطلاع رسانی شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید - https://abdolhamid.net/persian -
مولانا عبدالحمید در مراسم عید سعید فطر زاهدان:

سیاست‌های داخلی و خارجی کشور با توجه به تغییر شرایط جهانی باید تغییر کنند

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در مراسم عید سعید فطر اهل‌سنت زاهدان (25 خرداد 1397)، با اشاره به تغییر شرایط جهانی در تمام زمینه‌ها، بر لزوم «بازنگری» و «تغییر» در سیاست‌های داخلی و خارجی کشور تاکید کردند و آن را «اقتضای شرایط» و «خواستۀ ملت ایران» دانستند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، مولانا عبدالحمید در این مراسم باشکوه اظهار داشتند: شرایط کنونی کشور با شرایط 40 سال گذشته که قانون اساسی توسط خبرگان و رجال سیاسی مملکت تنظیم و تصویب شد متفاوت است. زمان با سرعت در حال گذر است و شرایط جدیدی در دنیا به‌وجود می‌آید.
ایشان در ادامه افزودند: این اشتباه است که ما بر همان سیاست‌ها و قوانینی که ده یا بیست سال قبل تنظیم شده‌اند پافشاری و تاکید داشته باشیم، بلکه نظام جمهوری اسلامی زمانی می‌تواند پیشرفت کند و در دنیا موفق بشود که طبق شرایط روز جهانی حرکت کند. این به نفع ملت و نظام جمهوری اسلامی ایران است که سیاست‌ها و قوانین خود را با توجه به شرایط جدید جهان تنظیم کنند.
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان بر لزوم «بازنگری در سیاست‌های داخلی و خارجی» تاکید کردند و گفتند: سیاست‌های داخلی و خارجی کشور نیاز به بازنگری و تغییر دارند؛ این بازنگری و تغییر هم اقتضای شرایط جهانی است و هم ملت ایران خواستار بازنگری و تغییر در قوانین و سیاست‌های داخلی و خارجی کشور است. اگر سیاست‌های داخلی و خارجی کشور به روش صحیح و درست تنظیم نشوند ما با مشکلات زیادی مواجه می‌شویم. قانون اساسی کشور ما که یکی از قوانین بسیار خوب دنیاست، نیاز به بازنگری دارد.
ایشان ادامه دادند: البته متاسفانه همین قانون اساسی موجود هم در بسیاری از موارد اجرا نمی‌شود و در بسیاری از مسائل اعمال سلیقه صورت می‌گیرد. بعضی از نهادها و ارگان‌ها خودشان را بالاتر از قانون می‌دانند و با اِعمال سلیقه قانون را زیر پا می‌گذارند.


«تعصبات قومی و مذهبی» ملت‌ها را دچار انحطاط می‌کند

مولانا عبدالحمید در ادامه بر لزوم «پرهیز از تعصبات قومی و مذهبی» تاکید کردند و اظهار داشتند: یکی از چالش‌هایی که جامعه بشری را تهدید می‌کنند تعصبات جاهلانه و کورکورانۀ قومی و مذهبی است. تعصبات قومی و مذهبی جامعه را دچار انحطاط و عقب‌افتادگی می‌کند. ملت‌های گرفتار تعصبات قومی و مذهبی، ملت‌هایی عقب‌مانده هستند که نمی‌توانند به پیشرفت و توسعه برسند.
خطیب نماز عید فطر اهل‌سنت زاهدان از تعصبات قومی و مذهبی در کشور اظهار تاسف کردند و گفتند: متاسفانه ما در کشور خودمان هم با تعصبات قومی و مذهبی مواجهیم که جلوی پیشرفت و ترقی ملت ایران را گرفته‌اند. این تعصبات مانع شده‌اند که کشور و ملت ایران به جایگاهی که شایستگی آن را دارند برسند.
ایشان افزودند: امروز بسیاری از ملت‌های پیشرفته و توسعه‌یافته از مرز تعصبات قومی و مذهبی عبور کرده‌اند و به اصل شهروندی و به تمام انسانیت فکر می‌کنند. ملت‌های پیشرفته از مسائلی مثل خواندن نماز با دست باز یا بسته و از این قبیل مسائل معمولی عبور کرده‌اند. در نگاه ملت‌های پیشرفته و متمدن، پیروان تمام ادیان و مذاهب آزاداند که به هر کیفیتی که می‌خواهند طبق عقیدۀ خودشان الله را عبادت کنند.
ایشان ادامه دادند: ما این حق را نداریم که در مسائل دینی، مذهبی و اعتقادی افراد دخالت کنیم. شریعت اسلام و قانون اساسی کشور در زمینۀ مسائل اعتقادی و برگزاری عبادت به همه آزادی داده است.


