شیخالاسلام مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعه (1 دیماه 1396)اهلسنت زاهدان، از «صبر» و «تقوا» بهعنوان دو نعمت بسیار بزرگ یاد کردند و توجه به این دو مورد را در جلب نصرتهای الهی و کسب رضایت پروردگار بسیار مؤثر دانستند.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دفتر امامجمعه اهلسنت زاهدان، مولانا عبدالحمید پس از تلاوت آیه «بَلَى إِنْ تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا وَيَأْتُوكُمْ مِنْ فَوْرِهِمْ هَذَا يُمْدِدْكُمْ رَبُّكُمْ بِخَمْسَةِ آلَافٍ مِنَ الْمَلَائِكَةِ مُسَوِّمِينَ» [آل عمران:125] اظهار داشتند: الله تعالی رمز پیروزی مسلمانان را در دو چیز قرار داده است: یکی “صبر” و دیگری “تقوا”؛ این دو امر بسیار مهم و حیاتی هستند.
ایشان ضمن برشمردن بعضی از مصادیق «صبر»، خاطرنشان کردند: صبر بهمعنای آن است که در اطاعت، ترک معصیت و هنگام مصائب و مشکلات انسان پایداری اختیار کند و ثابتقدم بماند؛ صبر یعنی نافرمانی خدا و حضرت رسول را نکنیم، علیرغم اینکه نفس ما را به گناه وادار میکند مرتکب گناه نشویم، در مقابل وساوس نفس و دسیسههای شیطان استقامت و ایستادگی کنیم. صبر به معنای آن است که ما در مقابل بلاها، آفات و مصائب از خود بیصبری نشان ندهیم و کلمات ناجایز بر زبان نیاوریم.
مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامه افزودند: صبر از صفات بسیار بزرگ پروردگار و چنان نعمت بزرگی است که به هر کسی داده شود بزرگترین نعمت به او داده شده است. صبر نعمت بسیار بزرگ، فراگیر و وسیعی است.
ایشان در ادامه «اطاعت از دستورات پروردگار» و «ترک معصیت» را از بارزترین مصادیق «صبر» دانستند و ابراز داشتند: نافرمانی پروردگار، کاهلنمازی، کوتاهی در روزه و حج و زکات از علائم بیصبری و عدم استقامت است که ما بهخاطر استراحت خود بر طاعت و عبادت، صبر نکردهایم. صبر میطلبد که ما تمام فرامین خدا را انجام دهیم. اقتضای صبر آن است که وقتی نفس اماره ما را به سوی گناه، حیف و میل اموال مردم، غیبت، تهمت، خیانت و راههای ناجایز دعوت میدهد، تحمل و ایستادگی کنیم و خواسته نفس را برآورده نکنیم. انسانی که از خواستههای نفشانی پیروی کند نمیتواند جزو «صابران» و «متوکلان» باشد.
خطیب جمعه اهلسنت زاهدان تاکید کردند: انسان باید در مقابل مشکلات صبر کرده و برای رفع آنها دعا کند. دعا برای رفع مشکلات خلاف صبر نیست بلکه دستور خداست. انسان دعا کند اما کلمات ناجایز که بیانگر بیصبریست را بر زبان نیاورد و بر الله تعالی اعتراض نکند، زیرا انسان نمیداند در مشکلاتی که الله تعالی بر او آورده است چه حکمتهایی موجود است؛ صبر در برابر مشکلات، انسان را تربیت میکند و رضایت پروردگار را نصیبش میگرداند.
پیشوای مذهبی اهلسنت ایران «تقوا» را دومین عامل مهم در پیروزی مسلمانان و جلب نصرتهای الهی دانستند و خاطرنشان کردند: دومین چیزی که سبب پیروزی مسلمانان میشود تقوا است؛ تقوا این است که انسان از حقوقالله، حقوقالناس و از خلاف شرع و خلاف سنت پرهیز کند. هرگاه صبر و تقوا با هم باشند مایه پیروزی هستند. نصرت الهی با صبر و تقوا نصیب انسانها میشود.
ایشان در ادامه پیروزی مسلمانان در جنگ «بدر» را نتیجه صبر و تقوای صحابه دانستند و تصریح کردند: در جنگ بدر مسلمانان با آنکه در مقایسه با دشمن از تعداد و تجهیزات بسیار اندکی برخوردار بودند، اما در نتیجه صبر، تقوا و اطاعت از حضرت رسول صلیاللهعلیهوسلم به پیروزی رسیدند.
مولانا عبدالحمید با بیان علت شکست لشکر اسلام در غزوه «احد»، ابراز داشتند: شکست مسلمانان در جنگ «احد» در نتیجه نافرمانی و بیصبری بود؛ بههرحال این شکست، تربیت بود، درس و تعلیم بود که نباید در هیچ حالتی نافرمانی خدا و رسول را بکنیم، وگرنه شکست میخوریم. در این جنگ عدهای در مقابل فرمان حضرت رسول صبر نکردند و از خواهش خود اتباع کردند، لذا شکست نصیبشان شد.
