- پایگاه اطلاع رسانی شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید - https://abdolhamid.net/persian -
مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعه زاهدان:

ما «برانداز» نیستیم، بلکه معتقدیم نظام از درون نیاز به «اصلاح» دارد

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در خطبه‌های این هفته نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان با اشاره به فرا رسیدن ایام سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، گفتند: ما «برانداز» نیستیم و با «تغییر» نظام مخالفیم، اما معتقدیم که نظام اسلامی از درون نیاز به «اصلاح» دارد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در خطبه‌های نماز جمعه (13 بهمن 1396) اهل‌سنت زاهدان، پس از تلاوت آیۀ «إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ وَإِذَا أَرَادَ اللَّهُ بِقَوْمٍ سُوءًا فَلَا مَرَدَّ لَهُ وَمَا لَهُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ وَالٍ» [رعد: 11]، گفتند: الله تعالی آنچه از نعمت و ثروت و موقعیت را به یک قوم و ملت عنایت کرده است، از آنها نمی‌گیرد مگر اینکه آن قوم و ملت قدر نعمت الهی را نداند و شکر آن را بجا نیاورَد.
ایشان در ادامه تصریح کردند: صاحبان پست و مقام و ثروت و کسانی که از نعمت معنوی برخوردار هستند توجه داشته باشند که انسان‌ها استحقاق ذاتی در قبال نعمتی که الله تعالی در اختیارشان گذاشته است را نداشته‌اند، بلکه این فضل و لطف پروردگار است که شامل حال انسان می‌شود. لذا هر کسی در هر موقعیتی که قرار می‌گیرد باید به دستورات الهی عمل کند.
خطیب جمعه اهل‌سنت زاهدان افزودند: کسانی که نعمت «حکومت» به آنان داده شده است باید عدالت را اجرا کنند و به اقشار مختلف ملت رسیدگی کنند و ظرفیت خودشان را بالا ببرند. حکام رژیم گذشته باوجود اینکه خداوند به آنان قدرت و حاکمیت داده بود قدر نعمت‌های پروردگار را ندانسته و شکرگذار خداوند نبودند و به مردم ظلم کردند و عدالت را اجرا نکردند و ظرفیت محدودی داشتند به همین دلیل خداوند نعمت‌هایش را از آنان گرفت.
ایشان افزودند: در بهار عربی و بیداری اسلامی نیز برخی حکومت‌ها سرنگون شده و شکست خوردند زیرا قدر نعمت‌های خداوند را ندانسته و شکر خدا را بجای نیاوردند و در نتیجه دچار فروپاشی شدند.
امام‌جمعه اهل سنت زاهدان گفتند: پیروزی انقلاب اسلامی و در ادامه آن استقرار جمهوری اسلامی برای مردم ایران یک نعمت و پیروزی بود. نظام اسلامی با رأی آری مردم بر اساس عدالت و آزادی پایه‌گذاری شد و این انقلاب برای مردم مایه سربلندی بود، اما نگهداری این نعمت بر مسئولان و مردم لازم، ضروری و واجب است و باید شکر این نعمت را به‌جای آورد.
ایشان افزودند: شکر نعمت انقلاب اسلامی با اجرای عدالت و نگاه یکسان به همه مردم ایران از اقوام و مذاهب و تفکرات مختلف و ادیان میسر است. تنوع قومی و مذهبی و دینی در ایران برای ملت و کشور یک فرصت است. همه اقوام ایرانی دارای شجاعت و مردانگی و ویژگی‌های خوب انسانی هستند و نگاه یکسان به آنان و اجرای عدالت باعث می‌شود که خداوند نعمت انقلاب اسلامی را از ما نگیرد.
مدیر حوزه علمیه دارالعلوم زاهدان بیان داشتند: اگر ما ظرفیت‌ها را بالا نبرده و همه را با نگاه یکسان نبینیم و به خواسته‌های به‌حق و درست همه مردم رسیدگی نکنیم و جناح‌بندی و قوم‌گرایی و مذهب‌گرایی در کشور حاکم باشد نارضایتی ایجاد خواهد شد و شکر نعمت‌های پروردگار به‌جای آورده نخواهد شد.
مولانا عبدالحمید گفتند: من دلسوزانه و خیرخواهانه می‌گویم که ما خواهان اصلاح نظام اسلامی هستیم. با جمهوری اسلامی دشمنی نداریم و خواهان براندازی نظام نیستیم، اما اصلاحات را در نظام اسلامی شرعاً لازم می‌دانیم. مراد ما از «تغییر» نیز دگرگونی نظام نیست بلکه منظور از تغییر ایجاد اصلاحاتی در درون ساختار نظام است.
امام‌جمعه اهل سنت خواستار رفع فشارها و محدودیت‌های فراقانونی شده و گفتند: فشارها و سختگیری‌هایی که نتیجه‌ای نداشته و اسباب نارضایتی مردم را فراهم کرده است باید برداشته شوند. ظرفیت جمهوری اسلامی و نظام ظرفیت بسیار بالایی است و اگر ما از این ظرفیت استفاده نکنیم درواقع به نظام اسلامی ظلم کرده‌ایم.

