- پایگاه اطلاع رسانی شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید - https://abdolhamid.net/persian -
مولانا عبدالحمید در نشست شورای اسلامی شهر زاهدان:

اعضای شورای اسلامی امید مردم هستند؛ نباید بین آنها و مردم حائل وجود داشته باشد

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید صبح امروز (9 اردیبهشت 1397)، در نشست شورای اسلامی شهر زاهدان که به مناسبت «روز شورا» برگزار شد، طی سخنانی «رعایت تقوا»، «مردمی‌بودن» و «پایبندی به قانون» را به‌عنوان محورهای موفقیت شوراها عنوان کردند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، مولانا عبدالحمید در آغاز سخنان‌شان ضمن گرامی‌داشت روز شوراها و تبریک آن به اعضای شوراهای اسلامی شهر زاهدان به بیان «محورهای موفقیت» شوراهای اسلامی پرداختند.
ایشان گفتند: چند محور در موفقیت شورای اسلامی تأثیرگذار هستند؛ اولین محور رعایت «تقوا» است. باید ما اساس تمام کارها را بر تقوا و خداترسی بگذاریم.

هیچ مسئولی از «عبادت» مستثنا نیست
مولانا عبدالحمید با تأکید بر نیاز تمام انسان‌ها به «عبادت» پروردگار تصریح کردند:‌ توصیه ما به همه عزیزان این است که در نماز کوتاهی نشود، نماز را همیشه اقامه کنیم، یک‌وقت به خودتان تلقین نکنید که ما که خدمت می‌کنیم، همین خدمت ما را کفایت می‌کند و به بهشت می‌برد. بله، خدمت یکی از بزرگ‌ترین عبادت‌هاست، اما عبادت تنها در خدمت خلاصه نمی‌شود. کسی که گفته «عبادت به‌جز خدمت خلق نیست»، منظورش این بوده که خدمت مردم، عبادت بزرگی است، هیچ مدیر و مسئولی از عبادت مستثنا نیست، بلکه باید نماز را سر وقت بخواند و تقوا را رعایت کند.

اعضای شورای اسلامی زبان گویای مردم باشند
مدیر دارالعلوم زاهدان «مردمی‌بودن» را به‌عنوان یکی دیگر از محورهای موفقیت شوراها عنوان کردند و گفتند: محور دوم «مردم» هستند؛ باید مردم را حفظ کنیم، انگیزۀ خدمت به مردم را داشته باشیم و مردمی باشیم. پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم به‌جز موارد استثنایی نمی‌گذاشتند کسی بین مردم و ایشان حائل شود. پیرمردان، بچه‌ها، غلامان و کنیزان بدون واسطه با آن‌حضرت ارتباط برقرار می‌کردند و گاهی دست آن‌حضرت را می‌گرفتند و در گوشه‌ای نگه می‌داشتند و حرف‌شان را می‌گفتند.
ایشان بیان داشتند: اعضای شورا که امید مردم هستند، تلاش کنند بین آنها و مردم حائلی نباشد، به مردم اجازه بدهند که حرف‌شان را بزنند. اعضای شورا باید لذت ببرند از اینکه مردم مشکلات‌شان را با آنها درمیان می‌گذارند. اعضای شورای اسلامی باید حوصله و صبر داشته باشند، در کنار مردم باشند، زحمت بکشند، وقت بگذارند، دردسر تحمل کنند و برای حل مشکلات مردم تلاش کنند، زیرا رضایت پروردگار در همین است.
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان خطاب به اعضای شورای این شهر تأکید کردند: شما زبان گویای مردم هستید و باید مدافع مردم و در کنار آنها باشید. شما مشکلات مردم مظلومی را که زبان گویا و توانایی شکایت و پیگیری مسائل‌شان را ندارند به گوش مسئولان برسانید، این مسأله حیاتی و مهم است.
ایشان بیان داشتند: مهم‌ترین نکته‌ای که ما باید آن را مدنظر داشته باشیم «مردمی‌بودن» است؛‌ این مسأله برای تمام مدیران، مسئولان و اعضای شورا خیلی مهم است. اگر ما مردم را از دست دادیم، خداوند هم از ما ناراضی می‌شود.
مدیر دارالعلوم زاهدان «پایبندی به قانون» را به‌عنوان محور سوم موفقیت عنوان کردند و گفتند: محور سوم پایبندی به قانون و رعایت حق نظام و حاکمیت است. اعضا شورا باید در چارچوب قانون و به نحوی حرکت کنند که حق حاکم هم ضایع نشود.

