- پایگاه اطلاع رسانی شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید - https://abdolhamid.net/persian -
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در «درس تفسیر» قرآن:

هیچ‌کس نمی‌تواند مانند پیامبر شاگرد تربیت کند / صحابه و اهل‌بیت بر همه ما احسان دارند، باید حرمت‌شان حفظ شود

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در درس تفسیر دیروز (سه‌شنبه، 5 دی 1396) در تفسیر آیه‌ی 164 سوره‌ی «آل عمران»، صحابه‌ را اولین شاگردان پیامبر اسلام دانستند و بر لزوم حفظ حرمت آنها تأکید کردند.
به گزارش پایگاه اطلا‌ع‌رسانی دفتر امام جمعه اهل‌سنت زاهدان، مولانا عبدالحمید با بیان اینکه تعلیم کتاب و حکمت به امت جزو نخستین وظایف پیامبر بود، افزودند: صحابه کرام -رضی‌الله‌عنهم- مستقیما تربیت‌یافته‌ی رسول‌الله -صلی‌الله‌علیه‌وسلم- بودند. پیامبر معلّم صحابه بودند و مستقیما قرآن را بر آنها خواندند، آن‌حضرت شخصا صحابه را تزکیه کردند و با زبان مبارک خویش به آنها کتاب و حکمت تعلیم دادند.
مدیر دارالعلوم زاهدان با بیان اینکه «صحابه، شاگردان نخستین و بدون واسطه‌ی پیامبر بودند» اظهار داشتند: گرچه آنها در دوران جاهلیّت بت را عبادت می‌کردند، شرک می‌کردند و گرفتار رذائل اخلاقی بودند، اما به وسیله‌ی پیامبر پاک و تزکیه شدند؛ و به برکت همین تزکیه بهترین انسان قرار گرفتند. قرآن مجید در جاهای مختلف از آنها اعلام رضایت کرده است و آنها را تعریف و ستایش کرده است.
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامه با تأکید بر لزوم حفظ حرمت صحابه و اهل‌بیت گفتند: هیچ استادی مهارت پیامبر اکرم -صلی‌الله‌علیه‌وسلم- و قدرت تأثیرگذاری آن‌حضرت را ندارد. هیچ حوزه‌ای در دنیا و هیچ مرجع، عالم، مفتی، مربی و مرشدی قدرت تأثیر آن حضرت را نداشته است و نخواهد داشت. لذا هیچ‌کس نمی‌تواند مانند پیامبر شاگرد تربیت کند.
ایشان تأکید کردند: صحابه بر همه ما احسان دارند. باید فضیلت و برتری آنها را بشناسیم، به آنها احترام قائل باشیم و با آنها محبت کنیم. همانطور که بر ما لازم و ضروری است که قدر و منزلت حضرت رسول اکرم -صلی‌الله‌علیه‌وسلم- را بدانیم و نسبت به آن‌حضرت ادای احترام کنیم و از بی‌ادبی به ساحت پیامبر پرهیز کنیم، لازم است که قدر یاران و اهل‌بیت پیامبر را نیز بدانیم، جایگاه و منزلت آنها را بشناسیم و حرمت آنها را حفظ کنیم.