 

ضرر تندروها برای نظام جمهوری اسلامی کمتر از گروهک‌های معاند و مخالف نیست
مولانا عبدالحمید گفتند: دشمنان نظام فقط گروهک‌ها و معاندین و مخالفین نظام نیستند، بلکه کسانی که مانع اجرای قانون اساسی می‌شوند و لایه‌های فشاری که حتی در مقابل فرمان رهبر انقلاب اسلامی که اجرای عدالت برای همه اقوام و مذاهب به‌طور یکسان را وظیفه همه ارکان نظام می‌دانند، صف‌آرایی کرده و مانع اجرای فرمان رهبری می‌شوند، آنان نیز تفاوتی با گروهک‌های ضدانقلاب ندارند زیرا به نظام ضربه می‌زنند. آنانی که زیاده‌خواهی دارند و انحصارطلب هستند و می‌خواهند همه‌چیز در اختیار یک قوم و مذهب باشد، آنانی که حقی حتی در چارچوب قانون اساسی برای مذاهب و اقوام دیگر قائل نیستند و میان شیعه و سنی تفاوت می‌گذارند و زمانی که به یک اهل سنت موقعیتی داده می‌شوند اعتراض می‌کنند این‌ها نیز مخالف و دشمن نظام هستند.
ایشان گفتند: ما معتقدیم نظام متعلق به همه اقوام و مذاهب است و حتی لائیک‌ها و سکولارهایی که در ایران زندگی می‌کنند حقوقی دارند که باید رعایت شود. باید در وضعیت کنونی تجدیدنظر شود. نزدیک به چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد و ما انتظار داشتیم که پس از حمایت وسیع جامعه اهل سنت از آقای روحانی شایستگان آنان در کابینه حضور داشته باشند اما از اهل سنت و جامعه زنان حتی یک وزیر در کابینه وجود ندارد.
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان بیان داشتند: ممکن است برخی علما و روحانیون با این دیدگاه بنده که خواهان مشارکت زنان در اداره کشور هستم مخالف باشند اما دید و نگاه بنده با آنان متفاوت است و معتقدم که اگر ما بسیاری از قوانین اسلام را به‌درستی در جامعه پیاده می‌کردیم و جهان امروز را می‌دیدیم دنیا نگاه بهتری نسبت به ما پیدا می‌کرد و نظام اسلامی در دنیا مقبولیت بیشتری پیدا می‌کرد.
مولانا عبدالحمید گفتند: ما ایرانی هستیم و برانداز نیستیم، اما حق‌مان را مطالبه می‌کنیم. باید همان‌گونه که ما 8 سال در غرب کشور برای دفاع از کشورمان جنگیدیم در نیروهای مسلح مانند سپاه و ارتش و… از نیروهای ما استفاده می‌شد. حداقل 20 میلیون اهل‌سنت در کشور زندگی می‌کنند و باید دیده شوند، زیرا این‌ها ملت ایران هستند و با نظام و کشور همراه بوده و در همه صحنه‌ها نظام را همراهی کرده‌اند. کسانی که مانع مشارکت و حضور اهل سنت در اداره کشور هستند انقلابی نیستند.

 

باید تندروها و ارادتمندان دروغین نظام از سر راه برداشته شوند
امام‌جمعه اهل سنت زاهدان اظهار داشتند: لازم است پس از گذشت 39 سال از پیروزی انقلاب اسلامی در حراست‌هایی که تنگ‌نظری در برخوردهایشان وجود داشته و گزینش‌های سلیقه‌ای و حتی مراکز قدرت مانند شورای نگهبان و مجلس و دولت و… باید تغییر ایجاد شده و نگاه‌ها و سیاست‌های نادرست اصلاح شوند. ما معتقدیم نظام اسلامی باید باقی بماند اما از درون تغییر کرده و اصلاح شود.
رئیس شورای هماهنگی مدارس علوم دینی اهل‌سنت سیستان‌وبلوچستان گفتند: مناطق سنی‌نشین و همه شهرهای کشور که شیعه و سنی در کنار یکدیگر و برادروار زندگی می‌کنند باید نگاه‌ها نسبت به همه آنان یکسان باشد. چرا در شهرهایی که اهل‌سنت در اکثریت هستند از شایستگان آنان استفاده نمی‌شود؟ وحدت در حد شعار کافی نیست و باید وحدت واقعی و عملی بر مبنای اجرای عدالت باشد. شیعه و سنی و قومیت‌ها و حکومت‌های اسلامی نباید در اندیشه حذف یکدیگر باشند، بلکه باید در کنار یکدیگر باشند.
ایشان افزودند: اگر مردم مطالباتی دارند و خواسته‌هایشان را می‌خواهند مطرح کنند و خواستار تغییر هستند باید خواسته‌هایشان را به‌گونه‌ای مطرح کنند که دشمن از آن سوءاستفاده نکند.
امام‌جمعه اهل سنت زاهدان گفتند: ما خواهان امنیت هستیم و نمی‌خواهیم امنیت کشور به مخاطره بیفتد و از همه می‌خواهم امنیت کشور را حفظ کرده و آن را به مخاطره نیندازند. جمهوری اسلامی ایران باید تندروها و کسانی را که تحمل ندارند و به‌دروغ به نظام اظهار ارادت کرده اما شتر را با بارش برده و اختلاس و سوءاستفاده کرده و رشوه می‌گیرند، از سر راه بردارد.
مولانا عبدالحمید اظهار داشتند: مدیرانی که کار مردم را انجام نمی‌دهند و سوءاستفاده می‌کنند باید برکنار شده و از افراد توانمند استفاده شود. نهادهای قدرت باید ظرفیت خود را بالا ببرند تا نظام اسلامی باقی بماند.
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در پایان سخنان‌شان بر لزوم رعایت «آزادی‌های قانونی» تاکید کردند و گفتند: باید آزادی‌های مذهبی و آزادی قلم و بیان وجود داشته باشد. باید نقدها را حتی اگر علیه ما باشند تحمل کنیم، البته نقدها هم باید سازنده باشند و به قصد تخریب صورت نگیرند.