ایشان افزودند: سعادت دنیا و آخرت در تقوا، صبر، اطاعت از حضرت رسول و عمل به شریعت است. اتباع شریعت مهم است. گناه اگر کوچک هم باشد باید آن را ترک کرد و حکم شریعت چنانچه بهظاهر کوچک و مستحب باشد باز هم باید به آن عمل کرد.
استاندار جدید سیستانوبلوچستان از نیروهای جوان و توانمند بومی در پستهای مختلف مدیریتی استفاده کند
شیخالاسلام مولانا عبدالحمید در فرازی دیگر از سخنانشان «استفاده از جوانان توانمند بومی اقوام و مذاهب» و «مشورت با نخبگان استان» را ازجمله انتظارات مردم از استاندار جدید سیستانوبلوچستان عنوان کردند.
مولانا عبدالحمید در این مراسم که استاندار جدید سیستانوبلوچستان نیز حضور داشت، وی را «آشنا به مشکلات استان» دانستند و گفتند: با توجه به اینکه جناب آقای محبینیا استاندار محترم سیستانوبلوچستان اصالتاً اهل استان کرمان است و مدتی هم بهعنوان معاون سیاسی استانداری در سیستانوبلوچستان ایفای نقش کرده است، با بافتهای قومی و مذهبی و مشکلات مردم منطقه آشنایی کامل دارد.
خطیب جمعه اهلسنت زاهدان در ادامه به بیان خواستهها و انتظارات مردم سیستانوبلوچستان از استاندار پرداختند و گفتند: مردم سیستانوبلوچستان خواستار تغییر در استان هستند. باید منافع نظام جمهوری اسلامی و منافع ملی مردم استان در تمام زمینهها بر منافع افراد و گروهها مقدم قرار داده شوند.
ایشان بر «بکارگیری نیروهای جوان» تاکید کردند و گفتند: دولت دوازدهم موضوع بکارگیری نیروهای توانمند و جوان را در برنامه دارد؛ این برنامۀ بسیار خوب و تاثیرگذاریست زیرا بسیاری از افرادی که مدتهای طولانی در یک پست مشغول هستند دیگر از توانایی و ابتکار لازم برخوردار نیستند. امیدواریم استاندار جدید سیستانوبلوچستان نیز این موضوع را مدنظر قرار دهد و توانمندان و شایستگان بومی اقوام و مذاهب مختلف استان بکارگرفته شوند.
مولانا عبدالحمید در ادامه به دو معضل «فقر» و «بیکاری» در استان اشاره کردند و خاطرنشان نمودند: فشار اقتصادی بر مردم استان بسیار زیاد است و فقر و بیکاری در استان بیداد میکند. از استاندار محترم سیستانوبلوچستان انتظار داریم با مدیریت صحیحشان از تمام پتانسیلها و تواناییهای استان برای حل مشکلات اقتصادی مردم استفاده کند.
ایشان تاکید کردند: باید از تمام فرصتها و امکانات استان بهصورت برنامهریزیشده استفاده شود تا فقر و مشکلات مردم استان کاهش پیدا کند.
امامجمعه زاهدان «هماندیشی با نخبگان» استان را از دیگر انتظارات مردم از استاندار برشمردند و گفتند: خواسته دیگر مردم استان آن است که از اندیشمندان و نخبگان آنان برای حل مشکلات استان نظرسنجی شود و با آنها مشورت صورت گیرد، یقیناً نظرات و مشورتهای این افراد که از نزدیک مشکلات و محرومیتهای استان را لمس میکنند، از مشورتهای افرادی که در تهران و جاهای دیگر نشستهاند مفیدتر و کارسازتر خواهد بود.
مولانا عبدالحمید در ادامه ضمن تاکید بر «همکاری و مساعدت مردم با استاندار سیستانوبلوچستان»، اظهار امیدواری کردند که تلاشهای استاندار بتواند مایه خیر و برکت و افزایش وحدت و امنیت در استان بشود.
پیام این زلزلهها آن است که به الله تعالی رجوع کنیم و به اعمال متوسل شویم
امامجمعه اهلسنت زاهدان در بخش پایانی سخنانشان به زلزلههای اخیری که در نقاط مختلف کشور ازجمله تهران رخ دادهاند اشاره کردند و گفتند: پیام تمام این زلزلهها آن است که همۀ ما به طرف الله تعالی رجوع کنیم و به «نماز»، «دعا» و «صدقات» متوسل شویم و از گناهان خود «توبه» کنیم.
ایشان خاطرنشان کردند: تمام این اتفاقات به اذن و اراده الله تعالی صورت میگیرند. در روایات آمده است که در نزدیکیهای قیامت، زلزلهها زیاد میشوند. این زلزلهها مقدمۀ زلزلۀ بزرگ «قیامت» هستند؛ زلزلهای که تمام کره خاکی را نابود میکند. لذا باید همۀ ما به الله تعالی رجوع کنیم تا آفتها را بردارد و رحمتهای خویش را بر ما نازل فرماید.