هیچ‌ فرد و ارگانی حق ندارد مانع برگزاری نماز و عبادت مردم بشود

مولانا عبدالحمید به ایجاد محدودیت و ممانعت از برگزاری نمازهای عید و جمعه در برخی از کلان‌شهرها اشاره کردند و گفتند: متاسفانه هنوز آن آزادی که قانون اساسی در زمینه‌های دینی و مذهبی و عقیدتی به ملت ایران داده است در بعضی از شهرهای کشور وجود ندارد. افراد و نهادهایی هستند که با عنوان مأمور نظام و دولت مانع برگزاری نماز عید و جمعه می‌شوند. ملت ایران می‌خواهد این موانع برداشته شوند.
ایشان تاکید کردند: باید آزادی‌های قانونی مردم رعایت شوند. در این کشور هیچ‌کسی حق ندارد مانع نماز و عبادت مردم بشود. ممانعت از نماز و عبادت بر خلاف دین اسلام است. ما تکفیری نیستیم که فتوای کفر آنان را صادر کنیم، اما به مسلمانی کسی که مانع اقامۀ نماز مسلمانان می‌شود شک می‌کنیم. نماز چیزی نیست که انسان برای ادای آن ترس و واهمه‌ای داشته باشد.
امام‌جمعه زاهدان در ادامه تاکید کردند: حوزه‌های علمیه و علما و شخصیت‌های شیعه و سنی باید دنیا را ببینند و شرایط جهان را در نظر داشته باشند. امروز دنیا در زمینۀ تأمین آزادی‌های مردمی با یکدیگر رقابت می‌کنند و آن را یکی از حقوق اصلی مردم می‌دانند.
ایشان افزودند: ما باید حداقل آزادی‌هایی که دین اسلام و قانون اساسی به مردم قایل شده است را رعایت کنیم. باید آزادی‌هایی را که رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم، سیدنا علی رضی‌الله‌عنه و خلفای راشدین در صدر اسلام به جامعه داده‌اند برای مردم خودمان قایل باشیم.
مدیر دارالعلوم زاهدان گفتند: باید آزادی‌های سیاسی اعم از آزادی دینی، مذهبی و آزادی بیان و قلم را به مردم بدهیم. ملت ایران باید مانند سایر مردم دنیا آزادی داشته باشد. تأمین آزادی‌های دینی و مذهبی و سیاسی، کشور را به پیشرفت و سازندگی و توسعه می‌رساند و سبب خوشنامی کشور می‌شود.


«تنگ‌نظری» به چالشی در کشور تبدیل شده است/ شورای امنیت ملی فرمان رهبری را به تمام نهادها و ارگان‌ها ابلاغ کند

