- پایگاه اطلاع رسانی شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید - https://abdolhamid.net/persian -
مولانا عبدالحمید:

 تنها راه برون‌رفت از مشکلات موجود، بازگشت به «قرآن» و «سنت» است

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید شامگاه پنج‌شنبه 23 فروردین 1397، در بخش نخست سخنان‌شان در بیست‌وهفتمین همایش دانش‌آموختگی طلاب دارالعلوم زاهدان، با اشاره به چالش‌ها و مشکلاتی که مسلمانان با آن‌ها مواجه هستند، دین اسلام را مایه سعادت و خوشبختی بشر دانستند و بازگشت به «قرآن» و «سنت» را تنها راه برون‌رفت از مشکلات موجود عنوان کردند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان،‌ مولانا عبدالحمید در فرازی از سخنان‌شان پیچیدگی‌ها و باریکی‌های جهان آفرینش را بیانگر گوشه‌ای از عظمت پروردگار دانستند و گفتند: خداوند متعال کهکشان‌ها، آسمان و زمین، انسان‌ها و تمام موجودات را با لطافت، دقت، علم، حکمت و قدرت خود آفریده است و تمام این‌ها به خداوند برمی‌گردند.
ایشان در ادامه بیان داشتند: مالک حقیقی تمام موجودات فقط خداوند متعال است و تمام مالکان دیگر مجازی‌اند. خداوند به همۀ موجودات روزی می‌دهد و دیگران مجازاند. خداوند به هرنحوی که می‌خواهد در تمام امور تصرف می‌کند.

 

شناخت «انبیا» نسبت به خدا از هر انسانی کامل‌تر بود
مولانا عبدالحمید در بخشی دیگر از سخنان‌شان از پیامبران الهی به‌عنوان بزرگ‌ترین عارفان و کارشناسان الهی یاد کردند و گفتند: شناخت انبیا علیهم‌الصلاة‌والسلام به‌ویژه پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم نسبت به خداوند متعال از همۀ انسان‌ها بیشتر بود، زیرا آن‌ها وحی را از جانب خداوند دریافت می‌کردند؛ لذا پیامبران از هرکسی راه خشنودی پروردگار را بهتر می‌دانستند.

 

خداوند بزرگ‌ترین احسان را به امت مسلمان کرده است
مولانا عبدالحمید در ادامه خاطرنشان کردند: اسلام دین میانه‌ای است. تمام خوبی‌ها و سنت‌های خوب در روش و سیره پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم موجودند. احسانی که الله به امت مسلمان کرده است،‌ به هیچ ملت و امتی نکرده است.
ایشان افزود: خداوند دین بسیار زیبایی به ما عنایت کرده است، راه آن را به‌وسیله پیامبر به ما نشان داده است. بخشی از دین اسلام «اوامر» ازجمله فرایض، واجبات و مستحبات هستند و بخش دیگر «محرمات» هستند که باید از آن‌ها اجتناب شود.

 

«احکام شریعت» برای جلب خشنودی پروردگار هستند
مولانا عبدالحمید در ادامه افزودند: تمام احکام اسلامی برای جلب خشنودی پروردگار هستند. امکان ندارد ما احکامی همچون نماز را ترک کنیم یا در اعتقادات سستی باشد و به خدا برسیم. شما زمانی به خدا می‌رسید که به نسخه‌ای را که محمد امین صلی‌الله‌علیه‌وسلم به نام شریعت و دین و اسلام به شما داده است، عمل کنید.
ایشان تأکید کردند: راه خدا راه نورانی و مشخصی است. راه خدا، راه قرآن و سیره پاک رحمة‌للعالمین است.

 

