- پایگاه اطلاع رسانی شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید - https://abdolhamid.net/persian -
مولانا عبدالحمید در مراسم نماز جمعه زاهدان:

یادآوری نعمت‌های الهی، انگیزه «شکر» و «عبادت» را در انسان می‌افزاید

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در بخش نخست سخنان‌شان در مراسم نماز جمعه (19 آبان 1396) اهل‌سنت زاهدان، با تاکید بر اهمیت یادآوری و تذکره نعمت‌های فراوان پروردگار بر بندگان، «شکر» و «عبادت» را از مهمترین اثرات تذکره نعمت‌ها دانستند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، مولانا عبدالحمید سخنان خویش را با تلاوت آیه «إِنَّ اللَّهَ مَعَ الَّذِينَ اتَّقَوْا وَالَّذِينَ هُمْ مُحْسِنُونَ» آغاز کردند و در ادامه خاطرنشان ساختند: تمام نعمت‌هایی را که بشر به‌طور مستقیم یا باواسطه در اختیار دارد از جانب الله تعالی هستند.
ایشان در ادامه افزودند: اگر ما قصد شمارش نعمت‌های خدا را داشته باشیم، وقت صرف می‌شود؛ اما نعمت‌های پروردگار به پایان نمی‌رسند؛ «وَإِنْ تَعُدُّوا نِعْمَةَ اللَّهِ لَا تُحْصُوهَا إِنَّ اللَّهَ لَغَفُورٌ رَحِيمٌ» هرگز نمی‌توانیم نعمت‌های پروردگار را حساب کنیم. هیچ حسابدار ماهری نمی‌تواند نعمت‌های پروردگار را تک‌تک بشمارد؛ پس نعمت‌های الله تعالی را یاد کنیم و در دریا نعمت‌های خدا وارد شویم.
ایشان اضافه کردند: وقتی نعمت‌های الله یاد ‌شوند «قلب» در مقابل پروردگار کرنش می‌کند، انگیزه «شکر» و «بدهکاری» پیدا می‌شود. تلاش کنیم همیشه نعمت‌های پروردگار را یاد کنیم چراکه ما به الله بدهکاریم.
شیخ‌الاسلام تصریح کردند: «عقل» و دیگر ظرافت‌ها و لطافت‌ها که بدن مسلمان از آن بهره‌مند است، همه اینها نعمت‌ پروردگارند و تقاضا می‌کنند که در مقابل پروردگار به سجده بیفتیم و شکر و احترام الله را به‌جای آوریم.
ایشان اضافه کردند: پزشکان می‌گویند ما خدا را در بیمارستان شناختیم؛ زیرا گاهی وقت‌ها اتفاق می‌افتد بیماری که از لحاظ علم پزشکی نباید وفات کند، می‌میرد و انسانی که طبق تشخیص پزشکان احتمال زنده‌ماندش وجود ندارد، زنده می‌ماند و به زندگی‌اش ادامه می‌دهد. برای ما (پزشکان) معلوم ‌می‌شود که برای زنده‌ماندن و مردن، قدرتی وجود دارد که مرگ و حیات در دست اوست.
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان ادامه دادند: دانشگاهیان و افرادی که علوم حوزوی و شرعی را می‌خوانند و به ظرافت‌های قرآن می‌رسند، چرا در مقابل خداوند متعال ادای احترام نمی‌کنند و سجده به‌جای نمی‌آورند؟! اگر «علم»، «پست و مقام» و «ثروت و دارایی» غرور بیاورد پس علم بین آن فرد و خدا حجاب اکبر ایجاد کرده است.
مولانا عبدالحمید ادامه دادند: اگر خود را در آینه زیبا دیدید، خود را نبینید بلکه خدا را ببینید که این «زیبایی»، «سرمایه»، «مقام»، «صحت»، «پست» و «علم» را به شما داده است.
ایشان «همراهی»، «هدایت» و «نصرت» الله تعالی را با متقیان دانستند و افزودند: الله با کسانی است که از او می‌ترسند و فرمان می‌برند؛ «إِنَّ اللَّهَ مَعَ الَّذِينَ اتَّقَوْا وَالَّذِينَ هُمْ مُحْسِنُونَ». از بهترین راه‌های هدایت «فکر»، «ذکر» و «شنیدن حرف منطق» است.
مدیریت دارالعلوم زاهدان، فردی را که از «تکبر»، «تعدی» و «تجاوز» به دیگران پرهیز می‌کند انسانی «باخدا»، «شاکر» و «محسن» عنوان کردند و اضافه کردند: دیدن خدا با چشم نیست، دیدن خدا با «فکر» و «قلب» است. الله ظاهر است. دقت‌ها، ظرافت‌ها و لطافت‌هایی که در مخلوقات وجود دارند الله را به ما نشان می‌دهند. اگر «خدا» در این دنیا با چشم دیده نمی‌شود با قلب دیده می‌شود؛ اگر خدا را نمی‌بینید عظمت و قدرت او را در مخلوقات ‌ببینید.
خطیب جمعه اهل‌سنت زاهدان تأکید کردند: «خوبی» انجام دهید، «مال» انفاق کنید، «در راه» الله جان تقدیم کنید، با «خلق خدا» نیکی کنید و «الله» را بندگی کنید که الله با نیکوکاران است. نیکوکار همان است که باحضور قلب و اخلاص الله را «عبادت» کند و «خدا» را ببیند، «ذکر» و «تسبیح» پروردگار را انجام دهد و «نماز» بخواند.
ایشان در ادامه تصریح کردند: افرادی که از «قرآن»، «خدا» و «حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌و‌سلم» فراری هستند و «نسبت به دین بدبین» هستند و «حاضر نیستند لحظه‌ای به قرآن فکر کنند»، اینها با «بن‌بست»، «عذاب قبر» و «عذاب آخرت» گرفتار می‌شوند.

