- پایگاه اطلاع رسانی شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید - https://abdolhamid.net/persian -

تاکید مولانا عبدالحمید بر «اجرای عدالت»، «رفع تبعیض» و «تأمین آزادی‌های قانونی»

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در مراسم امروز نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان «اجرای عدالت»، «رفع تبعیض» و «تأمین آزادی‌های قانونی» را از مقتضیات «نظام جمهوری اسلامی» برشمردند و توجه به آنها را برای «استحکام نظام» تاثیرگذار دانستند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، مولانا عبدالحمید در فرازی از سخنان‌شان در این مراسم با اشاره به نزدیک‌شدن 12 فروردین؛ «روز جمهوری اسلامی» گفتند: توصیۀ ما به مسئولین آن است که به اقتضائات «جمهوریت» و «اسلامیت» عمل کنند.
مولانا عبدالحمید «تأمین آزادی‌ها» را مورد تاکید قرار دادند و گفتند: «آزادی» از مسائلی است که هم دین اسلام و هم جمهوریت بر آنها تاکید دارند. در برخی از جمهوری‌های دنیا بعضی از گناهان و منکرات آزاد هستند که از دیدگاه اسلام ممنوع‌اند، اما در «جمهوری اسلامی» باید آزادی‌هایی که دین اسلام بر آنها تاکید دارد رعایت شوند.
ایشان در ادامه تصریح کردند: «اجرای عدالت»، «رفع تبعیض»، «آزادی اندیشه و بیان» و «آزادی قلم» ازجمله مواردی هستند که در تعالیم اسلام مورد توصیه قرار گرفته و بر آنها تاکید شده است. باید فشارها را برداریم و آزادی‌هایی که در دین اسلام وجود دارند را مراعات کنیم.
مدیر دارالعلوم زاهدان اظهار داشتند: در نظام اسلامی چنان آزادی عمل وجود دارد که سیدنا علی رضی‌الله‌عنه که امیرالمؤمنین است، اما برای محاکمه و قضاوت در دادگاه حاضر می‌شود و قاضی شریح هم علیه حضرت علی و به نفع فرد یهودی فیصله می‌کند، که البته این آزادی عمل سبب مسلمان‌شدن فرد یهودی شد.
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان خاطرنشان کردند: با توجه به اینکه نظام جمهوری اسلامی بر اساس تامین همین آزادی‌ها پایه‌گذاری شده است، خواستۀ تمام ملت ایران از مسئولین و در رأس آنان از رهبر معظم انقلاب آن است که زمینۀ آزادی‌های بیشتر را فراهم کنند.
مولانا عبدالحمید در پایان تاکید کردند: اجرای عدالت، رفع تبعیض‌ها و تامین آزادی‌های قانونی که مطابق «اسلامیت» و «جمهوریت» هستند، از مهمترین خواسته‌های ملت به‌شمار می‌روند. رعایت این آزادی‌ها سبب استحکام و پایداری نظام، وحدت بیشتر اقوام، مذاهب و ادیان و موجب امنیت ملی می‌شود.

در کنار محبت با «اهل‌بیت»، حرمت «صحابه» را هم نگه داریم/ احترام به «صحابه» و «ازواج مطهرات»، احترام به «رسول اکرم» است
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنان‌شان با اشاره به مناسبت سال‌روز ولادت حضرت علی رضی‌الله‌عنه، به بیان گوشه‌ای از مناقب این صحابی جلیل‌القدر و سایر اهل‌بیت و صحابۀ رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم پرداختند و بر حفظ حرمت صحابه و اهل‌بیت تاکید کردند.
ایشان در این زمینه خاطرنشان کردند: سیدنا علی رضی‌الله‌عنه ازجمله افراد بزرگ و شایسته‌ای است که همۀ مسلمانان به ایشان و سایر فرزندان رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم همچون حضرت فاطمه و حضرات حسن و حسین رضی‌الله‌عنهم که علاوه بر «اهل‌بیت»، جزو «صحابه» نیز هستند عشق می‌ورزند. محبت با اهل‌بیت پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم جزو مشترکات مذاهب اسلامی است.
خطیب جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامه بر لزوم «اتباع از سیرت صحابه و اهل‌بیت» تاکید کردند و گفتند: فقط اظهار محبت با صحابه و اهل‌بیت کافی نیست، بلکه باید سیرت این بزرگان را سرلوحۀ زندگی خود قرار دهیم. سیدنا علی رضی‌الله‌عنه در تمام امور ازجمله: تقوا، بلندنظری، خدمت به اسلام، شجاعت، جهاد در راه خدا، قضاوت عادلانه و بسیاری دیگر از صفات زیبا زبانزد و الگو هستند. همۀ ما باید از اهل‌بیت عظام و صحابۀ کرام رضوان‌الله‌علیهم‌اجمعین پیروی کنیم.
مولانا عبدالحمید لزوم «حفظ حرمت صحابه» را در کنار «محبت با اهل‌بیت» مورد تاکید قرار دادند و اظهار داشتند: توصیۀ ما به برخی از دوستان آن است که هم «اهل‌بیت» و هم «صحابه» را دوست داشته باشید، زیرا همۀ این بزرگان شاگردان و تربیت‌یافتگان رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم هستند.
ایشان در ادامه تاکید کردند: توصیۀ بنده به هم‌وطنان‌مان که مردمی فهیم، بابصیرت و باسوادند و برای ما هم عزیز و محترم هستند، آن است که حرمت صحابۀ کرام رضوان‌الله‌علیهم‌اجمعین را نگه دارند. حفظ حرمت صحابۀ کرام و ازواج مطهرات که جزو اهل‌بیت هستند، در واقع حفظ حرمت رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم است. در حدیث آمده است که هر کسی با صحابه محبت کند، در واقع با آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم محبت کرده است.
مدیر دارالعلوم زاهدان در پایان تاکید کردند: اقتضای نص و عقل این است که با صحابۀ کرام و اهل‌بیت عظام محبت داشته باشیم، اما اگر نمی‌توانیم محبت با صحابه را در دل جای دهیم، حداقل حرمت آنان را نگه داریم و نسبت به آنها دشمنی و کینه نداشته باشیم.