ادای حقوق ما را به خدا می‌رساند
مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامه با بیان اینکه دستورات الهی به دو بخش «حقوق‌الله» و «حقوق‌الناس» تقسیم می‌شوند، خاطرنشان کردند: قرآن مجید و پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم نسبت به حقوق والدین بسیار تأکید دارند. رضایت خداوند در رضایت والدین است. ادای حقوق‌الناس شما را به بهشت و خدا می‌رساند، رعایت حقوق بشر و کرامت تمام انسان‌ها بر ما لازم است. اسلام به ما دستور داده است که برای همۀ انسان‌ها فکر کنیم.
ایشان افزودند: ازجمله حقوق مردم، حق همسایه، فرزندان و همسر است. ادای این حقوق لازم است تا زمانی‌که این حقوق را رعایت نکنید، به خدا نمی‌رسید.
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان محرمات الهی را حکیمانه توصیف کردند و گفتند: آنچه خداوند حرام قرار داده است، اگر انسان خوب فکر کند، متوجه می‌شود که تمام آن‌ها حکیمانه هستند.
ایشان افزودند: اسلام به «حیا» امر کرده و آن را شعبۀ بزرگی از ایمان قرار داده است. اسلام از دورویی، نفاق، زنا، فحشا، آبروریزی مسلمان و انواع گنا‌هان دیگر منع کرده است. دین اسلام ربا، رشوه، اخاذی و سوءاستفاده از بیت‌المال را حرام قرار داده است.
مولانا عبدالحمید گفتند: پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم از تمام محرمات پرهیز می‌کرد. دین اسلام در تمام زمینه‌ها انسان را راهنمایی می‌کند. پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم چگونگی برگزاری مراسم عروسی، وفات و دفن مردگان را به ما آموزش داده است.

 

تنها راه نجات از مشکلات بازگشت به قرآن و سنت است
رئیس شورای هماهنگی مدارس اهل‌سنت سیستان‌وبلوچستان در ادامه با اشاره به چالش‌هایی که مسلمانان در عصر حاضر با آن مواجه هستند، خاطرنشان کردند: پیام ما به جهانیان، به‌ویژه ملت مسلمان که امروز با چالش و بن‌بست‌ها در عرصه‌های مختلف روبه‌رو است، این است که تنها راه نجات از این بحران‌ها بازگشت به خدا، اتباع سنت پیامبر و قرآن عظیم‌الشأن است.
ایشان تصریح کردند: قرآن مجید معجزه جاودان و کتابی است که 1400 سال دنیا را به مبارزه طلبیده است که یک سوره‌ای کوچک مانند سوره‌های این قرآن بیاورید؛ اما کسی نمی‌تواند همانند قرآن آیه‌ای بیاورد.
مولانا عبدالحمید تأکید کردند: به این کتاب مبارک و پیامبر اسلام توهین نکنیم، راه نجاتی بدون قرآن و حضرت رسول نیست. این کتاب و پیامبر آخرین کتاب و پیامبر هستند.
ایشان در ادامه بیان داشتند: دین اسلام مایه سعادت و خوشبختی بشر است. اگر شرق و غرب و تمام انسان‌های کره خاکی بخواهند به قرب خدا برسند، به‌غیراز راه پیامبر و هدایت قرآن امکان‌پذیر نیست.
مدیر دارالعلوم زاهدان خاطرنشان کردند: دین اسلام، دین افراط و تندروی نیست، بلکه دین اعتدال و میانه است.
ایشان خطاب به مردم دنیا و به‌ویژه مسلمانان گفتند: تنها راه نجات، راه قرآن و سیره پیامبر است. راه نجات توبه و بازگشت به خداست. هر ملتی که از دینش فاصله بگیرد، با چالش روبه‌رو می‌شود. امروز مسلمانان با چالش روبه‌رو هستند. تنها راه برون‌رفت، بازگشت به راه صحابه و اسلاف امت است.
مولانا عبدالحمید افزود: توبه کنیم و رضایت خدا جلب کنیم. امروز برخی مسلمانان کاهل‌نماز هستند، زکات نمی‌دهند، روزه نمی‌گیرند، اخلاق و عملکرد مسلمانی ضعیف است.

 

«اتحاد» رمز پیروزی است
ایشان تأکید کردند: انسجام و اتحاد به ما پیروزی عنایت می‌کند، امروز جهان اسلام منتظر ناجی است، قرآن و سیره پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وسلم ناجی ما هستند. افسوس که آب در کوزه و ما تشنه‌لبانیم. علاج زلزله‌ها، خون‌ریزی‌ها، تفرقه و تمام این مشکلات این است که به الله برگردیم.

 

علما نسبت به شریعت حساس باشند
مولانا عبدالحمید در ادامه خطاب به علما خاطرنشان کردند: توصیه بنده به همه علما این است که نسبت به شریعت حساس باشند. تمام انبیا ذاکر و عابد بودند. علمای ما باید سحرخیز باشند، ذکر و تلاوت را همیشه لازم بگیرید و به یاد داشته باشید که «تقوا» بهترین لباس علماست.
ایشان تأکید کردند: حب و دوستی ما نسبت به الله باید شدید باشد و محبت خدا و رسول در دل ما موج بزند. علما در این زمینه باید برای عموم مردم نمونه باشند.