نماینده عالی دولت با «اجرای عدالت»، اقوام و مذاهب را کنار یکدیگر قرار دهد
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در فرازی دیگر از سخنان‌شان در مراسم نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان، با اشاره به تغییر استاندار سیستان‌وبلوچستان، «اجرای عدالت» و «مشارکت‌دادن تمام اقوام و مذاهب» را بهترین سیاست در این استان دانستند و اظهار داشتند: جناب آقای هاشمی، استاندار سابق سیستان‌وبلوچستان در طول دوران استانداری خود، زحمات زیادی کشیدند و بستر بسیار خوبی را فراهم کردند. دعای خیر مردم استان بدرقه راه ایشان است.
ایشان خاطرنشان کردند: آقای هاشمی یکی از موفق‌ترین استانداران سیستان‌وبلوچستان در تاریخ بعد از انقلاب بوده است. ما از زحمات ایشان قدردانی می‌کنیم و امیدواریم در هرجایی که هستند منشأ خیر و برکت باشند.
مولانا عبدالحمید در ادامه گفتند: جناب آقای محبی‌نیا، استاندار جدید سیستان‌وبلوچستان نیز در دوران استانداری آقای حسینی در این استان به‌عنوان معاون سیاسی استاندار مشغول فعالیت بودند و با منطقه آشنایی دارند. مردم استان نیز ایشان را می‌شناسند و از ایشان حمایت می‌کنند. امیدواریم استاندار جدید منشأ خیر برای استان باشند و به مردم استان خدمت کنند.
خطیب جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامه توصیه‌هایی به استاندار جدید سیستان‌وبلوچستان داشتند و خاطرنشان کردند: باتوجه به تنوع قومی و مذهبی در سیستان‌وبلوچستان و اخوت تاریخی اقوام و مذاهب در این استان، بهترین سیاست برای تداوم همدلی اقوام و مذاهب در سیستان‌وبلوچستان آن است که آنان را در سطوح مختلف اداری، تجاری، صنعت و سایر ابعاد کنار یکدیگر قرار دهیم.
ایشان در ادامه افزودند: اگر ما کنار یکدیگر باشیم دشمن نمی‌تواند به اهداف و نقشه‌های خود دست حاصل کند، اما اگر بین ما اختلاف وجود داشته باشد دشمن در اجرای توطئه‌های خود موفق خواهد شد.
پیشوای مذهبی اهل‌سنت تاکید کردند: اجرای عدالت، نگاه یکسان و توجه به تمام اقشار می‌تواند استان را به الگوی وحدت و انسجام تبدیل کند. نماینده عالی دولت، سایر دولتمردان، ارگان‌ها، نهادها و اقشار مختلف جامعه باید در راستای اجرای عدالت تلاش کنند.

سران کشورهای اسلامی «خویشتن‌داری» و «درایت» ‌بیشتری از خود نشان دهند
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان در بخش دیگری از سخنان‌شان، ضمن اظهار نگرانی از افزایش تنش بین کشورهای اسلامی، اظهار داشتند: امروز اسرائیل غاصب و تمام قدرت‌های استکباری تلاش می‌کنند تا بلاد اسلامی را ناامن کنند و کشورهای اسلامی را در مقابل یکدیگر قرار دهند.
ایشان تصریح کردند: خواسته‌ی اصلی قدرت‌های استکباری آن است که مسلمانان و کشورهای اسلامی با یکدیگر درگیر شده و وارد جنگ بشوند، درحالی‌که درگیری کشورهای اسلامی به نفع اسرائیل است، کما اینکه سود تمام جنگ‌ها و درگیری‌هایی که تا کنون در خاورمیانه به‌وجود آمده است را اسرائیل برده است. در سال‌های اخیر که کشورهای اسلامی با یکدیگر درگیر بوده‌اند و خاورمیانه دستخوش جنگ و ناامنی بوده است، رژیم اشغالگر اسرائیل از بیشترین امنیت برخوردار بوده است.
مولانا عبدالحمید سران کشورهای اسلامی را به «خویشتن‌داری» توصیه کردند و گفتند: در شرایط کنونی لازم است که تمام مسلمانان به ویژه سران کشورهای اسلامی از خودشان خویشتن‌داری، درایت و دوراندیشی بیشتری نشان دهند و از احساسات کار نگیرند. منطقه دیگر تحمل جنگ و ناامنی را ندارد، مسلمانان بیش از حد از تفرقه و اختلاف و درگیری جریحه‌دار شده‌اند و جایی برای تفرقه و اختلاف بیشتر وجود ندارد.
ایشان در پایان، کشورهای اسلامی را به «گفتمان» و «تحکیم روابط» تاکید و توصیه کردند.