- پایگاه اطلاع رسانی شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید - https://abdolhamid.net/persian -

تاکید مولانا عبدالحمید بر «یکسان‌نگری بین اقوام و مذاهب»

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید، شامگاه جمعه (17 فروردین 1397) در همایش دانش‌آموختگی مدرسه دینی مصباح‌العلوم محمدان- از توابع شهرستان ایرانشهر- با تاکید بر اصل «یکسان‌نگری بین اقوام و مذاهب» از مسئولین خواستند که جامعه اهل‌سنت را ببینند و به خواسته‌های آن توجه کنند.
به گزارش واحد خبر دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، مولانا عبدالحمید در این همایش ابتدا «وحدت امت اسلامی» را مورد تاکید قرار دادند و گفتند: مسلمانان باید اختلافات را کنار بگذارند و با یکدیگر متحد بشوند. ضرباتی که امت اسلامی متحمل می‌شود نتیجۀ «اختلاف» و توطئۀ دشمنان‌ است. اتحاد مسلمانان سبب یأس و ناامیدی دشمنان می‌شود.
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامه بر لزوم «یکسان‌نگری بین ملت ایران» تاکید کردند و گفتند: از مسئولین امر انتظار داریم که تمام ملت را با یک دید بنگرند و ملت نیز باید دولت و حاکمیت را ببیند. ملت باید حق حاکمیت و حاکمیت حق ملت را رعایت کند.
ایشان در ادامه خاطرنشان کردند: الحمدلله جامعۀ اهل‌سنت ایران در طول انقلاب حق نظام و حاکمیت را رعایت کرده است و انتظار دارد که همچون سایر ملت ایران به‌‌عنوان شهروند درجۀ اول مدنظر قرار گیرد. جامعۀ اهل‌سنت باید دیده شود و خواسته‌های آن مورد توجه قرار گیرد.
مولانا عبدالحمید در ادامه بر لزوم «استفاده از شایستگان اقوام و مذاهب» تاکید کردند و گفتند: همان‌گونه که قانون اساسی بین اقوام و مذاهب تفاوتی قایل نیست، باید از شایستگان اقوام و مذاهب نیز به‌صورت یکسان کار گرفته شود؛ رضایت و خشنودی پروردگار نیز در همین است. نباید تفاوتی بین مردم سیستان‌وبلوچستان و مردم تهران و سایر کلان‌شهرهای کشور وجود داشته باشد.
ایشان خاطرنشان ساختند: ما برای تمام ملت ایران و حتی برای تمام انسان‌ها احترام قائلیم. ما به انسانیت فکر می‌کنیم. معتقدیم که تمام انسان‌ها در بُعد انسانی با یکدیگر برادر هستند و ما با آنها مشترکات داریم، اما مشترکات ما با مسلمانان جهان بیشتر است و با ملت ایران مشترکات بسیار بیشتری داریم.

 

بخش بزرگی از ناامنی‌ها به فقر و بیکاری برمی‌گردد
امام‌جمعه زاهدان در ادامه به رابطۀ بین «فقر و بیکاری» و «ناامنی» اشاره کردند و گفتند: ایجاد شغل و بکارگیری نیروهای بومی در ادارات و شرکت‌ها بسیار مهم است. بخش بزرگی از ناامنی‌ها به فقر و بیکاری برمی‌گردد. مسئولین امر باید تمام راه‌های امرار معاش و کسب روزی را باز بگذارند تا مردم بتوانند مخارج زندگی‌شان را تأمین کنند.
ایشان سرمایه‌داران را به ایجاد شغل از طریق راه‌اندازی کارخانجات تولیدی توصیه کردند.

 

بدبخت‌ترین انسان‌ها کسانی‌ هستند که به مساجد و عبادتگاه‌ها حمله می‌کنند
مولانا عبدالحمید در بخشی دیگر از سخنان‌شان با انتقاد شدید از حمله هوایی اخیر به مراسم تجلیل از حافظان قرآن در ولایت قندوز افغانستان، اظهار داشتند: این حادثه نه‌تنها برای مسلمانان بلکه برای تمام آزادگان جهان دلخراش و تکان‌دهنده بود.
ایشان در ادامه افزودند: متاسفانه عده‌ای خودشان را «مجاهد» می‌نامند، اما به مساجد و نمازگزاران حمله می‌کنند. هیچ‌کسی حق ندارد مساجد را هدف قرار دهد. بدبخت‌ترین انسان کسی‌ست که به مساجد، عبادتگاه‌ها و نمازگزاران حمله می‌کنند. مساجد و عبادتگاه‌ها میدان جنگ نیستند، بلکه میدان عبادت و بندگی پروردگار هستند.
مدیر دارالعلوم زاهدان خاطرنشان کردند: کسی حق ندارد مسلمانان را در مساجد و پیروان سایر ادیان را در عبادتگاه‌هایشان مورد حمله قرار دهد؛ رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم از کشتن زنان، کودکان، کهنسالان و علما و نیز حمله به عبادتخانه‌ها در میدان جهاد و جنگ منع کرده‌اند.