تمام دستگاه‌ها در خشک‌سالی موجود کنار مردم رنج‌دیده باشند
مولانا عبدالحمید در ادامه با اشاره به خشک‌سالی موجود در منطقه، به‌ویژه در استان سیستان‌وبلوچستان، بر لزوم تلاش برای حل مشکلات مردم تأکید کردند و گفتند: ما اکنون در استان شرایط بحرانی و حساسی داریم. به گفتۀ بعضی مدیران ما در استان قحط صدردرصد را داریم. مردم با کمبود آب روبه‌رو هستند، دامداران و کشاورزان با مشکلات زیادی مواجه هستند‌ و با خسارت روبه‌رو شده‌اند؛ سؤال این است که مسئولین ما چقدر توانسته‌اند در کنار مردم، دامداران و کشاورزانِ رنج‌دیده باشند؟‌ ‌آیا ما توانسته‌ایم آنها را کمک و حمایت کنیم و در پرداخت خسارات کنارشان باشیم؟
ایشان بیان داشتند: اعتقاد بنده این است که مدیران محترم نباید پشت میز بنشینند،‌ بلکه باید در کنار مردمی باشند که در اثر قحط رنج می‌کشند. نیروهای انتظامی، امنیتی، دستگاه قضایی و همۀ نهادها و ارگان‌ها باید در فاجعه‌ای که پیش می‌آید با یکدیگر کمک کنند و دست مردم را بگیرند.
مدیر دارالعلوم زاهدان با اشاره به پتانسیل‌های موجود در استان بر لزوم «اشتغال‌زایی» تأکید کردند و اظهار داشتند:‌ پتانسیل‌هایی همچون «مرز» که در استان سیستان‌وبلوچستان است باید فعال شوند و برای مردم کار ایجاد شود تا از طریق آنها ارتزاق کنند.
ایشان بر لزوم همکاری دستگاه قضا و شهرداری با بازارچه‌ها و شغل‌های سنتی مردم تأکید کردند و خاطرنشان ساختند:‌ در وضعیت فعلی کار نیست، اگر جایی یک نفر مشغول کار است و از آنجا لقمه نانی می‌‌خورد، ما تا زمانی که برای او شغل جایگزینِ مناسبی پیدا نکرده‌ایم، نباید کار او را تعطیل کنیم، زیرا اگر ما کار او را تعطیل کنیم، دست به کار ممنوع و مشکل‌ساز می‌زند، این مسأله نیاز به توجه دارد؛ اینکه بعضی کارها مناسب نیستند ما هم قبول داریم، اما با توجه به وضعیت معیشتی مردم وقتی آنها از جایی نان می‌خورند، نان‌شان قطع نشود.
مولانا عبدالحمید در پایان سخنان‌شان «مشورت» در کارها را نیاز انسان‌ها در طول تاریخ دانستند و گفتند: مشورت نیاز همه بشر است،‌ هرکسی دارای هر مقامی که باشد به مشورت نیاز دارد،‌ تمام پیامبران از آدم تا خاتم علیهم‌السلام به مشورت نیاز داشتند و پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم چه‌بسا از صحابه مشورت گرفته و نظر خودش را تغییر داده است. لذا ما خودمحور نباشیم و تنها به نظر و رأی خودمان اکتفا نکنیم، بلکه کارهای‌مان را با مشورت انجام دهیم؛ إن‌شاءالله آن‌وقت موفق و پیروز می‌شویم.