مولانا عبدالحمید در ادامۀ سخنان‌شان در مراسم عید فطر اهل‌سنت زاهدان، «تنگ‌نظری» را مورد نکوهش قرار دادند و گفتند: اختلافات متعددی که امروز دامنگیر جهان اسلام است نتیجۀ تنگ‌نظری و تعصبات قومی و مذهبی است. تمام نهادها و ارگان‌ها باید دید وسیعی داشته باشند و مانند رهبر معظم انقلاب جهانی بیندیشند. مسئولین نظام باید افراد تنگ‌نظر را که به چالشی در کشور تبدیل شده‌اند از کار برکنار کنند.
ایشان در ادامه از بی‌توجهی به فرمان تاریخی آیت‌الله خامنه‌ای به شدت انتقاد کردند و گفتند: چرا فرمان رهبر معظم انقلاب به‌عنوان شخص اول کشور که ارکان نظام را به رعایت حقوق اقوام و مذاهب و دوری از «تبعیض» دستور دادند اجرا نمی‌شود؟ اگرچه برخی این دستور رهبری را یک سیاست مقطعی می‌دانند، اما این یک فرمان واقعی است که شورای امنیت ملی باید آن را به‌صورت بخشنامه به تمام نهادها و ارگان‌ها ابلاغ کند.
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامه گفتند: جامعه اهل‌سنت ایران دغدغه‌های ویژه‌ای دارد که باید به آنها توجه شود. جامعه اهل‌سنت خواستار اجرای عدالت و نگاه یکسان بین تمام ملت ایران است.
ایشان خاطرنشان کردند: همۀ ما اعم از شیعه و سنی شهروند این کشور هستیم. همان‌گونه که تمام ملت ایران در راستای دفاع از تمامیت ارضی و تأمین امنیت ملی در کشور شریک هستند، در دیگر زمینه‌ها نیز نباید بین آنها تفاوتی وجود داشته باشد.
رئیس شورای هماهنگی مدارس دینی اهل‌سنت سیستان‌وبلوچستان اظهار داشتند: الحمدلله ما بین شیعه و سنی تفاوتی قایل نیستیم و به همان اندازه که برای امنیت جان و مال اهل‌سنت حساسیت داریم، بیشتر از آن برای جان و مال و آبروی برادران شیعۀ خودمان حساسیت و دغدغه داریم.


وقت آن است که خواسته‌های 40 سالۀ جامعه اهل‌سنت مورد توجه قرار گیرند

ایشان بر پیگیری حقوق قانونی جامعه اهل‌سنت تاکید کردند و گفتند: ما معتقدیم حقوق قانونی مردم باید پیگیری بشوند و بهترین راه رسیدن به حقوق «مسیر قانونی» است که نمایندگان مجلس، علما، ریش‌سفیدان و معتمدان، نخبگان و سایر مسئولین باید این حقوق را پیگیری کنند.
امام‌جمعه زاهدان خاطرنشان کردند: وقت آن رسیده است که مسئولین امر به حقوق و خواسته‌های ملت ایران به‌ویژه جامعه اهل‌سنت رسیدگی کنند و آنها را به خواستۀ 40ساله‌شان برسانند. بنده در مراسم ضیافت افطاری رئیس ‌محترم جمهور با علما و نخبگان اهل‌سنت مطرح کردم که عمر نظام جمهوری اسلامی ایران به 40 سال رسیده است و انسان‌ها در 40 سالگی به بلوغ و کمال فکری می‌رسند؛ جمهوری اسلامی ایران نیز باید با بازنگری و تغییر در سیاست‌های کشور خودش را به بلوغ و کمال برساند.
مولانا عبدالحمید در ادامۀ سخنان‌شان کشورهای اسلامی را به «رعایت حقوق اقلیت‌ها» توصیه کردند و گفتند: تمام کشورهای اسلامی باید حقوق اقلیت‌ها را رعایت کنند. بنده جمهوری اسلامی ایران و تمام کشورهای اسلامی را توصیه می‌کنم که حقوق بشر و حقوق اقلیت‌ها باید رعایت بشود.
ایشان ادامه دادند: دین اسلام بالاترین دینی‌ست که به رعایت حقوق انسان‌ها تاکید دارد. دین اسلام تا جایی که انسان‌ها گرفتار فساد و ظلم و معصیت نشوند به آنها آزادی داده است، زیرا ظلم و فساد جامعه را به تباهی می‌کشاند.


هماهنگی جهان اسلام در آغاز و پایان رمضان را به فال نیک می‌گیریم

مولانا عبدالحمید در بخش پایانی سخنان‌شان هماهنگی آغاز و پایان ماه رمضان در جهان اسلام را به فال نیک گرفتند و گفتند: اینکه جهان اسلام در آغاز و پایان ماه مبارک رمضان با هم هماهنگ بودند را به فال نیک می‌گیریم که الله تعالی می‌خواهد جهان اسلام را با هم متحد و منسجم بگرداند.
ایشان خاطرنشان کردند: مسلمانان و کشورهای اسلامی باید بیدار و هوشیار باشند که دشمنان می‌خواهند برای رسیدن به منافع خودشان و تأمین امنیت اسرائیل، کشورهای اسلامی را با یکدیگر درگیر کنند و بین مسلمانان تفرقه و اختلاف به‌وجود بیاورند.